Naapuri uhkailee minua kun pidän meidän pihalla koiraa irti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Koira ei tasan lähde mihinkään ja enkä pidä koiraa vapaana ulkona silloin, kun itse en ole paikalla. Koira kulkee tasan minun mukana ja vaikka kuka kävisi tontin ulkopuolella mökäämässä, tai toinen koira, koirani pysyy siellä missä minäkin olen.

Naapurissa on kerrostalo ja siellä asuu yläkerrassa joku koiria pelkäävä mummeli. Se aina parvekkeelta ja pihalta huutelee, että "Irti oleva koira!" ja oikein teatraalisesti mulkoilee minua vihaisena. Hitto, jos pidän koiraani remmin perässä, ei se voi leikkiä yhtään, eikä noutaa palloa/kapulaa.

Minun koirani täyttää kriteerit, "välittömästi kytkettävissä". Se tulee kutsusta luokse, jos irtoaa vähänkään kauemmas, eikä se ole poistunut meidän tontilta koskaan.

No eniveis. olen saanut uhkailuja mm. että joku heittää myrkkysyöttejä pihaani ja tappaa koiran. :(

Asut siis taajamassa...

"Järjestyslaki (27.6.2003/612)

Vuoden 2003 puolivälissä voimaan astunut järjestyslaki korvasi kuntien omat järjestyssäännöt. Järjestyslaissa on oma pykälänsä koskien koirakuria (14 §).

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;"

Koiriin liittyvä lainsäädäntö | Kennelliitto

Onko kotisi lähellä koirapuistoa?

[QUOTE="huoh";30664908]Lähin koirapuisto sijaitsee n. 100 km:n päässä, niin ei ihan joka päivä viittis ajella sinne[/QUOTE]

No kuinka pitkä matka on taajama-alueen ulkopuolelle? Jonnekin metsikköön?

Millainen piha sulla on? Onko mitään mahista laittaa vaijeria pihan poikki ja siihen hihnaa, jotta koira voisi liikkua ympäri pihaa, mutta olisi kytkettynä? Tiedän että voi olla inhottava ajatus, mutta jos laki sanoo noin, niin kai se olisi kiinni pidettävä...

Osta pitkä fleksi, kyllä siinä jo koira pystyy jonkun verran liikkumaan, noutamaan palloa läheltä jne.

Taajamassa edes omalla pihalla ei saa pitää koiraa vapaana, ellei pihaa ole aukottomasti aidattu. Eli jos haluat pitää koiraasi pihallasi vapaana koirapelkoisten naapurissa, aitaa se piha huolella.

En minäkään noita kiinnipitosäännöksiä pilkulleen noudata, vaan koira saa olla vapaana metsissä. Kytken sen heti, kun ohikulkijoita tulee vastaan, vaikka koira olisi hallinnassa ilmankin. Mutta juuri koirapelkoisten varalta, eihän he tiedä totteleeko koirani ja onko se kiltti. Koskaan ei ole tullut valitusta koiran irtipidosta.

Aitaa piha. Jos ei kerran lähde mihinkään, niin aidan tuskin tarvitsee olla kummoinen, mutta sitten olis aidatulla alueella :)
Laita vaikka laiduntolpista (mitä käytetään hevosille ja lehmille eikä tarvii ku tökätä maahan) ja joku naru, niin sillon ei ole irrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Viisseehtemän;30664919:
Niin kyllä mun mielestä omalla pihalla saa koiraa pitää irti, ainakin ite pidän. Anna mummun huudella. ;)

Luulis, että tällöin on ehtona, että pihan pitää olla tarpeeksi hyvin aidattu. Pelkään, että jokin orapihlaja-aita ei edes riitä. Jos koira on narttu, niin mitäs sitten kun sille yks kaks yllättäen tulee juoksuaika? Taitais lähteä omille teilleen, vaikka ois kuinka kiltisti tottunut ja se ollaan opetettu olemaan omalla pihallaan.

EDIT: jaahas, täällä nopeammat ehtivätkin ottaa jo puheeksi tuon aidan.

Viimeksi muokattu:
Itse otat riskin että koira tulee myrkytetyksi. Mielestäni ei ole mitään eroa koiran hyvinvoinnilla tai ulkoilulla siinä että onko koira kytkettynä vaiko kulkeeko omistajansa vierellä "käskyn alla" vapaana. Ja koska siinä ei ole eroa niin itse suosiolla kytkisin koiran kiinni ja suojelisin siten koiraa koska nähtävästi vapaana juoksuttamiset ja lenkkeilyt sitten kuitenkin tapahtuu muualla.

Viimeksi muokattu:
Luulis, että tällöin on ehtona, että pihan pitää olla tarpeeksi hyvin aidattu. Pelkään, että jokin orapihlaja-aita ei edes riitä. Jos koira on narttu, niin mitäs sitten kun sille yks kaks yllättäen tulee juoksuaika? Taitais lähteä omille teilleen, vaikka ois kuinka kiltisti tottunut ja se ollaan opetettu olemaan omalla pihallaan.

EDIT: jaahas, täällä nopeammat ehtivätkin ottaa jo puheeksi tuon aidan.

yleensä ne on kyllä urokset jotka karkaavat juoksuaikaisten narttujen perään, eikä toisinpäin...

kaikista koirista pitäisi tehdä makkaraa!!!
koira on parasta grillattuna.

En niin välitä muiden ihmisten, joita en tunne, koirista, mutta jos yrittäisit tehdä erään hyvän ystävättäreni koirasta, josta itsekin pidän ja joka pitää minusta, makkaraa, niin se tapahtuisi vain kuolleen ruumiini yli, joten mahdollista olisi, että sinulle kävisi siinä taistelussa kalpaten.

hillakuva.jpg

En niin välitä muiden ihmisten, joita en tunne, koirista, mutta jos yrittäisit tehdä erään hyvän ystävättäreni koirasta, josta itsekin pidän ja joka pitää minusta, makkaraa, niin se tapahtuisi vain kuolleen ruumiini yli, joten mahdollista olisi, että sinulle kävisi siinä taistelussa kalpaten.

hillakuva.jpg

no ompas Tyhmän näköinen koira,varmaan ihan täys pelle!
kai tuosta jonku sopan sais tehtyä.

Anteeksi ap, mutta minua alkoi kovasti naurattamaan se huuteleva mummeli. Sellaisia riittää ja voin vaan sieluni silmin kuvitella, miten hän huutaa juuri sinulle vain siksi kun suostut kuuntelemaan häntä. Kaltaisesi fiksut koiranomistajat kannatte taakkaa harteillanne idiottien puolesta.

Koska tunnet koirasi, hallitset sitä ja se tottelee, niin et voi oikein muuta. Jos mummeli tai muut tarvitsevat rauhoittuakseen jonkun selkeän aidan tai suojanarun, niin hanki sellainen. Ihan sama vaikka virität vanhat sukkahoususi rajamerkiksi, mutta mummeli ei usko ennen kuin näkee että koira on "eristetty" pihallenne.

Jo senkin takia tee jotakin, koska myrkyttäjiä on valitettavasti liikkeellä. MIeluummin ne viritetyt sukkikset kuin koiran hautaaminen.

Kyllä kai sitä koiraa voi aidatulla omalla pihalla pitää vapaana. Mä en kyllä lähtis 'tasan tarkkaan' luottamaan näihinkään koiriin jotka 'pysyy 100% vierellä' no matter what. Meidänkin mökkinaapurin koira kerran paukki meidän tontille ja näykkäs mun poikaa kankusta. Siinä ei ollut mitään sen ihmeellisempää tapahtunut kun et koira näki ja kuuli meidät eikä erottanut oman reviirinsä rajoja, luuli meitä tunkeilijoiksi.... Onneksi naapuri oli fiksu, ilman asennetta, et minähän pidän koiraa vapaana omalla tontillani jos haluan. Tänä päivänä naapurin koirilla on aitaus. Mutta enemmän mua ihmetyttää nää koiranomistajat jotka pitää koiria vapaana lähiöissä... O.O Plus ne joilla koira on kiinni mut niin löysällä, että voivat räkyttäen hyökätä vastaantulijan jalkoihin...

Tässä maassa on aika paljon näitä "kyllä mä hallitsen koirani" jotka ei hallitse sitä etten ihmettele jos se mummeli vähän käy kuumana.
Mulla ei ole tällä hetkellä koiraa itselläni ja silti näitä sessuja tulee vapaana luokseni ja omistaja ihmettelee miten se ei nyt kuunnellukkaan omistajansa karjumia käskyjä. Mites sitten kun se vastaantulija on mun sijasta koirapelkonen? Sitten on tää meidän kuuluisa naapuri kilttine sessuneen, jonka koira otti toisen naapurin koiralta korvan irti ja vika ei tietenkään ollu tässä irti olleessa joka sinne toisen pihalle meni.
Niin ja sitten on tämä pyöräilijöiden kauhu joka on kytkettynä, mutta omistaja ei pidä siitä hihnasta kiinni vaan antaa hyökkiä pyöräilijöitä päin. Vika ei kummasti taaskaan ole omistajan mukaan hänessä ja koirassaan.

Toivottavasti et kuulu näihin edellä mainittuihin vaan olet vastuullinen koiranomistaja joka osaa käyttää myös sitä hihnaa, eikä koe tarvetta elvistellä niille jotka pelkää.

Naapurin koirista oli ongelmia ja lopulta teki niille aitauksen, mutta kun aitauksesta huolimatta yksi koirista ilmeisesti karkailee ulkopuolelle ja on jatkuvasti autojen tiellä ja ohikulkioita haukkumassa.Aitauksen pitää olla sellainen,että se koira oikeasti pysyy siellä, muuten omistaja on vaikeuksissa koiriensa kanssa.

Laki sanoo yksiselitteisesti että koira on pidettävä taajamassa kiinni omallakin pihalla jos pihaa ei ole aidattu kunnolla. Ja aidatullakin pihalla koiran pitää olla jatkuvassa valvonnassa. Sakkojahan siitä varmaan seuraa, jos joku ilmoittaa poliisille ja nämä tulee asian toteamaan.

Laki on laki, siinä ei paljon auta valittaa. Sinä rikot lakia, ei se mummo ainakaan tuossa asiassa.

Niin ja sitten on tämä pyöräilijöiden kauhu joka on kytkettynä, mutta omistaja ei pidä siitä hihnasta kiinni vaan antaa hyökkiä pyöräilijöitä päin. Vika ei kummasti taaskaan ole omistajan mukaan hänessä ja koirassaan.

Jep. Kolme kertaa koettu. Kerran kovavauhtisessa alamäessä selvisin säikähdyksellä, kun koirantaluttajan koira meinas ehtiä tulla alle. Toisella kerralla oli vähän huonompi tsäkä. Koira säikähti takaa tulevaa pyörääni ja pistin äkkijarrutuksen päälle ja lensin pää edellä stongan yli asfalttiin. Luulin hetken aikaa halvaantuneeni, mutta kyllähän ne alaraajat sitten alkoivatkin liikkumaan. Aika monta tikkiä naamaan sain. Sitten viimesimmällä kerralla nopean väistöliikkeen takia jälleen kaaduin. Silloin itselleni ei tullut vahinkoa, mutta pyörän etuvanne meni täysin soikeaksi.

Ei sitä koiraa saa taajaman ulkopuolellakaan noin vaan pitää irrallaan, vaan pitää olla maanomistajan lupa.

Eli valtion metsissä lupaa pitää kysyä valtiolta? Jostain byroosta vai? Entäs esimerkiksi Espoon tai Sipoon korpi? Kuuluuko nekin taajama alueeseen?! Ketä omistaa Lapin erämaat? Keneltä Lapin tuntureilla koiransa kanssa vaeltelevan on kysyttävä lupa, että saisi pitää koiransa irt hihnasta?

Yhteistyössä