Muuttuuko vauvan liikkeet, kun vauva kääntyy pää alaspäin?

  • Viestiketjun aloittaja Suikki
  • Ensimmäinen viesti
Suikki
Hei,

Oletteko huomanneet jotain muutoksia vauvan potkuissa tai liikkeissä, kun vauva on kääntynyt pää alaspäin? Tai muuten liikkeissä muutoksia raskausviikon 30-31 tienoilla?

Mulla menossa rv 30+6 ja liikkeitä tunnen aika heikosti. Enemmänkin painetta virtsarakkoa kohden ja pieniä potkuja alavatsaan, mutta ulospäin ei näy potkuja ja maha ei enää heilu potkujen takia niinkuin muutama viikko sitten. Neuvolassa epäiltiin vauvan kääntyneen pää alaspäin. Vaikuttaako tämä liikkeiden tuntemiseen? Vai alkaako tila käydä jo nyt vauvalle ahtaaksi niin, ettei potkut enää tunnu selkeästi?

Huolestunko turhaan?
 
kk...
kuulostaa ennemmin perätilalta. mulla potkut alkoi taas tuntua, kun kääntyi pää alaspäin. sitä ennen potkut tuli juuri alas.nyt futailee oikeaan kylkeen. olin eilen neuvolassa, jossa terkka kokeili asentoa. viikoja 32.
 
rv31 tasan
Minustakin tuo kuulostaa enemmän perätilalta potkujen kohteesta päätellen. En minä sinuna vielä huolestuisi, jos potkut kuitenkin tuntuu. Kaipa tyyppi siellä fudaa nyt jotenkin sisuskalujasi, niin että potkut ei niin näy ulospäin. Omani potkii tällä hetkellä oikealle ylös, mutta eilen neuvolassa terkka ei saanut selvää onko kaveri pitkin vai poikin (eli tilaa kuulemma on). Edessä oleva istukka vähän häiritsee tunnustelua. Maha heiluu ja hytkyy kyllä mahottomasti :D. Muistaakseni esikoisella ja kakkosella potkut muuttuivat lopussa vähän niin kuin hidastetuiksi, kun eivät enää voineet täydellä teholla monottaa tilan ahtauden takia :).
 
Samaa mieltä
Meillä poitsu viihtyi perätilassa koko raskausajan ja juuri tuollaisia oli tuntemukseni potkuista, tuntuivat alavatsan alueella ja ylävatsassa tunsin pieniä hipaisuja eli kädet siellä taisivat koputella :) Niin, eli onko lapsesi perätilassa?
 
Hannaa
Mutta saahan noilla viikoilla vauva vielä ollakin kohdussa miten päin tahansa. Hyvin se mahtuu vielä itsekseen molskahtamaan oikein päinkin, eli ei sulla ole viikkokausiin vielä mitään huolestumisen aihetta vaikka tällä hetkellä perätilassa olisikin...

Mä tunnistan hikasta, että vauva on oikein päin. Hikka tuntuu päivittäin tuolla ihan alhaalla, eli on siis pää alaspäin jo. Mut mulla onkin viikkoja jo 37.
 
tuija******
mulla vaavi ollut jo rv 24 pää alaspäin. se ett tuntuu alavatsassa niin meidän neiti ainakin nyrkkeilee kovasti, todettu ihan ultralla ... ja ylä oikeella tuntuu sitt potkut.. ja mulkahdukset
peppu vasemmalla puolella kun se venyttää useimmiten niin päin,. viikkoja 32+3
 
hätä
nostanpa tämänkin! Onko siis niin että liikkeet tuntuu muutenkin huonommin jos vauva siirtyy perätilaan? mielestäni vauva siirtyi eilen perätilaan, koska tunsin inhottavia potkuja jonnekin alas. Ja siis nyt liikkeitä ei juurikaan tunnu.. aikaisemmin oli pääalaspäin ja liikkeet tuntui voimakkaina ja niitä oli enemmän. rv32 menossa.
 
raivotar
mulla vauva raivotarjonnassa (ollut jo monta viikkoa) ja nyrkkeilee kovin alavatsaan (mm. virtsarakko saa osansa =D ) ja mojovia potkuja ei tunnu paljoakaan. Vauva on selkä/peppu vatsaan ja jalat selkärankaan päin.
Peppu sen sijaan heiluu tossa edessä kovinkin.

ja tosiaan, vauva saattaa pitkäänkin vaihdella asentoa kohdussa.
kunhan liikkeet tuntuu, niin hyvä niin :)
 
Maarit74
Mulla viikkoja 32 ja olen jo moneen kertaan saanut pieniä hepuleita vauvan liikkeiden takia. Diabeteksen takia käyn usein ultrissa, eikä mitään hälyyttävää ole löytynyt. Vauva kasvaa keskikäyrillä, sydänkäyrä, napavirtaus ja liikket ok, rv. 30+1 ultrassa oli kelmi kääntynyt perätilaan ja pahoin pelkään, että on vieläkin. Mun kohdalla ei ole mitään normia mihin liikkeitä vertaisin: yhtenä päivänä liikkeet ovat vähäisiä, toisena vaimeita, mutta tuntuvat pitkin päivää, kolmantena potkii ja jyskyttää koko illan, vaikka päivä olisi ollut vaisu ja olisin ollut huolesta soikeana. Välillä liikkeet ovat sellaisia kuin vauva kampeaisi itseään parempaan asentoon, vatsanahka venyy ja kylkiluihin ja selkään sattuu, mutta varsinaisia potkuja en tunne ja olen kyllä ymmärtänyt, että vauvan kasvaessa potkujen määrä ja terävyys väheneekin. Mun mieskin on sanonut, että liikkuuko se vähemmän, kun aina ennen vauva vastasi potkulla, jos mies silitti tai rapsutti vatsaa, nyt vaimenee se vähäinenkin meno, jos laittaa käden vatsan päälle. Paitsi eilen kaveri sai jonkin hepulin nukkumaan mentäessä, että koko sänky tuntui heiluvan ....eli siis ei liikkumisessa tässä tapauksessa ole mitään normaalia tai tavanomaista kaavaa, mihin voisi liikkeiden muuttumista verrata. Mulla myös istukka etuseinämässä eli vaikuttaa hieman sekin liikkeiden sijaintiin ja tuntemiseen.
 
vierailija
Laitetaan tuorettakin kommenttia :)
Minulla hikka tuntunut kahdella perätila vauvalla nimenomaan alhaalla. Samoin potkut alas emattimeen päin tai alhaalla sivuilla. Ylempänä prinsessat on nyrkeillä muksautelleet kovia iskuja.
Istukat olleet edessä ylhäällä.
Ja jos vauva potkii selkärankaan päin niin silloinhan niitä potkuja ei tunne.
 

Yhteistyössä