*Mustikkakakun täyte*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Faerie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Faerie

Jäsen
18.12.2006
712
0
16
Huomenna olis meiän neitien yhteiset synttärit ja esikko haluaa mustikkatäytekakun.

Eli kysymys kuuluu: Millainen täyte voisi olla?
Voiko pakastemustikoita käyttää? Tuoreita kun ei oikein ole tarjolla..
Itse ajattelin, että täytteessä voisi olla kermavaahtoa, johon on sekoitettu tuorejuustoa tai sitä sen kaltaista sitruunalla maustettua.
Olisiko muita ehdotuksia?
Pitäisikö mustikat paseerata vai laitta kokonaisina?
Tuleeko täytteestä sitten ihan vetistä, jos pakastemustikkaa käyttää?

Löysin muutamia ohjeita, mutta niissä oli käytetty liivatetta, enkä mä ole oikein innostunut tuosta liivatteesta..

Tuoreita löytyy metsästä...ja torilta jos et metsään ehdi!
Pakastemustikoita en ainakaan käyttäisi, tulee liikaa nestettä, osta ennemminkin vaikka mustikkainen vauvansose.

Itse tekisin kermarahkasta ja mustikoista täytteen...ja ehkä loraus kinuskikastiketta joukkoon! :p :p
Liivatetta en ole ikinä käyttänyt kakuissa, kun en tykkää siitä mausta mikä niistä tulee. Kermarahka on riittävän tönkköä, pitäisi pysyä sellaisenaankin kakun sisällä.

Kiitos! Kermarahkaa en halua käyttää, kun appiukko ei siitä tykkää.
Tuo vauvansose voisikin olla hyvä, jos en löydä tuoreita mustikoita. Hillot kun on liian makeita meiän makuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Faerie:
Kiitos! Kermarahkaa en halua käyttää, kun appiukko ei siitä tykkää.
Tuo vauvansose voisikin olla hyvä, jos en löydä tuoreita mustikoita. Hillot kun on liian makeita meiän makuun.

Mun mies ei myöskään tykkää rahkan mausta, mutta siihenkin uppoaa kakkuun kermarahkan muodossa piilotettu ehrmannin rasvaton rahka (myydään ainakin citymarketeissa ja joissakin pienemmissäkin K-marketeissa. On tosi miedon makuista rahkaa.

mousse olis kans yksi, mutta siihen tulee liivatetta. tässä kuitenkin ohje

6 liivatelehteä
2 dl vispikermaa
2 dl ranskankermaa
200 g maustamatonta tuorejuustoa
1-2 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
5 dl mustikoita soseutettuna

Liota liivatelehtiä runsaassa vedessä 5-10 minuuttia.
Vatkaa kerma vaahdoksi.
Soseuta mustikat tai paseeraa ne (= painele siivilän läpi)
Sekoita keskenään ranskankerma, tuorejuusto, sokeri, vaniljasokeri ja soseutetut mustikat. Liuota vedestä puristetut liivatteet puoleen desiin kiehuvaa vettä, anna jäähtyä hetki. Kaada liivateseos edellä mainittuun seokseen ohuena nauhana, nostele joukkoon lopuksi kermavaahto.

Just tuollaisen moussetäytteellä löysin, mutta kuten sanoin tuolla aiemmin, en tahdo liivatetta käyttää.

Ostin nyt sitä Violan sitruuna "tuorejuustoa" ja vispikermaa sekä Piltti-mustikkaa.
Saas nähdä mitä tulee..

Kakku oli menestys =)

Eli täytteeseen laitoin purkillisen Viola sitruunan makuista "tuorejuustoa", 2dl vispikermaa vatkattuna, 0,75dl sokeria, 1tl vaniljasokeria ja 2 purkkia Piltti-mustikkaa. Kaikki sekaisin ja väliin :p

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Tuoreita löytyy metsästä...ja torilta jos et metsään ehdi!
Pakastemustikoita en ainakaan käyttäisi, tulee liikaa nestettä, osta ennemminkin vaikka mustikkainen vauvansose.

Itse tekisin kermarahkasta ja mustikoista täytteen...ja ehkä loraus kinuskikastiketta joukkoon! :p :p
Liivatetta en ole ikinä käyttänyt kakuissa, kun en tykkää siitä mausta mikä niistä tulee. Kermarahka on riittävän tönkköä, pitäisi pysyä sellaisenaankin kakun sisällä.
No ei täällä ainakaan vielä mustikoita metsästä löydy, aivan raakoja ovat vielä.