Hae Anna.fi-sivustolta

Murkku haisee

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä Herkkänenäinenkö?, 17.08.2006.

1. Meillä 14 vuotias murkkutyttö haisee. Ei haise hielle vaan hajua voisi kuvailla happaman tunkkaiseksi, hivenen härskiintyneeksi rasvaksi.

Tyttö käy päivittäin suihkussa, yleensä iltaisin, helteiden aikana ja muulloinkin myös aamuisin. Ihotyyppi on rasvaisuuten taipuvainen, näppyjä naamassa ja rinnan alueella. Vaatteet puhtaat. Eli nämä asiat mielestäni ok.

Ruokavalio terveellinen, paljon kasviksia ja marjoja, ruisleipää, kokojyvää. Lihaa tai kalaa päivittäin, samoin juustoa ja rahkaa (ei mene myöskään liikaa prtoteiinenja, jotka joillaikin saattavat lisätä hajunmuodostusta), sokerin ja karkkien käyttö melko vähäistä. Ei ole sokerihiiri. Vettäkin juonee riittävästi.

Ei hikoile voimakkaasti, ts.hikikarpaloina, liikunnan yhteydessä. Silloin tällöin kainalohiki haiskahtaa kuten itsekullakin on tänä kesänä varmaankin tehnyt.

Sitä tässä ihmettelen, että mistä tuo tunkkaisuus iholla saattaisi johtua? Onko kyseessä jonkin hivenaineen puutos tai yliannos? Jokin happo/emäs juttu?

En ole itse mitenkään neuroottinen tämän asian suhteen enkä ole asiaa isommin tyttären kanssa edes ottanut esille. Joskin muut perheenjäsenemme haistavat myös missä huoneessa neiti on ollut hieman pidemmän aikaa. Ja tämä ei ole provo, vaikka saattaa siltä kuulostaa. Ihan tosissani kysyn.

2. Eriina Vierailija

Voisittte kokeilla Combizym tms entsyymi valmisteita otettavaksi ennen ruokailua. Ainakin pahanhajuiseen hengitykseen ne tehoavat, kuten myös c-vitamiini.
    Kyllähän meillä on huomattu että juuri juusto ja kala
    ovat pienessäkin määrin hajua aiheuttavia, joskus lihakin.

3. liisa Vierailija

Laktoosi-intoleranssi? Itellä haiskahti iho ja päänahka (ja koko Huone) aamuisin, vaikka illalla kävinkin suihkussa. Sen jälkeen kun siirryin vähälaktoosisiin tai laktoosittomiin tuotteisiin en ole moista huomannut...

4. Kreisi Vierailija

Murkulla tulee kaikenlaisia eritteitä. Minä uskalla rohkeasti epäillä alapäätä ja kainaloita syyllisinä.

Omasta kokemuksestani vaan puhun.
    Juuri tuon ikääsenä olin aina pahan hajuinen, vaikka pesin itseäni 2xpv..hinkkasin alapäätä ja kainaloita.

Tähän vaivaan oli yksi parannuskeino. Nimittäin rexonan antiperspirantti..Se poistaa sen tunkkaisuuden. Se drystick, ei mikään nestemäinen, eikä missään nimessä spray. Vain drystick auttaa murkun hajuun.
    Ja alapäähän auttaisi sellainen matohappobakteerivoide..Hmm. lactal varmaan sen nimi.

M;urkulla se haju tulee kun hormonit lähtee jylläämään ja ihmisen koko keho muuttuu. Alapään pitää kestää muuttuvat eritteet ja sitten ph heiluu ja siihen se maitohappobakteeri voide on erinomainen!

Kainalot erittävät sukupuolisesti kypsyvän ihmisen hajuja ja niihin kannattaa todella kokeilla niitä rexonan puikkoja.

Kyllä se siitä ja murkun olokin tulee mukavammaksi. Kyllä hän itsekin tietää haisevansa vaikka ei myöntäisikään.

Äiti voi sillälailla naisena naiselle tarjota ostosreissulla dödöä ja jutella siitä jos on alapäässä kutinaa tai pahaa hajua. Sitten kannattaa sanoa, että kaikilla naisilla on, että sinullakin välillä.
    Ei väliä, vaikka ei juuri olisikaan, mutta se tekee murkun olon mukavammaksi.

5. Eriina Vierailija

Meillä tämä haisuli on/oli aviomieheni. Ja todellakin: hänellä on laktoosi-intoleranssi. Hajuhaitat ilman torjuntaa ovat kyllä heti olemassa, jos on syönyt juustoa tai kananmunaa tai kalaa.

6. Aloittaja Vierailija

Kiitoksia jo vastanneille!

Murkkuni haju EI ole "gynekologista" eikä tyypillistä (kainolo)hikeä eikä ilmavaivaakaan, haju leviää päänahasta, niskasta, koko kropasta.

Tuo laktoositeoria vaikuttaa mielenkiintoiselta. Imetin tyttöä 1,3 vuotiaaksi koska hän ei aikoinaan millään suostunut siirtymään tutteleihin
    yms korvikkesiin ja velleihin. Mallikkona tein tuolloin myös "maitoALLERGIA diagnoosin", koska iholle nousi nokkosrokkomaista syheröä maidon osuessa sille. Lapsi siis luontaisesti karttoi maitoa. Hapanmaitotuotteet ovat puolestaan aina maistuneet eivätkä ole aiheuttaneet iho-eikä suolistoreaktioita. Mutta voisiko tämä ummehtunut tuoksu sitten johtuakin näistä omituisista "ominaisuuksista"?

7. Toinen äiti Vierailija

..apua tähän murkun ongelmaan. Muistan kun tyttäreni valitti rasvaista ihoaan kun se haisi pahalle (sellainen ulon haju). Tähän hiustenpesuun on apteekissa sellaista shampoota josta saa apua liika rasoittuneille hiuksille ja iholle vastaavaa pesunestettä. Farmaseutit voisivat miettiä kanssasi mistä voisi olla kysymys. Onhan se nuorelle ikävä jos tällainen ongelma on haittana kun pitäis selvitä muistakin kinkkisistä mielen myllerryksistä.
    Ole tyttäresi oljenkortena!

8. saman kokenut Vierailija

Hei,
    lueskelin täällä vastauksia ja ajattelin laittaa sinulle äiti vähän viestiä.
    Koin itse aika lailla samaa nuorena. Minulla oli erittäin kuiva iho, mutta silti tuntui epämiellyttävää hajua.
    Apteekista saa erittäin hyvää pesuainetta, joka auttaa tähän, nimeltään Sebamed tai sitten tarvittaessa, jos tuo edellä mainittu ei sovi, niin lactasyd. Sen lisäksi muistan syöneeni helokkikapseleita.

Maidonkin jättämistä pois voi kokeilla, mutta en oikein usko siihen. Elimistön happo/emästasapainon ylläpitämiseen auttaa Valmarin ravinneliuos, jota saa apteekista tai luontaistuotekaupasta, katso tarkemmin http://www.valmarin.fi

9. Muikkunen Vierailija

Minusta "saman kokenut" puhui asiaa. Kannattaa kokeilla ihon omaa ph.ta tukevaa ja tasapainottavaa herkän ihon pesunestettä. Apteekista saa muutenkin hyviä rasvoja ja pesuaineita rasvoittuvalle iholle ja päänahalle. Ja vaikka gynekologi sanoisikin, että ei täällä mitään vikaa ole- silti ajoittain naisten emättimen tasapainoi voi järkkyä ja aiheuttaa hiivaongelmaa, kutinaa, kirvelya tai hajua. Siis emättimen tasapainoa tukeva tuote ei ollenkaan ole huono idea, ainakaan siitä ei ole haittaa. Tärkeintä ehkä olisi, ettet liikaa tarkkaile ja tuo esille tytön vaivaa jokapäiväisessä elämässä. Tyttö kokee vain itsensä entistä "likaisemmaksi" ja oudommaksi. Voihan olla, että myös äitinä haistat vaivan voimakkaammin kuin muut. Se saattaa olla ihan biologinen juttu, varmasti oman "pikkutytön" ominaishajun muutos voi tuntua äidin nenään vahvemmin kuin perheen ulkopuolisten ihmisten. Haistavatko muut hajun yhtä voimakkaana?
    Myös vaatteen materiaali saattaa aiheuttaa tunkkaista hajua hikoillessa, puuvilla on paras valinta hengittävänä materiaalina. Kannattaa kiinnittää huomiota myös millä pesuaineilla vaatteet pesee, ja että ne kuivuvat kunnolla, eivätkä mene vähän kosteina kaappiin. Myös sänky on hyvä jättää tuulettumaan, eikä heti herättyä pedata. Näin kosteus ja hajut haihtuvat. Tällaisia tuli mieleeni, varmasti moni näistä asioista on sinulle aivan itsestään selvyys jo entuudestaan:) Mutta älä liikaa ressaa asiasta jos mitkään konstit ei auta, kyllä se varmasti iän myötä itsestäänkin helpottuu.

10. Ex-murkku Vierailija

Minulla murkkuiässä päänahka lemusi oudolle, tunkkaiselle, vaikka pesin hiuksia ja harjasin niitä pää alaspäin ulkona. Vaiva meni itsellään ohi kun hormonitoiminta tasaantui. Ja jos kyse ei ole hormoneista, niin kantsii vaihtaa shampoota ja muita päähän liittyviä juttuja.

11. lotta Vierailija

Hmm.. Luulenpa että kyse on juuri hormooni toiminnasta. Minä itse olen kokenut saman kun tyttäresi ja koen edelleen:/ konsteja sen poistamiseen en ole keksinyt muita kuin että käyn suihkussa aamuisin, vältän rasvaisia ruokia, vaihdan alimmat vaatteet kerran päivässä ja ehdottomasti ostan tehokasta deodoranttia ja sitäkin välillä vaihtelen kun tuntuu että menettää tehonsa. Minulla on todettu hormoonihäiriö, tuotan liikaa mieshormoonia ja toisinaan tuotan sitä TODELLA paljon ja sen huomaan aina jo HAJUSTA, tuntuu että haisen jotenkin miehelle. Pillerit myös hieman helpottaa vaivoja. Joten suosittelen että mikäli teillä on suvussa esim pco:ta niin tarkkailet kuinka tyttäresi kehittyy jotta saa ajoissa e-pillerit. Niitähän voi alkaa syömään jo melko varhain kun kuukautiset ovat alkaneet. Tiedän että tyttösi kärsii tästä vaivasta ja luultavasti ei kehtaa ottaa asiaa puheeksi joten ota sinä vain reilusti ja juttele siitä että kannattaisi käydä lääkärissä. Ai niin myös diabetes kuulemma voi haista ihon läpi. TODELLAKIN; KESKUSTELE JA VARATKAA AIKA LÄÄKÄRIIN! SYY ON HYVÄ SELVITTÄÄ=) Eihän ihminen normaalisti näin lemahda:)

12. Miitu Vierailija

Minä huomasin oman ihoni hajun muuttuneen kun kuukautiset alkoivat 11 vuotiaana, silloin myös äitini alkoi naputtaa minulle siisteydestä, vaikka pesin itseäni useampaan kertaan päivässä.
    Kun hajut muutuvat totutusta, ne ottavat "nenään". Minä esimerkiksi haistan jos meillä meillä on käynyt vieraita kotona minun poissaollessani esim mieheni kavereita - jotkut tunnistan jopa hajusta. Enkä tarkoita että kaverit mitenkään erityisesti haisisivat, ainkaan pahalle. Meillä jokaisella on oma ominaishajumme ja murkkuna se todellakin muuttuu.
    Jos tuo haju on ongelma se täytyy hoitaa. Kemikaalit vain peittävät ongelman ja jos olisikin syy jossain noista Lotan kirjoittamista vaivoista, niin osa niistä vaatii hoitoa ja seurantaa.

13. vierailija Vierailija

Hei,

kommentoin vanhaa viestiketjua, koska tähän saattavat muutkin jatkossa vielä palata. Kärsin vuosia epämiellyttävästä ihon hajusta. Hajuhaitasta johtuen lopulta peseydyin aamuin illoin vahvalla Rexona sport palasaippualla ja oikein hankasin ihoa kaikkialta karhealla pesuhanskalla. Ihoni kuivui ja kärsi. Hajuongelma ei poistunut. Vaatteet alusvaatteista päälivaatteisiin piti pestä päivittäin, takit, petivaatteet jne viikoittain. Silti muutamassa tunnissa tunkkainen eltaantunut haju levisi ympäri kroppaa ja tarttui sieltä kaikkeen mahdolliseen. Koitin estää hajujen muodostumista iholla antibakteerisella kosteutuksella ja leivitin koko kropalle "dödöksi" kelpaavaa luomu kookosöljyä aina suihkun jälkeen. Ei auttanut. Sitten luin, että keho saattaa pyrkiä puhdistautumaan ihon kautta ja muistin miten ennen join paljon maitoa ja kärsin hiivatulehduskierteestä. Maidon juomisen lopettaminen päätti hiivakierteen. Lopetin maitotuotteet kokonaisuudessaan ja oma puhdas ominaistuoksuni palasi nopeasti. Mikäli kärsit ihon hajuista vaikka huolehdit hygieniastasi tunnollisesti, pohdi voisiko ruokavaliossasi olla parannettavaa. Kokeile viikko maidotonta, saatat kokea yllättävän helpotuksen!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri