Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Mustikka piiras

Viestiketju osiossa 'Kristallipallo' , käynnistäjänä Villasukka:), 26.06.2014.

1. Villasukka:) Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  2. Yhdyssana Vierailija

Mustikkapiiras on yhdyssana.

3. Niin on. Reseptin otsikko on siis ihan oikein kirjoitettu :)

4. On kyllä helppo teko-ohje. Tehdään se niin voidaan syödä se mystikka meidän piiris :)

5. Villasukka:) Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin onkin, ja mustikkapiiras on täytetty kirjoitusvirheillä, kun sanan naputtelee näin: mystikka piiris :D

Oli ihan pakko laittaa ketju, kun mystiikka piiri ja mustikkapiiras kuulostavat kahvitunnin tienoilla jotenkin niin samalta :)

Ihan vain iloista iltapäivää!

6. Villasukka:) Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jyst niin, Kissantassu* :D

7. Juna Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Sittenhan te olette täunnä mystikkaa ja teistä tylee mytsiköitä...jyst niin.

8. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    543
    Reseptiikan helppous houkuttelee kokeilemaan myös tätä mystikka piiraidua.

9. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 986
    Oli kyllä tosi helppo ohje. Pitääpä kokeilla.

10. Sudenkorento1 Vierailija

Helppoa kuin heinänteko tuon mustikkapiirakan ohje.

Mutustelen tässä Lidl-rusinasuklaata.

Heräsin aamulla outoon uneen. Edesmenneellä äidilläni oli tosi risainen pinkki aamutakki.
    Sanoin, että voin ostaa uuden. Sitten kysyin mistä kankaasta ostaisin froteeta vai fleetä.
    Harmi kun heräsin ja uni jäi kesken.

Unessani oli paljon muutakin kummallista, mutta ei tämä höpinä liity mitenkään mustikkapiirakkaan.

11. Amurina Vierailija

Hyvä idea! Kun tänä vuonna niitä mustikoita ei tule, laitankin kahvilaani myyntiin mystikkapiirakoita ja mystikkamehuja. Mystisiä makunautintoja meillä! Nyt muuten kattilassa muhii kuusenkerkkäsiirappi. Mystinen tuoksu tämäkin!

12. Manteli Vierailija

Siinäpä erikoinen ja mielikuvitusta kutittava tuote, männyn siemenistä vielä kakku kahvilan vitriiniin asiankuuluvin selostein, niin siinä Lapin turistien kaipaamaa erikoisuutta.

13. Sem. Vierailija

Mustikka on Voiman Todellista ruokaa. Syön sitä joka päivä ja sopii moneen mukaan.

14. Villasukka:) Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Piirakasta mystiseen mustikkapuolukkamehuun.
    Villasukka:) tavoitti viime syksynä marikon, jossa kasvoivat puolukat ja mustikat kuin kerroksina. Lyhyemmissä varsissa olivat puolukat ja mustikat pitemmissä. Poimurilla oli sukkelaa imuroida molempia marjoja yhteensä kaksi ämpärillistä ja keittää mystistä sekamehua. Luonnon omalla suhteella: mustikasta väri ja puolukasta maku. Loppusyksystä marjat olivat mehukkaimmillaan. Mustikasta on moneksi :)

15. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 986
    Mikä on marikko? Tuo kai on perusmuoto? Murresana kai? Tarkoittaako se jotakin paikkaa misson paljon marjoja? Mulla tuli ensin mieleen kun oli tuo muoto "marikon", se joku laulaja Mariko, olihan semmonen laulaja? Oli jossain Tanssii tähtien kanssa.

Okei kattoin goolesta. Hyvä marjapaikka. Mulle ihan outo sana. Onko se murretta?

16. Juna Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Outo sana myös minulle. Paitsi nimenä se laulajatar :) Mutta, "Oppia ikä kaikki". "Eikä oppi ojaan kaada."

17. Sudenkorento1 Vierailija

Minulle savolaiselle marikko on tuttu sana.

18. Juna Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, ja minä luulin ensin, että se on mariko, marikon. Se onkin oikeesti marikko. Marjakko voisi olla loogisempi meikäläiselle, siis marjapaikaksi :) Kiva, kun täällä oppii uusia sanoja. <3

19. veskari Vierailija

Mulla tulis marjakosta taas mieleen joku vastaava ku karjakko. :D Vain marjoihin liittyvä. Marjojenhoitaja? :D Marjapuskien kasvattaja. :D

20. pensasmustikka Vierailija

Ostin aamulla alepasta pensasmustikkarasian. Oikein palasin kaksi kertaa kännykällä katsomaan sanan marjakko. En ole sitä aikoihin missään lukenut.

Eilen ihastuin sanaan pöl eli lätäkkö. Harmi kun tuo sana on jo elleissä käytössä nimimerkkinä.

21. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    543
    Olin eilen mökillä työnperässä ja sinne pasahti yllätysvieraita. Jutustelu eteni säiden vaikutuksista mahdollisiin marjasatoihin. Onneksi hallayön harsohunnut ajoittuivat aikaan, jolloin mustikka oli jo raakileina, onnistunut kukinta varmistaa satoa siitä marjasta. Myös puutarhan valloittanut vatukko lupaa hyvää satoa. Mökkinaapureille annettiinkin lupa käydä poimimassa vadelmia, kun emme ole möksällä itse niitä keräämässä..

22. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 986

No jopas oli taas outo sana mulle...

Vatukkokin on outo mutta asiayhteydestä tajuaisin. Eikä läheskää niin outo ku se marikko, puhumattakaa tuosta pöl.

23. vatukko Vierailija

Minulle myös vatukko sana on tuttuakin tutumpi. Kävin lapsena usein vatussa eli poimimassa vattuja. Vaapukka sanan opin vasta aikuisiällä.

Monella on juuret maalla. Hesarissa näköjään on artikkeli murteista.

24. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 986
    Kyllä mäki maalla asun ja oon syntynykki "maalla". Maaseutukaupungissa, sen keskustasta 5 kilsaa on mun lapsuudenkoti. (Tai en mä sitä tiedä/muista oliko se synnytyslaitos jo Seinäjoella sillon)

Mutta murresanat on usein outoja jos ne on toisen murteen oli sitte syntyny maalla tai kaupungissa.

25. Mesimarja Vierailija

Minulla oli nuorena kämppäkaveri Lapista. Häneltä opin, että vadelma on Lapissa
    vaarain.
    Mistähän muuten johtuu, että mustikan ja vadelman sekoitusta kutsutaan kuningatar-nimellä (esim. kuningatarhillo)?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri