Muutama tyhmä kysymys ruokaan liittyen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Miten omatekoinen hillo säilyy jääkaapissa? Siis hillosokerilla tehty. Pitääkö se pakastaa, vai säilyykö jääkaapissa miten kauan?

Entäs mitä muita sellaisia "säilykkeitä" vois itse tehdä kun maustekurkkuja ja kurkkusalaattia? Siis sellaisia jääkaapissa säilyviä.

Mie sain idean, että ostetaan meille toinen jääkaappi, ns. "säilykejääkaappi"... ja nyt mie koitan selittää miehelle, mitä kaikkea muuta sinne vois perunasäkin ja porkkanoiden seuraksi "säilöä", kun tuo nykyinen jääkaappi ei vedä muuta kun perusruokatarvikkeet nippanappa, ja perunoita saa olla aina ostamassa, kun tuonne ei vaan sovi.

*kaipaa kellaria*

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
hillot vaan suosiolla pakkaseen, ne sulaa aika äkkiä sitten kun niitä tarvii...

Sulaishan ne... mutta kun pakkanen on jo likipitäin täynnä hilloittakin.
Aattelin, että jos se hillo säilyis jääkaapissa, niin ois enemmän järkeä ostaa se kakkosjääkaappi... ne perunat kun ei kuitenkaan säilyis kokkospakastimessa, jos eivät oo ranskalaisina tai suikalepottuina ;) :D

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
hillot vaan suosiolla pakkaseen, ne sulaa aika äkkiä sitten kun niitä tarvii...

Sulaishan ne... mutta kun pakkanen on jo likipitäin täynnä hilloittakin.
Aattelin, että jos se hillo säilyis jääkaapissa, niin ois enemmän järkeä ostaa se kakkosjääkaappi... ne perunat kun ei kuitenkaan säilyis kokkospakastimessa, jos eivät oo ranskalaisina tai suikalepottuina ;) :D

Hillo säilyy jääkaapissa hyvin ainakin vuoden

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Pikagooglauksella luin, että hillo säilyy kyllä seuraavaan satokauteen jos on kylmässä.

JOs ei homehdu ennen sitä :D siis omatekoinen hillo missä ei ole mitään säilöntäaineita seassa homehtuu kohtuullisen nopeesti.

Säilyyhän se hillo yhtä hyvin jääkaapissa kuin kellarissakin. Myös omenasose, jos se on kunnolla sokeroitu ja tölkitetty. Itse tehdyt mehut, punajuuria ja suolasieniä voisi myös säilöä sinne.

Etikkapunajuuria voit ainakin tehdä sinne kellarikaappiin, ja ostaa isot määrät halpoja porkkanoita, punajuuria ja perunoita sinne. Teet tietenkin myös rommiruukun.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Hillo säilyy jääkaapissa hyvin ainakin vuoden

:) Kiitti.
Tosin meille sais tehdä hirmuisen satsin hilloa, jos meinais, että se vuoden säilyisi.
Eli voisin omppuhilloja keitellä ja säilyttää jääkaapissa... kunnes se löytäis parempiin suihin.
En mie kuitenkaan niin isoja satseja keittelis, että ois tarvis vuotta säilytellä.

Kyllä mä olen saanut mansikkahilloni säilymään jääkaapissa suhteellisen kauan homehtumatta.
Säästelty toki ei ole, mutta ainakin viime kesänä saatiin sen verran mansikoita että hilloksikin laitoin paljon.

Ja mä tosiaan karttelen niitä säilöntäaineita- eli atamonia en laita. Mutta nyt tunnustan että en muista miten hillosokerin laita olikaan..... oliko siinä muuta pektiiniä?

Kunnolla kuumennettuihin purkkeihin, myös kannet kuumentaen, ja heti kansi päälle. Kun hillo jäähtyy niin kansi imaisee itsensä 'lommolle' samoin kuin pilttipurkeissakin on.

Liian isoihin purkkeihin ei kannata laittaakaan, koska sitten sitä auotaan ja suljetaan käytössä usein ja hillon sekaan pääsee bakteereja pilaannuttamaan.

Ja pitää muistaa kuoria vaahto tarkasti pois ennen purkitusta ja tarpeen mukaan myös purkin pinnalta, jos sitä sitten vielä muodostuu.

Yhteistyössä