myöhään kontaamaan lähteneet vauvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
moikka, missä iässä tein vauvat oppinut konttaamaan. meillä 8kk poika eikä ryömi eikä kontaa, yritystä kyllä on, saa nähdä koska mä oon hukassa kun poika mennä viipottaa.

Ei kaikki edes välttämättä aloita tuota konttaamista vaan osa alkaa suoraan sitten kävelemään.
Oma nuorimmainen alkoi konttaamaan noin seitsemän kuukauden iässä. Ja kävelemään sitten tasan vuoden vanhana.

Sitä en enää muista koska lapsi alkoi ryömimään. Jotain 8-10kk väliin. 11kk käveli tukea vasten. Konttaamaan lähti muistaakseen vasta 1v 2kk ja sitten kävelemään 1v 4kk.

Mä kommentoin toista ketjua suurinpiirtein näillä sanoin:

En enää oikein usko, että ryömiminen/konttaaminen on mitenkään tarpeellinen vaihe ihmisen kehityksessä. Eihän se ole mitään kävelemisen harjoittelua; miksi ihmisen pitäisi kontata jossain vaiheessa?

Eli mä en ainakaan miettis liikoja kunhan muuten vaikuttaa hyvin kehittyvältä.

Meidän vähän isohko neiti käänty eka kerran mahalleen just 2 päivää vaille 7kk, alko kieriä ja ryömiä 7kk (melkein 8kk). Käveli tuetta 1v1kk, mutta oppi nousemaan vasta 1v3kk (eli siis nostin neidin pystyyn ja sitten käveli, muttei halunnut itse nousta...) ja sen jälkeen vasta konttaamaan.
Ja voi pyhä Sylvi sitä neuvolantädin vouhotusta! Käytiin jopa fysioterapiassa neidin "nurinkurisuuden" takia. Fyssari totes 5 käynnin jälkeen, että turhaan te täällä käytte, neidillä on kyllä valmiudet, jos hän haluais nousta :) Siinä vaiheessa hän jo käveli sujuvasti...
Muistan kyllä oman tuskan, kun neuvolantäti huomautteli ja tuntu, että tyttö tekee kaiken väärinpäin. Mutta niin vaan nykyään (just tasan 2v) mennä viipottaa siinä missä muutkin ja mm. osaa polkea pyörällä, tietty apparien kanssa (toki pitää hollata vauhtia ja välillä työntää, mutta siis osaa suunnilleen ohjata ja polkee myös työnnettäessä).
Ja niinku aina sanotaan, että puhe jää kävelyn jalkoihin, ni ne kamujen vauvat, mitkä käveli 9-10kk, ei sano kumpikaan nyt 2v montakaan tunnistettavaa sanaa, kun meidän pikkutäti puhuu 4-5 sanan lauseilla, laulaa käytännössä sanasta sanaan n. 10 laulua ja pääasiassa taivuttaakin sanat oikein :) Että yksilöllisiä eroja on ja runsaasti. Tärkeintä on yrittää olla ottamatta paineita tässä kovin suorituskeskeisessä maailmassa ja iloita omasta lapsestaan. Sillä hetkellä kaikki oppimiset tuntuu maailman tärkeimmältä, mutta loppupeleissä on sitten aivan sama, kuka oppi konttaamaan 6kk ja kuka 1v6kk.

Meillä esikoinen lähti konttaamaan vähän vajaa 10kk. Kävelemään lähti 1v5kk tosin parin metrin haparoivia askeleita rupesi ottamaan 1v3kk ikäisenä. Nyt tyttö juuri täyttänyt 3v ja ihan yhtä monipuolisesti ja hyvin liikkuu kun muutkin sen ikäiset. Joten ei hätää kyllä se siitä vielä lähtee ja ottaa toiset kiinni. Niin ja käytiin Fysioterapeutilla 1v ikäisenä, ja se sanoi että ihan normaalisti kehittynyt lapsi vaikka ei silloin muta kuin kävellyt hiemamn epävarmasti tukia myöten.

Hui kun tuntuu hassulta että joku vauva on kävellyt tukia apuna käyttäen 7kk vanhana =) Meillä kuopus nyt reilu 6kk eikä edes ryömi, vatsallaan ei muutenkaan paljon viihdy että ei sitä oikein meillä kyllä opetellakaan :D
Esikoisesta en muista koska ryömi, ei kauhean aikaisin hänkään. Tukia myöten käveli varmaan vajaa vuoden ikäsenä. Kontannut ei ollenkaan. Ilman tukea pikkasen yli vuoden vanhana käveltiin =)

No meille fysioterapeutti sanoi että konttaamisen oppiminen on aika tärkeä vaihe kun silloin aivot kehittyvät hallitsemaan raajojen vastavuoroisuutta. Tosin konttaamaan voi oppia vielä vaikka 3vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

En enää oikein usko, että ryömiminen/konttaaminen on mitenkään tarpeellinen vaihe ihmisen kehityksessä. Eihän se ole mitään kävelemisen harjoittelua; miksi ihmisen pitäisi kontata jossain vaiheessa?

Kyllähän se joidenkin tutkimusten mukaan olisi hyväksi, että käy läpi myös konttausvaiheen, tällaiseen ristikkäismotoriikkaan liittyy ja se taas sitten myöhemminkin moneen juttuun.

Ap:lle: Meillä poika alkoi ryömiä 9,5kk, kontata 11,5kk ja kävellä 14kk.

Alkuperäinen kirjoittaja gross motor skill:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Kyllähän se joidenkin tutkimusten mukaan olisi hyväksi, että käy läpi myös konttausvaiheen, tällaiseen ristikkäismotoriikkaan liittyy ja se taas sitten myöhemminkin moneen juttuun.

Ap:lle: Meillä poika alkoi ryömiä 9,5kk, kontata 11,5kk ja kävellä 14kk.

Joo, kyllä se on ihan tutkittu juttu että konttaus tekee hyvää lapsen kehitykselle. Juurikin sen takia että siinä käytetään vastakkaisia raajoja ( vasen käsi-oikea jalka ja toisinpäin ).

=) Mutta erittäinkin vilkas ja hyvinkin motoriikan hallitseva tyttö tuo esikoinenkin on vaikka ei tuossa ryömimisen ja kävelyn välillä kontannutkaan. =)

Kuopus lähti muistaakseni konttaamaan siinä 1v3kk tietämissä. Ryömimään alkoi tasan 1v ikäisenä ja kävelemään 1v9kk.

Ja tuo 3,5v esikoinen ei konttaa vieläkään, mutta *koputtaa puuta* jos uskallan sanoa näyttäisi olevan lähellä.

Poika alkoi ryömiä 5 kk, konttata 7 kk ja kävellä tuetta 10kk, tuen kanssa käveli 7 kk:n ikäisenä. Puhetta ei jäänyt jalkoihin, puhui 2-3 sanon lauseita 1,5 vuotiaana.

Yhteistyössä