Naapurin raivo äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerrostalo-naapuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kerrostalo-naapuri

Vieras
Kysyisin neuvoa miten minun tulisi puuttua seuraavaan käytökseen:
Naapurissani asuu äiti,isä ja 4 lasta.Olen usein kuullut kamalaa riitelyä,lapset huutavat ja kiroilevat,samoin vanhemmat.Tänään olin parvekkeella ja naapurilla myös parvekkeen ovi auki joten kuulin sanat kamalasta riidasta.Tyttö n.12-13v haukkui äitiään paskapääksi,valitti eri asioista,töni äitiään koska kuulin äidin käskevän lopettaa töniminen,tyttö vain tuntui jatkavan haukkumistaan ja lopulta äiti huusi tytölle: Nyt saatanan ***** heti omaan huoneeseesi!
Kuuntelin tilannetta kauhuissani,miten joku voi huutaa,sanoa omalle lapelleen noin!?!
Olen myös nähnyt tilanteen jossa sama äiti nosti pienemmän lapsen,ehkä 5-6 vuotiaan,puserosta ilmaan ja laski istumaan puiston penkille ja ravisteli häntä edestakaisin ja jankutti miksi sinä teit noin,ala heti sanoa!Lapsi oli heittänyt jollakin sitä ennen äitiään ja ilmeisesti puraissut pienempää sisarustaan.
Olen lähettänyt sähköpostia tilanteesta lastenvalvojalle,mitähän asiasta seuraa?
Voinko tehdä asialle mitään muuta?
Perheen isä on kova ryyppäämään ja usein poissa kotoa

Suosittelen tekemään sen ilmoituksen, kohta saadaan taas lukea kuinka äiti tappoi lapsen ja piilotti ruumiin jonnekkin tms.. Eiköhän näitä ole olemaan jo ihan tarpeeksi ns. white trash vanhempia.

Mitäs muuten äidin pitäisi tehdä jos teini huutaa ja haukkuu vitun paskapääksi tuntikausia, tönii kenties äitiä ja nuorempia sisaruksiaan tms. Sanoa hiljaa että kulta pieni mussukka, voisitko nyt lopettaa tai mene huoneeseesi? Mitäs sitten tehdään kun huuto ja raivoaminen jatkuu?

Silloin voisin epäillä syynä olevan huono kasvatus, ei rajoja ja vanhemmat aivan liian periksiantavia.
Oletko miettinyt että on muitakin mahdollisia tapoja, kuin se haukkuminen? Nuorelta voitaisiin esim poistaa huoneen ovi, sulkea netti / liittymä / vk - kk rahat ottaa pois? Lapselle pitäisi jo pienestä pitäen opettaa kova kuri mutta silti olla lempeä.

Sitten jos juurikin tekee näin päinvastoin, on turha ulista että voi kun se meidän pirkko-marja on niin vihainen ja vaativa aina tms..

Pelkkä huutaminen ja ruma kielenkäyttö sinällään nyt ei vielä lastensuojelun asia ole, varsinkaan kun kyseessä tilanne missä myös lapsi (teini) osallistuu huutamiseen yhtälailla tai on jopa aloittanut sen. Mutta tietysti jos tuntuu että perheen elämä on pelkkää riitelyä aamusta iltaan niin se kuulostaa jo huolestuttavammalta. Ja varsinkin jos yhtään epäilet että lapsiin kohdistuu väkivaltaa niin lastensuojeluilmoitus on paikallaan.

Silloin voisin epäillä syynä olevan huono kasvatus, ei rajoja ja vanhemmat aivan liian periksiantavia.
Oletko miettinyt että on muitakin mahdollisia tapoja, kuin se haukkuminen? Nuorelta voitaisiin esim poistaa huoneen ovi, sulkea netti / liittymä / vk - kk rahat ottaa pois? Lapselle pitäisi jo pienestä pitäen opettaa kova kuri mutta silti olla lempeä.

Sitten jos juurikin tekee näin päinvastoin, on turha ulista että voi kun se meidän pirkko-marja on niin vihainen ja vaativa aina tms..

Tiedätkö että on teinejä joihin mikään noista ei tehoa, eikä sitä huoneen ovea voi poiskaan ottaa kun siellä on toinenkin, ja enimmän aikaahan toi on auki.
Rangaistukset vain saavat riehumaan kahta kauheammin.

Vaikea sanoa näkemättä/kuulematta tilanteita. Mun mielestä tuo äidin komentaminen teinin silmille hyppimisen jälkeen ei nyt niin hirveän kamalalta kuulosta. Jos taas väkivaltaa on niin ehdottomasti ilmoitus.

Yhteistyössä