N. 1,5v ruokailu, mitä teillä syödään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruokaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ruokaaaa

Vieras
Meillä 1v5kk vanha tyttö ja kotiruokaa pääsääntöisesti syö. Purkkiruokaa jos ollaan reissussa mutta nyt on alkanut kieltäytyä siitä eli vain kotiruoka käy. (aika hirveitähän ne purkkiruuat onkin..)
Yhtään ei saa syöttää eikä auttaa vaan itse on saatava syödä. Mitä teillä syödään?

Oon itse tosi huono syömään, siis nirso suomeksi sanottuna enkä haluaisi tyttärestäni samanlaista. Ja sitten vähän jännitän lihojen kanssa sitä että jää kurkkuun kun ei tajua aina niin pureskella vaan lihan pitää olla pientä..

Minkälaista ruokaa teillä syödään?

Tottakai tuon ikäisen täytyy antaa itse syödä ja juoda. Vaikka vähän sotkuista olisikin.

Ja annat vaan monipuolisesti kaikkea ruokaa. Ja jos lapsi haluaa maistaa niin annat. Esim. meidän kohta 4 vuotta täyttävän pojan suurta suosikkia on homejuustot. Hän halusi maistaa ja annoin.

• Tykkää
Reactions: soja
Meidän 1,5v syö itse, on syönyt jo hetken, päiväkodissa ilmeisesti antaa syöttää.. Syö ihan sitä kotiruokaa, enkä nyt mitenkään hirmu hienoksi laita esim lihoja, ja harvemmin tuo niitä kakoo kun hampaita on jo suu täynnä.
Samaa ruokaa kyllä syö lapset kuin minä, ja kaikkea saa maistaa mitä haluaa, mm meillä lapset syö toisinaan raakaa sipulia tmv kun teen ruokaa ja pilkon ja tulevat siihen sitten kärkkymään.

Niin no siis tottakai syö ja juo lasista itse, en sitä kiellä vaikka välillä ruokailu vaan kestää ja kestää.. :D
Kyse on siis siitä, mitä syödään.. Kun tosiaan itse en ole ikinä oppinut syömään "monipuolisesti" niin siksi vähän kysyn että mitä teillä syö samanikäiset.. Oon huono syömään, enkä siis halua lapselleni samanlaista "ongelmaa"

Meillä syödään esim makaronilaatikkoa, jauhelihakastiketta perunoilla, lihakeittoa, kanasuikaleita ja riisiä jne

Annan kaikkia kihoja, mutta pilkon ihan pieniksi muruiksi.

[QUOTE="...";28199240]Meillä syödään esim makaronilaatikkoa, jauhelihakastiketta perunoilla, lihakeittoa, kanasuikaleita ja riisiä jne

Annan kaikkia kihoja, mutta pilkon ihan pieniksi muruiksi.[/QUOTE]

... Siis Lihoja annan, en kihoja

itse syö, välillä saa auttaa, välillä ei. Ja todellakin aivan kaikkea saa mitä muutkin. Rohkeasti vaan annat kaikkea. Ja vois olla hyvä omaakin ruokavaliota tarkistaa monipuolisemmaksi =). Ei kannata olla aikuisena ennakkoluuloinen että ei ne lapset tykkää... jos niin tulee möläyttäneeksi, niin varmasti tarttuu. meillä menee 3v ja 1,5v kaikki, hernekeitto, maksalaatikko, sienikeitto jne...

Meillä syödään samaa kotiruokaa, mitä vanhemmatkin syö. Mutta välillä annan myös purkista ruokaa, koska tykkää myös niistä. Ja hyviähän ne on, itsekkin maistellut :)

Perunalaatikkoa, jauhelihalaatikkoa, lohikeittoa, jauhelihakeittoa, kanasuikaleita ja riisiä, perunoita ja lihapullia, makaronilaatikkoa..näiden ohella
vihanneksia : parsakaali, kukkakaali, porkkanat. Tosiaan vinkkejä kaipailisin itsekkin, tuntuu etten keksi mitään uusia ruokia....

Jalkiruuaksi annan hedelmäpaloja.

[QUOTE="vieras";28199278]Meillä syödään samaa kotiruokaa, mitä vanhemmatkin syö. Mutta välillä annan myös purkista ruokaa, koska tykkää myös niistä. Ja hyviähän ne on, itsekkin maistellut :)

Perunalaatikkoa, jauhelihalaatikkoa, lohikeittoa, jauhelihakeittoa, kanasuikaleita ja riisiä, perunoita ja lihapullia, makaronilaatikkoa..näiden ohella
vihanneksia : parsakaali, kukkakaali, porkkanat. Tosiaan vinkkejä kaipailisin itsekkin, tuntuu etten keksi mitään uusia ruokia....

Jalkiruuaksi annan hedelmäpaloja.[/QUOTE]

Vielä pitää lisätä, että syödään toki myös muitakin kasviksia, kuten kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa, avokadoa jne.. Pää tuntuu jumittavan aina kun pitäisi keksiä, mitä ruokaa tekisi.

itse syö, välillä saa auttaa, välillä ei. Ja todellakin aivan kaikkea saa mitä muutkin. Rohkeasti vaan annat kaikkea. Ja vois olla hyvä omaakin ruokavaliota tarkistaa monipuolisemmaksi =). Ei kannata olla aikuisena ennakkoluuloinen että ei ne lapset tykkää... jos niin tulee möläyttäneeksi, niin varmasti tarttuu. meillä menee 3v ja 1,5v kaikki, hernekeitto, maksalaatikko, sienikeitto jne...

Kaikkea siis meilläkin saa ja syö mitä annetaan, mutta kun itse oon huono syömään esim. lihaa ja kalaa niin harvoin tulee laitettua muuta kun jauhelihasta, esim kanaa tosi harvoin.. Mutta oon yrittänyt mahdollisimman monipuolista tehdä ja itsekin sitten alkaa syödä paremmin. Kyse on siis siitä, että palkään etten tarjoa tarpeeksi monipuolista ruokaa.

Mun syömisongelma juontaa juurensa lapsuudestani, jossa PAKOTETTIIN SYÖMÄÄN KAIKKI JA KAIKKEA!

Nii, siis ihan perusruokaa meilläkin: Jauhelihakastiketta, makkarakastiketta, makaronilaatikkoa, makkarakeittoa, jauhelihakeittoa, jauheliha-perunalaatikkoa.. mutta kun jotenkin tuntuu että pitäis keksiä muutakin.

Nii, siis ihan perusruokaa meilläkin: Jauhelihakastiketta, makkarakastiketta, makaronilaatikkoa, makkarakeittoa, jauhelihakeittoa, jauheliha-perunalaatikkoa.. mutta kun jotenkin tuntuu että pitäis keksiä muutakin.

Eikö teillä syödä ikinä kanaa tai kalaa. Ja kasvistenkin osalta voisi olla monipuolisempi. Lisää vaikka siihen jauhelihakastikkeeseen vihanneksia. Keittoja teet kana ja kalaversiona. Lohikiusaus, kanalasagnette yms. Meillä ainakin lapsiin uppoo paremmin kana ja kala kuin liha

Ihan sitä samaa kuin mekin. purkkiruokaa ei olla annettu reissussa enää 1-vuoden jälkeen vaan jaetaan omasta annoksesta tai tilataan listalta. Punaista lihaa meillä ei syödä oikeastaan ollenkaan, kanaa ja kalaa pari kertaa viikkoon. Pakkaseen ollaan paisteltu nautaa ja sitä lisätään sitten pojan annokseen. Muuten syödään tofua, linssejä, papuja, kikherneitä, soijarouhetta, kasviksia ja hiilareita. Netistä kattelen reseptejä kun omat ideat loppuvat.

Lisäkkeenä ruuilla on yleensä keitettyjä kasviksia,vihanneksia.. Välipalaksi ja jälkiruuaksi paljon hedelmää, kun tykkää.

Niinkuin aiemmin kirjoitin, tämän takia kysyin alunperinkin tätä neuvoa, kun ruokailut ei ole tarpeeksi monipuolista!!! Ja kanaa ja kalaa kun en ite syö, niin juuri siksi kysyin että mitä teillä syödään ja täällä muutamia vinkkejä nyt tulikin noista kala ja kanaruuista..

Älä nyt hyvänen aika tuon ikäistä lasta syötä! Meillä söi vuoden ikäisestä asti itse, ei mitään ongelmia paitsi tietty alussa aika sotkuista puuhaa ajoittain ruoasta riippuen. Ja kotiruokaa, ei meillä muutkaan syö mitään eineksiä, miksi sitten syöttäisimme lapsellemme?

[QUOTE="vieras";28199484]Älä nyt hyvänen aika tuon ikäistä lasta syötä! Meillä söi vuoden ikäisestä asti itse, ei mitään ongelmia paitsi tietty alussa aika sotkuista puuhaa ajoittain ruoasta riippuen. Ja kotiruokaa, ei meillä muutkaan syö mitään eineksiä, miksi sitten syöttäisimme lapsellemme?[/QUOTE]

Luitko ketjun? Luetun ymmärtäminen :/
En syötä vaan lapsi syö ite!!!! Huoh..

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Lisäkkeenä ruuilla on yleensä keitettyjä kasviksia,vihanneksia.. Välipalaksi ja jälkiruuaksi paljon hedelmää, kun tykkää.

Niinkuin aiemmin kirjoitin, tämän takia kysyin alunperinkin tätä neuvoa, kun ruokailut ei ole tarpeeksi monipuolista!!! Ja kanaa ja kalaa kun en ite syö, niin juuri siksi kysyin että mitä teillä syödään ja täällä muutamia vinkkejä nyt tulikin noista kala ja kanaruuista..

Joo sitä kalaa ja kanaa voi kans laittaa annoksina pakkaseen kuin soseaikoina ja lisätä lapsen annokseen. Kalakin on helppo laittaa uuniin ja jättää pois omalta lautaselta. Kanaa taas jauhelihana kun fileitä on parilla hampaalla vaikea jäystää. Tosin senkin saa pilkottua pieneksi. Niin ja pakkasessa on tosiaan naudanjauhelihaa, ei mitään pihvejä ;).

Ihan samaa ruokaa mitä muutkin syövät. En ole koskaan ymmärtänyt, että ruokalajeja pitäisi muka "lapsellistaa". Toisin kuin moni tuntuu uskovan niin lapsi saa kyllä nieltyä muutakin kuin maustamatonta lihaa ja makaronia. Monipuolinen ruokavalio on terveellinen, eikä se lapsenkaan suu tuohesta ole tehty. Lapsi myös oppii syömään erilaisia ruokia, kun hän altistuu niille pienestä pitäen. Meillä menee homejuustot, avokadot, pestot ja blinit alas että humpsista hei.

[QUOTE="vieras";28199562]Yrität kuitenkin syöttää tai auttaa, kuten aloituksessa kirjoitat. Kirjoituksen osaaminen :/[/QUOTE]

No en tietenkään, vaan kuvaan vaan syömistilannetta...

Googleta vaikka koulujen/päiväkotien ruokalistoja, niistä saat joitain ideoita vaihteleviin ruokiin.
Itse olin ennen lapsia myös todella nirso, oli vaan pari asiaa mitä suostuin syömään ja siitä kiitos vanhempien pakkosyöttämisen. Sitten kun tuli ensimmäinen lapsi niin oli pakko alkaa tekemään kaikenlaisia ruokia ja etsin netistä ihan perusruoka vinkkejä. Pakastin ylimääräisiä lapselle valmiina annoksina pakkaseen ja samalla "opetin" itseänikin syömään taas monipuolisemmin.
Mitä enemmän makuja ruoassa sitä enemmän lapsi tykkäsi ja itselle oli ns.terapeuttista tehdä itse maistuvia versioita lapsuuden inhokkiruoista.
Nyt lapset syö kaikkea ja itse syön paljon monipuolisemmin. Mies ja lapset syövät lähes kaikkea ja itsekin välttelen enää vaan muutamaa ruokaa. Meillä 1v syö ruoan ihan pilkottuna, ei pidä vauvamaisesta ruoasta ja ottaa itse pois liian isot palat suusta. Ja vaikka en itse jostain tykkäisikään niin lapsille tarjoan kaikkea.

Yhteistyössä