Myoomat, raskaus vai kohdunpoisto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätietoinen"

Vieras
Minulla havaittiin varhaisraskauden ultraäänitutkimuksessa (lähes 9 vuotta sitten) noin 3cm myooma, raskauden edetessä myooma kutistui ja katosi lopulta kokonaan. Ennen raskautta minulla oli kovia kuukautiskipuja ja runsasta vuotoa.

Nyt viime aikoina menkat on taas olleet todella runsaat, verta tulee järkyttävästi ja seassa suurehkoja hyytymiä (raskauden mahdollisuutta ei ole) mikään side tai tampooni ei auta, kaikki tulee läpi :( Ja tätä kestää MONTA päivää!
Uskon että tämä johtuu myoomista. Olen harkinnut kohdunpoistoa sillä minulla on jo neljä lasta..mutta..
Olen vielä suht nuori, reilu kolmekymppinen. Mitä jos haluaisinkin vielä yhden lapsen..?

En oikein tiedä miksi tänne kirjoitan, olisiko jollain ehkä kokemusta vastaavasta? Onko joku hankkiutunut raskaaksi myoomista huolimatta, kuinka raskaus sujui?
Onko jollain kokemusta myös kohdunpoistosta?

Mun siskolla oli 4 isoa myoomaa,jotka poistettiin leikkauksella.Kohtuun jäi yksi myyoma jota ei voitu poistaa koska oli seinämässä.Sen jälkeen siskoni on saanut 4 lasta joista yhdet kaksoset.Myooma ei ole häirinnyt raskauksia,toki sitä on seurattu joka raskaudessa.Siskollani oli kierukka ehkäisynä kaksosten syntymän jälkeen,poistettiin keväällä kun haluavat vielä yhden lapsen.Hän on nyt raskaana vko:lla 20 ja istukka on asettunut myooman päälle ja siksi "intoutunut" hieman kasvamaan,tilannetta seurataan edellisiä raskauksia tarkemmin koska aiemmon istukka ei ole ollut myyoman päällä.Siskoni on 37-vuotias ja juurikin tuon kohdun poiston takia hän haluaa vielä yhden lapsen ( aikoinaan hällä takana pitkä lapsettomuus,ilmeisestikin myoomien takia ).Tsemppiä sinulle!

Kiitos "minä" vastauksesta!
Tiedän että myoomat voivat haitata raskaaksi tulemista. Sinäänsä se ei minua haittaa kun noita lapsia on jo useampi, nuorinkin jo lähes eskari-ikäinen..
Kuitenkin välillä mietin, jospa sitä vielä sen iltatähden tekisi. Oikeastaan nyt näiden myoomien ilmaantumisen jälkeen (olen jo diagnosoinut itseni ;)) olen ruvennut miettimään "lopullisempaa" ratkaisua. Se on joko tuo kohdunpoisto tai sitten raskaus.
Vaikeita kysymyksiä, pitänee ruveta neuvottelemaan miehen kanssa..

Minulla oli kohdussa niin iso myooma, että se abortoi kaikki alkaneet raskaudet. Myooman poisto oli myös hyvin hankala juttu, enkä nukutukseen mennessä tiennyt, saadaanko myooma pois vai heräänkö ilman kohtua. Lääkäri siis antoi nämä vaihtoehdot. Kaikki kävi onneksi hyvin ja sain sitten kaksi ihanaa lasta, mutta ilmeisesti myooma myös aiheutti minulle ihan järkyttävät menkkavuodot.

itsellä havaittu vastikään n.6,5cm halkaisijaltaan oleva myooma kohdusta. Nyt vain odotellaan jatkotoimenpiteitä. Oireet oli juurikin samanlaisia kuin suurimmalla osalla. Runsaat ja epäsäännölliset kuukautiset, mutta en osannut siltikään epäillä itse mitään. Shokki oli suuri, kun rutiini gynekologin tapaaminen päättyikin ultraäänitutkimukseen ja lähetteeseen. Tällä hetkellä toivon vain parasta, kun olen vasta 28-vuotias eikä lapsiakaan ole vielä. Kuinka pian pääsitte leikkaukseen, kun myooma todettiin?

Mulla havaittiin myös alle 30-v usea myoma, jotka poistettiin nyt syksyllä. Ne oli varmaan kasvaneet siellä hiljalleen jo kauan, koska oireita oli ollut n. 24-v asti. Vielä ei oo saanu raskautta yrittää, vähän jännittää tulevaisuus, mutta ei kai tuosta kannata liikaa stressiä ottaa - jää muuten elämättä nämä hetket. :-) Kun sain lähetteen sairaalaan niin kaikki kävi suht nopeasti - alle 4 kk sisällä myomat oli leikattu. Mulla oli kans runsaat kuukautiset, jotka kestivät tuhokauan, lisäksi kipuja alavatsalla. Joten "minä myös" nou panic, yhden myoman poisto ei varmaankaan, jos sijaitsee hyvässä paikassa, ole mikään suuri operaatio. Siis mikäli päätyvät sen poistamaan. Tsemppiä!

Mun kaveri oli samassa tilanteessa ja hänelle tehtiin kohdunpoisto. Aikaa tästä n.10 vuotta ja hän on katunut, ettei "tehnyt" sitä iltatähteä. En mä tiedä onko olemassa sellaista tilannetta, että lapsiluku on täynnä ja sitä ei koskaan mieti mitä jos, mutta silti... Sinuna yrittäisin nyt vielä raskautta jos vauvan vähänkin haluat ja sitten kohdunpoisto sen jälkeen.

Te, joilla on ollut myoomia, liittyykö niihin aina kipu?

Itselläni runsaat menkat kestoltaan 6-7 päivää ja nyt tullut myös epäsäännöllisyyttä. Kipuja ei ole yhtään.
Myoomaa epäiltiin joskus vuosia vuosia sitten, mutta ei tutkittu tarkemmin. 3 lastakin saanut tuon epäilyn jälkeen eikä koskaan ole myoomista puhuttu enää, mutta nyt mietin, että voisikohan olla kuitenkin..

Yhteistyössä