Mussuttamalla saa sokerivauvoja, uskokaa jo!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kettu

Vieras
Marrasmasuista luettua, ja muualtakin tältä palstalta, ja myös livenä kuultua marmatusta painonnoususta ja siitä huomauttelusta neuvolassa. Kyllä se totuus nyt vaan on niin, että äidin ruokavaliolla on aika suuri merkitys raskausajandiabetekseen, ja sitä myöden vauvan kokoon ja hyvinvointiin. Jos jää kiinni sokerirasituksessa tai vauvan vartalon mitat alkaa olla lääkäriä huolettavia, niin en tajua, miksi siitä pitää raivota täällä ja olla loukkaantunut. Neuvolassa ja äitipolilla huolehditaan eritoten vauvan voinnista, miksi siitä ei äiti itse tajua huolehtia? Itselläni todettiin korkeat paastoarvot, ja kun syön ohjeistuksen mukaan, ei painoni ryöstäydy ja ennen kaikkea vauva kasvaa käyrillä. Oli pullukka vartaloltaan jo vkolla 26, ja kasvoi yläkäyrällä, nyt ollaan lähellä keskikäyrää ja vartalon pömpötystä ei ole enää. Loppui karkin mässytys ja iltasyöminen, ja kiloja itselleni olen kerännyt maltilla. Kertaakaan en ole urputtanut painoni ja syömisteni vartioinnista neuvolassa, olen suorastaan kiitollinen että siihen on puututtu.

Niin, joillakin se on noin. Meillä lapset kasvoi masussa hyvin herkuilla, mutta silti niistä ihan 3500g tuli kaikista syntyessään, ja itselläni ei sokeriarvoissa mitään vaikka herkuilla elelin.

Minä mussutin viimeisessä raskaudessa,paino nousi kiitettävästi kahteen edelliseen raskauteen verrattuna.
Sokerirasituksessa kaikki ok,lapsi syntyessään iso(4900g ja 54cm) muttei mitään häikkää sokereissa.
Juu mutta totta on turha raivota jos jotain häikkää sokereissa on,kun itse herkuttelee jne.

Isompi poika oli 4300g ja 56cm ja silloin ei maistunut herkut yhtään.

Moi!
Mulla tuli 25kg ja painoindeksi oli ennen raskautta 24. Ei ollu ongelmia omissa sokereissa ja lapsi painoin syntyessään 1vko lasketun jälkeen 3100g. Revi siitä AP!

No mä en olis marmattanut jos olis oikeesti joku syy vahtia mua sielä neuvolassa.. kummassakin raskaudessa on otettu 2 kertaa sokerirasitus ja arvaa ottiko kaaliin mennä toisessa raskaudessa yhteensä jo neljättä kertaa rasitukseen vaikka kaikissa edellisissä rasituksissa ei mitään viitettä raskausajan diabeettekseen. vauvat oli ihan normaali kokosia syntyessään (3330g ja 3605g)

samaa mieltä, ja ap varmaanki tarkoittaa että ne jotka jäävät kiinni sokerirasituksessa vaaan jatkaa mussutusta, eivätkä huolehdi itsestään tai vauvasta. näitähän riittää... ei mullakaan karkin/herkkujen syönti ole vauvaa kasvattanut, itsenäni vain =(.

mä ylipainoinen mussutin karkkia ja suklaata odotusajan. paino ei ollut edes lähtöpainossaan synnärillä, kiitos alun rajun oksentelun :) tyttö syntyi rv 40+ 3080g painavana. nyt 2 vuotias normaalipainoinen terve lapsi. syödään terveellistä kotiruokaa, mamma on läski omien herkkujensa takia.
sokeriarvot oli hyvät odotusaikana jos ois jotain häikkää ollut tai jos tässä raskaudessa ilmenee jotain häikkää niissä niin sit tietysti loppuu sokerin mussutus.
huomattavasti pienempi paha herkut kuitnekin on kuin tupakka ja sen polttaminen odotusaikana tuntuu olevan liian hyväksyttyä.

raskausajan diabetes voi tulla kelle tahansa oli painoa lähtiessä tai ei. johtuu raskaushormoneista, joihin sokeriaineenvaihdunta reagoi jokaisella eri tavalla. riskejä ovat ylipaino, odottajan ikä jne. ja jos on tuon aineenvaihdunnan herkkyyttä olemassa, täytyy olla tarkkana. raskausajan diabetes ennustaa tulevaa 2.tyypin diabetesta, eli ei ole äidillekään täysin vaaraton pikkujuttu. te terveet, mussuttakaa vaan, mutta ymmärtäkää hoitaa itseänne jos siihen tulee tarvetta.

mäkin mussutin aamusta iltaan herkkuja raskausaikana ja lapsi oli alle 2,5kg syntyeessään viikoilla 39+1. Mut eipä mulla mitään sokereita ollutkaan, ja ymmärrän AP:n pointin, eli jos niitä on eli kehittyy raskausdiabetes niin kannattaahan siihen ruokavalioon alkaa kiinnittää huomiota. Tänäänkin uutisoitiin siitä lähes 9kg painoisesta vastasyntyneestä, joka oli saanut liikaa glukoosia. Riski on sekä äidillä ja lapsella saada pysyvästikin diabetes ja muita ongelmia, joten ottaisin kyllä tuon sokerin aika vakavasti muutenkin kuin lapsen mahdollisen ison koon takia.

Yhteistyössä