Myöhäisestä istumaan oppimisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti78

Vieras
Onko muita myöhään istumaan oppineita vauvoja? Meidän poika on nyt 11 kuukautta eikä vieläkään istu kunnolla itse. Ei siis nouse itse istumaan. Jos laittaa istumaan, istuu ilman tukea vähän aikaa ja sitten alkaa horjahtelemaan. Syöttötuolissa ja rattaissa istuu hyvinm kun on tuki takana.
Kehitys on kyllä muutenkin hitaampaa, ei vielä nouse tukea vasten ylös tms. Ryömimään lähti 9½kk ikäisenä.

Ei omakohtaista kokemusta, mutta ystäväni tytöllä on aika vastaava tilanne. Ikää on nyt siis 11kk ja tyttö ei edelleenkään istu itse, jopa tuettuna horjahtaa. Tyttö ei ryömi eikä viihdy yhtään vatsallaan. On muuten iloinen, nukkuu ja syö hyvin ja lääkärissä on poissuljettu kaikki neurologiset vaivat. Nyt sai neuvolan kautta lähetteen fysioterapiaan, jossa on tarkoitus alkaa jumppailemaan vauvaa ja kannustamaan liikkeelle. Kaikki on siis kunnossa, mutta lääkäreiden mukaan vauva on vaan laiskahko liikkumaan ja ei ole ehkä oivaltanut vaan jotain juttua, jossa tarvitsee nyt sitten avustusta.
Sinuna kääntyisin neuvolan puoleen, lähetteen fysioterapiaan saa kuulemma aika helposti.

Ajattelin kyllä puhua tästä 1-vuotisneuvolassa. En muuten ole liikkumisesta huolissani, poika siis ryömii ja kovastii harjoittelee konttaamista ja ylös nousua. Istuminen vaan huolettaa. 10kk neuvolassa terkkari ei sanonut mitään asiasta.

Meillä terveydenhoitaja sanoi, että vauvan lihaksisto ei ole vielä tarpeeksi vahva, joten jos vauva ei itse osaa mennä vielä istuma-asentoon, niin häntä ei myöskään siinä asennossa kannata pitää, sillä tuettua istuma-asentoa tulee ihan riittävästi esim. puettaessa, syötettäessä, kauppareissuilla, auton turvaistuimessa jne. Usein laiskahkolla vauvalla vähäinenkin mielenkiinto liikkumiseen katoaa, jos hänen ei itse tarvitse nähdä vaivaa istuma-asennon keksimiseen. MOnella vauvalla kun on tärkeää, että haluaa siihen istuma-asentoon, koska siitä näkee kunnolla ja istuessa pystyy tekemään asioita helpommin kuin konttaus- tai ryömintäasennossa.

Meillä tyttö nousi itse istumaan juuri 11 kk:n iässä. Nousi myös itse pystyyn ja alkoi kävelemään tukea vasten samassa iässä (11kk). Ryömi 10kk:n iässä. Konttaamaan lähti 12-kuisena. Nyt 14 kk eikä vielä kävele, mutta seisoo pikkuaikoja.

Yhteistyössä