Naapurin koira karkasi ja puri lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärtynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärtynyt

Vieras
Miten pitäisi suhtautua? Naapurissa on ärhäköitä pikkukoiria. Poikani (5v)pelaili kaverin kanssa jalkapalloa pihalla ja naapuri lähti ulkoiluttamaan koiriaan. Yksi karkasi valjaistaan ja juoksi poikani luo. Lapset eivät siis reagoineet koiriin mitenkään, esim. juoksemalla karkuun tai villitsemällä, vaan pelailivat keskenään. Koira hyppi lasteni vasten ja näykkäisi vatsaan. Onneksi siihen tuli vain pikku pintanaarmu. Tarkistin tilanteen ja yritin suhtautua rauhallisesti ja neutraalisti, kun lapsikin oli siinä itkevänä paikalla. Rauhoittelin vaan lasta (ja naapurin rouvaa) ja totesin, että hyvä kun ei sattunut pahemmin. En haluaisi, että lapsi alkaa pelätä koiria, kun niitä kivoja koiria lähipiirissä on useita.

Nyt kotona aloin miettiä asiaa tarkemmin ja en tiedä pitäisikö asiaan suhtautua tiukemmin. Käsittääkseni koira tai joku perheen koirista on purrut toistakin asukasta taloyhtiössä. Mitäs mieltä olette tapauksesta??? Mitä sinä tekisit?

Jos koira ei purrut aggressiivisesti vaan ennemminkin leikkimielellä näykkäisi (siis oikeasti eikä vain omistajan mielestä), en tekisi poliisiasiaa. Aggressiivisesta koirasta tekisin ilmoituksen vaikka koira painaisi vain kilon, mutta riehumisvahingon tapauksessa vaatisin omistajalta anteeksipyynnön ja lupauksen siitä, että tekee kaikkensa estääkseen samaa toistumasta enää koskaan. Voisinpa myös uhata, että seuraava kerta menee poliisille.

Jos koirien pureminen alkaa olee toistuvaa niin sit siihen on puututtava jonkun tahon, lapset alkaa varmasti pelkää niitä jossain vaiheessa. Pienenkin koiran hampaat sattuu!

Ei ollut leikkimielellä näykkäisy. Koira on vihainen. Niitä ulkkoilutetaan kaukana muista ihmisistä ja koirista. Perheen kaikkia koiria ei edes ulkoiluteta yhtä aikaa. Nyt vähän harmittaa, etten ollut tiukempi. Tutussa perheessä on esim. omistajaa purrut koira lopetettu. EN vaan haluaisi joutua huonoihin väleihin naapurin kanssa, kun toimeen pitäisi tulla vielä pitkään ja hoitaa taloyhtiön asioita yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja sama ärtynyt:
Ei ollut leikkimielellä näykkäisy. Koira on vihainen. Niitä ulkkoilutetaan kaukana muista ihmisistä ja koirista. Perheen kaikkia koiria ei edes ulkoiluteta yhtä aikaa. Nyt vähän harmittaa, etten ollut tiukempi. Tutussa perheessä on esim. omistajaa purrut koira lopetettu. EN vaan haluaisi joutua huonoihin väleihin naapurin kanssa, kun toimeen pitäisi tulla vielä pitkään ja hoitaa taloyhtiön asioita yhdessä.

Hmm, hankala tilanne. Ehkä keskustelisin omistajan kanssa vaakavasti ja tekisin selväksi, että toista kertaa ei saa tulla, ainakaan ilman poliisiasiaa. Omistajan suhtautumine ratkaisisi paljon, jos vähättelee niin kovemmat keinot käyttöön ja jos ymmärtää virheensä, voisin mäkin yrittää vähän joustaa.

Aika suvaitsevaisia kommentteja täältä oot ap saanut. Itse kannatan tiukempaa linjaa. Sellaiset koirat, jotka ovat vaaraksi muille, pitää lopettaa! Ymmärrän, että tilanne on hankala, mutta sitä mieltä olen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika suvaitsevaisia kommentteja täältä oot ap saanut. Itse kannatan tiukempaa linjaa. Sellaiset koirat, jotka ovat vaaraksi muille, pitää lopettaa! Ymmärrän, että tilanne on hankala, mutta sitä mieltä olen.

Kuonokoppa ulkoillessa riittäis mulle. Jos omistajalla on ongelmia kotonaankin, niin se on sen ongelma. Ulkopuolisten ei kuitenkaan pidä saada hammasta.

kuonokoppaa mäkin kannatan. Tosin jos koira on aikaisemminkin purrut vierasta, miettisin ehkä pitäisikö jotain muutakin tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kuonokoppa ulkoillessa riittäis mulle. Jos omistajalla on ongelmia kotonaankin, niin se on sen ongelma. Ulkopuolisten ei kuitenkaan pidä saada hammasta.

koira ei saa koskaan purra ihmistä!! vaatisin vihaisen koiran lopetusta. meillä oli joskus susikoiran pentu joka jo pentuna puri käsiä ja hyökkäili jalkoihin, kyllä sillä joku luonnevika oli. piikille jouduttiin viemään alle puolivuotiaana. nyt meillä on perhoskoira joka on muutenkin parempi perhekoira, eikä ole koskaan yrittänyt mitään mutta se on koko perheelel selvä että jos koira kerrankin puree ihmistä, se on lopetattava. se on silloin päässyt ns. veren makuun. omistaja on vastuussa koiran tekemisestä. tiukempi linja niitten koirien kanssa.

on kyllä sellainen asia, että sitä voisi pohtia yhteisesti esimerkiksi taloyhtiön kokouksessa. Mitä mieltä muut asukkaat ovat? Uskallatteko elää turvallisin mielein, jos koira elää. Miten varmistetaan se, että koira pysyy kytkettynä. Kumpi on tärkeämpi asia, lasten vapaa ulkoilu vai luonnevikaisen koiran henki???