Nahka lähtee sormista

  • Viestiketjun aloittaja D-vitam.?
  • Ensimmäinen viesti
D-vitam.?
1,5 vuotiaalla nahkaa lähtee molemmista peukaloista. Voisiko kyseessä olla jonkin vitamiinin puute/liikasaanti??

Mieleen tulee D-vitamiini. Tosin sitä annamme neuvolan ohjeiden mukaan 5 tippaa Jekovittia päivässä, koska juodaan rasvatonta maitoa. Paljonko te muut annatte D-vitamiinia?

Vai käyttääkö lapsi, innoissaan uusista taidoista, niin paljon käsiään että ihan nahkat lähtee... ;-)
 
hmm.....
d-vitskun määrällä ja maidon rasvattomuudella ei ole juurikaan tekemistä keskenään. jos antaa rasvatonta maitoa, pitää antaa joka päivä 1 tl jotain kasvirasvaa esim. rypsiöljyä ruuan seassa. d-vitskua kyllä tähän aikaan vuodesta kannattaa antaa täydet määrät, joi mitä purkkimaitoa tahansa.
 
vekkas
Laita perusvoidetta niihin peukkuihin ja tarkista ettei lapsen lapasista ole peukalot ohentuneet, voi olla ihan vaan ahavoituneet jos on saaneet kylmää tai kosteutta. Juu, tuolla rasvattomalla maidolla ei ole tekemistä d-vitamiinin kanssa, onhan sitä lisättynä kaikissa maidoissa, myös rasvattomassa. Huolehtisin ennemmin juuri tuosta rasvan saannista, sitähän voi lisäillä kasvirasvaa ja /tai öljyä vaikka ruoan sekaan, tai leivälle lisätä vähän enemmän.

Deetippoja annetaan 20 tippaa päivässä,
Devitolia ja Jekovittia 5 tippaa,
Dee-valmistetta tai Minisun-normal tabletteja 2 tablettia päivässä.
Valmisteen d-vitamiinin kokonaismäärän tulisi olla noin 10 mikrogrammaa/vrk.
Näillä annoksilla d-vitamiinivalmisteita tulee antaa lokakuun alusta maaliskuun loppuun , paitsi tummaihoisille ja/tai hunnutetuille maahanmuuttajille valmistetta tulee ottaa ympäri vuoden.
Nämä ohjeet on antanut Vantaan kaupunki/lastenneuvola.
 
Ihan vain..
noista d-vitamiineista. Meille annettiin neuvolasta ohje, joka muistaakseni lukee myös Jekovit pullossa, että 1-vuotiaasta eteenpäin lapselle annetaan 3 tippaa Jekovit/D-vitol tippoja tai Minisun 1tbl:t. Eli 5-6mcg/vrk

Oli pakko laittaa kun rupesi niin itseä vaivaamaan tuo määrä, että piti ottaa ihan neuvolakortti esiin.. Jossa oli lisäys, että Ne lapset jotka saavat vitaminoimatonta maitoa tai luomumaitoa ja ne lapset jotka eivät käytä maitoa tai piimää lainkaan tulee kuitenkin saada d-vitamiinivalmisteena 10mcg/vrk . Meille ei ole annettu erilaisia ohjeita näitä talviaikoja varten. Ja tämä tieto on saatu Oulussa neuvolassa.
 
Elina1
Meillä on myös neuvolassa sanottu, että pitäisi antaa 1-vuotiaasta eteenpäin 3 tippaa Jekovit/D-vitol tippoja kesät talvet, jos juo tavallista maitoa (siis rasvatonta, kevytmaitoa, ykkösmaitoa tai vastaavaa).
 
D-vitam.?
Sikäli D-vitamiinin määrä liittyy maitoon, että kun 1-vuotiaaksi asti juotiin NANia, annettiin 3 tippaa Jekovittia ja nyt kun ollaan siirrytty 'aikuisten' maitoon, niin neuvolassa suositeltiin nostamaan määrä 5 tippaan. Tämäkin neuvo on saatu Oulusta. Jännä, miten suositukset vaihtelee neuvola kohtaisestikin...

Rasvalisäksi lorautan rypsiöljyä aamu- ja iltapuuroihin juuri tuon ravattoman maidon vuoksi.

En usko että lapsi imee yöllä peukaloita, tutti on vielä käytössä. Mutta sait minut huomaamaan että hampaita on tulossa ja välillä puree sormiaan, nahkan lähteminen voipi siis johtua siitä... :)
 
Murkun äiti
Meidän pojallamme myös pienenä välillä lähti nahkaa sormista ja kämmenistä. Kyseltiin asiasta neuvolassa ja lääkärissä, mutta ei siihen koskaan syytä löytynyt. Kerran nahka alkoi lähteä, kun oli käyty meressä uimassa - tiedä sitten, oliko merivedellä tekemistä asian kanssa vai oliko sattumaa. Vaivaa ilmeni aina silloin tällöin ainakin 5-6-vuotiaaksi asti, mutta iän myötä se jäi pois.
 
Aioli
Meillä lähtee 1 v 9 kk tytöltä nahkaa peukusta. Ei ole varsinaisesti "peukalonimijä", mutta nyt Hampaiden tullessa imeskelee välillä sormia, ilmeisesti varsinkin illalla sängyssä. Tuttia ei ole syönyt koskaan. Jos syy ei ole imeskelyssä, toinen mahdollinen syy on yli puoli vuotta sitten sattunut sormi-oven-väliin-haveri. Silloin meni nahkat toisesta sormesta kunnolla rullalle ja paraneminen kesti ja iho liuskoittui/suomuili jotenkin oudosti, ei näyttänyt normaalilta. Neuvolalääkärin mukaan on mahdollista, että vaurioituneeseen ihokohtaan on päässyt pöpö, jonka on voinut levitä toiseen sormeen. Bepanthenia olimme jo kokeilleet, seuraava ohje oli Sibicort, joka tepsii myös jos kyseessä olisi sienen aiheuttama ihovaurio. Hydrocortisonia ei saa tällaisiin käyttää. Että näin meillä.
 
ComptonFett
Olen 27 v perusterve mies ja ihmettelin peukaloista lähtevää nahkaa. Toisesta lähtenyt melkein kokonaan ja toisesta puolittain. Satuin tänne, kun googletin asiaa. Tuon peukalon imeskelyn voi ainakin kohdallani laskea pois - kyse on varmaan jostakin muusta lastenkin kohdalla. Vitamiinien puutetta tai yliannostusta mietin itsekin.
 
Minna*
Lähteekö peukusta vaan nahka, vai onko kynsi myös omituisen näköinen? Entä miten nahka lähtee, nouseeko se rakkuloille tai onko tulehtuneen oloinen ennen kuin nahka alkaa lähteä?
 
Minna*
Niin, siis meillä miehellä on ollut pitkään sama vaiva; ensin peukalo litistyi vasaran alle ja vaurioitui, ja siitä pääsi joku pöpö iholle, niin että iho kesi pois. Ei siihen auttanut kuin kunnon lääkekuuri ja pitkä pinna, kesti vuoden ennen kuin iho alkoi olla parempi.
Joten lääkäriin vaan, jos näyttää ettei ala paranemaan. :)
 
Reija
Mullakin lähtee nahka niin että ensin kun olen yön pitänyt pumpulikäsineitä ja laittanut Bebantine kerroksen peukkuihini. Yön nukun ja peukut suht hyvät. Päivän aikana niihin ikäänkuin kertyy ilmaa peukalon ja nahan väliin ja taas sama alusta. Peukalosta lähtee suurina liuskoina nahat pois. Ikää sentään kohta 52v. En ime peukkujani. Enkä enää pese usein astioita. Jos jiku tietää selityksen. Meilaatko mulle.
reijahei@gmail.com haluan kauniit kädet takaisin. Tätä on ollut n. 2-3 vuotta.
 
Reija
Mullakin lähtee nahka niin että ensin kun olen yön pitänyt pumpulikäsineitä ja laittanut Bebantine kerroksen peukkuihini. Yön nukun ja peukut suht hyvät. Päivän aikana niihin ikäänkuin kertyy ilmaa peukalon ja nahan väliin ja taas sama alusta. Peukalosta lähtee suurina liuskoina nahat pois. Ikää sentään kohta 52v. En ime peukkujani. Enkä enää pese usein astioita. Jos jiku tietää selityksen. Meilaatko mulle.
reijahei@gmail.com haluan kauniit kädet takaisin. Tätä on ollut n. 2-3 vuotta.
Niin, siis meillä miehellä on ollut pitkään sama vaiva; ensin peukalo litistyi vasaran alle ja vaurioitui, ja siitä pääsi joku pöpö iholle, niin että iho kesi pois. Ei siihen auttanut kuin kunnon lääkekuuri ja pitkä pinna, kesti vuoden ennen kuin iho alkoi olla parempi.
Joten lääkäriin vaan, jos näyttää ettei ala paranemaan. :)
Missä lääkärissä miehesi kävi? Kukaan ei paneudu kun näytän mun sormiani ja kysyn että mitä tämä voisi olla??
Onko kellään naisella tätä? Veikkasin ensin siihen kun mulla on psoriasisihoa mutta ei se silläkään salvalla parantunut.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Mullakin lähtee nahka niin että ensin kun olen yön pitänyt pumpulikäsineitä ja laittanut Bebantine kerroksen peukkuihini. Yön nukun ja peukut suht hyvät. Päivän aikana niihin ikäänkuin kertyy ilmaa peukalon ja nahan väliin ja taas sama alusta. Peukalosta lähtee suurina liuskoina nahat pois. Ikää sentään kohta 52v. En ime peukkujani. Enkä enää pese usein astioita. Jos jiku tietää selityksen. Meilaatko mulle.
reijahei@gmail.com haluan kauniit kädet takaisin. Tätä on ollut n. 2-3 vuotta.

Missä lääkärissä miehesi kävi? Kukaan ei paneudu kun näytän mun sormiani ja kysyn että mitä tämä voisi olla??
Onko kellään naisella tätä? Veikkasin ensin siihen kun mulla on psoriasisihoa mutta ei se silläkään salvalla parantunut.
Niin Sibicort eikä bebantine auta. Ei myöskään mitkään muutkaan. Kaikki on koitettu. Nyt sain lähetteet testeihin ihotauti sairaalaan. Onneksi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä