Hae Anna.fi-sivustolta

Musiikki liian kovalla

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä herkkäkorva, 14.06.2008.

1. herkkäkorva Vierailija

Olenko ainut herkkäkorvainen vai häiritseekö ketään muuta ryhmäliikuntatuntien liian kova musiikki? Muutamilla ohjaajilla on taipumus tunnin edetessä lisätä äänen voimakkuutta muka lisätehojen toivossa. Itselläni ainakin nautinto muuttuu siinä vaiheessa kärsimykseksi. Onneksi osa ohjaajista osaa tsempata vähemmilläkin volyymeilla ;-)

2. kärsin siitä Vierailija

Minua on usein häirinnyt musiikin voimakkuus.
    Kun ei joka kerta viitsi valittaa, niin olen oppinut valitsemaan paikkani mahdollisimman kaukana kaiuttimista.

3. desibeli Vierailija

Itseäni ei häiritse mutta varmasti voi antaa palautetta. Tuosta linkistä selviää ainakin suositusrajat äänenvoimakkuuksille. Vaikka (ilmeisesti) mitään määräystä ei olekaan musiikin voimakkuudesta niin voipi kai siitä neuvotella noihin faktoihin vedoten.
    http://www.uku.fi/avoin/ymp_terveys/oppimateriaali/terveys/terveys_ymptekijat1_fys.html

4. kova ääninen Vierailija

Huomannut olen saman. Joillain saleilla se johtuu kaiuttimien huonosta sijoittelusta, toinen kuulee liian kovalla ja toinen liian hiljaisella tai sopivalla. Palautetta kannattaa antaa, ohjaaja ei välttämättä ole huomannut asiaa, tuskin kukaan kiusallaan liian kovalla pitää.

5. ruipppari Vierailija

Ap: Jumppaatko salin etuosassa? Aika monessa salissa kajarit ovat siellä ohjaajan päässä, joten eturiviläiset ovat niitä lähempänä. Paikan vaihtaminen voisi auttaa. Kaiuttimet on nimittäin suunnattu poispäin ohjaajasta, joten hän ei aina pysty itse tietämään, onko volyymi sopiva. Kannattaa sanoa asiasta, ohjaajat eivät osaa lukea ajatuksia (ainakaan vielä) :))

6. Musiikki on minunkin mielestäni liian kovalla, ja siksi haen paikan alueelta, joka sijaitsee kaiuttimien takana. Silti välillä on vaikea olla. Ihmettelen, etteivät ohjaajat huomaa, kun ääni on niin kovalla, että se suorastaan särkyy.

7. 808 Vierailija

Enpä muista koskaan törmänneeni siihen, että musiikki olisi liian kovalla. Pikemminkin päinvastoin. Joko mulla on erityisen vahvat korvat tai sit meidän salilla on erityisen heikot stereot :)

8. J_C Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    itse käytän korvatulppia. varsinkin spinning tunneilla musiikki suorastaan huutaa välillä, samoin pumpissa. jotkut ohjaajat perustelevat musiikin kovuutta sillä että tulee parempi fiilis ja meininki. eipä ainakaan itselläni jos korvat kärsii.

9. Bassoasiis Vierailija

Ei todellakaan. Musiikin pitää olla niin kovalla että kun basso kajahtaa niin itsekin pomppaa paineaallon mukana.

10. ei paljon naurata Vierailija

Kuinkahan moni himojumpaaja kärsii vanhoilla päivillään tinnityksestä?

11. Zizi Vierailija

Haluaisin nostaa tätä ketjua, koska tuo kova musiikki aerobic-tunneilla on välillä todellinen ongelma minulle (ts. bodypumpissa, bodycombatissa ja joskus zumbassakin)! Pelkään joskus saavani kuulovaurion. Ihmettelen tunneilla, että olenko ainoa joka on tästä huolissaan. Usein olen se ilonpilaaja, joka pyytää ohjaajaa laittamaan musiikin hiljemmalle. Muut eivät reagoi mitenkään.

Tämä musiikin kovasta tasosta valittaminen ei välttämättä auta, koska monesti parin biisin jälkeen ohjaaja on laittanut musiikin takaisin yhtä kovalle kuin alussa.

Olen kyllä nähnyt joskus nähnyt, että tunneilla joillakin on ollut korvatulpat. Kai pitää itsekin ryhtyä käyttämään.

12. desibelit kaakkoon Vierailija

Olen alkanut tänä syksynä käyttää korvatulppia jumpissa. Suosittelen sellaisia kumisia apteekista ostettavia korvatulppia, joita voi pestäkin. Ovat lisäksi värittömät, joten eivät erotu niin hyvin.

Välillä ihmiset ja itsekin olen yrittänyt sanoakin ohjaajille musiikin voimakkuudesta, mutta monestikaan ohjaaja ei huomaa tai kuule, eikä siinä nyt hirveästi viitsi käydä metelöimään. Omalla salillani ohjaajilla on mukamas myös desibelimittari, mutta selvästikään sitä ei käytetä! Lisäksi joillakin tunnelilla ohjaajan biisilistalla saattaa olla joku kappale, jonka aikana ihan oikeasti on sattunut korviin.

13. desibelit kaakkoon Vierailija

Just sama havainto, että juuri spinning- ja body pump-tunneilla korvatulppia erityisesti tarvitsee! Kuntosaleilla voitaisiin jakaa korvatulppia samaan tyyliin kuin niitä jaetaan festareilla tai myydään ravintoloissa, joissa on bändejä esiintymässä. Lisäksi moni saattaa jättää käymisensä siihen yhteen kertaan, mikäli liian kova musiikki pilaa koko tunnin.

Yleensähän ohjaaja tosiaan sanoo tunnin alussa, että huomauttakaa jos musiikki on liian kovalla. Eikö se jo yleensäkin ole merkki siitä, että musiikki ON liian kovalla? Jos kerran desibelimittari on olemassa, pitäisi se olla salissa niillä kohdilla, jotka ovat kaiuttimien lähellä.

Sen verran tunnustusta voin antaa ohjaajillekin, että monilla heistä on myös taito säätää musiikki sopivalle voimakkuudelle. Toivottavasti alkaisi olla kaikilla.

14. Zizi Vierailija

Nimenomaan! Kai se kertoo just siitä, että pelataan aina siinä liian kovan musiikin rajalla, jos kerran noin pitää kysyä.

Piti lisätä vielä se, että välillä musiikki voikin olla ihan sopivalla tasolla, mutta jossain vaiheessa opettaja innostuu huutamaan ja se alkaa sattumaan korviin. Kaikki opettajat eivät muista, että heillä on jo se mikrofoni, siihen ei kauhean kovaa tarvitsisi huutaa.

Laitoin juuri korvatulpat treenikassiin, alan nyt tsekin käyttämään niitä.

15. desibelit kaakkoon Vierailija

Hyvä kun laitoit korvatulpat mukaan! Ainakin mulla jumppatunnit on muuttuneet huomattavasti paremmiksi. Musiikin ja ohjeet kuulee hyvin niidenkin kanssa, mutta korviin ei onneksi satu tai vihlo :)

16. neitiXXX Vierailija

ET ole ainut! Olen laittanut useampaan otteeseen asiakaspalautteena asiasta. Jotkut vetäjät huudattavat mankkaa aivan täpöllä, niin että korvat paukkuvat.

17. oudoksi on menny Vierailija

Onkohan tämä täysillä luukuttaminen joku uusi muoti-ilmiö? Olen käynyt jumpissa 15-20 vuotta (nykyisellä salillani kymmenkunta) ja tällaiseen en ole törmännyt kuin vasta viimeisen vuoden, parin aikana. Meillä on kyllä uusittu kaiuttimet ja muut härpäkkeet vuodenvaihteessa, että en tiedä johtuisko siitä mutta oli miten oli, muutamilla tunneilla on tosiaan huudatettu laitteita niin että korviin sattuu. Enkä ole ainoa, yleensä siitä on joku ehtinyt ennen itseäni huomauttamaan.

Ja just viime viikolla luin naistenlehdestä jutun jumppaohjaajasta, joka kertoi mieluiten soittavansa musiikkia kovalla ja vähentävänsä kyllä volyymiä jos joku pyytää, mutta pahoitteli että "silloin asiakkaat eivät pääse kokemaan aitoa Tiinaa". Ja tämä vetäjä oli siis aikuinen nainen, ei mikään teini! On tainnut "aidolla Tiinalla" kuulo huonontua vuosien mittaan sitä musaa huudattaessa niin paljon, ettei enää ole mitään käsitystä kohtuullisesta äänentasosta :(

18. Jo on outoa. Kohta irtisanon jäsenyyteni, alkaa hermo mennä siihen mölysaasteeseen.

19. desibelit kaakkoon Vierailija

Nyt kun mainitsit, niin minuakin kova musiikki on häirinnyt erityisesti viimeisten parin vuoden aikana. Kyseisellä salilla käynyt lähes 10 vuotta. Ovatko jumppien "aidot Tiinat" jo menettäneet kuuloaan? Vai ovatko nykyisin jumpissä käytössä olevat äänentoistolaitteet tai soitettava musiikki niin erilaista?

Joskus on käynyt niinkin, että kun ohjaaja on kysynyt, että "onko musiikki liian hiljaisella", on sieltä jostain päin salia joku pyytänyt musiikkia lujemmalle...

Ehdotan, että jumpissa säädetään musiikki desibelimittarin mukaisesti. Ei siis kysymällä asiakkailta. Itsekin liian kovasta musiikista huomautettuni olen havainnut, että kohta musiikki on taas yhtä kovalla. Lisäksi joissakin biiseissä on välillä sellaisia kohtia, että kimeät kohdat suunnilleen viiltävät korvia.

Kuten aiemmin totesin, käytän nykyisin korvatulppia jumpissa. Muistaakseni sellaiset useiden käyttökertojen pestävät korvatulpat maksoivat noin 5 euroa.

Niin ja käyn keikoilla + festareilla, joten musiikin vihaaja en ole. Päinvastoin. Haluaisin nauttia siitä loppuelämäni omin korvin enkä kuulolaitteen kanssa.

20. Cleopatra Vierailija

En tiijä miten hirveellä voluumilla sitten Suomessa jumpataan, mutta täällä missä nykyisin asun on musiikki välillä aivan liian hiljaisella. Ja tunnelma pilalla :-(! Enkä tarkoita että äänen pitää särkyä mutta kyllä minulla fiilis laskee jos musiikkia joutuu höristelemään!

21. desi beli Vierailija

Siihenkin olen joskus törmännyt :) mutta tosiaan mitä järkeä huudattaa musaa niin lujalla, ohjatuilla tunneilla, etten saa selvää ohjaajan puheesta. Kun en kehtaa aina valittaa.

22. Korvatulppa Vierailija

Ihana kuulla, että on muitakin 'normaalikuuloisia' vielä jumppasaleissa=) Itse olen joutunut käyttämään korvatulppia jo varmaan yli vuoden ajan sillä käyn jumpissa 3-4 kertaa viikossa. Hyvä olisi todellakin tarjota niitä ihan salin puolesta niille joita kiinnostaa kuulonsuojelu pitkällä tähtäimellä.Se on vain niin, että jos kuulovaurioita tulee niin niitä ei saa korjattua. Tinnitystä saa sitten 'kuunnella' loppuelämänsä:(

Eikä muuten auta suoran tai epäsuoran palautteen antaminen, sillä se ei vaikuta yhtään mihinkään..valitettavasti.Ohjaajia on niin monia ja ei aina jaksaisi olla se joka sanoo asioista.

Normaalikokoisessa jumppasalissa on Sellossa n. 6-8 isoa äänenvahvistinta ja monilla ohjaajilla on tapana vielä huutaa mikkiin, että varmasti kuulee jokainen kuurokin.

Muuten sali on ihan huippu..hyviä tunteja ja ohjaajia!

23. Ohjaaja kysyy tunnin alussa: onko musa liian kovalla? Ei. Ei mene kuin vartti niin jo on. Usein olen siitä sanonutkin mutta kun en aina millään kehtaisi! Mikä ihme teitä ohjaajia vaivaa, kysyy tamperelainen jumppaajatar.

24. Lisäksi ohjaajan puheesta ei saa mitään selvää kun musa soi liian lujalla. Jos menet uudelle oudolle tunnille kokeilemaan jotain uutta lajia, vaikka Body steppiä niin arvata saat mitä pitäisi tehdä.

25. Pertsa Vierailija

Millä salilla käytte. Itse vaihdoin pois juuri tuon ongelman takia. Tietyille ohjaajille on ihan sama vaikka sanot, ei tehoa. Ja kun toisen salin äänet vielä kaikuu päälle siinä sitä onmölytoosaa kerakseen.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri