myooma ja

  • Viestiketjun aloittaja kohdunpoisto
  • Ensimmäinen viesti
kohdunpoisto
Hei!
onko täällä ketään kohtalotoveria moiselle operaatiolle?
kaikki tieto asioitten kulusta kiinnostaa.

joutuuko alkaa syömään jotain hormonia operaation jälkeen? (munasarjat kuulemma säästetään).
 
kokenut
Hei kohtalotoveri!
Jos munasarjat jätetään et tarvitse hormonikorvaushoitoa ennen vaihtareita, ja senkin jälkeen vain halusi mukaan.

Kohtuni poistettiin suurien myoomien takia. Leikkaus sujui vatsanpeitteiden läpi, meni hyvin ja sairaalassa olin 4 vrk.
Aika keljussa kunnossa olin parisen viikkoa, mutta sitten alkoi helpottaa.

Kannattaa pitää huolta kunnostaan ennen leikkausta, niin lihasten kuin myös ravintotekijöiden osalta. Itse söin rautakuurin ja se olikin tarpeen.
 
ap
Hei kokenut!
no, mulla tulee olemaan iso avoleikkaus. tarkoittaa siis, että maha auki ja sitä kautta ulos. parin tunnin nukutukset.

sitten vielä joutuu useita päiviä pitämään epiduraali-jutskaa selässä kipujen poistoon. sanoivat, että sitten pääsee pois kun tulee toimeen suun kautta otettavalla kipulääkkeellä ja oletuksena tietty ettei tule mitään komplikaatioita. toipumiseen saikkua 4 viikkoa.

aika haipakkaa on ollut. maanantaina lääkäri totesi ja laittoi lähetteen nkl:lle, jossa kävin eilen ja siinä anestesialääkärin luo pääsyä odottaessa tulivat kysymään: ens viikolla on peruutusaika, haluatko tulla...

ei siinä muu auttanut kuin suostua. koko touhu kyllä hirvittää ihan kybällä:(.
 
kokenut
Älä turhaa huolestu, kyllä kaikki hyvin menee. Kohdunpoistoja tehdään n. 10 000 leikkausta vuodessa.

Leikkaushaavani on pystyhaava napaan saakka, tuumorin pahanlaatuisuusepäilyjen takia, ja puudutus-/kipupumppua pidin selässäni parisen päivää. (nyt kuukauden kuluttua haava on jo melkoisen siisti ja nätti)

Kun leikkauksen jälkeen pääsee pystyyn ja itsenäisesti vessaan sun muuta, kaikki alkaa helpottaa. Kipulääkkeitä EI kannata säästellä kuitenkaan. Itse totesin niin että pakko tämäkin on läpikäydä, jos terveenä aikoo jatkossa porskuttaa. Ja muista, että jokainen päivä leikkauksen jälkeen on askel parempaan oloon!
Tsemppiä!
 
ap
kokenut,
kerro vielä tuosta puudutusjutusta. tarvitsiko jotenkin varoa esim. kun yöllä kääntyilee ja vääntyilee sängyssä jne.

tuntuu vaan niin hurjalta, että sellainen voi pysyä selässä menossa mukana yötä päivää ilman että aiheuttaa mitään halvauksia jne.

aikanaan kun muksun synnytin, kieltäydyin koko roskasta juuri sen takia. (no ei se niin kamalaa ollut etteikö ilmankin kestänyt; palkkio oli mitä mahtavin.)

kauanko nukutuksesi kesti?

ja pakkohan tää todellakin on läpi käydä, niinkuin totesit...
 
kokenut
Hei taas :)
Leikkaukseni kesti muutamia tunteja, heräämössä oleilin pitkään kun verenpaine heitteli miten halusi. Periaatteessa aamulla klo 9 esilääkitys ja potilashuoneeseen palasin klo 17. Eka yö meni tokkurassa, nukuin hyvin kuitenkin.

Selkäytimeen laitetaan pieni katetriletku, joka teipataan ihoon tiukasti, se kulkee sieltä ihonmyötäisenä kylkeen ja siitä koneeseen. Kun koko alue vatsasta polviin on tunnoton epiduraalin takia, ei sitä letkua tunne ollenkaan. Voimiesi mukaan pääset ylös seuraavana päivänä, kun pissakaterti on poistettu, ja liikutat sitä konetta siinä vierellä.
Aika väsynyt on kyllä silloin, eikä paljon huvita kävelläkään.

Kolmantena päivänä kaikki sujuu jo paremmin ja aloitat haavan suihkuttelunkin omatoimisesti. Iso leikkaus se on sen myönnän, itsellenikin se tuli yllätyksenä, mutta kyllä siitä selviää :)
 
ap
kokenut,
kiitos sulle kovasti. ei kyllä helpota tätä tuskaa mitenkään, mutta eipä tässä ole paljon valinnanvaraa. tietääpä nyt jotakin mihin varautua.

pitää vaan ootella ja toivoa, että kaikki menis edes jotenkuten ja henkikulta säästyy. kaikki muu onkin sitten extraa:)
 
kokenut
Hyvä asenne!
Kaikkea kurjaakin sitä joutuu kokemaan, mutta aattele niin että kuukauden kuluttua koko homma on muisto vain.
Ja ainakin mulla olo on helpottunut huomattavasti.
Voimia!
 
AP:lle
Sama täällä. Olen menossa isojen myoomien takia leikkaukseen. Leikkaus on avoleikkaus. Jännittähän se, myönnetään.

Ajatus kipupumpusta kammottaa minuakin, olen jopa ajatellut kiletäytyä siitä, elleivät sitä väkisin tunge. Pärjääkö ilman, onko kenellä kokemuksia?

Onhan näitä kaikkia kompikaatioiden mahdollisuuksia, toivoa vain sopii, ettei satu kohdalle ;-)

 
huolestunut
Heippa!

Olen vasta 30 ja kohdussani on monta isoa myomaa. Lapsia on yritetty tehdä, mutta vielä ei ole tärpännyt. Olen menossa leikkaukseen, mutta toivoisin, että saisin pitää kohtuni. Osaako kukaan sanoa, uusiutuvatko leikatut myoomat helposti. En haluaisi kuitenkaan jatkuvia kipuja ja vuotoja. Mietin tässä, mitä pitäisi tehdä? Jos saavat poistettua nämä (lääkäri sanoi, että se on mahdollista), kasvaakohan kohtuuni uudet molluskat hetimiten??
 
ap
hei ""sama täällä"",
kyllä ne puoliväkisin sen kipupumppujutun tarjosivat. käytännössä ei vaihtoehtoja annettu mulle ainakaan. samat pelot kuin sulla ei riittänyt... (painottivat sitä, että veritulppien mahdollisuus pienenee tätä menetelmää käytettäessä, kun kyseessä siis avoleikkaus niinkuin sinulla).

""kokenut""
tulin just tuolta naistenklinikan fysioterapiasta. oli toiveena, että sinne mennään kuuntelemaan ja opettelemaan noita hengitys- ja jalkaliikuttelu-jutskia ja pulloon puhaltamista ja sängystä nousemista ennen operaatiota.

kyllä taas tieto lisäsi tuskaa...

 
Käypä hoidosta
Tässä faktatietoa Lähde: käypähoito.fi
Kohdunpoisto

Kun lääkehoidoista ei ole ollut riittävästi apua tai niitä ei voida käyttää, on aika harkita kohdunpoistoa. Tulokset kertovat, että potilaiden elämänlaatu kohenee huomattavasti ja kivut sekä masennus ja ahdistuneisuus helpottavat. Kohdunpoisto ei ilmeisesti myöskään vaikuta seksuaalielämään eikä sen ole lyhyen aikavälin tutkimuksissa todettu aiheuttavan virtsanpidätysongelmia.

Kohdunpoisto heikentää kuitenkin munasarjojen toimintaa ja aikaistaa vaihdevuosioireiden ilmaantumista.

 
Myoomien hoidosta
Vielä tietoutta, jos kiinnostaa:
Lähde: käypähoito.fi
Kirurgia apuun

Myoomat voidaan hyvin tuloksin poistaa tähystysleikkauksessa. Joskus niillä on kuitenkin ikävä taipumus uusiutua: 20–30 prosenttia naisista joutuu kolmen vuoden seurannassa uuteen leikkaukseen.

Oireettomia polyyppeja on enemmän kuin kymmenellä naisella sadasta alle 50-vuotiaasta naisesta. Pienet polyypit voivat hävitä itsekseen ja vain joka kymmenes aiheuttaa kolmen vuoden seurannassa oireita. Kun riesana ovat liian runsaat kuukautisvuodot, polyypit kannattaa poistaa, sillä kahdeksan kymmenestä naisesta saa tästä jonkinlaista apua.

Kohdun limakalvon tuhoaminen tulee joskus kyseeseen potilaalle, jolle muut hoidot eivät sovellu. Menetelmiä on useita. Niille kaikille on yhteistä se, että ne alentavat merkittävästi hedelmällisyyttä. Ehkäisyn tarve on kuitenkin otettava huomioon.

Kohdun limakalvon tuhoaminen kirurgisesti vähentää tutkimusten mukaan vuodon määrää kahtena ensimmäisenä vuonna enemmän kuin lääkkeellinen hoito. Neljän vuoden kuluttua erot ovat tasoittuneet.
 
Meikämaija
Kyllä elämänlaadun HUOMATTAVA parantuminen korvaa kaikki vaivat, sen voi vakuuttaa! Jos munasarjat ovat paikoillaan, nehän tuottavat hormoneja entiseen, luonnonmukaiseen malliin. Ja vaihtarit alkaa sitten aikanaan, kuten muutoinkin olisivat alkaneet.

Naiseuteen kohdunpoisto ei vaikuta ainakaan huonontavasti. Päinvastoin, vuodot ja muut riesat eivät ole elämää haittaamassa. Yleiskunto paranee, hemoglobiini nousee. Seksielämä sujuu loistavasti, emätinhän on ennallaan. Lievästi operaatio toi inkontinenssia, aivastaminen tai voimakas ponnistus voi tuottaa pienen lirauksen. Tosin minulta poistettiin sekä kohtu että munasarjat, jolloin virtsarakon kiinnikkeistä poistui enemmänkin.

Minulle ko. toimenpide antoi uuden, nautittavan elämän.
 
hipsu
Minulta poistettiin juuri kohtu ja munasarja, mutta ne poistettiin alakautta. Leikkauksesta toipuminen on ollut nopeaa ja helppoa, verrattuna siihen jos vatsapeitteet olisi avattu. Sairaalasta pääsin seuraavana päivänä ja lomaa tuli 3 vk. Hormonia aloin syömään, koska toinen munasarjanikin on poistettu. Kohdussani oli 4 isoa myomaa. Kipulääkettä söin n.1,5 vk ja kivut olivat samanlaisia kuin kuukautiskipuni.
Leikkaukseen menin yksityispotilaana. Olen nyt tosi helpottunut, kun tiedän, ettei kivuliaita kuukautisia enää tule, enkä tunne möykkyjä mahassani. Vatsa onkin ihanan pehmeä. Onnea toimenpiteeseen!
 
Meikämaijalle
Käypä hoito suositukset ovat kyllä toisenlaiset, kuin mitä kirjoitit munasarjojen toiminnasta, kaikki ei ole noin yksinkertaista, yleensäkään ei pidä maalata liian ruusuista kuvaa.

Kohdunpoisto heikentää kuitenkin munasarjojen toimintaa ja aikaistaa vaihdevuosioireiden ilmaantumista.

Lähde: kaypahoito.fi
 
Faktaa
Suomessa tehdään vuosittain 10 000 kohdunpoistoa. Naistentautien asiantuntijan mukaan suuri osa kohdunpoistoleikkauksista on turhia.

Suomessa tehdään kohdunpoistoja ainakin kaksi kertaa enemmän kuin Euroopassa keskimäärin, arvioi professori Olavi Ylikorkala Naistenklinikalta. Hänen mielestään osa leikkauksista on turhia.

Kohdunpoistoja tehdään professorin mukaan silloinkin, kun ongelma voitaisiin hoitaa vähemmän rajulla toimella. Esimerkiksi vuotohäiriöitä voidaan hoitaa menestyksekkäästi ilman, että kohtu poistetaan. Niihin tepsivät lääkehoito ja kohdun sisälle laitettava hormonikierukka.

Syitä kohdunpoistoon ovat myoomat eli kohdun lihaskasvaimet, runsaat, pitkittyneet kuukautisvuodot ja kivuliaat kuukautiset, jotka voivat johtua esimerkiksi endometrioosista. Jollakulla voi toimen syynä olla kohdunlaskeuma. Syöpäpotilaat ovat pienempi osa tästä joukosta, Ylikorkala kertoo.
 
Pohdittavaa
Kohdunpoisto ei ole riskitön toimenpide

Ylikorkalan mielestä ihmiset eivät aina ymmärrä toimen riskejä. Jos otetaan huomioon pienetkin riskit kuten haavatulehdukset, haavavuodot tai virtsatieinfektiot, niin jopa 20-30 prosentilla kohdunpoiston läpikäyneellä esiintyy tällaisia komplikaatioita. Vakavia komplikaatioita, joiden takia joudutaan tekemään uusi leikkaus esimerkiksi rakkoon tai suoleen tulleen reiän vuoksi, esiintyy 1-3 naisella sadasta leikatusta.

Kohdunpoistoleikkaukseen voi myös kuolla, kun esimerkiksi laskimotukosriski jalassa kasvaa. Jos sellainen tukos liikkuu keuhkoihin, kyseessä on hengenvaarallinen tilanne. Tämän takia leikkaukseen menemistä on syytä harkita tarkkaan.

Ylikorkala pitää keskustelua kohdunpoistoista ja niiden syistä ajankohtaisena myös hoitotakuun vuoksi, joka tuli voimaan maaliskuun alusta. Se velvoittaa, että erikoissairaanhoitoon eli kohdunpoistoon pitää päästä kuudessa kuukaudessa, jos se on aiheellista.
 
Edellisen viestin kirjoittaja
Hyvät Ellit!
Tarkoitukseni ei ollut pelotella ketään, vaan osin omasta kokemuksestani johtuen, ajattelin, että moni potilas ei osaa tai muista kysyä tarpeeksi, eivätkä kaikki lääkärit taas huomaa antaa riittävästi informaatiota.

Vielä, jokainen tapaus on omanlaisensa ja hoitava lääkäri on paras vastaamaan mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Kannattaakin kysyä kaikki epäselvät asiat.
 
Ride
Kohtuni poistettiin useitten myoomien aiheuttaman erittäin runsaan kuukautisvuodon takia v. 2000, olin silloin 45v. Elämänlaatuni parantui hurjasti!
Nyt olen pian 52v., eikä minulla ole vaihdevuosioireita. Seksuaalinen halu on ennallaan, en tarvitse mitään liukasteita, enkä hikoile normaalia enempää. Minun kohdallani tuo vaihdevuosien aikaistuminen ei ainakaan pidä paikkaansa.
 
ap
voi herttilee!
täällä alkuperäinen kyselijä.

minä siis kuuluin noihin 1-3 sadasta, tuli reikä virtsatiehyeen ja jouduttiin vatsa aukaseen uudelleen. nyt on sitte tiistaihin saakka munuaiskatetri ja virtsakatetri torstaihin.

kaiken kaikkiaan on kolme operaatiota tullut kärsittyä 6pv:n sisällä.
toivottavasti loppuu huono tuuri tähän.

antoivat kyllä ohennuslääkettä toisen operaation jälkeen, mutta eipä sitä enää kotiin tarjoilla. apua.

katotaan saako vanha ellu enää viestiä liikkeelle kun on kaikki täällä muuttunut..
 
Asiasta tietämätön
Kysyisin vähän asiaa sivuten vielä,että milloin kohdun poiston yhteydessä joudutaan poistamaan myös munasarjat?joutuuko sen jälkeen syömään hormonikorvaushoitoa? Onko viisainta siis jättää munasarjat jos mahdollista?
 
kokenut
Alkuperäiselle suuri myötätuntoni!
Olipas tuuria tai oikeammin uutuuria.

Toivottavasti saat jatkossa itsesi kuntoon kaikesta huolimatta. Missä vaiheessa tiesit että pieleen meni?
Olitko vielä lääketokkurassa ja kipupumpussakin?
 
ap
"kokenut"
no joo, en onneksi tiennyt kovinkaan aikasessa vaiheessa että pieleen meni. vasta kotiuduttua jä näitä viestejä lukiessa selvisi, että pieleen meni. siis että kyseessä olikin vakava komplikaatio.

oli jo ehditty eka epiduraali irrottaa ennenkuin lääkäreillekkään selvisi asia. sitten vaan uutta piikkiä selkään. ei sitä enää osannut edes pelätä. (taisin olla niin täpinöissä ettei ollut mitään väliäkään.)

no tänään tuli reissattua ympäri mariaa ja nkl:aa ja yrittivät saada ekaa katedria irti vaan ei suostunut lähtemään. joten sitä odotellaan sitten josko ompeleet olis sulaneet torstaihin mennessä.

huvittavaa muuten oli, että kaiken minkä pitäisi pysyä kiinni, lähti irti. (eka putki,joka asennettiin tiehyeen ja toinen epiduraali-kipupumppu) ja ton ompeleen kun ois pitänyt kaiken kaikkiaan jo sulaa ja saada irtikiskotuksi, pysyy jumissa.

täytyy sanoa, että on tullut kärsittyä oikein olan takaa ja yrittää toivoa ettei enää tapahdu mitään kauheita. ainakin tän aamun varjoainekuvauksissa näytti kaikki olevan kunnossa...
 
kokenut
Ap!
Voi sinua rassua! Kun se leikkaus ei muutoinkaan ole sieltä helpoimmasta päästä, tuokin vielä. Ja kaikki nuo katetrit kiusana.
Saitko nkl:lta kohdunpoistokyselyn seurantatutkimuksen kaavakkeet? Nyt vuonna 2006 tehdään jatkoseurantaa, jossa no. kartoitetaan myös ongelmat. Kannattaa laittaa palautetta menemään.(vaikkei olisikaan kenenkään vika suoraan...)
 

Yhteistyössä