myöhästynyt kiinteiden aloitus lisää allergiariskiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

noora

Vieras
näin luki nutriciababy.fi uutisissa (ihan suomalainen tutkimus)
Että siitäs saitte te jotka leveilette sillä mahdollisimman pitkällä TÄYSimetyksellä. Tarkoitan nyt niitä lähemmäs 1-vuotiaaksi täysimettäviä.
Olen kyllä ilman tuota tutkimustakin jo tajunnut ettei yksivuotiaaksi asti ole hyvä saada vaan maitoa niin kuin yllättäväen moni imetysfasisti luulee.
Toisaalta taas liian aikainen (ennen 4kk) alkava juuresten ja viljojen saanti lisää diabetesriskiä.
Itse ainakin aion noudattaa suositusta ja aloittaa ne ruuat silloin kun pitää

Tunnen älyttömän monta "imetysfasistia" enkä ole koskaan kuullut että kukaan suosittelisi normaalisti kehittyneelle tavalliselle vauvalle TÄYSimetystä lähemmäs 1-vuotiaaksi. Mistähän olet tuon keksinyt? :laugh:

Ei tainnut olla nurician oma tutkimus jos luit..
Mä ainakin tunne monta jotka hehkuttaa "että meillä ei ainakaan ole mikään kiire aloittaa kiinteitä" ja sädekehä pyörii pään ympärillä. Joo mä imetän myös, mutta täysimetys on niin turhaa enää isommille vauvoille

Juu tuo tutkimus koskee tosiaan niitä lähemmäs 1v TÄYSIMETTÄNEITÄ, joita on häviävän pieni prosentti ja jotka suurin osa täysimettävät niin pitkään juuri allergioiden vuoksi, koska mikään muu ei sopisi. Eli komsii komsaa ja patakattilaa soimaan.

Itse olen TÄYSimettänyt 6-7kk ikäiseksi ja ei ole ainoatakaan allergia ameidän lapsilla. Imettäessä muuten vauva altistuu pehmeämmin niille ruoka-aineille, joten on turha ajatella että vauva ei saisi altistusta mihinkään ruoka-aineisiin, jos saa vain rintamaitoa. Se on pehmeämpi tapa tutustuttaa vauvan vatsa ja suolisto niihin eri aineisiin kuin se, että tunkee sen puurolusikan vauvan suuhun.

En kylläkään ole imetysfasisti enkä usko, että moni muukaan pitkään imettävä on. Täällä vain moni tahtoo uskoa niin, koska johonkin on aina tukeuduttava kun itse selittää sitä omaa ratkaisuaan. Onneksi itse voin tehdä omat ratkaisuni eikä tarvitse niitä selitellä tahi puolustella.

Ja olen imettänyt pitkälle yli 2v kaikenkaikkiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei tainnut olla nurician oma tutkimus jos luit..
Mä ainakin tunne monta jotka hehkuttaa "että meillä ei ainakaan ole mikään kiire aloittaa kiinteitä" ja sädekehä pyörii pään ympärillä. Joo mä imetän myös, mutta täysimetys on niin turhaa enää isommille vauvoille

Niin, kiinteiden aloituksella ei olekaan mikään kiire, jos sylissä tuhisee sellainen alle puolivuotias käärö. Täysimetys on ihan hyvä vaihtoehto sinne puoleenvuoteen, vähän ylikin. Siis mikäli vauva kasvaa ja on tyytyväinen. Ja jos vauva kasvaa ja on tyytyväinen, niin miksi silloin pitäisi kiirehtiä kiinteiden aloituksella?

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Tainnu ny ap:lla mennä täysimetys ja imetys vähän niinku sekaisin :D

Ja tokihan Nutricia on juuri paras imetystietouden lähde muutenkin, korviketta kun kauppaavat.

Niinpä. Jos ei imetystuen sivuilla lukevat asiat kelpaa niin ei kelpaa kyllä sitten korvikevalmistajan sivuilla olevatkaan. Imetystuen sivuilla sentään on tietoa han muualta eikä heidän itse keksimiään, tuo oli korvikevalmistajan oma tutkimus joten luotettavuudessaan kerrassaan kyseenalainen.

Yhteistyössä