Naimisiin ja sukunimen vaihto. Minne pitää ilmoittaa vaihdosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Eli olen menossa naimisiin ja sukunimi vaihtuu.

Mietin tässä vain, että meneekö joillekin tahoille tästä tieto automaattisesti? Vai pitääkö ilmoitus tehdä itse?

Lähinnä mietin virallisia tahoja.

Ei tarvitse ilmoittaa. Pankit, vakuutusyhtiöt ym. saavat nimenvaihdoksen väestörekisterin kautta. Itse en ilmoitellut vaihtumisesta mihinkään, uudet kortit sen sijaan joutui tilaamaan itse. Kelakortti on ainut, joka tulee automaattisesti.

Jos menee kirkossa naimisiin, niin sieltä menee automaattisesti tieto maistraattiin. Sieltä tieto lähtee joihinkin paikkoihin, esim. sanoma magazines, yliopiston apteekin rekisteriin, h&m:n tietoihin. Pankkiin sun pitää itse se vaihtaa, mutta voit vaihtaa sen sitten vasta kun olet saanut uudella sukunimellä olevan ajokortin/passin. Ja kaikki plussa- ja ykkösbonuskortit tms. piti vaihtaa myös itse soittamalla niiden asiakspalveluihin. Siinä on kauhea rumba kun alat sitä nimeä vaihtamaan joka paikkaa.

Olen pian ollut vuoden naimisissa ja vieläkin joskus tulee vanhalla sukunimellä postia :p

Moneen pankkiin menee tieto nykyään automaattisesti kyllä, mutta pitää itse pyytää kuitenkin uutta pankkikorttia tilalle ja sen voi hyvin tehdä nettipankissa helposti viestin lähettämällä. Joten myös pankkeihin kyl tieto menee mutta joskus se voi kestää esim. viikon. Minulla tää homma hoitui tosi helposti. Kahdesta pankista tuli uusi kortti tosi nopeaan nimen vaihtumisesta... puolentoista viikon sisällä. Menin naimisiin maistraatissa, joten tieto lähtee sieltä heti. Kirkkohäiden yhteydes riippuu siitä, kuinka nopsaan kirkosta toimitetaan rekisteriin paperi. Mut varmaan tekevät sen yleensä tosi nopsaan. Moniin muihin yrityksiin kuten teleyhtiöt yms. menee myös automaattisesti tieto, mutta kunnan rekistereihin ei taida mennä. Niissä olen joutunut sitten ilmoittamaan uuden sukunimen, kun olen mennyt asioimaan.

Yhteistyössä