Hae Anna.fi-sivustolta

Muuttuneet suunnitelmat elämän aikana

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Plaza-tiimi, 26.11.2013.

1. Plaza-tiimi Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Muistatteko mihin ammattiin halusitte pienenä kasvavanne? Opintopolut kun pitää nykyään valita niin aikaisin ja mieli kuitenkin muuttuu nuoruuden aikana, että olisi kiva kuulla kuinka suunnitelmanne ovat elämänne aikana muuttuneet ja haaveiletteko yhä pääsevänne eri ammattiin ennen eläke-ikää?

2. Minusta piti tulla lentoemäntä. Hain Finnairille ja kaikki meni muuten ihan ok mutta hakemukseni palautettiin ja syy oli, että olen matkustamotyöskentelyyn liian pitkä. Kyseessä oli turvallisuustekijä. Nykyään tuota 175 cm ylärajaa ei taida enää olla? Se unelma kariutui sitten siihen.
    Valmistuin ammattimalliksi ja tein töitä muodin parissa. Olisin päässyt maailmalle töihin mutta olen luonteeltani liian jalat maassa tyyppi eli hylkäsin tarjouksen. Kauneus ja nuoruus on katoavaista... niinpä opiskelin rakennuspiirtäjäksi ja sitä kautta päädyin teknisenosastonsihteeriksi rakennuttajayritykseen.
    Naispappeja ei vielä ollut kun pyrin muutaman kerran teologiseen tiedekuntaan, sitten tuli uskon puute.
    Tuli 35 ikäkriisi ja opiskelin itseni atk-merkonomiksi (Windows dos ja 3.11 aikaan), jonka jälkeen toimin toimistotyöntekijänä seurakunnassa 10 vuotta. (Ihmettelin aina miksi pyrin teologiseen mutta lukemastani oli sitten hyötyä työssäni.)
    45 ikäkriisi ja eikun opiskelemaan lähihoitajaksi. Nyt voisi olla aika jälleen kehitellä jotain uutta ja mielenkiintoista. Olen sitä mieltä, että ihminen ei koskaan ole liian vanha oppimaan uutta tai opiskelemaan.

3. Matkalainen Vierailija

Teini-iässä haaveilin sairaanhoitajan ammatista. Sitten kuitenkin menin töihin pieneen konttoriin ja sen jälkeen tulikin vuoroon avioliitto, paikkakunnan vaihdos ja äidiksi tulo. Muutaman vuoden kuluttua hain töitä sairaalan puhelinvaihteesta ja pankista yhtä aikaa. Pankki ehti ensiksi päättämään ja niinpä sitten aloitin opintieni siellä. Se on yllättävän monipuolista, mitä kaikkea siellä tehdään ja miten vaihtelevan työuran siellä voi luoda. Aktiivinen ihminen, joka on valmis itsekin panostamaan opiskeluun myös työn ohessa, pääsee eteenpäin. Minulla ehti olla monta "virkaa" ja 3 eri kaupunkiakin matkan varrella pankkilaisena ennen eläkeikää.

On tosiaan vaikea tietää parikymppisenä, mitä teitä elämä ohjaa. Sen tiedän, että olisin ollut hyvä hoiturina, mutta hyvä olin pankkilaisenakin ja koin työni erittäin mielenkiintoisena. Eri puolia itsestään käyttää kuitenkin, tekipä mitä työtä tahansa.

On tosi hyvä, jos pystyy joustavasti mukautumaan kulloinkin eteen tulevaan tilanteeseen ja säilyttää uteliaisuutensa laaja alaisesti. Silloin ei ole toisarvoisia töitä, koska kaikki ovat osia kokonaisuuksista.

4. Eeva* Vierailija

Ainakan itse en opiskele mitään tutkintoa enää. Niitä jo on neljä. Mielenkiintoisille kursseille voi mennä jne., mutta on elämässä muutkain kun koulunpenkillä istuminen.

5. extstott Vierailija

Ekat ammattihaaveet liittyivät kai jotenkin hevosiin silloin pikkulikkana. Teini-iässä sitten ajattelin röntgen- ja muita hoitoalan ammatteja. Lukioaikaan sitten aloin ajatella paperinpyörittäjän uraa ja kävin kauppiksen. Kauppiksen alkaessa oli vielä jotain haaveita jatko-opinnoista, mutta ne haihtuivat.
    Eka työpaikka kesätöitten jälkeen oli firman konttori ja kirjanpito ja palkanlaskenta iskeytyivät takaraivoon. Se meni sitten 90-luvun lamassa. Toinen yli 10v työsuhteeni päättyi omistajanvaihdokseen. Olin aloittanut Avoimessa Yliopistossa opiskelut ja sain alemman korkeak.tutkinnon suoritettua. En oikein enää usko löytäväni toimistotöitä. Löysin osa-aikaisen työn ja teen sitä nyt kunnes sekin loppuu. Nautin siitä, ettei tarvi nyt hakea paikkoja eikä olla tekemisissä työkkärin kanssa, siellä kun katsovat mut edelleen opiskelijaksi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri