Naapurin kissa on ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja barffff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

barffff

Vieras
Mitä tekisitte mun tilanteessa?

Hankittiin meille pari vuotta sitten kissa. Kissa oli käytöshäiriöinen - Saatiin se meille varmaan liian pienenä tai jotain. Tämä kissa kuitenkin oikeasti vihaa lapsia ja näytti kerran siltä, että tappaa pienen vauvan, joka oli meillä kylässä äitinsä kanssa. Sitä sai pitää kaksin käsin sylissä kaikin voimin, sillä se olisi hyökännyt vauvan kimppuun. En ole ikinä nähnyt vastaavaa. Pari kertaa kun koppasi lastamme silmien lähelle tajusin, että se ei voi olla enää meillä.

No, meillä asuu naapurissa iäkäs pariskunta. Ilkeyksillään he eivät tätä tehneet eivätkä myöskään siksi, että emme kissastamme huolehtisi, mutta he ruokkivat kissaamme aina, kun se oli pihalla. Kissa liikkui meidän ja naapurin pihan väliä ja annoimme sen siksi olla ulkona. Heillä oli itselläänkin kissa ja sanoivat näiden kahden olevan kavereita keskenään... Naapuriemme kissa kuitenkin karkasi eikä tullut enää kotiin.

Kun päätin, että kissa ei voi enää asua meillä lapsiaggressiivisuutensa vuoksi, ajattelin, että kysyisin naapureilta, ottavatko he kissan. He olivat hyvin surullisia siitä, että heidän kissansa katosi. Sovittiin, että katsotaan miten tämä lähtee pyörimään ja mukavahan se on, jos se käy meillä silloin tällöin.... virhe.

Kissa kulki alkuun todella paljon meidän ja naapurin väliä, mutta yritimme tehdä sille selväksi, että tämä ei ole enää sen koti. Käynnit ovat vähentyneet, mutta emme voi pitää esim ovia auki, sillä kissa tulee meille sisälle heti kun silmä välttää. Se on ollut yötä autotallissa ja varastossa, emmekä ole asiasta tietäneet. Se saattaa olla meillä sisällä vaatehuoneessa, emmekä tiedä asiasta. Kaiken lisäksi tämä kissa on niin utelias, että se menee myös lastenvaunuihin. Serkkuni ollessa meillä, vauva oli ulkona ja sinnehän se oli tunkemassa vauvan naaman päälle. Onneksi oli itkuhälytin.

Aloin odottaa toista lasta. Jos olisin tiennyt, että meille tulee vielä lisää lapsia, olisin vienyt piikille tuolloin kissamme ilman muuta. Nyt olen ottanut puheeksi naapurien kanssa, voisivatko he yrittää pitää kissaa sisällä. Naapurin isäntä suuttui ja alkoi kiroilla, että ei onnistu, se pitää sitten lopettaa. Minä yritin rauhoitella, että hommaamme sen suojaverkon vaunuihin tai jotain...

Viimeksi kun kissa tuli sisälle, oltiin lähdössä reissuun ja muutenkin oli kiire. Piti sitten jahdata kissaa meillä ennen lähtöä. Kun sitten näin naapurin, sanoin, että olisi todellakin hyvä, jos pitäisitte sitä kissaa sisällä ainakin silloin, kun olemme kotona. Olen vedonnut siihen, että he tietävät kissan luonteen ja siihen, että meille syntyy vauva. Kaikesta huolimatta kissa pyörii pihallamme joka ikinen päivä, vaikka lupasivat "yrittää" pitää sitä sisällä.

Mitä tekisitte? Ongelmaksihan tämä on tullut ja naapurisopu uhkaa kohta mennä. Tämähän on vähän kinkkinen tilanne, osin itse aiheutettu. Minusta kuitenkin on itsestäänselvä asia, että he pitäisivät kissan kiinni ainakin silloin, kun ollaan kotona, päästäisivät vaikka yöksi ulos tai jotain.

Pitäiskö ottaa siis oikeus omiin käsiin...? Ajattelin, että jos näen sen meidän pihalla kun vauva on syntynyt, otan häkkiin ja roudaan sen teilattavaks. Nyt vielä voin ns. katsoa läpi sormien, kun vauva ei ole vielä syntynyt, mutta kuitenkin... Mies meinasi ottaa asian vielä puheeksi heidän kanssaan, itse olen asiasta sanonut jo kaks kertaa.

Yhteistyössä