Näin kesän alkaessa,tehdäänkö terveellisten ruokien ketju?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikku Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
onko jollain hyviä vinkkejä millä saada erilaisia hyviä makuja kasviksiin?Tuoreita yrttejä tms,tahnoja,mausteita..mitä käytätte?

vinaigrette mihin tuoreita yrttejä omasta ruukusta(ne kaupan on niin mietoja)..
mut jos haluaa kaupasta niin korianteri,minttu ja sitruunamelissa silputtuna on hyviä(ei sitruunamelissää kuitenkaan yhtä aikaa noitten kahen muun kanssa)..

(tehosekottimessa vähän etikkää,sopivasti öljyä,suolaa,pippuria ja yrtit tasaisesksi tahnaksi)

Kiitos! :p Höyrykeitintä mulla ei ole,taikka semmosta kattilaa..Tarvii vissiin hankkia! =) Niin noita tahnojako sitten lisään vain ruokiin?Kasviswokkiin?Kanaruokiin? :D

joo lisätään ruokiin jos tekee semmosta tahnamaisempaa..mut jos tekee litkumaisempaa(enempi viinietikkaa ja öljyä niin sitten salaatinkastikkeeksi )

mä tein eilen kasvissosekeittoo johon laitoin perunaa, porkkanaa, sipulia, parsaa ja pinaattia ja sit kun ne oli keitetty niin laitoin maitoo ja sauvasekottimella tein soseeksi ja sit maustoin curryllä ja basilikalla ja paprikalla. toi oli siis kevyt versio. jos haluu tuhdimpaa niin voi laittaa kermaa tai ruokacremeä. ja toinen vinkki välipalalle on et laittaa viinirypäleitä pakastimeen ja syö jäisinä. lapset tykkää, maistuu mehujätskille mut ovat terveellisempiä.

Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Kenellä on kohta enää varaa syödä terveellisesti?? :/ Muuta ku tietty rikkailla.. |O
Mä kävin koiran kanssa aamulenkillä katsomassa, joko olisi nokkosia. Ei ollut vielä, mutta pian on. Nokkosletut, nokkoskeitto jne eikä maksa paljoa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Paprika on ihan törkeän kallista nyt. Meidän lähi s-marketissa saa espanjalaista vaatimatomaan 9,79 ?/kg hintaan :snotty:

Onneksi kohta saa suomalaisia vihanneksia =)
Mä kyllä katson ruokakaupassa sen verran hintoja, etten ala maksamaan espanjalaisesta paprikasta miltei kymppiä kilolta. Ihan vaan periaatteesta en maksa. Unkarilainen varhaiskaali oli alle 2 euroa kilo ja vaikkei se ihan niin hyvää olekaan kuin kotimainen varhaiskaali, niin sitä ostin. Kotimaista sitten, kun kotimaista taas saa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sorry ap, mutta tuo sinun broileripasta kuulostaa aika mauttomalta ja kuivalta ruualta...

Ei tarvii pyytää anteeksi,mielipiteensä saa toki ilmaista =) Musta se ei ole kuivaa eikä mautonta.Mustapippurillakin maustaa hyvin ruoan,sopii kanalle..Toki sinne vois heitellä curryä ym mausteita/kastikkeita/kermaa tms..mutta tosiaan haluan terveellistä ja meistä tuo on hyvää! :p Nuo vihanneksetkin tuo hyvin makua..

Hmm... mun mielestä se ei kovin terveellinen ollut tai siis sellainen mitä mä terveelliseltä ruualta haen, eli itse käytän joka ruuassa tuoreita vihanneksia tai kasviksia en siis pakastepusseja ja mahdollisimman paljon luomua. Mutta hyvää siinä oli se ettei käytä valmiiksi marinoituja kanoja (valtava määrä lisäaineita, suolaa jne) ja pasta oli myös terveellistä, kun se on täysjyvää.
Mutta muuten oikein kiva ja mielenkiintoinen aloitus tämä ketju :D

Jatkan sen lukemista =)

Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
onko jollain hyviä vinkkejä millä saada erilaisia hyviä makuja kasviksiin?Tuoreita yrttejä tms,tahnoja,mausteita..mitä käytätte?

Käytän soijakastiketta usein.Myös kevytkermaviilikastikekilla saa hyviä makuja ja salsalla myös, jos tykkää tulisesta.

Soijakastikkeessa on vaan niin järkyttävä määrä suolaa, että mä taas oon yrittänyt parhaani mukaan vähentää sen käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Soijakastikkeessa on vaan niin järkyttävä määrä suolaa, että mä taas oon yrittänyt parhaani mukaan vähentää sen käyttöä.
Löytyy myös vähäsuolaista soijakastiketta.

Kuinka paljon siinä sitten on suolaa? Mä oon käyttänyt luomusoijakastiketta ja siinä tosiaan on 14% :x

Eikö vähäsuolaisen raja ole 1,2%?

Kuinka paljon siinä sitten on suolaa? Mä oon käyttänyt luomusoijakastiketta ja siinä tosiaan on 14% :x

Piti hakea rillit ja soijakastikepullo :D Tässä on 8,5%. Onhan sekin suolaa, mutta eipä tota tarvitse litratolkulla ruokaan laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Piti hakea rillit ja soijakastikepullo :D Tässä on 8,5%. Onhan sekin suolaa, mutta eipä tota tarvitse litratolkulla ruokaan laittaa.

okei, kiitos tiedosta :D

Syön itse noita aamupalaksi ja joskus myös tytölle kelpaa, mies syö yleensä mielummin muroja tai mysliä. Iltapalaksi myös jogurttia ja leipää, päälle margariinia, juustoa tai makkaraa. Juomme vettä, mehua tai maitoa. Tyttö syö joskus myös raakaa omenaa, päärynää tai porkkanaa. Äitini tekee tosi hyvää kasvissosekeittoa, porkkanaa, vähän perunaa ja sipulia ja mausteita. Siihen voi lämmitettäessä lisätä maitoa tai kermaa. Lempiruokani on keitetty riisi + kanaa tai kalaa, esim. paistetut silakkafileet ovat hyviä ! Myös kirjolohesta ja seitistä tykkään, helppoa paistaa ja maustaa oman maun mukaan. Keitettyä perunaa syömme myös paljon aina, se on halpaa ja hyvää perusruokaa. Jotain jauhelihakastiketta sen kanssa ja salaattia. Terveellistä ruokaa saa, kun käyttää vähän öljyä, vähemmän rasvaisia ruokakermoja tai juustoa ja sokeria.

Alkuperäinen kirjoittaja kaurapuuroa ja jogurttia:
Syön itse noita aamupalaksi ja joskus myös tytölle kelpaa, mies syö yleensä mielummin muroja tai mysliä. Iltapalaksi myös jogurttia ja leipää, päälle margariinia, juustoa tai makkaraa. Juomme vettä, mehua tai maitoa. Tyttö syö joskus myös raakaa omenaa, päärynää tai porkkanaa. Äitini tekee tosi hyvää kasvissosekeittoa, porkkanaa, vähän perunaa ja sipulia ja mausteita. Siihen voi lämmitettäessä lisätä maitoa tai kermaa. Lempiruokani on keitetty riisi + kanaa tai kalaa, esim. paistetut silakkafileet ovat hyviä ! Myös kirjolohesta ja seitistä tykkään, helppoa paistaa ja maustaa oman maun mukaan. Keitettyä perunaa syömme myös paljon aina, se on halpaa ja hyvää perusruokaa. Jotain jauhelihakastiketta sen kanssa ja salaattia. Terveellistä ruokaa saa, kun käyttää vähän öljyä, vähemmän rasvaisia ruokakermoja tai juustoa ja sokeria.

Siis mikä tässä nyt oli kevyttä tai terveellistä? Ihan normaalia perusruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja OHo:
Alkuperäinen kirjoittaja kaurapuuroa ja jogurttia:

Siis mikä tässä nyt oli kevyttä tai terveellistä? Ihan normaalia perusruokaa.

Tyttö syö joskus raakaa omenaa yms? Eikö niitä pidä syödä joka päivä? Ent' leivänpäälliset, missä on kurkut, tomaatit, salaatit?
Ja muutenkin kasvikset puuttuivat täysin?! Juotte mehua... sepä vasta kevyttä ja terveellistä onkin. Vähemmän rasvaisia ruokakermoja? Miksi niitä käyttää lainkaan? Jugurtti ei myöskään todellakaan ole kevyttä, hirveitä sokeri pommeja vaikka sitten rasvattomia olisivatkin.

Yhteistyössä