Närästys alkuraskaudessa?

  • Viestiketjun aloittaja miten aikaisin
  • Ensimmäinen viesti
miten aikaisin
Heissan,

vauvahaaveilija olen vielä, mutta nyt mietityttää eräs asia, johon toivon saavani vastauksen täältä.

Tänään mulla kp 24/30-31, ovulaatio oli kp 16. Tiedän, että monilla odottajilla on närästystä raskausaikana, mutta voiko se olla ns. raskausoire? Itseäni ei ole KOSKAAN 22:n ikävuoden aikana närästänyt, mutta nyt on kahtena iltana närästänyt oikein kunnolla. Toiveikkaana sitä aattelee, että jospa vihdoin...
 
hmm
Yleensä närästys tulee oireeksi vasta siinä vaiheessa kun vatsa alkaa olla niin ylhäällä että painaa sisuskaluja.. Mulla on nyt itseasiasssa tänään närästänyt ensimmäistä kertaa ja viikkoja on nyt 31+5.

En siis usko että raskausoireeksi voisi lukea mutta varmaksi en kyllä mene vannomaan:)
 
äiti4x
Heips,
En voi sanoa närästyksen johtuvan raskaudesta varmasti, mutta jotain tekemistä sillä on...
Minäkään en tiennyt närästyksestä mitään kahteenkymmeneen ensimmäiseen elin vuoteeni, mutta tultuani raskaaksi tutustuin vaivaan perin juurin. Tosin kaksi ensimmäistä raskautta meni niin , että närästys vaivasi vasta viimeisellä kolmanneksella, mutta kymmenen vuoden jälkeen kolmannella raskauskeralla närästys alkoi vaivata jo ennen puolta väliä ja nyt neljännen raskauteni aloitin närästelyllä...Raskauksien välissä en koskaan kärsinyt ko. vaivasta.
Positiivistä syksyä sinulle!
 
Katri
Hei

Olen noviisi näissä asioissa, enkä siis voi mennä varmaksi sanomaan, mutta itse juuri jännäilen kp24/ehkä30 ja oletettu ovis oli myös luultavasti kp16 kohdalla.

Mulla on myös ollut tuota närästystä muutamana päivänä! Olen myös jostain lukenut, että jotkut ovat tunteneet polttelua ruokatorvessa ja sitten plussanneet...!!! Mutta ei pidä laskea sen varaan.

Pidetään peukut pystyssä! :)
 
no..
Raskausaikainen närästys johtuu tosiaan siitä, että vauvamaha kasvaa ja painaa mahalaukkua niin, että hapot pääsevät nousemaan takaisin ruokatorveen. Lisäksi pitkään jatkunut keltarauhashormonin erittyminen löysyttää sulkijalihasta. Tällainen närästys tulee yleensä víikoilla 20+.

Jos närästystä on tuossa vaiheessa, ei se johdu raskaudesta vaan lähinnä siitä, että jännittää testin tulosta.. eli kyseessä on stressinärästys, jolla ei ole varsinaisesti fyysistä syytä.
 
:)
Toivottavasti en luo nyt turhaa toivoa...mutta
Mulla myös ekan raskauden aikana alkoi närästys joskus rv 30 paikkeilla ja kesti niin pitkään kunnes vauva oli pihalla. Mutta nyt tokaa odottaessa olen jo alkuraskauden aikana kärsinyt ikävästä närästyksestä jo muutaman viikon (nyt rv10+2) ja todella toivon että välillä tää edes hellittäis ettei koko raskauden ajan tarviis renniee popsia.
Mulla ei myöskään koskaan ennen ekaa raskautta ollut närästystä.

Peukut pidän pystyssä että sielläkin saadaan plussaa. Närästys on hyvin pieni hinta siitä ihmeestä :)
 
närp
Kyllä mulla vaan iski noin viikolla 6 aika helvetillinen närästys, eikä _koskaan_ elämässä ole ennen ollut. Täällä silloin kyselin ja löysin paljon kohtalotovereita. Syntymekanismia en tiedä (siis miksi iskee alkuraskaudesta), enkä todellakaan tiedä, voiko esiintyä ennen plussausta, mutta ei se ihan pelkästään loppuraskauden vaiva ole. Taisin löytää maininnan jostain neuvolan vauvaoppaastakin.
 
Minulla
alkoi närästys varmaan rv 6. Toki menkatkin oli myöhässä, mutta se oli muuten ensimmäinen oire. Kaverillani myös alkoi närästys jo ihan heti alussa. Niin ja loppua kohti minulla taas helpotti.
 
!
No, eipä johtunut mulla närästys testin jännäämisestä, kun testin tein vasta paljon myöhemmin.En odottanut olevani raskaana.

Silti, näin jälkikäteen laskettuna, rv 3 mulla oli narästystä tai luulin niitä sappivaivoiksi :) Mulla ei ole koskaan ollut närästystä. Alkuraskaudessa tämä vaivas, mutta loppuraskaudessa ei ollut närästystä ollenkaan!

Että silleen.

no..:lle : Ei kannata puhua totena ja vähätellä, ellei ole kokemusta!!!
 
Santra
Minulla on kolme lasta. Jokaisen odostusaikana närästys on ollut valitettava seuralainen aina plussaamisesta vauvan parkaisuun asti. Sinne synnärille se sitten on jäänyt.

Eli kyllä närästystä voi olla jo ensimetreiltä lähtien, kuten minulla.....Itselläni sitä ei ollut koskaan aiemmin ollut, mutta raskauksissa todellakin AINA ALKUMETREILTÄ SAAKKA!! eli ei siis todellakaan kuulu pelkästään loppuraskauteen tuo riesa....
 
kärsivä myös
Närästys voi tosiaan alkaa heti kun raskaushormonit alkaa lisääntyä. Ruokatorven sulkijaläppä löystyy noiden hormonien vaikutuksesta ja vatsahapot pääsevät ruokatorveen. Itselläkin alkanut heti rv 5 tienoolla kamala närästys ja kesti läpi raskauden. Omepratsolia söin koko raskausajan ja viimeisen otin ennen synnytystä :)
 

Yhteistyössä