Myooma "synnytettynä" emättimessä... Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Matami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Matami"

Vieras
Kaksi viikkoa sitten minulla todettiin varrellinen myooma (n.1-2cm) kohdussa, jonka olin ns."synnyttänyt" kohdun suulle. Lauantaina alkoivat kuukautiset, jotka sitten tiistaina yltyivät todella runsaiksi. Toissapäivänä vessassa käydessäni tuntui, että nyt tulee todella iso hyytymä, mutta eipäs ollutkaan... Jokin harmaa, suoninen pallero kurkisteli jalkojen välistä.
Kylläpä säikähdin!

Soitto sairaalalle ja kehotus tulla päivystykseen.
Lääkäri tuumasi "Onpas komean kokoinen myooma"
Myooma oli kasvanut reilun kananmunan (isompi kuin golfpallo, mutta pienempi kuin tennispallo) kokoiseksi tuossa kahdessa viikossa ja yritti nyt kovaa vauhtia ulos.
Lääkäri totesi että sairaalaan on jäätävä ja yritettävä yön yli sinnitellä, ettei tarvitse hätäleikkausta tehdä.
Osastolle kärrättiin pyörätuolilla, koska en kuulemma saanut liikkua.

Aamu tuli ja hoitaja tuli herättelemään toisen lääkärin tutkimusta varten.
Tämä toinen lääkäri olikin sitten sitä mieltä, että eikun kotiin vaan ja operaatio vasta kahden viikon kuluttua.
Myooma on kuulemma nekroosissa, eli kuoliossa ja "hyvällä onnella" saattaa itsestään "tippua" pois. :O

Pari pussia verta vielä tuuppasivat ennen kotiinlähtöä, koska hemoglobiini oli laskenut 82:teen runsaan vuodon vuoksi.

Vähän olen hämilläni, että onko tämä nyt sitten vakavaa vai ei? Tai voiko tässä leikkausta odottaessa tapahtua jotain "dramaattista" Hoitajilta ja lääkäriltä en oikeastaan saanut mitään ohjeita tai tietoa ongelmastani.

Siksipä ajattelinkin kysellä löytyisikö täältä kohtalotovereita kokemuksiaan jakamaan?

On poistettu, leikkaukseen mennessä varoittelivat, ettei tiedä miten käy, pahimmassa tapauksessa poistavat kohdun. Oli mennyt kuitenkin oppikirjan mukaan, olivat 'polttoleikanneet' alakautta. Pääsin samaisena iltana kotiin. Itselläni se pysyi emättimessä kohdunsuun tietämissä ja aika kauan meni, ennenkuin sinne leikkaukseen menin, kuukautiset olivat aina runsaat. Kuulema voivat ihan itsekseenkin irrota, minulla ei sitä tehnyt.

Mä taas todellakin toivon että kohtu poistettaisiin. 5 lasta jo tullut tehtyä ja ikääkin 39, joten niitä en enempää kaipaa ja kohdun seinän sisällä myös pari kappaletta moisia möykkyjä. Vähän vaan pahalta näyttää, että eivät suostu kohtua poistamaan jos ei pakko.

[QUOTE="Matami";23949666]Mä taas todellakin toivon että kohtu poistettaisiin. 5 lasta jo tullut tehtyä ja ikääkin 39, joten niitä en enempää kaipaa ja kohdun seinän sisällä myös pari kappaletta moisia möykkyjä. Vähän vaan pahalta näyttää, että eivät suostu kohtua poistamaan jos ei pakko.[/QUOTE]

Iän, lapsiluvun ja kuukausittomuuden takia se kohdunpoisto olisi ollut hyvä, mutta kuntoutumisen puolesta tuo pelkän myooman poisto oli parempi vaihtoehto. Olisi mennyt puolet kesästä silloin täysin hukkaan. Minulta on aikaisemmin poistettu avoleikkauksella todella iso myooma kohdun ulkoseinämästä ennen lapsia ja voin sanoa, että toipuminen oli paljon pahempaa, puhumattakaan mitä se on kohdun poiston jälkeen. Jos vielä kolmannen kerran pahasti uusii, niin silloin on varmaan tuo poisto edessä, toivon mukaan talvisaikaan, ettei helteistä tarvitse kärsiä.

No tuo toipuminen on kyllä hyvä pointti. Miten pian toivuit myooman poiston jälkeen? Oliko vuotoja/kipuja? Oliko se kohdunsuulla ollut myooma kovinkin iso? Minkälaiset oireet sulla oli tuosta myoomasta?
Mulla vielä omat häät tulossa heinäkuussa, joihin olis aika mukava olla vuodoton, tavalla tai toisella :)

Tuon poiston, missä sähköisesti polttivat varren pään irti seinämästä, niin toipuminen oli tosi nopeaa. Yhtään tikkiä ei siis tullut mihinkään, kun homma hoitui alakautta kokonaan. Uintia piti vältellä jokunen viikko. Vuotoa ei juuri ollut, hieman kivisti, vahvoihin buranoihin sain reseptin ja taisi olla viikon sairasloma. Kuukautiset normalisoitui, tuntuivat jopa niukoilta oman mittakaavan mukaan. Olo oli oikeastaan heti leikkausta seuraavasta päivästä saakka parempi kuin ennen leikkausta.
Avoleikkauksen jälkeen sairaslomaa oli kuukausi, kipuja huomattavasti enemmän, kurottelukielto oli ja painavia juttuja ei saanut nostella (kohdunpoistossa on kuulemani mukaan vielä kovemmat rajoitukset tekemisille).
En tullut kysyneeksi kokoa leikkauksen jälkeen, tutkimuksissa ennen leikkausta puhuivat ison luumun tai tomaatin kokoisesta. Oireina oli lähinnä ylimääräiset veriset vuodot etenkin yhdynnän jälkeen ja oikeastaan jatkuva vetinen 'valkovuoto', jonka lääkäri totesi olevan lähinnä lihasnestettä. Kuukautisten aikaan kivut olivat innottavia pistäviä ja leikkavia.

Yhteistyössä