Hae Anna.fi-sivustolta

Näin jatkossa, kiitos häiriköinnin

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Vp, 03.02.2014.

  1. saku Vierailija

    Kouluarvosanoilla lista menee välttävä - tyydyttävä jne.

    Veijon kohdalla tietenkin voi olla kyse tyydyttävästä rasvavoitelusta, jonka käytön jälkeen tulee tyydyttynyt olo.
     
  2. Vp Vierailija

    Valitan kirjoitusvirhettä. Toistetaan itse kysymys joka edelleen on vastausta vailla. Sakun kaltaisilta idooteilta en sitä tietenkään odotakkaan:

    Onko tyydyttynyt rasva todistettavasti terveydelle vahingollista vai ei?
    Jos vastaus on kyllä, niin THL ja Diabetesliitto ovat oikealla tiellä.
    Jos vastaus on ei, niin kyseessä on vuosikymmenien suurin terveyshoidon skandaali.

    Voit mielellään ottaa yhteyttä THL:ään ja Diabetesliittin jopa Sydänliittonkin ja kysäistä jospa joku niistä tuhansista tutkimusraporteista jotka osoittavat tyydytetyn rasvan olevan vaarallista löytyisi luettavaksi.

    Tervetuloa THL:n tai liittojen vastauksen kera.
     
  3. med hälsning Vierailija

    Kun sinulla tuntuu olevan aikaa, voit itse kysäistä omassa kotimaassasi, miksi ruotsalainen kansallinen ravintosuositus on samansuuntainen kuin suomalainen. Eivät tieteentekijät joka maassa voi olla väärässä edes sinun unissasi.
     
  4. Vp Vierailija

    Oletko kuullut Pohjoismaisista ravintosuosituksista?

    Onko tyydyttynyt rasva todistettavasti terveydelle vahingollista vai ei?
    Jos vastaus on kyllä, niin THL ja Diabetesliitto ovat oikealla tiellä.
    Jos vastaus on ei, niin kyseessä on vuosikymmenien suurin terveyshoidon skandaali.

    Ylläoleva kysymys on esitetty Ruotsin Elintarvikelaitokselle. Niistä tuhansista tutkimuksista ei sielläkään löytynyt ensimmäistäkään. "Ei tieteellistä perustetta", Elintarvikelaitoksen on syytä lopettaa ravintosuositusten antaminen koska heillä ei ole riittävää kliinistä kokemusta eikä tarvittavaa taitoa siihen. Kansalle on kerrottava että tyydytetyllä rasvalla pelotteleminen on täysin vailla perusteita (tutkijaryhmä).

    Ongelma Ruotsissa on ratkennut erittäin pitkälle SBU:n tuoreen tutkimusraportin myötä. Lääkärien koulutus on aloitettu tieteeseen perustuvalla tiedolla, Suurin ongelma on kaikkien ravintoneuvojien uudelleen koulutus (prof. Fredrik Nyström, SBU:n asiantuntija ryhmän jäsen)
     
  5. med hälsning Vierailija

    Miksi sitten Dietisternas Riksförbund allekirjoittaa uudet pohjoismaiset ravintosuositukset täysin:

    "Glöm 5:2, 16:8, LCHF och GI. De nya nordiska näringsrekommendationerna (NNR5) visar vägen till matvanor som gör dig friskare och minskar risken för övervikt, högt blodtryck, stroke, högt kolesterol, diabetes och benskörhet. NNR5 sätter fokus på goda vanor, mat med mycket näring och en helhetssyn på hälsan.

    Välj fisk eller vegetariskt istället för korv och andra kötträtter. Byt standardmjölk mot lätt- eller mellanmjölk som är berikad med D-vitamin. Lägg till mat som ger mervärden, såsom grönsaker, bönor och rotfrukter, hjärtvänlig rapsolja och bröd med fullkorn, gärna med hela korn, nötter och frön, säger Dietisternas Riksförbund.

    – Nya NNR är riktlinjer om matvanor som bidrar till att vi håller oss friska och som ger den näring vi behöver. En viktig förändring jämfört med tidigare versioner är att fokus flyttas från mer exakta mängdangivelser och energiprocent till rekommendationer om hälsosamt fett och bra kolhydrater.

    De nordiska näringsrekommendationerna baseras på kunskaper kring livsstilsrelaterade sjukdomar och syftar till att förbättra folkhälsan. Hälsosamma matvanor är en viktig del i att förebygga hjärtkärlsjukdomar, benskörhet (osteoporos), vissa cancertyper, typ-2 diabetes och relaterade följdsjukdomar.

    Varannan svensk väger för mycket, 40.000 svenskar dör varje år i hjärt-kärlsjukdom och lika många drabbas av cancer.

    Därför fokuseras råden kring att vi behöver äta mer grönsaker, frukt, fisk och fullkorn, byta ut hårt fett mot mjukt, och minska på salt och socker (främst från läsk, godis, glass, snacks, kakor).
    Mer fullkorn, grönsaker, frukt och bär för mer vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer, samt för att de ger lite energi i förhållande till volym, vilket gör det lättare att hålla vikten och minskar risken för diabetes och hjärtkärlsjukdom.

    Mer fisk för fettsyrornas skull och för att tillföra bland annat D-vitamin, jod och selen
    Mjukare fett och mindre salt för att förebygga hjärtkärlsjukdomar
    Mindre socker för att öka näringstätheten i kosten som helhet, och för att minska övervikt och fetma."
     
  6. Vp Vierailija

    Och vad ville du säga???
     
  7. med hälsning Vierailija

    Siitä vain muistutin, että teillä Ruotsissakin ovat voimassa tieteellisiin tutkimuksiin perustuvat ravintosuositukset, eikä joidenkin höhlien veijojen ohjeet.
     
  8. Vp Vierailija

    Oletko kuullut Pohjoismaisista ravintosuosituksista?

    Onko tyydyttynyt rasva todistettavasti terveydelle vahingollista vai ei?
    Jos vastaus on kyllä, niin THL ja Diabetesliitto ovat oikealla tiellä.
    Jos vastaus on ei, niin kyseessä on vuosikymmenien suurin terveyshoidon skandaali.

    Ylläoleva kysymys on esitetty Ruotsin Elintarvikelaitokselle. Niistä tuhansista tutkimuksista ei sielläkään löytynyt ensimmäistäkään. "Ei tieteellistä perustetta", Elintarvikelaitoksen on syytä lopettaa ravintosuositusten antaminen koska heillä ei ole riittävää kliinistä kokemusta eikä tarvittavaa taitoa siihen. Kansalle on kerrottava että tyydytetyllä rasvalla pelotteleminen on täysin vailla perusteita (tutkijaryhmä).

    Ongelma Ruotsissa on ratkennut erittäin pitkälle SBU:n tuoreen tutkimusraportin myötä. Lääkärien koulutus on aloitettu tieteeseen perustuvalla tiedolla, Suurin ongelma on kaikkien ravintoneuvojien uudelleen koulutus (prof. Fredrik Nyström, SBU:n asiantuntija ryhmän jäsen)
     
  9. muistutus Vierailija


    voisitko pysyä ketjun alkuperäisessä aiheessa ja omassa lupauksessasi ja olla kommentoimatta mielestäsi asiattomia kirjoituksia.
     
  10. Vp Vierailija

    Ketju tuntuu olevan mielenkiintoinen monen valittajan mielestä. Mielestäni asiattomien kirjoitusten poisto kuuluu ylläpidolle mutta näyttää olevan suomalainen tyyli että keskustelusivut luodaan ainoastaan yrityksen mainostolpiksi eikä yritys tunne pienintäkään vastuuta sivujen sisällöstä. Minun on valitettavasti vastattava myös kaikkein älyttömimpiin väitöksiin ja niitähän riittää.
     
  11. tepa Vierailija

    Juuri näin Vp yrittää tehdä mainostamalla omia blogejaan.
     
  12. pettynyt . Vierailija


    Minustakin ylläpidon toiminta (tai "toiminta") on luokatonta. Esimerkiksi Veijo saa häiriköidä ja haukkua muita miten lystää, eikä kukaan puutu asiaan. Ja sama koskee myös Kristiinaa, eipä ylläpito häntäkään saa aisoihin.
     
  13. ¨Vp Vierailija

    Kirjoittaako Kristiinakin asiaa??
     
  14. kohti kevättä Vierailija

    "Uppsalan yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa analysoitiin 39:n aikuisen naisen ja miehen painonhallintaohjelmaa. Ryhmät oli jaettu kahtia ja heidän seitsemän viikkoa kestänyt dieettinsä koostettiin kalorimääriltään samanlaiseksi.

    Tutkijat havaitsivat, että niillä, joiden ruokavaliossa oli enemmän TYYDYTTYNYTTÄ rasvaa, rasvaa kerääntyi enemmän keskivartaloon, kuin monityydyttymätöntä rasvaa suosivilla. Myös sisäelinten ympärille kerääntynyttä rasvaa oli tässä ryhmässä enemmän.
    Lisäksi heidän lihasmassansa kasvoi kolme kertaa vähemmän kuin verrokkiryhmässä.

    Tutkijat toteavat , että sisäelinten ja erityisesti maksan ympärille kerääntyvä rasva häiritsee aineenvaihduntaa."
     
  15. brunette Vierailija

    "Viralliselle ravintosuositukselle ei löydy mitään tieteellistä perustetta. Sokeria sokerin jälkeen ihmisille tunnetuilla seurauksilla. Vain siksi että THL väittää joain mitä se ei pysty todistamaan. Kaikki seisoo tai kaatuu rasvan pelon mukana."

    Ei ihmisen tarvitse syödä sokeria liikaa siitä huolimatta vaikka olisi ihan tavallisella lautasmalliruokavaliolla. Ei THL suosittele liian sokerin syömistä. Olisi ihme jos suosittelisi. Johan siinä hammaskalustokin menisi huonoon kuntoon.
    Minäkään en syö makeita kun joskus harvoin. Kahvin kanssa ruisleipäpalanen maistuu paljon paremmin. Josku herkuttelen suklaalla.
    Ihan tavallisella ruokavaliolla ja liikunnalla olen pysynyt onneksi terveenä ja hyväkuntoisena.
     
  16. Vp Vierailija

    Lautasmalli sisältää sokeria yli 50% hiilihydraatin muodossa.
    Mitään perusteita syödä hiilihydraattia joka ei ole ihmiselle elintärkeää kuten rasva ja proteiini ei ole olemassa.
    kukaan ei sano että sinun täytyy lopettaa hiilihydraattien syöminen kokonaan.
    Parhaat tulokset koskien terveysarvoja on saatu vHH ruokavaliolla. Virallinen, vähärasvainen ruokavalio ei ole voittanut yhtään vertailututkimusta. Tilanne tänäpäivänä:

    VHH- vähärasvainen 18-0 korkealuokkaisissa puolueettomissa tutkimuksissa.
     
  17. Vp Vierailija


    lueskele täältä ja palaa asiaan.

    http://www.ravitsemusneuvottelukunt...i/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.2.pdf
     
  18. KaisaKatariina Vierailija

    Tänään luin netistä, että esim. makkaran ja kovien rasvojen syöminen edistää dementiaa myöhäisemmällä iällä. Mutta lieneekö totta. Terveellisestikkin syövät ihmiset siihen sairastuvat.
    En lähetä linkkiä, eikä sitä kannata kysellä. Jokainen voi lukea itse.
     
  19. tsot Vierailija

    "Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden maisteri Marjo Eskelinen valottaa laajaan väestöpohjaiseen aineistoon perustuvassa Keski-iän ruokavalion yhteys myöhäisiän kognitiolle -tutkimuksessaan ravitsemuksen vaikutuksia myöhäisiän dementiariskiin.
    Aiemmat tutkimukset ravitsemuksen yhteydestä dementiaan ovat antaneet aiheesta ristiriitaista tietoa, eikä terveellisen ravitsemuksen yhteyttä dementialle ole aiemmin tutkittu Suomessa.

    Tutkimuksessa kerättiin tietoa noin kahdentuhannen, noin 50-vuotiaan henkilön ruokailutottumuksista. Noin 20 vuotta myöhemmin testattiin puolestaan osallistujien älyllistä toimintakykyä - esimerkiksi muistin toimintaa. Väitöskirjan tulokset tukevatkin oletusta siitä, että keski-iän terveelliset ruokavalinnat ovat pitkällä aikavälillä hyväksi aivojen terveydelle.

    Suomalaiset ravitsemussuositukset hyviä
    Eskelinen kertoo Iltalehdelle erityisesti ravintorasvojen laadun nousseen tärkeään rooliin dementian ehkäisyssä. Tutkimuksen mukaan runsas tyydyttyneiden rasvahappojen saanti maitotuotteista ja leipärasvoista keski-iässä olikin yhteydessä heikentyneeseen suoritukseen muistitesteissä.

    Kahvin juonti näyttäisi tutkimuksen valossa ehkäisevän dementian riskiä. Kahvin hyötyvaikutukset sai nauttimalla kahvia 3-5 kupillista päivässä.

    - Myös kokonaisvaltaista terveellistä ruokavaliota noudattavilla havaittiin pienempi dementiariski. Riskiä voi pienentää melko pitkälti suomalaisia ravitsemussuosituksia noudattamalla, Eskelinen neuvoo.

    Suosi näitä ruokia:
    -Kasvikset
    -Marjat
    -Hedelmät
    -Kala
    -Pehmeät rasvat, kuten margariini ja kasviöljy

    Syö näitä kohtuudella:
    -Rasvaiset maitotuotteet
    -Sokeripitoiset tuotteet
    -Makkararuoat
    -Runsaasti voita sisältävät ruoat ja leivonnaiset."
     
  20. Vp Vierailija

    Suomalaiset ravitsemussuositukset hyviä??

    ItäSuomen yliopiston tutkimukset yrittävät edelleen tilaustyönä tukea THL:n älyttömyyksiä. Eihän kyseessä ole ensimmäinen kerta. Ursula Schwab puhuu suomalaisille yhtä mutta sitten kun ympärillä on asiansa osaavia (ravintokonferenssi ulkomailla) niin ääni kellossa on toinen.

    lue lisää täältä:

    Terveenä ja kylläisenä
     
  21. med hälsning Vierailija

    " Frukt då?
    – Lika mycket som jag rekommenderar dig att undvika socker, lika mycket rekommenderar jag dig att äta frukt. Eftersom den innehåller 80–85 procent vatten krävs det rätt stora mängder för att det ska bli för mycket fruktsocker, påpekar näringsfysiolog Fredrik Paulún.

    I praktiken motsvarar 100 gram karameller energiinnehållet i ett helt kilo apelsiner. Och väljer du karamellerna får du inget av de viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter som finns i frukten."
     
  22. Rasvat ja rasvat Vierailija

  23. Vp Vierailija

    Terveisiä tieteen parista:

    Effects of dietary interventions on ... [Obesity (Silver Spring). 2013] - PubMed - NCBI

    Limiting Carbs, Not Calories, Reduces Liver Fat Faster

    Molemmat yllämainitut tutkimukset kertovat saman:

    VHH ruokavalio tehokkain rasvamaksan hoidossa.
    Runsashiilihydraattinen ruokavalio aiheuttaa maksan laajentumaa (rasvamaksaa)
     
  24. Vp Vierailija

    Missä vika kun luet roskalehtien uutisointia?

    Vika on siinä että yhdelläkään suomalaisella lehdellä ei ole nimityksen ansaitsevaa tieteisjournalistia. Kaikki on suunnattu irtonumeroiden myyntiin.

    Kuinka kauan suomalaisia saa kusettaa sensaatiouutisilla??
    Olisikohan aika alkaa ajatella itse?
     
  25. med hälsning Vierailija

    "I praktiken motsvarar 100 gram karameller energiinnehållet i ett helt kilo apelsiner. Och väljer du karamellerna får du inget av de viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter som finns i frukten"

    Eli suomeksi: 100 g makeisia vastaa sokerimäärältään kokonaista kiloa appelsiineja. Ja sellaista määräähän kukaan ei makeannälkäänsä ahmi, joten fruktoosimäärä jää huomattavasti pienemmäksi. Puhumattakaan siitä, että hedelmät ja marjat sisältävät vitamiineja, mineraaleja ja antioksidantteja.

    Sekä Suomessa että Ruotsissa ostetaan liikaa irtokarkkeja ja suklaata yms. iltaleffan seuraksi. Onko Veijon mielestä todellakin sensaatiouutinen, jos ihmiset söisivät niiden sijaan enemmän marjoja ja hedelmiä?
    Suomessa on sentään nostettu makeisveroa, mitä toimenpidettä Ruotsissa vasta harkitaan.
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti