musta ei ole tähän kädestä suuhun kituuttamiseen, tää on ihan hirveetä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rahaton

Vieras
mies on yrittäjä, joten tulot paaaljon isommat kun mulla, mutta onhan sillä sitten niitä suurempia menojakin... mulla jää käteen kuussa max.1400e ja siitä lähtee lapsen hoitomaksu 254e, auton lyhennys 160e, autovakuutukset, autoverot, omat bensat, ruokaostokset, oma puhelinlasku, nettilasku ja mm.e-pillerit yms. (kaikki ei toki joka kk.)

mies maksaa lainanlyhennyksen, omaa autoaan ja oman autonsa kulut, firman kulut, koirien ruuat ja mahdolliset ell-maksut ja omat laskunsa (puhelin yms.)

kaikki ylimääräinen ollaan karsittu, esim.lehtitilaukset ja "turha" shoppailu, ravintoloissa syöminen ja viihteellä käyminen ja silti mun tili menee auttamatta 2 viikossa ja sit oon miehen rahoilla.. eikä niitäkään mitenkään ruhtinaallisesti ole.

halutaan kumpikin pitää omat tilimme, se on meille selkeintä.

mä en oikeesti kestä tätä, ennen mulla oli auto joka oli jo maksettu, mutta ei mahduttu siihen kaikki (miehen auto on työauto / pakettiauto), siinä oli puolet pienempi tankki ja kulut muutenkin. silloin mulla ei ikinä ollut tili tyhjä ennen seuraavaa tilipäivää. voi olla et siel oli vaan 20e, mutta olipahan kuitenkin. tuosta autosta ei kuitenkaan oikeen voi luopua kun tarvitaan farmari ja kulutukseltaan toi on aika pieniruokainen... mutta muuten kalliimpi kun aiempi.

oon ihan poikki kun kaverit on näillä helteillä et lähetään terassille ja ulos syömään ja mua niin hävettää ja väsyttää aina sanoa et ei oo rahaa. ei tää oo mitään elämää.

niin mies maksaa myös kaikki okt-kulut ja muka laskettiin et pystytään elään vaikka otettais se autolaina... väärin laskettu. en tajua mitä jätettiin huomioimatta.

Mielenkiinnosta mietin, mahdatteko asua kaupunkiseudulla.. Itsestä vain tuntuu, että kaupunkiseudulla asuminen ja eläminen on kalliimpaa, kuin täällä maaseudulla. En toki suosittele enkä ehdota maaseudulle muuttoa, mutta kun mun mielestä tuo 1400 euroa käteen on aivan kohtalainen summa, jolla luulisi pystyvän elämään.

[QUOTE="Rikas";23951022]Mä en kyllä ymmärrä mitä järkeä on ottaa lainaa autoon! En ikinä maksais yli 5000 autosta. Pitää vaan osata erottaa jyvät akanoista :)[/QUOTE]

Ei mulla ainakaan ole säästössä senkään vertaa, että saisin ostettua tonnin auton. Jos auton välttämättä tarvitsisin niin joutuisin ottamaan lainaa.

[QUOTE="vieras";23951008]Mielenkiinnosta mietin, mahdatteko asua kaupunkiseudulla.. Itsestä vain tuntuu, että kaupunkiseudulla asuminen ja eläminen on kalliimpaa, kuin täällä maaseudulla. En toki suosittele enkä ehdota maaseudulle muuttoa, mutta kun mun mielestä tuo 1400 euroa käteen on aivan kohtalainen summa, jolla luulisi pystyvän elämään.[/QUOTE]

ei ees asuta kaupunkiseudulla....
mä en tajua mihin mun rahat menee, maksan laskut ja käyn ruokakaupassa ja sit on tili tyhjä. enkä ostele mitään hanhenmaksapalleroita ja kalliita eineksiä vaan teen ihan itse ruuat ja isoja satseja kerralla et saa pakkaseenkin... toi auto vaan jotenkin pilas mun budjetin aivan täysin ja sen jälkeen on yhtä kituuttamista...

ja ikimaailmassa olis ollu rahaa säästössä niin et olis ilman lainaa saanu auton hankittua..

Onko auto sun oma ja käytätkö sitä yksin? Jos miehen auto on työauto ja hän käyttää muulloin sinunkin autoasi, eikö mies voisi maksaa osan sinun autosi kuluista? Miksi sun pitää maksaa yksin ruokaostokset, päivähoitomaksu, ehkäisy ja netti?

Tarkoittaako tuo miehen lainanlyhennys talolainaa vai mitä? Jos teillä on erilliset rahat ja omaisuus, on eron sattuessa aika ikävä tilanne, jos mies on saanut maksella tuloillaan itselleen taloa sun laittaessa kaikki rahasi teidän elämiseen meneviin kuluihin. Toivottavasti auto edes on yksin sun.

1400 ei nyt mikään hirvittävän iso palkka tietenkään ole, mutta kyllä sen mun mielestä pitäisi riittää hyvin ja saada jotain vielä säästöönkin siitä... Asumisratkaisusta ei kylläkään ollut mitään puhetta, mutta jos esim. vuokraan ei mene mitään kovin isoa summaa, kannattaisi pitää kirjaa kaikista menoista ja tutkia, mihin se raha menee.

Ei minustakan ole. Sen vuoksi lapset on menneet hoitoon 1v2kk-1v4kk iässä. Mulle on tärkeetä lyhentää laina normisti, enkä halua luotolakaan elää. Itsekästä ehkä, mutta muuhun en pysty.

[QUOTE="vieras";23951133]Onko auto sun oma ja käytätkö sitä yksin? Jos miehen auto on työauto ja hän käyttää muulloin sinunkin autoasi, eikö mies voisi maksaa osan sinun autosi kuluista? Miksi sun pitää maksaa yksin ruokaostokset, päivähoitomaksu, ehkäisy ja netti?

Tarkoittaako tuo miehen lainanlyhennys talolainaa vai mitä? Jos teillä on erilliset rahat ja omaisuus, on eron sattuessa aika ikävä tilanne, jos mies on saanut maksella tuloillaan itselleen taloa sun laittaessa kaikki rahasi teidän elämiseen meneviin kuluihin. Toivottavasti auto edes on yksin sun.

1400 ei nyt mikään hirvittävän iso palkka tietenkään ole, mutta kyllä sen mun mielestä pitäisi riittää hyvin ja saada jotain vielä säästöönkin siitä... Asumisratkaisusta ei kylläkään ollut mitään puhetta, mutta jos esim. vuokraan ei mene mitään kovin isoa summaa, kannattaisi pitää kirjaa kaikista menoista ja tutkia, mihin se raha menee.[/QUOTE]

auto on mun ja käytän sitä pääosin yksin, ainoa jos mies kuskaa koiria uimaan tms, niin menee mun autolla kun ei niitä sen työpakussa saa kulkemaan.

mies maksaa omakotitalon lainanlyhennykset ja omakotitaloon liittyvät kulut kuten sähkön, veden, jätemaksun ymsyms. käy mieskin välillä ruokakaupassa, mutta kaupat on mun työpaikan vieressä niin mun sit tulee helpommin käytyä ja mä kun ton ruokapuolen hoidan. mies tekee pitkää päivää varsinkin kevät-syksy, eikä ees välttämättä ehtis kauppaan niiden aukioloaikana.

kai se on kirjaa alettava pitään, mutta en käsitä missä kohtaa menee vikaan kun en oo kuukausiin ostanu mitään ylimäärästä!!

[QUOTE="eee";23951136]Tuo asuntolaina pisti kyllä silmään. Oletteko naimisissa? Jos olette, onko teillä avioehto? Jos ette ole, kenen nimissä talo on?[/QUOTE]

ei olla naimisissa, eikä näinollen ole avioehtoa. talo on miehen, oli jo silloin kun tapasimme.
jos tässä ero joskus tulee niin pitäköön talonsa.

[QUOTE="vieras";23951133]on eron sattuessa aika ikävä tilanne, jos mies on saanut maksella tuloillaan itselleen taloa sun laittaessa kaikki rahasi teidän elämiseen meneviin kuluihin. [/QUOTE]

Ai kuinka niin jos asunto on molempien nimissä?

Oletko laskenut, maksaako mies tosiasiassa isomman vai pienemmän osan kuluista kuin sä? Tota asuntolainan lyhennystä ei oikein voi ottaa kokonaan huomioon, kun mieshän kartuttaa siinä omaa varallisuuttaan - se ei ole samanlainen kulu kuin ruokaostokset, joista sulle ei kerry yhtään mitään.

[QUOTE="eee";23951165]Oletko laskenut, maksaako mies tosiasiassa isomman vai pienemmän osan kuluista kuin sä? Tota asuntolainan lyhennystä ei oikein voi ottaa kokonaan huomioon, kun mieshän kartuttaa siinä omaa varallisuuttaan - se ei ole samanlainen kulu kuin ruokaostokset, joista sulle ei kerry yhtään mitään.[/QUOTE]

kyl se maksaa ja varsinkin kun eletään sen rahoilla vielä sit se kaksi viikkoa minkä mä oon perseauki....

mä oon varmaan tyhmä kun mun asenne on, et tässä nyt ollaan yhdessä eikä mitään eroja mietitä ja jos se joskus tulee niin tulee ja mies jää tähän ja minä lähden pois. ei mulla oo mitään tarvetta omistaa tästä talosta mitään, mulle käy tää näin...

Kirjaat ylös kaikki mitä ostat kk verran ja kyllä sieltä näkee minkä voisi jättä pois.

Älä nyt ihmeessa ajattele, että eroa ei tule. Jos ero tulee, miehellä talo ja on maksanut vain omasta puolesta ja myydessään talon saa kaiken itse, kun sinä saat EI YHTÄÄN MTÄÄN!!

[QUOTE="vieras";23951224]Älä nyt ihmeessa ajattele, että eroa ei tule. Jos ero tulee, miehellä talo ja on maksanut vain omasta puolesta ja myydessään talon saa kaiken itse, kun sinä saat EI YHTÄÄN MTÄÄN!![/QUOTE]

en mä sanonukaan et en ajattele ettei tulis. mut ei se ihan tervettä oo ajatella joka mutkassa sitä eroakaan?! sillon ei kaikki oo ihan hyvin jos joutuu joka asiasta miettiin et mitäs tää JOS JOSKUS erotaan....

mies maksaa ihan kaikki asumiskulut ja talon kulut, minä ruuat ja omat laskut ja lapsen asiat.

mä oon sujut sen kans etten saa yhtään mitään JOS se ero joskus tulis. en halua ajatella mitään eroja :)

Kyllä asunnon kustannuksista kertyy kaikkiaan aikamoinen summa ja onhan ap:lla katto päänsä päällä. Jos asuisi yksin olisi asunnon maksut, vuokrat, sähköt yms silti maksettava omasta rahasta ruokaostosten lisäksi.

Just ajattelin ap:n kanssa samaa, ettei elämää voi elää ajatellen koko ajan, että jos tulee ero. Aika raskaalta tuntuisi eikä ainakaan järkevältä, jos yhdessä kerran ollaan.

Yhteistyössä