Hae Anna.fi-sivustolta

Muotitietoinen vai oikea gootti.

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä Varjotar, 10.07.2008.

1. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Ihme mielipiteitä täälläkin.. No, "aikuiset" onki tyhmiä. Enkä mä aio ikinä kasvaa sellaiseks!

2. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Ihme mielipiteitä täälläkin.. No, "aikuiset" onki tyhmiä. Enkä mä aio ikinä kasvaa sellaiseks!

3. Omar Sharif Vierailija

Valistakaa nyt joku mua... kuvittelin aina, etta aitoa alkuperaista "gootti"kamaa ovat esim. Bauhaus, Sisters of Mercy, Cure, Christian Death, Siouxsie & The Banshees etc. Siis taa 80-luvun osasto.

Mutta mita tekemista metallisteilla on goottien kanssa? Nykyaan kun jengi kuuntelee jotain Nightwishia, HIMia, 69 eyesia ja Evanescencea ja sitten ollaan niin goottia.
    Siis niinqu mita?

4. omarille Vierailija

Goottiestetiikka ei liity vain musiikkiin vaan moneen muuhunkin asiaan. Ja olet vähän hakoteillä siinä, että goottimusiikkikin olisi vain kasarikamaa. Suomessa ei juuri oikeita goottidiskoja ole (uudelleenherätettyä Bela Lugosia ei oteta lukuun, se oli enemmän menneiden muistelua kuin oikeaa asiaa), mutta esimerkiksi Englannissa parhaat DJ:t yhdistelevät onnistuneesti monenlaista musiikkia kaavoihin kangistumatta. Kyllähän vaikkapa Bauhaus ja Alien Sex Fiend parhaiten vetävät porukan tanssilattialle huojumaan, mutta sekaan sopii hyvin moni uudempikin tulokas. Joku Nightwish ei minulle itselle iske sitten lainkaan, koska se on liian (teko)pirteää, mutta Himpuloita soitetaan brittigoottiklubeilla aika paljonkin.
    Ja jos ruvetaan sitä kasariosastoa analysoimaan, sieltä löytyy monenmoista punkista ja postpunkista electronicaan, avantgardeen, uusromantiikkaan, industrialiin jne. Vertaa vaikka Ausgangia ja Lords of the New Churchia - aika iso ero...

Ja mitä tulee vaatteisiin, en muista, että 80-luvun mustiksissa olisi näkynyt mitään Addamsin perhe -tyylisiä pitkiä samettimekkoja. Eipä se korsettikaan ollut kovin yleinen vaatekappale. Meidän aikakauden gooteilla oli mustasävyiset vaatteet ja paksut mustat silmämeikit, ehkä musta tupeerattu tukka tai valkoinen röyhelöpaita. Eli enemmänkin vastareaktio sen ajan pastelli- ja neonväreihin, sähkönsinisiin meikkeihin (ou jeah!), korkeavyötäröisiin porkkanafarkkuihin, villakoirapermiksiin, Kapan ja Lacosten collegepuseroihin jne. kuin mikään "olen gootti" -steitmentti. Aika monella tutulla sama pukeutumistyyli jatkui 90-luvulle, jolloin se oli ihan muodikasta ja ajan minimalistisen hengen mukaista.

Henkkoht minusta on kiva nähdä kaupungilla ihmisiä, jotka ovat panostaneet pukeutumiseensa. Vaikka full-on goottilook, tai vaikka jotain ihan muuta.

5. omarille Vierailija

Ai niin, vielä piti vähän naurahtaa tuota kohtaa "Mutta mita tekemista metallisteilla on goottien kanssa? Nykyaan kun jengi kuuntelee jotain Nightwishia, HIMia, 69 eyesia ja Evanescencea ja sitten ollaan niin goottia."

Mitä tekemistä Nightwishilla, HIMillä, 69 Eyesillä ja Evanescencella on metallin kanssa?

:D

6. Omar Sharif Vierailija

^ Ei niilla olekaan mitaan tekemista metallin kanssa. Yritin vain olla ironinen siina kenties onnistumatta.

7. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Erota ensin metallistit ja gootit sekä niiden musiikit. Muuten ei onnistu-

8. mnbv Vierailija

tuli vaan asian vierestä yksi juttu,,paljon puhetta näistä pitkätukka pojista,pitkät nahkatakit päällä.jne..että kumpia pelkäätte enemmän illan tullen jos vastaan tulee jossain,näitä erilaisia gootteja,hevareita vai ns.normaalin näköisiä poikajoukkoa.??itse kyllä tunnen oloni turvallisemmaksi hevarien jne.seurassa..en ole ikinä kuullut kun haettu ns.varasta,pahoinpitelijää että tuntomerkit olisivat hevarin tms.

9. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Siks just, koska pitkätukkakansa on erittäin kohteliasta ja kuuliaista vaikka toki joukkoon mahtuu aina muutama mätäpää. Mä en oo koskaa kuullu että joku pitkätukka ois tehny mitää varkauksia tai muita typeriä.
    Mä en pelkää kumpiakaa, mutta noi mutut on kyllä kierrettävä kaukaa aina. Ne ku voi käydä kii syyttäki.
    Mulla on sellaine käsitys, että tää pitää omiensa puolta, eli jos ne näkee, että toista nahkatakkia joku mättää, ni eiköhä ne tuu auttamaa.

10. jenkkatyttö Vierailija

Pakko tähän kommentoida, että esimerkiksi Tuska-festivaali, joka kerää vuosittain Helsingin Kaisaniemeen 20 000-24 000 kävijää on Suomen rauhallisimpia festareita vuodesta toiseen. Pahoinpitelyt, omaisuus- ja huumausainerikokset voi laskea kahden käden sormilla. Tämä siitä huolimatta, että alueelle saa viedä alkoholia. Pahinta mitä Tuskassa näkeekin on joku nahkatakkinen mies tai nainen umpijurrissa pusikossa. Nämäkin ovat harvinainen näky. Suurin osa porukasta on todella kohteliasta.

Samaa voi sanoa myös Kampin Heavy Cornerista. Hyvä tunnelma. Jopa naistenvessassa annetaan toisen mennä ensin, puhutaan niitä näitä ja ollaan ystävällisiä. Missään muualla en ole kokenut vastaavaa.

11. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Siinä se tuliki jo kuten sanoin, että pitkätukat on kohteliasta ja ystävällistä sakkia, vaikka mätäpäitä löytyy aina. Tuskaan menin tänä vuonnaki sen hyvän hengen vuoksi vaikke musatarjonta ollukaa niin mieleen. Pittaajat nostetaa ylös ja meno jatkuu, siellä voi turista tuntemattomien kanssa eikä ne ala heti rähisee.

12. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
  13. älä Vierailija

nostele, ettei taas modet sulje...

14. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Eivät sulje, jossei täälä ala kukaan viisastelemaan.

15. Gontti Vierailija

"Miten sitten erottaa muodikas teini ja tyylilleen oikeasti omistautuva gootti toisistaan?" Eiköhän se vastaus ole ilmeinen: goottivaatteita muodin vuoksi ostava on ainakin omasta mielestään muodikas teini tai aikuinen. Ihminen, joka kutsuu itseään gootiksi, on gootti.

"Kuten väärin luullaan, että gootteudessa olisi joku aatemaailma ja muu pohja, niin oikeasti sitä ei ole." Muotifriikkien puolella kirjoitit muistaakseni, että aidot gootit erottuvat mm. tummien ajatusten ja jonkun muun sellaisen kautta näistä muotigooteista. Lisäksi selitit pitkästi, että pelkästään goottivaatteita pitävät ovat tyhjiä kuoria ilman asiankuuluvaa sisältöä, mutta täällä kirjoitat: "Gootteudessa voidaan pitää määräävinä vain musiikkia, estettiikkaa ja tyylinmukaista vaatetusta." eli pintaa ja musiikkia. Onko musiikki sitten ainoa asia joka erottaa muotigootin aidosta gootista? Miksi sitten metallimusiikkia kuunteleva goottivaatteisiin pukeutuva teini ei olisi aito gootti?

Lopputuloksena on joko se, että et itse tiedä mitä goottius on tai sitten gootit ovat vain kuoria.

16. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Musiikki on kuitenkin se kiistaton tekijä kaikessa. Mutta ei yksin pelasta. Ihminen joka sanoo itseään gootiksi ei todellakaan voi vain sillä perusteella olla gootti.
    Musiikin ohella SE KAIKKI muu maailma kuuluu siihen ja KOKONAISUUS tekee sen mitä on tai ei.
    Erottavia tekijöitä alakulttuurin edustajista ja muodinperässä hiihtäjistä on nimeomaan se kokonaisuus. Mitä kaikkea siihen kuuluu.

"Miksi sitten metallimusiikkia kuunteleva goottivaatteisiin pukeutuva teini ei olisi aito gootti?"
    A) Gootit EIVÄT kuuntele metallia. Siinä on syytä tarpeeksi.
    Itsensä pitää myös löytää hitaasti. Kenestäkään ei tule mitään noin vain. Se joko löytyy sieltä tai ei. Esittäminen on turhaa. B) Se rakkaus siihen kaikkeen on yleensä niin pitävä että pysyy koko loppuiän mikäli on aitoa.

17. Paris Star* Vierailija

Mä pukeudun mustiin ja gootiksi silloin kun haluan. Silloin kun se tuntuu omasta mielestä muodikkaalta.
    Normaali tyylini on Paris Hiltonin ja Nicole Richien väliltä. Pidän merkkituotteista. Koska olen kaunis ihminen ja hyvävartaloinen niin voin vaihdella tyylin mukaan, miksi en siis käyttäisi sitä hyväkseni. Lisäksi goottimiehet pitää mua kauniina ja seksikkäänä eivätkä naureskele tyylilleni, goottinaiset voivat katsoa vinoon mutta varmasti vain siksi koska ovat kateellisia kun minussa on näköä ja muuntautumiskykyä ja he itse ovat päätyneet sellaiseen lookkiin jossa heidät huomataan vain vaatteiden ja masentuneen tai vihaisen näköisen luonteensa takia. Ei minkään kauniiden hiusten, vartaloiden tai kasvojen takia. Siksi pitää alkaa toitottamaan muille että vain he ovat aitoja gootteja, onneksi miesgoottityylin edustajat eivät tosiaan ole yhtä suppeakatseisia!

18. Jee! Vierailija

Olipa hieno mielipide Paris Star*! Jatka rohkeasti valitsemallasi tiellä, vaatteilla pitää ja saa ilmaista ihan mitä itse haluaa, kenenkään sua rajoittamatta, edes hc-goottien. :)

19. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Leuhkaa tekstiä.

" varmasti vain siksi koska ovat kateellisia kun minussa on näköä ja muuntautumiskykyä ja he itse ovat päätyneet sellaiseen lookkiin jossa heidät huomataan vain vaatteiden ja masentuneen tai vihaisen näköisen luonteensa takia." Meepäs sanoo toi jolleki klubille, ni sut nauretaa ulos.

20. Gontti Vierailija

Ziva kirjoitit ekassa viestissäsi: "Kuten väärin luullaan, että gootteudessa olisi joku aatemaailma ja muu pohja, niin oikeasti sitä ei ole."

Muotifriikkien puolella kirjoitit muistaakseni, että aidot gootit erottuvat mm. tummien ajatusten ja jonkun muun sellaisen kautta näistä muotigooteista.

Nyt kirjoitat jostain kokonaisuudesta: "Musiikin ohella SE KAIKKI muu maailma kuuluu siihen ja KOKONAISUUS tekee sen mitä on tai ei. Erottavia tekijöitä alakulttuurin edustajista ja muodinperässä hiihtäjistä on nimeomaan se kokonaisuus. Mitä kaikkea siihen kuuluu."

No kerro nyt sitten mikä se kokonaisuus on, jos kerran ei ole aatemaailmaa tai muuta pohjaa?

"Musiikki on kuitenkin se kiistaton tekijä kaikessa. Mutta ei yksin pelasta. Ihminen joka sanoo itseään gootiksi ei todellakaan voi vain sillä perusteella olla gootti."

Vaikuttaa siltä, että sinä et itse edes tiedä, mitä goottius on. Silti haluat pitää kiinni sellaisesta ajatuksesta, että gootit voidaan jakaa aitojen ja epäaitojen ryhmiin. Eli onko nyt sitten niin, että sinä haluat päättää kuka on aito ja kuka ei? Päättääkö joku muu? Ennen kaikkea millä perusteilla?

Eli selitätkö mitä tarkoitat:

"A) Gootit EIVÄT kuuntele metallia." Ahaa, ymmärsin, että kuvasit goottien suosimaan musiikkia metallin joksikin alalajiksi. Selvä, puhutaan "goottimusiikista", mitä se sitten onkaan.

"Itsensä pitää myös löytää hitaasti. Kenestäkään ei tule mitään noin vain. Se joko löytyy sieltä tai ei. Esittäminen on turhaa." Mitä sieltä pitää löytää? Olet jo sanonut, että ei ole aatemaailmaa eikä pohjaa, niin mitä ei saa esittää ja mitä tulee löytää?

"Se rakkaus siihen kaikkeen on yleensä niin pitävä että pysyy koko loppuiän mikäli on aitoa." Tuolla perusteella kukaan ei voi väittää olevansa aito gootti ennen kuin on kuolinvuoteellaan.

21. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Kuuluisaakin kuuluisampi viehtymys pimeyteen, hautausmaat, kuoleman romantisointi, pimeys, pahuus, suru, ikävä yms. Tämä on se yleisin maailmakuva. Monipuolinen ja vaikee selittää.

En ole missään vaiheessa sanonut olevani yksin oikeassa, mielipiteitä on monia kuten on tyylialalajejakin, tämä on vain minun käsitykseni tästä kaikesta. Pidän vain painavimmat faktat hallussa. (vrt: cowboyta leikkivä pelle joka ei ole ede hevosta elävänä nähnyt).

Goottimusiikki on pitkälle konevetoista "teknoa" ja on syntynyt 70-luvulla punkista. On siis ihan oma lajinsa.

Mitä itsestään pitää löytää, jossei ole aatemaailmaa tms: yhdistävä tekijä varmaan taas tää musiikki ja viehtymys/kiinnostus pimeyteen ja kuolemaan. On turha esittää pitävänsä näistä, sillä sen kyllä huomaa onko kiinnostus aitoa.

Rakkaus: No sittenhän ei ihmisiäkään voi rakastaa eikä avioliittoa solmia hautaan asti; eihän sitä tiiä ku kuollessaan?

22. Gontti Vierailija

Ziva kirjoitit ekassa viestissäsi: "Kuten väärin luullaan, että gootteudessa olisi joku aatemaailma ja muu pohja, niin oikeasti sitä ei ole."

Muotifriikkien puolella kirjoitit muistaakseni, että aidot gootit erottuvat mm. tummien ajatusten ja jonkun muun sellaisen kautta näistä muotigooteista.

Nyt siis kirjoitat, että "Kuuluisaakin kuuluisampi viehtymys pimeyteen, hautausmaat, kuoleman romantisointi, pimeys, pahuus, suru, ikävä yms. Tämä on se yleisin maailmakuva. Monipuolinen ja vaikee selittää."

Eli goottiudessa on olemassa aatemaailma ja pohja, jota mielestäsi aidoiksi luettavat gootit seuraavat?

"En ole missään vaiheessa sanonut olevani yksin oikeassa, mielipiteitä on monia kuten on tyylialalajejakin, tämä on vain minun käsitykseni tästä kaikesta." Miten sitten voit esittää näkemyksiä siitä, että joku gootiksi itseään sanova ei olisi aito, jos kerran et väitä olevasi yksin oikeassa? Eikö sen gootiksi itseään sanovan mielipide ole minkään arvoinen?

"Mitä itsestään pitää löytää, jossei ole aatemaailmaa tms: yhdistävä tekijä varmaan taas tää musiikki ja viehtymys/kiinnostus pimeyteen ja kuolemaan. On turha esittää pitävänsä näistä, sillä sen kyllä huomaa onko kiinnostus aitoa." Miten sen huomaa?

"Rakkaus: No sittenhän ei ihmisiäkään voi rakastaa eikä avioliittoa solmia hautaan asti; eihän sitä tiiä ku kuollessaan?" Niin, tuo on jotakuinkin looginen johtopäätös sinun omasta mielipiteestäsi, Ziva. En minä suinkaan ole sinun kanssasi samaa mieltä, siksipä juuri sen yritin sinulle osoittaa...

23. Eihän se goottimusa ole metallille sukuakaan, ei käytetä edes samoja soittimia kuten sähkökitaraa tai bassoa!

Goottimusa on verrattavissa kansanmusiikkiin, soittimena on masentavaa kannelta ja lauluna reippaita riimejä.

24. Sitten ne biisit on samalla sellaista pientä uhoamista ja kapinaista ja keskitytään elämän synkkiin puoliin kuten
    "Minun kultani kaunis on Vaik' on kaitaluinen
    Hei, huulia hillallaa Vaik' on kaitaluinen
    Kun minä vien sen markkinoille Hevosetkin nauraa
    Hei, huulia hillallaa Hevosetkin nauraa"

25. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Höpöhöpö.

Tässä näyte goottimusiikista: http://www.youtube.com/watch?v=qGjK6hKahU8

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu