Naapurin mummo ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piukupaukepau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piukupaukepau

Vieras
Muutettiin kaksi vuotta sitten vuokralle kerrostaloon. Tämä kyseinen mummo tuli jo silloin tutuksi mutta ajateltiin että kyse on vain yksinäisestä vanhasta naisesta joka tarvitsee seuraa (ja rakastaa juoruilla)
Nyt kuluneen kesän ja syksyn aikana hermot ovat kuitenkin mummon kanssa tiukilla. mm. Kesällä lapset leikkivät talonyhtiön pihalla ja mummolta tuli postiluukusta lappu että pihan hiekkalaatikko tulee tasoittaa aina leikkimisen jälkeen (muutama hiekkakakku ilmeisesti häiritsi hänen esteettistä silmäänsä)
Mummo myös tarkistaa onko autot parkkeerattu oikein ja kerran löysin pyyhkiän alta lapun jossa huomautettiin renkaiden olevan hieman toisen ruudun puolella (renkaat olivat vinossa, eli viivan päällä)
Eniten minua ottaa kuitenkin päähän naapurini takia (mummo asuu hänen alakerrassaan). Eilispäivänä mummo tuli pihalla selittämään kuinka naapurissani öisin miehet ravaavat (ovisilmästä kuulemma nähnyt) ja pauketta kuuluu asunnosta niin ettei mummo saa nukutuksi. Tiedän naapurini ja tiedän ettei siellä ainakaan miehet ravaa (nainen on siis lesbo, tätä en mummolle maininnut, koska eihän asia hänelle kuulu) ja itse en ole kuullut asunnosta mitään meteliä.
Minusta nämä mummon kertomat "harhat" kuulostavat ihan muistisairaan höpinöiltä ja olen nähnyt kotihoidon työntekijöitä käyvän mummon luona..
Nämä kertomani esimerkit ob´vat vain pienenpieni murto-osa mummon lappujen jättämisestä ja juoruamisesta.
Pitääkö tätä vanhusta jaksaa vai voisiko asialle tehdä jotain? Muutkin kuin meidän perhe ja mainitsemani naapuri ovat saaneet osansa tästä naisesta (ei varmaan tarvitse edes mainita mitä kaikkea hän on keksinyt naapurin rapun koirasta?)

Isännöitsijää suosittelen minäkin. Vaikea sitä on muuallekaan ottaa yhteyttä ellei satu tuntemaan ko mummelin omaisia. Meillä oli aikoinaan vähän samanlainen tilanne...naapurin mummo saattoi soitella viiden aikaan aamuyöstä naapureiden ovikelloja ja valitti naapurista kuuluvasta melusta. Ihmiset olivat kuitenkin nukkumassa ja heräsivät ovikellon soittoon. Tällä mummelilla omaiset kuitenkin huomasivat, että mummeli ei taida enää pärjätä yksikseen kotona.

[QUOTE="höh";24763846]Herra Alzhaimer on tullut mummolle kylään. Tulee kyllä jäädäkseen. Ihan tyypillinen kuvio. Kohta se väittää asioita varastetuiksi. Usein alusvaateita tms.[/QUOTE]

Ei ainakaan mun omainen ole väittänyt ikinä mitään varastetuksi vaikka Altzheimer on kylässä pysyvästi! Ei muistisairaita saa niputtaa samaan kaikkia! Ap:lle suosittelen yhteydenottoa kotihoidon johtoon, parempi kuin puhua yksittäisille työntekijöille. Tai omaisille jos tietää jonkun omaisen. Isännöitsijä ei ehkä oikea taho, jos kysymys sairaudesta eikä ilkeydestä.
Usein palstalla tosiaan ihmetyttää miten muistisairaista puhutaan yhtenä ryhmänä, vaikka on monia erilaisia muistisairauksia ja ne ilmenevät eri tavoin eri ihmisillä.

Yhteistyössä