Hae Anna.fi-sivustolta

nälän/kylläisyyden tunne hukassa

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä pähkinä, 07.06.2005.

  1. pähkinä Vierailija

    Mikä avuksi, kun en tunne itseäni kylläiseksi oikein millään? Nälän tunnekin on hieman hukassa. Nälän huomaan vasta sitten, kun alkaa heikottaa.

    En ole varsinaisesti millään laihdutuskuurilla, mutta tuo nälän/kylläisyyden tunteen puuttuminen häiritsee. Annoskoot ovat joskus 2-3 kertaisia siihen, mitä pidän normaaliannoksena. Vatsalaukku yksinkertaisesti tuntuu venyvän sen mukaan kuin mieli tekee mättää ruokaa. Olen kokeillut tietoisesti syödä pieniä annoksia, jotta se pienenisi, mutta kyllä se silti venyy.
     
  2. Oma kokemus Vierailija

    Minulla tähän auttoi syömisen säännöllistäminen. En siis nappaa välipaloja tjms. vaan syön säännöllisesti kolme kertaa päivässä niin, että kalorimääräni tulee täyteen, noin 4-5 tunnin väliajoin. Eli aamiainen, lounas ja päivällinen, eikä sitten muuta. Myös annosten koot oli järkeistettävä, eli ns. lautasmalli käyttöön lounaalla ja päivällisellä.

    Eka viikko tuntui ahdistavalta, vaikkei varsinaisesti nälkä ollutkaan. Teki vain koko ajan henkisesti mieli jotain lisää, lisää... Kunnes toisella viikolla olo oli jo todella mainio, ja nyt, viitisen kiloa hoikempana (paino alkaa jo tasaantua, kun peruskulutuksen kalorimäärä laskee painon mukana) en enää voisi kuvitellakaan ahmivani itseäni ähkyyn, ja toisaalta aterioiden välillä ei ole koskaan kurniva nälkä.

    Eli älä pienennä annoksia, vaan säännöllistä niitä, ja pidä säännöstä kiinni. ""Syön tähän ja tähän aikaan, enkä syö enempää kuin tämän ja tämän kokoisen annoksen."" Tsemppiä!
     
  3. Heljä Vierailija

    Saatko tarpeeksi proteiinia? Syötkö paljon hiilihydraatteja? Ennen tunnustin kuuri kuvaamasi ongelmat mutta nyt kun olen vähentänyt hiilareita ja lisännyt proteiineja niin kylläisyys tulee niin yllättäen, että lautaselle lähes aina jää ruokaa. Ennen ei ikinä! Näläntunne taas nykyään tulee ""hiipimällä"".
     
  4. jc Vierailija

    Ongelmasi voi johtua monestakin syystä. Ensin on tarkastettava mitä ruokaa syöt. Mitä enemmän kuitua ruoka sisältää sitä paremmin se täyttää esim. ruisleipä täyttää paljon paremmin kuin vehnäleipä/patonki ja täysjyvämurot (talk, weetabix, fitness, all bran...) paremmin kuin tavalliset maissi ja riisimurot. Täysjyväpasta ja riisi on aina parempi kuin tavallinen.
    Proteiini täyttää parhaiten ja sitähän löytyy mm. lihassa, munissa, maitotuotteissa (rahka, jogurtti....), soijassa, herneissä ja linsseissä hyvin.
    Salaatit ja vihannekset ei oikein täytä, eli jos syöt vain jotain sekasalaattia veden kanssa niin ei ihme että tulee nälkä äkkiä. tämä johtuen siitä että ne sisältävät pääasiassa vettä ja niukasti energiaa.
    Toinen syy voi olla että syöt liian nopeasti. Ruokaa kannattaa pureskella hyvin ja syödä hitaasti niin kylläisyyskin tulee nopeammin. Hotkien ja ohimennensyöden tulee paitsi syötyä liikaa myös olematta keskittymään ruokailuun. Eli anna ruokailulle aikaa.
    Kolmas syy saattaa olla että sinulla on tekemisen puutetta ja sitten tämä ""valenälkä"" kaipaa tyydytystä eli ruokaa.
    Pohdi näitä vaihtoehtoja, olisiko näissä syy kylläisyytesi hukkaamiselle?
    Suosittelisin noudattamaan säännöllisyyttä eli 3-4tunnin välein ja kunnon aamiainen. Myös kuituja ja proteiineja enemmän. Rasva täyttää vähiten. Juo myös 1,5litraa vettä päivässä. Voi toki olla että syöt aivan liian niukasti ja silloin ei auta muu kuin syödä enemmän mutta järkevämmin eli terveellisyyttä vaalien ja säännöllisyyttä noudattaen.
     
  5. pähkinä Vierailija

    Minä syön ihan tavallista perusruokaa. Aamiaiseksi joka päivä kaurapuuroa, johon laitan leseitä (kaura, ruis tai vehnä, vähän vaihdellen) ja pakastemarjoja.

    Päivällä lämmin ruoka + salaatti + vettä. Päivän mittaan tulee hörpittyä vettä ja teetä. Illalla tuleekin ehkä syötyä vähän turhan paljon milloin mitäkin (usein jotain pastaa, joskus leipää tms), mutta syöminen on kivaa ;). Mun vatsa ei yksinkertaisesti ilmoita, milloin on aika lopettaa, eikä itsekuri riitä vain pieneen annokseen. Itsekuri pettää viimeistään siinä vaiheessa, kun ruoan jälkeen jää olo, että jotain voisi vielä syödä.

    Tuossa proteiinijutussa voisi kyllä olla jotain kokeilemisen arvoista. Nyt kun tarkemmin mietin, niin kananmunia en pysty syömään missään muodossa paria enempää. Tosin millekään Atkinsille en aio alkaa, koska haluan elää ""tavallisesti"".

    Samoin tuo ruoka-aikojen säännöllisyys... Mun työpäivät joustaa vähän suuntaan jos toiseen, eikä mulla ole yleensä muita välipalaeväitä mukana kuin joku hedelmä. Kotiin päästessä on yleensä tarve syödä jotain (ja mielellään nopeasti). Miten ihmeessä ihmiset onnistuu syömään 3-4 tunnin välein? Siis niin ettei tule napsittua mitään turhia vaan ihan järkeviä välipaloja.
     
  6. Tuuli Vierailija

    Hei

    Keitätkö puuron maitoon vai veteen? Jos puuro on veteen keitettyä, aamiaisessasi on alle 200 kcal, mikä on liian vähän. Keitä puuro maitoon tai lisää aamiaiseen jotain muuta proteiinia, esim raejuustoa. Aamiaisessasi ei myöskään ole yhtään rasvaa. Lisää puuroon loraus öljyä, esim. rypsiöljyä, tai margariinia.

    Oma aamiaspuuroni on maitoon keitetty ja siinä on mustikoita, pellavansiemenruohetta, rypsiöljyä ja raejuustoa. Kaloreita on n. 400.

    Lounaasi on ilmeisesti normaali työpaikkaruoka. Sellaisessa on yleensä 400-600 kcal. Jos syöt kasvisruuan siinä voi olla vain 200-300 kcal.

    Kotiin mennessäsi olet syönyt 600-800 kcal. Normaalikokoisen, istumatyötä tekevän naisen päivittäinen energiantarve on n. 1800-2200 kcal. Olet siis syönyt alle puolet päivän kaloritarpeestasi, joten ei ole ihme, että illan aikana on nälkä ja ruokaa voi syödä vaikka kuinka paljon.

    Minulla on töissä välipalana esim. raejuustoa, jugurttia, mysliä, pussipuuroja, kuivattuja hedelmiä, vauvanruokia, babyporkkanoita, hedelmiä, kirsikkatomaatteja, manteleita jne.
     
  7. pähkinä Vierailija

    Heh, mä laitan puuroni mikrossa ja teen sen veteen. Ei ole kyllä tullut mieleenkään lisätä siihen mitään öljyä tms. Öljyn lisäämistä voisin kokeilla, mutta raejuusto ei taida mulle upota puuron joukossa :). Jotenkin sitä on niin iskostunut päähän, että ylimääräistä rasvaa tulee välttää. Käytän tosin (omasta mielestäni tarpeeksi) omega-3 margariinia leivän päällä ja oliiviöljyä paistinpannulla, jotta terveellisiä rasvoja tulisi saatua päivän aikana.

    En ole ikinä oikein innostunut noiden kaloreiden laskemisesta. Onko siitä muuten terveydellisesti jotain haittaa, jos kaloreiden saanti on jakautunut epätasaisesti päivän aikana? Siis jos ei lasketa, että illalla tulee syötyä turhan tuhdisti.
     
  8. heinä Vierailija

    Saitkin noissa ylemmissä viesteissä todella hyviä ohjeita, mutta tässä vielä ne jotka minuun tepsivät:
    Eli kannattaa rytmittää syömiset tasaisin väliajoin pitkin päivää ja panostaa runsaaseen aamiaiseen, silloin ei ole tule nälkä päivän aikana. Puuron lisäksi voisit syödä esim. voikkaria, jugurttia, hedelmiä tms. Ruoka kannattaa syödä hitaasti ja hyvin pureskellen, niin ehtii huomaamaan koska vatsa on täynnä, eikä syö liikaa. Välipalojakin voi syödä hyvin aterioiden välillä, mutta kannattaa pitää ne terveellisinä, eli hedelmiä, vihanneksia ym.

    Vatsan tottuminen uuteen rytmiin voi viedä parikin viikkoa, joten tsemppiä yritykseen ja kerro myöhemmin miten kävi!
     
  9. vierailija Vierailija

    Pitänee kokeilla joitain näistä vinkeistä. Mulla samat ongelmat, en tunne kylläisyyttä vaikka jois litran jugurttia ja saman verran vettä päälle. Saattaa hetken päästä tulla huono olo mutta napostelu into ei lähde minnekkään.
    Ei kyllä tunne nälkääkään, ennen kuin heikottaa ja huimaa ei tietoa että ois aika syödä.
    Vaikka miten yrittää syödä oikein ja tiettyihin aikoihin siihen napostelu fiilikseen ei auta muu kun innokas harrastus tai työnteko pois houkutuksien luota.
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti