Mykkäkoulu kihloihin menosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei sittenkään vaimoksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei sittenkään vaimoksi

Vieras
Tämä on niin naurettava tilanne että pakko jakaa teillekin.

Viikko sitten testiin paukahti plussa, ei varsinaisesti suunniteltu raskaus mutta eipä se yllättänytkään kun ehkäisy ollut jo aikoja sellaista puolihuolimatonta. Välillä menty "varmoilla päivillä" välillä käytetty ehkäisyä ja yleensäkin pääsääntöisesti kumihuppu heitetty kehiin vasta viime minuuteilla jos silloinkaan. Kun plussasin niin miehen ensimmäinen kommentti oli että ei kait siinä, tehdään työhuoneesta lastenhuone. Kaikki hyvin siis siltä osin.

Mutta eilen sitten mies oli kokannut hienon illallisen ja siinä sitten vakavoitui ja kaivoi taskustaan sormusrasian. Ei sanonut mitään, polvistui vain ja ojensi.
Sormus oli ihana, vähän liian iso mutta mies siinä alkoi puhua pulputtamaan että ei vielä ottanut kaiverruksia että jos pitää käydä pienenpään vaihtamassa jne.

Ensin olin ihan onnessani, sitten jatkettiin ateriointia ja kysyin että miten, mennäänkö naimisiin ennen vauvan syntymistä vai sen jälkeen. Periaatteessa minulle riittää maistraattivihkiminen ja sitten tarjottaisiin molempien vanhemmille ja sisaruksille perheineen ravintolassa illallinen tms. yksinkertaista, niin sitten oltaisiin kätevästi saman sukunimen alla vauvan syntyessä eikä tarvitsisi mennä erikseen isyyksiä tunnustamaan. Tai sitten voitaisiin ihan kunnon juhlatkin järjestää, ne menisi sitten vauvan syntymästä vielä vähintäänkin puolen vuoden, tai mieluiten vuoden päähän.

Ja tähän tiedusteluun mies vastasi osapuilleen muttei sanatarkasti näin: "Naimisiin? Ei kait tuommoisia tarvi vielä miettiä pitkään aikaan! Vastahan me kihlauduttiin... en minä naimisiin ole valmis läheskään..."

Tästä sitten seurasi episodi jossa totesimme olevamme aivan eri kartoilla kihlauksen merkityksestä (mies luulee että sitä nyt vaan kuuluu mennä kihloihin ja pitää sormusta kun on lapsi tulossa, ja että se ei liity avioliittoon mitenkään) ja minä laitoin sormuksen takaisin rasiaan ja palautin miehelle sanoen että minua kositaan sitten kun minut halutaan vaimoksi (ja mies hölmönä että johan minä olen avovaimo, eikö se muka riitä) ja sitten mies loukkaantui ja on pitänyt nyt mykkäkoulua vuorokauden. Eilen illalla ei puhunut mitään, tänään puolen päivän aikaan lähti ovet paukkuen töihin.

Mielestäni tämä on jokseenkin tragikoominen tilanne. Sinänsä ei ole yhtään hauskaa kun ollaan "riidoissa" mutta toisaalta naurattaa melkein että mies vetää draamalaamat tällaisesta asiasta, mutta toisaalta saatoin itsekin olla vähän tyly eilen... Arvostan kyllä miehen romanttisuutta ja ajatusta ja noin, mutta minä en pidä sormusta ellei minua olla viemässä myös alttarille.

Olenko nyt hillittömän törkeä? Pitää joka tapauksessa puhua asiat halki miehen kanssa kunhan se kotiutuu...

Ai saatoit olla tyly?? Sä olit todella tahditon, ei ihmekään jos miestä ottaa päähän.

Pakkoko sitä on heti sormuksen saatuaan alkaa vouhottaa tulevista häistä...

Voi ei. Voisin melkein kuvitella meillekin tuollaisen kauhean tragikoomisen tilanteen, paitsi että me olemme kyllä käyneet läpi käsityksiämme kihlaukseen ja naimisiinmenoon liittyen, mutta varmaan jostain muusta voisi puhjeta samantapainen tilanne. :D

Itse näen kihlauksen samoin kuin sinäkin, enkä oikein ymmärrä tuota miehesi näkökantaa. Mutta toki jokaisella saa tuollaisista asioista olla omat tulkintansa ja mielipiteensä. Ehkä muutaman päivän miettimisen jälkeen voisitte palata asiaan ja keskustella asiasta järkevästi? Voisiko tilanteen ratkaista jollain kompromissilla, tyyliin naimisiin kolmen vuoden sisällä? :D

Mun mielestä teit oikein. Koko kihlaus on mun mielestä nykyään teinien touhua, jolla vaan osoitetaan olevansa varattu. Mulle se tarkoittaa (mitä se pitäisikin tarkoittaa) lupausta tulevasta avioliitosta ja kyllä, minä haluan noin suunnilleen ellen päivälleenkin sitten tietää hääpäiväni, kun sormuksen sormeeni laitan!

Joo ja toka vastaajakin... 8 vuotta kihloissa.. MIKSI???

• Tykkää
Reactions: DreaMa
Mies ei siis kosinut sua, ei pyytänyt vaimokseen? Eli silloin ei olla vielä naimisiin menossa, kihloissa kun voi olla vuosia ennen papin aamenta.

Tietty miehesi turhaan polvistui kun ei kosinut, mutta kyllä sitä voi olla vain kihloissakin ensin ja sitten vasta naimisiin.

No innostuin, kun pidin jotenkin itsestäänselvänä että kosinta tarkoittaa halua mennä naimisiin.

En oikein kannata sellaisia "naimisiin sitten joskus" -kihloja. Ei ole miehen kanssa tullut oikein ikinä puheeksi nämä asiat, miten kihlaus käsitetään jne.

Kyllä voisin olla pitkäänkin kihloissa, mutta haluaisin silti jonkinlaista suuntaviivaa siitä että milloin naimisiinmeno olisi ajankohtaista. Olisi se sitten vaikka "sitten kun ollaan kerätty summa xxxx rahaa sitä varten" tai "sitten kun lapsemme on siinä iässä että pystyy osallistumaan häihin varastamatta showta" tms. Mutta arvomaailmaristiriita on aika raju jos toinen kosii pitämättä naimisiinmenoa mitenkään oleellisena asiana. Naimisiin minulla ei ole kiire, yhteinen lapsi sitoo meidät enemmän yhteen kuin mitään paperit.

Kihlaushan on yhtä kuin lupaus avioliitosta, eli jos olet kihloissa, olet lupautunut menemään naimisiin... Kyllä minä ainakin ymmärtäisin kihlauksen kosintana ;)

Toivottavasti saatte tilanteen sumplittua :)

Mies ei siis kosinut sua, ei pyytänyt vaimokseen? Eli silloin ei olla vielä naimisiin menossa, kihloissa kun voi olla vuosia ennen papin aamenta.

Tietty miehesi turhaan polvistui kun ei kosinut, mutta kyllä sitä voi olla vain kihloissakin ensin ja sitten vasta naimisiin.

Juu, sanallisesti ei sanonut mitään siinä tilanteessa. Jos olisi sanonut "mennäänkö kihloihin" olisin varmaan viheltänyt pelin poikki jo siinä tilanteessa. Toisaalta eipä tuo vaimokseenkaan kysynyt, mikä puoltaa sitä että mies ei oikein ymmärrä että kosinta/kihlaus tarkoittaa yleisesti juuri sitä että mennään naimisiin tulevaisuudessa. (ja siis minulle se "joskus tulevaisuudessa" ei riitä)

Meillä mä olen odottanu kihloja jo kaaaauan,vauvakin meillä on. Mies ei näe kihloja tarpeellisiksi vaan mennään suorilla naimisiin,jos mennään. Mä olen jotenkin vanhanaikainen että "tarviin" kihlat ennen häitä. Miehen vanhemmat olleet 30v kihloissa,ei sormuksia enää käytössä jne. ja näin ollen mies ei itsekään koe em. asioita tarpeellisiks/tärkeiks. Itse olen kosinu ehkä 4 kertaa muttei ota tosissaan : / Meillä siis toisinaan mä olen se joka mököttää kihloista..En kylläkään jaksa enää puhua mitään tästä,vitsailen jne. mutten tosissani enää odota kihloja saati häitäkään. Joskus tuumaan että taitaapa sekin haave ihanasta päivästä jäädä vain haaveeksi.

Ap,jospa se ukkeli siitä leppyy. Tee sä illallinen ja jutelkaa asia halki hyvässä hengessä. Tsemiä sinne! :) Ja onnea plussasta!

Juu, sanallisesti ei sanonut mitään siinä tilanteessa. Jos olisi sanonut "mennäänkö kihloihin" olisin varmaan viheltänyt pelin poikki jo siinä tilanteessa. Toisaalta eipä tuo vaimokseenkaan kysynyt, mikä puoltaa sitä että mies ei oikein ymmärrä että kosinta/kihlaus tarkoittaa yleisesti juuri sitä että mennään naimisiin tulevaisuudessa. (ja siis minulle se "joskus tulevaisuudessa" ei riitä)

Ymmärrän molempien kannan tässä asiassa. Sinä haluat kihlauta silloin kun se varmasti johtaa avioliittoon ja miehesi ajatteli että nyt kun on lapsi tulossa niin voisitte mennä vain kihloihin tai hän luuli sinun odottavan nyt sormusta.

Mutta etteköhän löydä sen kultaisen keskitien kun keskustelette asiasta. Että ole varmaan aiemmin aiheesta keskustelleet, että kun kihlaudutte niin onko se vain kihlat vaiko lupaus avioliitosta vaikka vuoden sisällä.

Puhukaa asiasta, sanokaa oma näkökantanne asiaa ja kuunnelkaa myös toisen. Ei naimisiin tarvi mennä koska lapsi tulee, vaan silloin kun oikeasti haluaa mennä toisen kanssa naimisiin ja jakaa elämänsä toisen kanssa ikuisesti. Oli sitten lapsi tai ei :)

Ai saatoit olla tyly?? Sä olit todella tahditon, ei ihmekään jos miestä ottaa päähän.

No kyllähän kihlaus on lupaus naimisiinmenemisestä. Kyllä me kihloihin mentäessä puhuimme myös siitä, että seuraavaksi naimisiin. Ja ajatuksella että parin vuodren sisällä häät.
Ap:lla ja miehellään taisi olla vain aika kaukana toisistaan näkemykset kihlautumisesta..

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mie purkaisin mykkäkoulun heittämällä ukon eteen lapun, jossa ois hääpvm joskus sopivasti vauvan syntymän jälkeen ja lappuun laittaisin myös paikan kuten tampereen maistraatti, kahvitarjoilu kotona, 15 vierasta. Ja hymiö.

Jos mues ei vastais mitään tai antais vastatarjousta, katsoisin kihlauksen purkautuneen ja miettisin jaksanko hoitaa lapsen yksin.

Ymmärrän hyvin ap:n näkemyksen. Ihmisille noi sormukset kun merkitsee niin eri asioita. On näitä, jotka ei ikinä mene edes kihloihin, periaatteesta tai muuten ja tai sitten kihloihin kyllä, mutta EI IKINÄ naimisiin (osa kuitenkin sitten menee esim. 10v päästä). Mutta siis ihmisiä, jotka jopa suorastaan karttavat periaatteesta avioliittoa.

Sitten on näitä ihan sama-ihmisiä, jotka voivat mennä kihloihin /naimisiin, jos se on puolisolle tärkeää.

Ja sitten meitä, joille avioliitto on todella tärkeä ja kihlaus on tosiaan lupaus avioliitosta. Mä olen vähän tämmönen paikoitellen turhankin ehdoton tapaus ja tein heti seurustelun alussa selväks, että mä haluan naimisiin ja siitä ei voi neuvotella. Mies ei saanu aikaseks kosintaa, mutta asiasta oli kyllä puhuttu ja niimpä minä sitten toiminnan ihmisenä menin ja totesin, että eiköhän haeta ne rinkulat ensi viikolla kun tulet (opiskeltiin eri paikkakunnilla). Kaupassa meinas vielä leikata kunnolla kiinni, kun mies kysyi, että eikö molemmat maksakaan omiaan? No, kihloihin päästiin, mutta tunnelma ei ehkä ollu paras mahdollinen... Mies on ollu tosi tarkka rahoistaan, nyt jo osaa suunnilleen olla stressaamatta. Joskus näin romantikkona vähän harmittelen sitä, ettei mies saanu aikaseks kosia, sormusta ei olis voinu valmiiks ostaakaan, kun halusin sen ite valita (on kyllä ihan perusrinkula). Mutta oishan se romanttista, jos olis ollu joku ihana kosinta... Mun luonne ei vaan antanu periks, kun olen tämmöinen hätähousu.

Naimisiin mentiin seuraavana kesänä (reilu vuosi kihloista) ja se oli yhteinen päätös, joskin mies olis voinu siirtää vuodella häitä. Nykyään (kohta 8v häistä) on sitä mieltä, että hyvä oli hyvä ajankohta.

Kyllä minäkin olisin loukkaantunut. Kihloihin meno ON lupaus naimisiinmenosta, kosinta. Meillä alettiin heti puhumaan naimisiin menosta ja sovittiin ympäripyöreä ajankohta. Naimisiin ollaan menossa parin kuukauden päästä, kun kihlausta tulee tasan 2v täyteen :)

Jos nyt ajatellaan kihlauksen alkuperäistä merkitystä, niin eiköhän se oli lupaus avioliitosta. Toki voidaan yhdessä sopia onko häät pian vai hamassa tulevaisuudessa, mutta silti se on lupaus.

Pieni vinkki, anna lapsellenne sinun sukunimesi kasteessa ellei mies suostu naimisiin. Pistää miehenkin miettimään ja jos on yhtään perinteinen mies niin voi mahdollisesti haluta että tulevaisuudessa lapsella -ja sinullakin joskus on sama sukunimi kuin hänellä.

Lapsi tulossa, joten kysymys naimisiinmenosta ja sen ajankohdasta on aiheellinen, vaikkei tuota kihlausta olisikaan. Jos tuosta ei pysty keskustelemaan ja pääsemään yhteisymmärrykseen, niin se ei lupaa ruusuista tulevaisuutta. Onko mies muissakin asioissa samanlainen eli haluaa määrätä missä kaappi seisoo?

Kihlaus on lupaus avioliitosta ja Suomi taitaa olla niin harvoja maita, joille tämä ei tunnu valkenevan...
Kihloissa ollaan vuosi tolkulla, miksi ihmeessä? Mikä se idea on? Että saa sanoa "minun kihlattu"?

Itse olin aikoinani kihloissa peräti 7 päivää :) Nyt ollaan oltu naimisissa 19v.

Tosi surullista että tuo perinteiden (kihlaus) pilaaminen aiheuttaa tämänkaltaisia ogelmia, mulle ihan käsittämätöntä ettei jotkut tajua kihlauksen olevan lupaus avioliitosta ja kosintatilanteessa kuuluu sitä naista pyytää vaimoksi.

Hyvin sanoi aikaisempi kirjoittaja, MIKSI ei Suomessa tätä tajuta vaikka muualla se on täysin selvä asia?!

Meillä itseasias meni niinpäin et mulla oli aluks et joo naimisiin sit joskus.. ja miehellä et joo sehän tarkottaa et sit naimisiin aika pian..

Nyt takana 6v kihloja ja mä kärkyn naimisiin mut miehellä ei kuulemma kiirusta:D

Kyllä mäkin loukkaantuisin jos mies "kosisi" muttei ole miettinyt ollenkaan avioliittoa. Se kuuluu vain minun käsitykseeni myös kihloista, eli kun kihlat sovitaan, ollaan valmiita sopimaan joko päivä häihin tai edes suunnittelemaan niitä.

Toivottavasti mies ymmärtäisi sinun näkemyksesi tässä asiassa ja pääsisitte sopuun että joko olette vain yhdessä tai sitten menossa kohta naimisiin.

Mä kyllä ymmärrän ap:n näkemyksen. En mä tajua, miksi mennä tossa tilanteessa kihloihin ilman suunnitelmaakaan naimisiinmenosta. Me oltiin oltu 10 vuotta yhdessä kun aloin odottaa (parin vuoden yrityksen jälkeen) esikoista. Prinsessahäät olisi mun mielestä olleet siinä vaiheessa mauttomat mutta minulla ja lapsellani on kyllä sama sukunimi. Ihan sama olenko naimisissa vai en. Mentiin maistraatissa naimisiin muutama pv ennen ristiäisiä.

Siis HÄH?! Sitähän se on kun mies kosii! Jos nainen vastaa myöntävästi, niin silloin ollaan kihloissa.

Onko siis nykyaikana sellaista, että laitetaan vaan rinkulat sormiin ja sanotaan kaikille, että ollaan kihloissa, vailla aikomustakaan mennä naimisiin? Miksi?! :laugh:

Yhteistyössä