Muslimit kohtelevat äitejä kaikista huonoimmiten.:-/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullista:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullista:(

Vieras
Äidin osa on huonoin Afganistanissa

3.5.2011 12:07 | Kommentit
A A Helsingin Sanomat
Sami Kero / HS

Afganistalaisten tyttöjen odotettu elinikä on 45-vuotta.

Äitien kannalta Afganistan on pahin ja Norja paras maa. Suomi sijoittuu seitsemännelle sijalle. Tulevana äitienpäivänä äitien juhlinnan aiheet vaihtelevat tuntuvasti riippuen siitä, missä he elävät, todetaan Pelastakaa Lasten vuoden 2011 Maailman äitien tila -raportissa.

Maailman Äitien tila -raportti laittaa 164 maata paremmuusjärjestykseen sen mukaan, miten ne huolehtivat naisten ja lasten terveydenhuollosta, koulutuksesta ja muista hyvinvoinnin ja kehittymisen mahdollisuuksista.

Kahdeksan kymmenestä parhaasta maasta on Länsi-Euroopan maita.

Afganistanissa kaksi viidestä lapsesta on aliravittuja ja yksi viidestä kuolee ennen viidettä syntymäpäiväänsä. Afgaaninaiset käyvät koulua keskimäärin vajaat viisi vuotta, ja heidän elinajanodotteensa on vain 45 vuotta.

Suomessa kolme alle 5-vuotiasta lasta kuolee tuhatta elävänä syntynyttä kohden. Naiset käyvät tyypillisesti koulua noin 18 vuotta ja elävät 83-vuotiaiksi.

Maailman kymmenessä äitien kannalta pahimmassa valtiossa keskimäärin yksi nainen 30:stä kuolee raskauteen liittyviin syihin ja yksi kuudesta lapsesta kuolee ennen viisivuotispäiväänsä. Yhdeksän naista kymmenestä menettää todennäköisesti lapsen jossakin elämänsä vaiheessa.

Tilanne on erityisen huono Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, jonka valtioista useat löytyvät vertailun häntäpään maiden joukosta. Esimerkiksi Etiopiassa vain kuudessa prosentissa synnytyksistä on mukana terveydenhuollon ammattilainen. Afrikan mantereella on myös maita, joissa tilanne on hyvä. Botswanassa 95 prosenttia naisista synnyttää ammattimaisen kätilön avustuksella.

Ja Afganistanin miesten odotettu elinikä 44 vuotta.
Tuolla ei ole mitään tekemistä islamin kanssa. Köyhiä maita on muitakin kuin muslimimaita, ja niissä kaikissa on sama asia. Kyse on köyhyydestä, ei uskonnosta!!

[QUOTE="vieras";23700718]Ja Afganistanin miesten odotettu elinikä 44 vuotta.
Tuolla ei ole mitään tekemistä islamin kanssa. Köyhiä maita on muitakin kuin muslimimaita, ja niissä kaikissa on sama asia. Kyse on köyhyydestä, ei uskonnosta!![/QUOTE]

Ai köyhyydellä ei ole mitään tekemistä islamin kanssa.:D Minä taasen väitän että on. Muslimimaiden köyhyys johtuu islamin takapajuisuudesta.

[QUOTE="vieras";23700802]Ai köyhyydellä ei ole mitään tekemistä islamin kanssa.:D Minä taasen väitän että on. Muslimimaiden köyhyys johtuu islamin takapajuisuudesta.[/QUOTE]

Millä perusteella sitten ei-muslimimaat ovat köyhiä? Jos kerran se johtuu islamista niin sittenhän kaikkien muiden maiden pitäisi olla rikkaita mutta näin ei kuitenkaan ole?

Alkuperäinen kirjoittaja Johtopäätös;23700994:
Johtopäätös: valkoiset kristityt pitävät parasta huolta äideistä.:)

Niinkö? Miksi vanhustenkodit ovat täynnä juuri valkoisten kristittyjen vanhempia?? Yksikään tuntemani muslimi ei ole heittänyt vanhempiaan laitokseen kierimään omiin ulosteisiinsa...

[QUOTE="Tjaa";23701061]No, entä esim. Saudi-Arabia? Täysin islamilainen maa ja käsittääkseni vähän tienannut öljyllä...[/QUOTE]

Mutta millainen on naisen asema Saudi-Arabiassa? Ei saa ajaa autoa, pitää pukeutua kaapuun ulkosalla, naisen arvo ei siellä ole kovin korkea. Saudi-Arabiassa varallisuuskin on jakautunut rajusti, suuret tuloerot eri väestöryhmien keskellä.

"Koraanissa sanotaankin: "Naisilla on sama oikeus miehiin nähden kuin miehillä heihin, kuten on kohtuul*lista; kuitenkin ovat miehet naisiin verrattuna korkeam*massa asemassa". (Koraani 2:228)."
http://www.rabita.fi/wp-content/themes/rabita/naisenasema.htm

Väittelyä, että onko nainen ja mies tasa-arvoisia islamilaisessa kulttuurissa ei tarttis käydä, koska ei ne ole tasa-arvoisia! Olen lukenut suomalaisia keskustelupalstoja, joissa musliminaiset ovat kirjoittaneet, että "Kyllä minä saan käydä yksin kaupassa eli kyllä minulla on suvaitsevainen mies. En tarvitse saattajaa ystäväni luokse. Minun mielestäni kaupungilla ei tarvitsekaan hillua vieraan miehen seurassa." On jokseenkin järkyttävää, että jossain kulttuurissa lasketaan tasa-arvoksi se, että saa käydä yksin kaupassa...Tai se, että miespuolisia ystäviä ei saisi olla! Koska sitä tuolla "vieraalla miehellä" tarkoitetaan. Hei oikeesti, eikö sitä vois vain tunnustaa, että islamilaisessa kulttuurissa mies ja nainen eivät ole tasa-arvoisia??

[QUOTE="...";23702882]" Hei oikeesti, eikö sitä vois vain tunnustaa, että islamilaisessa kulttuurissa mies ja nainen eivät ole tasa-arvoisia??[/QUOTE]

Koska kyse ei ole islamilaisesta kulttuurista! Monelle muslimille nainen ja mies ovat tasa-arvoisia, ja monelle kristitylle ei ole. Raamatussakin sanotaan että nainen vaietkoon seurakunnassa. Naisen asema on heikko yleensäkin kehitysmaissa, uskonnosta riippumatta. Jos puhutaan vain islamista, kuten moni kääntää kaiken keskustelun islamiin, jää puhumatta itse asiasta, eli tässä tapauksessa naisten heikosta asemasta monessa maassa.

[QUOTE="...";23702882]"Koraanissa sanotaankin: "Naisilla on sama oikeus miehiin nähden kuin miehillä heihin, kuten on kohtuul*lista; kuitenkin ovat miehet naisiin verrattuna korkeam*massa asemassa". (Koraani 2:228)."
Jamal A. Badawi

Väittelyä, että onko nainen ja mies tasa-arvoisia islamilaisessa kulttuurissa ei tarttis käydä, koska ei ne ole tasa-arvoisia! Olen lukenut suomalaisia keskustelupalstoja, joissa musliminaiset ovat kirjoittaneet, että "Kyllä minä saan käydä yksin kaupassa eli kyllä minulla on suvaitsevainen mies. En tarvitse saattajaa ystäväni luokse. Minun mielestäni kaupungilla ei tarvitsekaan hillua vieraan miehen seurassa." On jokseenkin järkyttävää, että jossain kulttuurissa lasketaan tasa-arvoksi se, että saa käydä yksin kaupassa...Tai se, että miespuolisia ystäviä ei saisi olla! Koska sitä tuolla "vieraalla miehellä" tarkoitetaan. Hei oikeesti, eikö sitä vois vain tunnustaa, että islamilaisessa kulttuurissa mies ja nainen eivät ole tasa-arvoisia??[/QUOTE]

Aivan, eivät ole. Mutta on sitä samaa suuntausta muissakin uskonnoissa, myös osa kristityistä raamattuun tukeutuen pitää miestä korkeammassa asemassa. Se ei tosin näy päällepäin yhtä selvästi.

Mutta kun islam ei ole vain uskonto, vaan se on kokonainen kulttuuri..Koraani määrittelee ihmisten elämää aivan eri tavalla kuin Suomessa raamattu. En tietystikään väitä, että kaikki muslimimiehet sortaisivat naisia, mutta kyllä varmasti naisten sortaminen on yleisesti hyväksyttävämpää esim. Afganistanissa, Saudi-Arabiassa, Irakissa, Iranissa jne... kuin Suomessa. Ja voidaanko silloin sanoa, että islamilainen kulttuuri ei ole epätasa-arvoista vaan pelkkä uskonto on? Eräskin muslimipoika sanoi minulle: "En voi enää seurustella suomalaisten naisten kanssa, koska kulttuurimme ovat niin erilaisia." Seurustelu samanlaisessa kulttuurissa kasvaneen kanssa on tietysti paljon helpompaa. Suomalaiset naiset osaavat varmasti olla todella itsepäisiä, koska olemme tottuneet vapaaseen elämään. Itsenäisyys, tasa-arvo ja sananvapaus ovat meille täysin itsestään selvyyksiä, koska meidän kulttuurissamme nämä ovat (tai ainakin pitäisivät olla) itsestään selvyyksiä.
Enkä väitä, etteivätkö suomalaiset miehet osaisi sortaa naisia, mutta tätä sortoa ei kulttuurissamme katsota todellakaan hyvällä..

Joskus olen jostain islamoppaasta lukenut, että islamin mukaan nainen ja mies ovat tasa-arvoisia, heillä on vain eri tehtävät.

Islamissa kai ihanteena on se, että nainen tekee naisten työt ja mies miesten työt?

Yhteistyössä