Naama menosuuntaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liian aikaista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liian aikaista?

Vieras
Milloinkas olette kääntäneet turvaistuimen kasvot menosuuntaan päin? Meillä poika nyt 1v 5kk ja mietin joko uskaltaisi kääntää ja auttaisiko se yhtään tähän autossa viihtymiseen.. Meillä on n.10km matkaa keskustaan ja jo silla välillä tulee hirveä huuto, kaiken kukkuraksi pitäisi päästä kesäloma reissulle mutta saa nähä jääkö reissu tekemättä:(

Kyllä uskaltaa kääntää kasvot menosuuntaan.Lapsi viihtyy varmasti paremmin ja kuskin ajo voi keskittyä paremmin ajamiseen ja liikenteen seuraamiseen.Ei tarvitse arvuutella kitinän syitä kun voi taustapeilistä seurata lapsen tilannetta, jos aihetta ilmenee.Itselläni oli aikoinaan 2 lasta rinnakkain takana istuimissaan ja tilanne hallinnassa.

Mä olen ymmärtänyt että lapsen olisi turvallisinta matkustaa 3 v asti selkä menosuuntaan. Kolaritilanteessa matkustajan pää nytkähtää eteenpäin, ja aikuisella tämä ei välttämättä aiheuta muuta kuin niskakipuja, mutta pienellä lapsella pää painaa paljon suhteessa muuhun kroppaan ja siksi pään äkillinen nykäys voi olla vaarallisempi. Selkä menosuuntaan matkustaessa pää saa kolaritilanteessa tukea istuimesta eikä pääse niin holtittomasti heilahtamaan.

Helppo mun on tietty sanoa kun meidän vauveli viihtyy vielä ihan hyvin selkä menosuuntaan... ja luulisi että nykyiset istuimet on niin hyvin suunniteltuja että nämä on otettu huomioon... Mutta edellä olevan muistan silti lukeneeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäisen äiti:
Mä olen ymmärtänyt että lapsen olisi turvallisinta matkustaa 3 v asti selkä menosuuntaan. Kolaritilanteessa matkustajan pää nytkähtää eteenpäin, ja aikuisella tämä ei välttämättä aiheuta muuta kuin niskakipuja, mutta pienellä lapsella pää painaa paljon suhteessa muuhun kroppaan ja siksi pään äkillinen nykäys voi olla vaarallisempi. Selkä menosuuntaan matkustaessa pää saa kolaritilanteessa tukea istuimesta eikä pääse niin holtittomasti heilahtamaan.

Helppo mun on tietty sanoa kun meidän vauveli viihtyy vielä ihan hyvin selkä menosuuntaan... ja luulisi että nykyiset istuimet on niin hyvin suunniteltuja että nämä on otettu huomioon... Mutta edellä olevan muistan silti lukeneeni.

Ja tää kuvaamasi niskan notkahnus tapahtuu vain nokkakolarissa. Jos joku taas ajaa perään, tapahtuu liike toisin päin..

Meillä on istuimena halpis-Carena, jota ei yli 10kg painoisella lapsella edes saa pitää selkä menosuuntaan, joten alusta asti on menty naama menosuuntaan. Lapsi tykkää ja äidin on helpompi autoilla kaksistaan pienen kanssa, kun näkee lapsen takapenkillä. Mutta tottahan se on, että kolaritilanteessa turvallisempaa olisi selkä menosuuntaan.

Ja noi suosituksetkin tuntuu olevan aika maakohtaisia, asutaan Saksassa ja samoissa istuimissa täällä lapset istuu kun Suomessakin, mutta poikkeuksetta melkein kasvot menosuuntaan. Myös meillä istuin käännettiin noin 1,5v koska muuten oli vaan kamalaa huutoa kun auton vaan näkikin.

Oiskohan ollut tammikuun Vauva-lehti, mut siinä oli testattu turvallisuus erot naamamenosuustaan ja toisin päin. Turvallisuus riski kasvoi 50%, jos naaman käänsi meno suuntaan alle 3v.

Olen samaa mieltä kuin Tiitiäisen äiti. Ja sekin vielä, että pienen lapsen niskalihakset eivät ole vielä niin hyvin kehittyneet ja vahvat ja kolaritilanteessa seuraukset voivat olla vakavat kun pää notkahtaa lujassa vauhdissa eteenpäin.

Nimimerkille "näinkö" sanoisin vielä sen, että peräänajossa vauhdit ovat huomattavasti alhaisemmat ja riskit näin pienemmät.

On totta, että markkinoilla on paljon istuimia, jotka kiinnitetään vain kasvot menosuuntaan. Mielestäni ihan ok, jos joku haluaa tällaisen ostaa. Mä en vaan missään nimessä halua altistaa lastani tällaiselle riskille vaan pidän siihen kolmivuotiaaksi asti selkä menosuuntaan. Ja meidän tyttö (1v6kk) ei yhtään tykkää myöskään matkustaa näin, mutta turvallisuus ennen kaikkea. Annan lapselle kirjoja ym. viihdykettä ajon ajaksi, mutta jos ne eivät miellytä niin annan sitten huutaa. Ei se loputtomiin jaksa kiukutella. Ja pitkät ajot ajoitetaan yleensä lapsen päikkäriaikaan niin suurin osa matkasta menee ainakin loistavasti.

uskon etta tuo selka menosuuntaan on turvallisempaa mutta kaytannossa en ymmarra miten kukaan normaali-, saatikka isokokoinen 2-3-vuotias mahtuisi siina asennossa istumaan. vai tungetaanko jalat korvien taakse? : ) usein tuon ikaiset karsivat myos helposti matkapahoinvoinnista.

Minkä merkkiseen istuimeen mahtuu kolmevuotias selkä menosuuntaan?
Me ei haluttais vaihtaa vielä kasvoja eteenpäin mutta pojan jalat ovat aivan linkussa tämän hetkisessä istuimessa.

meillä istuin jossa lukee että. 0-10kg selkä menosuuntaan ja sit 10-18kg kasvot menosuuntaan. istuin on tarkoitettu 0-5 vuotiaille. ja käänsimme istuimen jo ennen kymmentä kiloo kasvot menosuuntaan, koska niin oli helpompi kun jalat eivät olleet koukussa. ikää taisi olla reilu vuosi

Meille ostin just kakkosistuimen autoon ja pojalla ikää 2,5 vuotta. Oli itsestään selvää, että istuin oli sellainen selkämenosuuntaanistuin. En tiedä johtuuko isosta autosta vai pienestä pojasta mutta mitään mahtumisongelmia ei meillä istuimen kanssa ole. Ja vaikka olisikin niin en ottaisi riskiä että hänelle sattuisi jotain vakavaa sen tähden, että joutuisi istumaan polvet koukussa.
Sitäkin miettin kun kaksi autoa ajaa nokkakolarin 50km/h niin sehän on sama kuin ajaisi päin seinää 100km/h (50 km/h nokkakolarissa oli muistaakseni vöihin kohdistuva rasitus oli n. 500kg jos lapsen paino on 15kg). Taasen jos auton perään ajaa joku niin kaikki varmaan ymmätää, että rasitus vöihin tai niskaan ei ole ollenkaan samaa luokkaa.
Meillä ratkaisi siis turvallisuus tämän istuinkysymyksen.

Suomessa lapset istuvat selkä menosuuntaan, koska nokkakolarin riski on suuri keskikaiteiden puuttumisen vuoksi. Näin on myös Ruotsissa. Muualla Euroopassa on enemmän peräänajoja ja siksi siellä lapset istuvat kasvot menosuuntaan. Näin meille kerrottiin juuri tänään lastentarvikeliikkeessä kun kävimme tutustumassa istuimiin.

me ostettiin kasvot menosuuntaan asennettava istuin koska omaa autoa ei ole ja väärin asennuksen mahdollisuus pitäisi olla pieni (aina eri auto johon laitetaan). Myyjän mielestä paras istuin meidän tilanteeseen oli siis kasvot menosuuntaan asennettava tän hetkisten testien voittaja. Käyttöä istuimella on ollut 9kk aikana 5x. ekaa kertaa oli istuimessa 11kk ikäisenä. Niin ja itku ja oksentaminen on loppunut kun menee kasvot menosuuntaan.

Meillä istuu lapsi kolmevuotiaaksi asti selkä menosuuntaan ihan tuon niskan takia. Olen itse ollut kahdesti kolarissa niin että kolahti kunnolla. Vauhdit olivat pienet, toisella kertaa viidenkympin vauhdista ojaan (tai oikeastaaan lensi pellolle asti) ja toisella kertaa neljänkympin nopeudessa tuli oikeelta auto eteen. Olin molemmissa tapauksissa etupenkillä turvavyö kiinni. Mitään vakavaa ei tapahtunut mutta niska nytkähti kun paiskauduin täysillä vöitä päin. Toisella kertaa riitti parin viikon niskakivut ja kuukauden verran hierontaa toisella kertaa kuukauden lääkekuuri ja puoli vuotta fysioterapiaa että saatiin jumiin menneet yläselän nikamat auki. Varmasti fysiikassakin eroja, niskani menee herkästi jumiin, mutta kai nyt sentään olen vahvempi kuin kaksi vuotias... =)
Minulle ko. pamaukset ovat olleet todiste siitä, että jo pienessäkin vauhdissa todellakin rykäsee niskaa.

Tutkimukset osoittavat selvästi että lapsen on turvallisinta matkustaa selkä menosuuntaan vähintään 3-vuotiaaksi asti. Monet ovatkin jo kirjoittaneet miksi.

Minusta on suoraan sanottuna käsittämätöntä, miten ihmiset ovat niin kärsimättömiä ja mukavuudenhaluisia, että lapsen kitinän ja huudonkin takia ovat valmiita vaarantamaan lapsensa hengen. Tiedän että on kärjistetysti sanottu, mutta usein perustelut siihen että lapsi matkustaa naama menosuuntaan ovat naurettavia. Toiset eivät harkitse tarpeeksi hyvin kaikkia vaihtoehtoja auton ja istuimen valinnassa.

Ja on ihan käsittämätöntä että joillakin muka ei ole varaa riittävän isoon autoon, vaikka muuten ylläpitävät hyvää elintasoa ja hankkivat liian ison asuntolainan itselleen. Perheen turvallisuus tulee vasta alemmalla sijalla. Joillakin taas ON iso auto johon istuin menisi selkä menosuuntaan, mutta jostain syystä sitä ei vaan laiteta niin.

Eri asia tietysti jos lapsi vaikka oksentaa auton täyteen. Silloinkin kannattaa ensin miettiä, voisiko asiaan itse vaikuttaa omalla ajotyylillä, reitin valinnalla sekä tiheämmillä tauoilla. Tietenkään lapsi ei viihdy pitkään kireissä vöissä jalat koukussa, kyllähän aikuisetkin kaipaavat taukoa pitemmillä matkoilla.

Anteeksi provosoiva vastaukseni, mutta nämä ovat asioita joita jaksan ihmetellä... Vasta kun ihan KAIKKI vaihtoehdot on kokeiltu, voin jotenkin käsittää että istuin käännetään.

Meillä on pitkät 3- ja 1,5-vuotiaat lapset selkä menosuuntaan takapenkillä, ja vielä mahtuvat. Ovat tottuneet olemaan jalat koukussa ja jaksavat kunhan on lukemista yms ja pidetään taukoja pitemmillä matkoilla. Tänä kesänä joudumme valitettavasti kääntämään esikoisen, kun pää tulee istuimen laidan yli.

Isot julkiset ovat hyviä jos niissä on riittävät turvalaitteet, kuten turvavyöt.

Isompi auto ei ole välttämättä paljon saastuttava, turha vetää mutkia suoriksi tässä asiassa.

Turvallisuudessa voi mennä myös ylettömyyksiin. Hyvä, jos joku voi ostaa itselleen hyvän omantunnon ja jopa vähän sädekehää pään päälle. Meillä ei ole rahaa asuntoon eikä autoon, onneksi. Julkiset kulkuvälineet ovat kaikin puolin järkeviä kulkuneuvoja.

En kuitenkaan revi takalistoani siitä, että lapsemme mummolassa kulkee kauppareissuilla naama menosuuntaan. Olen jopa sitä mieltä, että jatkuva lapsen kitinä ja pahoinvointi ym. ovat perusteltuja syitä kuljettaa lasta tällä kenties turvattomammalla tavalla. Jos jollain oli esimerkki siitä, että niskat menevät isommaltakin pienessä vauhdissa törmätessä, on meillä lähipiiristä poistunut äiti ja lapsi juurikin takapenkille kuikuilleen äidin ajovirheen vuoksi. Yksin jäänyt isi olisi varmasti sillä kertaa toivonut kuljetustapaa, jossa lapsi olisi ollut luonnostaan tyytyväinen.

Elämässä sattuu. Tottakai todennäköisyyttä voi minimoida mutta päättäköön jokainen vanhempi itse, mikä tekijä on heidän autonkäyttönsä kannalta oleellisin riski. Kulkeeko päivittäin moottoritietä, taajamaa, onko heikkohermoinen, jne...Fundamentalismi tuskin on hyvä asian TÄSSÄKÄÄN asiassa.

Kiitos vastauksista! Tiedän kyllä että jotkut kuljettavat jo n.vuoden ikäisiä lapsia kasvot menosuuntaan joka on mielestäni ihan liian aikaista. Kyllä nyt kuitenkin tulin siihen tulokseen että istuinta ei vielä käännetä ja kesäloma reissu jää tältä kesältä tekemättä, ens kesänä sitten. En vois ikinä antaa itselle anteeksi jos tulis onnettomuus ja lapselle tapahtuis jotain sen takia kun olen istuimen kääntänyt..

Mitä tuohon isoon autoon tulee, ei todellakaan ole kysy tilan puutteesta! Meillä uusi v70 mallin Volvo niin pitäiskö vielä isompi auto ostaa? Lapi on todella pienikokoinen ja mahtuu ihan hyvin istumaan selkä meno suuntaan, on siis kyse vain viihtyvyydestä, enkä tiedä tuleeko lapsella huono olo autossa, mutta yhtä huutoa nämä 10kilsan matkat ovat. Julkisilla meillä ei kyllä onnistu kulkea, asumme pienellä paikkakunalla ja matkaa pysäkille on ihan liikaa, lisäksi täällä kulkee vain sellaiset linja-autot joihin on lähes mahdotonta päästä yksin rattaiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee:
Tutkimukset osoittavat selvästi että lapsen on turvallisinta matkustaa selkä menosuuntaan vähintään 3-vuotiaaksi asti. Monet ovatkin jo kirjoittaneet miksi.

Minusta on suoraan sanottuna käsittämätöntä, miten ihmiset ovat niin kärsimättömiä ja mukavuudenhaluisia, että lapsen kitinän ja huudonkin takia ovat valmiita vaarantamaan lapsensa hengen. Tiedän että on kärjistetysti sanottu, mutta usein perustelut siihen että lapsi matkustaa naama menosuuntaan ovat naurettavia. Toiset eivät harkitse tarpeeksi hyvin kaikkia vaihtoehtoja auton ja istuimen valinnassa.

Ja on ihan käsittämätöntä että joillakin muka ei ole varaa riittävän isoon autoon, vaikka muuten ylläpitävät hyvää elintasoa ja hankkivat liian ison asuntolainan itselleen. Perheen turvallisuus tulee vasta alemmalla sijalla. Joillakin taas ON iso auto johon istuin menisi selkä menosuuntaan, mutta jostain syystä sitä ei vaan laiteta niin.

Eri asia tietysti jos lapsi vaikka oksentaa auton täyteen. Silloinkin kannattaa ensin miettiä, voisiko asiaan itse vaikuttaa omalla ajotyylillä, reitin valinnalla sekä tiheämmillä tauoilla. Tietenkään lapsi ei viihdy pitkään kireissä vöissä jalat koukussa, kyllähän aikuisetkin kaipaavat taukoa pitemmillä matkoilla.

Anteeksi provosoiva vastaukseni, mutta nämä ovat asioita joita jaksan ihmetellä... Vasta kun ihan KAIKKI vaihtoehdot on kokeiltu, voin jotenkin käsittää että istuin käännetään.

Meillä on pitkät 3- ja 1,5-vuotiaat lapset selkä menosuuntaan takapenkillä, ja vielä mahtuvat. Ovat tottuneet olemaan jalat koukussa ja jaksavat kunhan on lukemista yms ja pidetään taukoja pitemmillä matkoilla. Tänä kesänä joudumme valitettavasti kääntämään esikoisen, kun pää tulee istuimen laidan yli.

Olimme nokkakolarissa lasten kanssa, vauhtia hieman päälle 60km/h. Nuorin, 2,5 vuotias istui kasvot menosuuntaan nelipistevöissä.
Palopäällikkö totesi, että parempi näin päin, peräänajossa niskatuki on tärkeämpi!
Ainoat "jäljet" kolarista oli henkisiä. Ei ollut kenelläkään niskavaivoja.