Naapurin lapsen (mielestäni) erikoinen käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

????

Vieras
Meillä käy lähes hyvin usein naapurin poika leikkimässä meidän vanhimman pojan kanssa. Naapurin poika on on kiva ja mukava lapsi, mutta heti jos paikalla on muita vieraita lapsia, naapurin poika alkaa aktiivisesti jättämään meidän pojan pois leikeistä. Tämä tapahtuu siis aina oli leikkipaikka sitten meillä, heillä tai jossain muualla. Kolmas (tai useampi lapsi) lapsi leikeissä, niin naapurin poika ns. savustaa meidän pojan ulos leikeistä. Itse olen ajatellut, että kyse lienee siitä, että vaikka meidän pojan mielestä naapurin poika on hänen paras kaverinsa, niin naapurin poika pitää meidän poikaa ns. varakaverinaan.

No, ei siinä mitään, ei kaikki voi olla toistensa bestiksiä. Erikoiseksi käytöksen tekee mielestäni se, että kun naapurin pojalla on omia kavereitaan kylässä omassa kodissaan, tuo hän kaverinsakin meille. Ja sitten hän leikkii oman kaverinsa kanssa leikkejä meillä, joihin ei ota meidän poikaa mukaan...

Voisiko joku palstapsykologi kertoa minulle, mistä moinen käytös johtuu? Tottakai minä komennan meillä kotona ja olen lähettänyt naapurin pojan välillä kotiinsa, mikäli vain huomaan leikeistä pois jättämistä. Olen myös kieltänyt tulemasta meille omien kavereidensa kanssa, mikäli kaikki ei sovi leikkiin mukaan. Jaksan vain ihmetellä, mistä tämä muuten niin mukavan pojan käytös oikein voisi johtua?

Lapset opetteleva sosiaalistakanssakäymistä. Mitä varten sinä psykologisoit lasten leikkejä siis? Poika nyt vaan ei vielä osaa aikuisten tavalla olla ja ajatella.

[QUOTE="Niin";26542642]Lapset opetteleva sosiaalistakanssakäymistä. Mitä varten sinä psykologisoit lasten leikkejä siis? Poika nyt vaan ei vielä osaa aikuisten tavalla olla ja ajatella.[/QUOTE]

Kyllä minä sen ymmärrän, että lapset vasta opettelvat sosiaalisuutta. Tämän vuoksi haluaisinkin YMMÄRTÄÄ mihin tämä käytösmalli hänellä perustuu. Ymmärtämällä sitä, siihen osaisi suhtautua paremmin. Nyt se alkaa vain pikku hiljaa ärsyttämään aina enemmän ja enemmän, kun tuntuu ettei meidän talon säännöt mene perille sitten millään.

Se malli perustuu siihen, että moinen pompottaminen häneltä sallitaan, meillä ei missään nmimessä leikistä jätetä ketään siihen haluavaa pois, ei edes pikkusiskoa, tai sitten leikki loppuu siihen ja leikitään sellaista mihin kaikki sopivat mukaan, vaikkapa vaikka legoilla.

Meillä 6v tyttö on tänä kesänä alkanut yksi kulkemaan kavereillaan ja ihan samaa käytöstä havaittavissa eli, jos lapsia on kolme, helposti kaksi alkaa syrjimään yhtä. Itse uskon, että se kuuluu tuohon ikään ja siihen kun aletaan harjoittelemaan ystävyyssuhteita ja menee toivottavasti ohi, kun me aikuiset ohjataan ja neuvotaan ja kenties uhkaillaan ja annetaan arestiakin, jos ei leikit suju sovussa.

[QUOTE="aloittaja";26542664]Kyllä minä sen ymmärrän, että lapset vasta opettelvat sosiaalisuutta. Tämän vuoksi haluaisinkin YMMÄRTÄÄ mihin tämä käytösmalli hänellä perustuu. Ymmärtämällä sitä, siihen osaisi suhtautua paremmin. Nyt se alkaa vain pikku hiljaa ärsyttämään aina enemmän ja enemmän, kun tuntuu ettei meidän talon säännöt mene perille sitten millään.[/QUOTE]

Varmasti riippuu myös luonteesta, mutta uskon että on kitkettävissä ainakin teidä pihalla, jos olette tiukkoja linjasta.

Voi jösses. Lapset ovat lapsia eivät aikuisia, heillä ei ole samanlaiset moraaliset säännöt tai normit kuten aikuisilla. Lapsi elää hetkessä ja ns anarkiassa jossei aikuinen ohjaa ja opasta.

Biologisesti ajatellen kyseisen lapsen fitnes (arvo luonnonvalinnassa, vaikea suomentaa) kasvaa hänen suosiessaan toista lasta leikeissään kuin sinun lastasi.

heh kaikkien vastauksetkin olivat ymmärtäviä, jos kyseessä olisivat tytöt, niin jo aloittajan kysymys kuuluisi "miksi tytöt ovat ilkeitä...päläpäläpälä..." ja vastaukset olisivat että joo tytöt on piruja...

kun oikeesti pojat on paljon paljon pirullisempia.

Yhteistyössä