Hae Anna.fi-sivustolta

Murekkeen täytteitä

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä marble, 03.07.2008.

1. marble Vierailija

Varmaan jo kulahtanut aihe, mutta kertokaa nyt kuitenkin, mitä kaikkea laitatte murekkeen täytteeksi. Oisko joku hyvä kastike tai vastaava sen kanssa? Onhan se ainakin perunoiden kanssa vähän kuivahkoa syötävää.

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kokonaiset keitetyt kanamunan, saunapalvikinkkua siivuina + jotain mielijuustoa (ei alle 10 % juustoa kuitenkaan). Tässä meidän lempitäytteet lihamurekkelle. Kastiketta ei tarvita välttämättä jos lisäkkeenä perunamuussia. Tummat kastikkeet sopivat lihamurekkeelle mielestäni parhaiten enkä nyt tarkoita, että sitä teidän vihaamaanne perinteistä ruskeaa kastiketta vaikka sekin sopii, jos on hyvin haudutettua.

3. miirumaaru Vierailija

Murekkeeseen täytteeksi voi laittaa: kurkkusalaattia, sienisalaattia, porkkanaraastetta.
    yrttistä tuorejuustoa käytän usein itse, kun teen murekkeen.
    Kastikkeeksi murekkeen kanssa sopii hyvin kermakastike.

4. Mitä vain : ) Vierailija

Murekkeeseen voi panna täytteeksi mitä vain : ) Omia hyväksikoettuja yhdistelmiä ovat suolakurkku + paprika, sienet + sipuli, kinkku + juusto, aurinkokuivatut tomaatit + feta ja kasvis"höystö". Kananmunahakkeluskin on myös kiva!

5. Mureketta Vierailija

ei tarvitse täyttää ollenkaan, kun sekoittaa taikinaan lähes kypsiä vihanneksia tai vähän sulaneita pakastevihanneksia.

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Mieluummin ne vihannekset täytteeksi, kun sekaisin mureketaikinaan ja tämä jo ihan ruuan ulkonäköäkin ajatellen parempi ratkaisu.

7. n48 Vierailija

Tuorejuusto, jossa makuna aurinkokuivattu tomaatti, levitetään päälle ja siihen vielä pekonisuikaleita. Kierretään rullalle ja hyvää tulee.

8. Osaava kokitar Vierailija

Kyse oli murekkeesta yleensä, ei suinkaan lihamurekkeesta, kuten kaikki vastanneet näyttävät ajattelevan. Omia suosikkejani ovat soija-, kasvis- ja kalamurekkeet.

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Alkuperäinen mainitsi vain sanan mureke ja ainakin minä oletin tuosta, että kyseessä olisi lihamureke, jota Suomessa yleisimmin tehdään. Luultavasti hän olisi maininnut jos kyselisi täytteitä sinun mainitsemiisi murekkeisiin. Laitetaanko mainitsemiisi murekkeisiin täytteitä?

10. sallamaaria Vierailija

Sieni tai aurinkokuivattua tomaattia (sitä ns. puoliksi kuivattua joka on mehevää...), siinä ne jotka ensiksi tulee mieleen.
    Ihan mitä tahansa nyt ei kannata laittaa, eikö ole tarkoitus että ruoasta tulee hyvää ja jollain lailla järkevää!!
    Kalamureekkeeseen taas jotain sopivaa yrttiä tuoreena, makua antamaan.

11. sallamaaria Vierailija

Niin, en minäkään tarkoita että jokin täyte tehdään vaan mainitsemiani aineksia murekeseoksen joukkoon. Murekkeistakin voi tehdä modernimpia versioita, ei niitä 50 v sitten suosittuja kokonaisia kanamunia tai muuta antiikkista kamaa.

12. Mitä vain : ) Vierailija

Tunnustan, minä ajattelin vain lihamureketta tässä tapauksessa. Olen minäkin tehnyt sekä kasvis- että kalamurekkeita, mutta niihin en ole pannut täytteeksi mitään (kasvismurekkeeseen yrttejä taikinan sekaan tosin), joten siksi nämä eivät tulleet mieleenikään. Miten täytät kasvis- ja kalamurekkeet, voisin itsekin kokeilla jotakin uutta : )

Soija-lihamureketta olen myös tehnyt, mutta sitäkin täyttämättömänä.

13. Osaava kokitar Vierailija

Noin pienellä tietomäärällä ei kannata olettaa yhtään mitään. Kokeilepa seuraavaa erinomaiseksi havaittua ohjetta:

Linssimureke

2½ dl punaisia linssejä
    7½ dl vettä
    2 sipulia
    2 valkosipulin kynttä
    2 rkl tomaattipyrettä
    2 tl paprikajauhetta
    1 tl jauhettua korianteria
    2 porkkanaa
    2 perunaa
    1 dl mustia oliiveja (ei espanjalaisia!)
    2 tl mustapippuria
    2 rkl tuoretta silopersiljaa pienittynä
    3 rkl tuoretta basilikasilppua
    3 rkl soijajauhoja
    1½ dl ruiskorppujauhoja
    vuoan leivitys: margariinia ja jauhoja

Pilko sipulit ja valkosipulit. Kuullota ne öljyssä yhdessä tomaattipyreen, paprikan ja korianterin kanssa.
    Lisää kuutioidut perunat ja porkkanat, linssit ja vesi.
    Kiehauta ja keitä noin 20 minuuttia. Ota kattila pois liedeltä.
    Lisää oliivit ja loput mausteet. Soseuta. Maista ja lisää tarvittaessa suolaa.
    Lisää jauhot. Kaada seos margariinilla voideltuun ja jauhotettuun 1½-2 litran leipävuokaan.
    Paista uunissa 200 asteessa noin 50 minuuttia. Anna murekkeen jäähtyä kunnolla ennen kumoamista.

14. Muroleen kanava Vierailija

Ei murekkeisiin tule erillisiä täytteitä, vaan mureke tehdään jauhetusta massasta. Jos taikinaan verhottua patéeta tarkoitat, se on eri asia kuin mureke.

15. joko taas! Vierailija

Just joo... Suomessa yleisimmin tehdään... äläs nyt taas yleistä. Jos sinä teet, se ei ole SUOMI! Että tuo osaa olla simppeli ja ärsyttävä!

16. ?? Vierailija

Minun lempitäytteeni on ehdottomasti sieni-sipuliseos - sieninä esimerkiksi tuoreita siitakkeita (sienestän vain kaupalla tai torilla ;)). Aurinkokuivatuista tomaateista, fetajuustosta ja mintusta tulee myös hyvä täyte.

Jokainen ratkaiskoon itse, sekoittaako "täytteet" taikinaan, levittääkö ne rullattavalle murekelevylle vai laittaako murekkeen keskelle. Minusta jokainen vaihtoehto on hyvä ja omanlaisensa. En näe mitään epäesteettistä, jos täytteet on sekoitettu taikinaan.

17. mureke2 Vierailija

Muotoilla voi katsoa, etteivät vihannekset törrötä murekkeesta ja pala. Ei ole tarkoitus käyttää kokonaisia porkkanoita.
    Tämä on vain vaihtoehto - itsekin teen yleensä normaalin täytteen, oli se sitten mikä tahansa.

18. korjaan Vierailija

siis: muotoillessa voi katsoa...

19. Mitä vain : ) Vierailija

Olen minäkin joskus sekoittanut, tai itse asiassa ajateltuna useinkin, sieni-sipuliseoksen suoraan taikinaan, ja ihan esteettiseltä se mielestäni näyttää. Myös kasvishöystön olen joskus sekoittanut taikinaan, eikä sekään mielestäni pahalta näytä. En minäkään tosin sinne kokonaisia porkkanoita tai paprikoita pane, vaan tosiaan "höystöä".

20. vegetable Vierailija

Jos ei koskaan kasviksia käytä niin tuota asiaa ei voi tietää (ettei niitä kokonaisina sinne laiteta).

21. rea-listi Vierailija

Juuri niin, ja pitäisi kyllä ihan selvällä järjelläkin ymmärtää ettei kokonaista porkkanaa laiteta sojottamaan taikinaan. Siis vaikka kasvikset ja juurekset ovat kauhistus jollekin...

22. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Eiköhän kaikki jotka vähänkin osaavat ruokaa laittaa tietä tuon asian ilman, että se pitää erikseen sanoa.

23. eh?? Vierailija

Sinä et näyttänyt tietävän... Ei tietysti ihme, jos ei kasviksia käytä.

24. no,... Vierailija

miksi sitten laitoit aiemman kommenttisi "Mieluummin ne vihannekset täytteeksi, kun sekaisin mureketaikinaan ja tämä jo ihan ruuan ulkonäköäkin ajatellen parempi ratkaisu." Miten ne siellä mureketaikinan sisällä joten huonommalta näyttäisivät?

25. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Sisälle laitettuna murekkeen ulkonäkö on paljon parempi tarjolle laitettaessa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri