Hae Anna.fi-sivustolta

Näytössä kaikki ylösalaisin ja hiirikin toimii ylösalaisin....

Viestiketju osiossa 'Tietotekniikka' , käynnistäjänä Avuton tietokoneasioissa kyselee, 07.10.2009.

1. missähän mahtaa olla vikaa? Koneessa juuri vaihdettu uusi näyttö. Sain sellaisen vihjeen, että voisin kokeilla painaa control näppäintä ja nuolta ylöspäin ja se saattaisi kääntää näytön takaisin oikein päin. Onko näin vai pitääkö kone viedä jo toistamiseen liikkeseen ja sieltä sitten huoltoon. Vasta viime perjantaina sain sen takaisin huollosta.

2. å Vierailija

Control + Alt + nuolinäppäin

3. Kiitos kokeilen sitä illalla ja vasta sitten kiikutan koneen takaisin liikkeeseen, jos tämä ei auta.

4. Win asentaja Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Näytönohjaimen asetuksista pystyy kuvaa kääntelemään. Jos tuo edellinen ei auta niin yritä lukea näyttöä sen verran että klikkaat "väärällä painikkeella" työpöytää ja valitse sieltä Ominaisuudet. Sen Asetukset-välilehdeltä pitäisi löytyä joku alisivu jossa on nuo asetukset. Vistassa näytön Ominaisuudet-sivu on varsin sekava mutta idea on sama.

Joskus jopa tehtäväpalkin ilmoitusalueella on suora kuvake ajurin asetuksiin.

5. Loppuen lopuksi käytin konetta liikkeessä ne siellä ne osasivat kääntää näytön oikein päin. Nyt jos tämä sattuu toisen kerran osaan tehdä sen itse.

6. Outoa muuten, ettei sitä näytön kääntymistä saa mitenkään estettyä eli lapsi voi tehdä sen toisenkin kerran vahingossa. Tämän vuoksi en kertonut miten se kääntäminen tehdään ettei tee sitä ainakaan tahallaan koskaan.

7. Win asentaja Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Koska se on ajuriasetus niin todennäköisesti sen voisi estää antamalla lapselle vain niin sanotun rajoitetun peruskäyttäjän tilin jolla ei ole koneen ylläpito-oikeuksia. Tämä voi estää myös monta muuta asetuksille tehtyä vahinkoa ja ehkäisee tehokkaasti haittaohjelmatartunnoilta.

Kiva että ongelma selvisi:)

8. Koneesseen on lapselle asennettu ns. oma tili eli rajoitetut käyttöoikeudet mutta silti hän pystyy siinä kuin kuka tahansa painamaan näppäin yhdistelmää control alt ja nuolinäppin johonkin suuntaan ja tämä näppäin yhdistelmä kääntää näytön nuolen osoittamaan suuntaan eikä tätä voi millään estää.

9. Win asentaja Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jaa-a. No sitten se tosiaan on aika outoa, olisi ajurin valmistaja voinut paremmin sen suuunnitella. Mulle ei ainakaan tule mieleen mitään varmaa saati helppoa ratkaisuehdotusta siihen, etenkkään jos kyseessä on Home-versio, yritysversioissa pystyy paremmin noita rajoittamaan. Rekisteristä voi kyllä piilottaa asetusikkunoita mutta sekään ei välttämättä estä käyttämästä pikanäppäimiä. Onneksi sä osaat palauttaa sen nyt itse.

10. työpöydän Vierailija

alapalkissa on kuvake, jossa on "kierrä vääntäen 90 astetta.....jne. Kannattais ensin tytkia kaikki kuvakkeet, enneku kiikuttaa huoltoon.

11. Edelliselle kysymys: Siis Vistassako tälläinen kuvake alapalkissa? Miltähän kuvake näyttää, jotta voin alkaa sellaista etsimään? No tosin nyt tiedän tuon näppäin yhdistelmän jolla asian saa korjattua, jos vielä joskus sellainen tapahtuu.

12. Niin tässä työkoneella, jossa on xp ei sellaista löydy, joten en osannut sellaista kotikoneelta etsiä.

13. Win asentaja Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Se kuvake on ihan näytönohjainkohtainen juttu. Kaikkien näytönohjainten ajureissa sitä ei välttämättä olekaan, tai se voi olla asetuksista piilotettu. Kaikki ajurit eivät edes tue tuota pyöritystoimintoa. Ideana koko hommassa on että kun jotkut lcd-näytöt voidaan kääntää saranalla pystyyn niin tuolla asetuksella saadaan kuva oikein päin. Tämä on tarpeen esim. pitkiä taulukoita käsiteltäessä.

14. Koneeni on reilu 17 tuumainen compaq. Juuri tuon tyylisen selityksen ne kaupassakin antoivat miksi sitä käännettävyyttä tarvitaan ja miksei sitä voi estää. Selittivät ettei se ole vika vaan ominaisuus.

15. Vimpula Vierailija

Sain vihdoinkin tän käännettyä :)

16. nmmj,j Vierailija

paaaaaaaaskkkkkkkkkkkkaaaaaa tietoa

17. yhtäkkiä Vierailija

Suurkiitos, tämä auttoi heti, ei tarvitse pitää läppäriä kuin kirjaa sylissä!

18. 7 vuotta myöhemmin... Ystäväni törmäsi samanlaiseen ongelmaan, jonka yhteinen ystävämme ratkaisi, mutta itse kuulin asiasta ensimmäisen kerran. Minulla on ollut vain HP:n läppäreitä, enkä ole ikinä todellakaan moiseen törmännyt, onneksi joissain koneissa tuo TäySIn TurRha ominaisuus (näyttöä ei saa kännettyä fyysisesti, miksi pitäisi kiertää kuvaa näytöllä) on jätetty pois. Minulla siis suhteellisen halpa (600€) HP läppäri, mutta näihin olen ollut tyytyväinen, koska HP:lle on omat sovellukset joila ylläpitää\hallita konetta, voi jättää turhat pois ja keskittyä olennaiseen *wink wink*

19. AMD mies Vierailija

Taitaa olla kyseessä Intel härveleiden juttu, ei oo AMD koneissa (Win XP, 7, 8, 8.1 & 10) - eikä AMD tai NVIDIA näyttiksissä - tota "ominaisuutta" ilmaantunu (y)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri