muuttaminen ja päivähoitopaikan vaihtaminen toiselle paikkakunnalle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuvaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuvaa

Vieras
Olemme miettineet ensi vuoden puolella, mahdollisesti jo kevällä 2013 muuttaa helsingistä toiselle paikkakunnalle.
Osaako joku kertoa miten tuo päivähoitopaikan vaihto menee? Nyt ovat pph:ssa, muut varmaan menevät päiväkotiin uudessa kunnassa, vielä emme tiedä tarkkaan minne muutamme. Missä vaiheessa tulisi ottaa yhteyttä uuden paikkakunnan päivähoitoyksikköön/johtajaan tms? kun muuttupäivä ja asuntokaupat alkavat todentumaan?
Voiko olla niin, että jäävät hetkeksi täysin ilman hoitopaikkaa, jos kaikki on täynnnä? Olemme molemmat työssä kokopäiväisesti Helsingissä. Vai onko kunnalla joku pakko saada hoitopaikka lapsille?

Ensin pitää tietää kunta johon muutatte. Jos Helsingillä ja ko. kunnalla on sopimus, niin lapsi saa jatkaa edellisessä kunnassa kunnes päivähoitopaikka löytyy uudesta kunnasta (maksusitoumus). Periaatteessa jokainen kunta huolehtii omiensa päivähoidosta. Hoitopaikka pitää hakea 4kk etukäteen. Riippuu uuden kunnan päivähoitotilanteesta, mutta paikan voi saada aiemminkin. Eskarilaiset pitää kuitenkin sijoittaa heti.

Kannattaa ottaa yhteyttä uuden kunnan päivähoitoasioista päättävään ihmiseen, varhaiskasvatuspäällikkö tms. riippuen kunnasta. Tai vaihtoehtoisesti jonkun päiväkodin johtajaan joka neuvoo eteenpäin.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mun muistaakseni kunnan on tarjottava hoitopaikka kaikille yli 3-vuotiaille tarvitsijoille. Ja mun käsittääkseni päivähoitopaikka ei siirry kunnasta toiseen, vaan sitä pitää hakea ihan alusta uudelleen.