Näin päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari harmaana

Vieras
olin sijaisena eräässä päiväkodissa ja kovasti jäi muutama asia vaivaamaan.
Ensinnäkin ryhmien välinen "taistelu" olin toisessa ryhmässä isojen puolella ns ylimääräisenä henk.koht. avustajana lapselle ja tuo tyttö oli nyt viimeiset päivät sairaana joten mitulle keksittiin ylimääräisiä tehtäviä samaan aikaan kun pienten puolelta puuttui henkilökuntaa. Kysyin kerran jos menne sinne niiin se ei sopinut.
Yhtenä päivänä olin siellä hetken eikä kukaan mitenkään perehdyttänyt tai kertonut lapsista mitään. Kerran kysyin tarvitsevatko apua niin hoitja tiuskasi minulle että olisihan tässä tarvittu, mutta saatiin nämä kahdestaakin riisuttua. En voinut tietää heidän avun tarvettaan kun ei kerrottu ja turha minulle oli asiasta tiuskia, kun alun alkaenkaan ei mitäänkään perehdytetty.

Tuolla päiväkodissa oli muutama ns vaativa lapsi tuon tytön lisäksi jonka avustajana olin. Heidän kohtelunsa ja vanhempien arvostelu kyllä oli henkilökunnalta aika ala-arvoista. Lasten eteen eivät voineet tehdä mitään ns erikoisjärjestelyjä vaan henkilökunta oli sitä mieltä että vanhempien pitäisi hankkia lapsille rauhoittava lääkitys ja "taitava henkilökunta" oli tehnyt jo diagnoosinkin valmiiksi aghd:itahan he olivat.

Yhtenä päivänä pihalla eskarit ja muutama muukin isommista kiusasi yhtä näistä lapsista ja lopulta kun tou pieni hermostui ja heitti hiekkaa toisen silmille niin heti puuttui ryhmän hoitaja asiaan otti pojan kiinni ja kielsi tätä ja kun poika laittoi hanttiin niin laittoi pojan maahan makaamaan ja oli itse polvillaan pojan selän päällä ettei poika pääse karkuun.
Jäin miettimään että onko tämä nyt ihan oikeasti ammattimaista käytöstä.
Itseläni ei kyllä ole kokemusta muista päiväkodeista joten en voi verrata, mutta jos tämä on sitä normaali toimintaa niin en ole enään ihan varma haluanko lasteni olevan päiväkodissa hoidossa.
Toisaalta omat lapset on jo niin vanhoja että osaavta kertoa jos jotain tuollaista tapahtuu ja ovat monesta asiasta kertoneet ja tykkäävät mennä hoitoon jas tuollaista kaltoin kohtelua tapahtuisi niin eivät varmaan niin innoissaan sinne olisi menossa.

Tässä taas nähdään kun on osaamaton ja leipiintynyt henkilökunta päiväkodissa!! Millonkahan ne keksivät sielläkin insuliinin..? Ei taida vanhemmilla olla mitään hajua, mitä siellä tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tässä taas nähdään kun on osaamaton ja leipiintynyt henkilökunta päiväkodissa!! Millonkahan ne keksivät sielläkin insuliinin..? Ei taida vanhemmilla olla mitään hajua, mitä siellä tapahtuu.

Kyllä mä tiedän,mitä meidän hoitopaikassa tapahtuu =)

Eilen ei ollut esimies paikalla jotta olisin hänen kanssa voinut asiata keskustella.
Kyseisen pääiväkodin esimies on nähtävästi juuri aloittanut ja haluaa ihan oikeasti tehdä muutoksia ja kehittänyt yhdelle ongelma lapselle iahn toimivan palkitsemis järjestelmän joka varmasti toimisi jos henkilökunnalla olisi halua paneutua siihen.
Itselleni tuli tunne, että henkilökunnalle lapset olivat vältämätön paha ja kun joukossa oli näitä kulta mussukoita pieniä enkeleitä saivat nuo lapset positiivistä palautetta mennen tullen ja erityiskohtelun joka välissä muistettiin mainita kuinka ihania he oavt, mutta näiden ongelma lasten tekemisiin puututtiin vain negatiivisessa mielessä eli jos he tekivät jotain oikein esim siivosivat leikin pois ei asiasta mainittu mitään, mutta heti oltiin kärppänä paikalla kun jotain ei toivottua käytöstä tapahtui.
Itselläni ei ole aikaisempaa päiväkoto kokemusta, muta sitäkin enemmän kokemusta erityislasten ja nuorten kanssa ja kerroin siitä kyllä heti ensimmäisenä päivänä, mutta sitä ei henkilökunta haluannut/tajunnut käyttää hyväkseen kerran sanoin että tuo juttu toimii ihan oikeasti niin sain joukon hoitajia silmilleni joten se siitä. Muutenakaan ei henkilökunta tuntunut sijaisia paljon arvostavan ja tuo sijaisuus olisi jatkunut, muta itse en halunnut sitä jatkaa pitkien työmatkojen takia ja varsinkin kun tarjottiin lähempää kotia oman alan sijaisuutta.

Nyt mietin josko ottaisin ouhelimen käteen ja soittaisin tuolle esimiehelle ja kertoisin mitä sielä ihan oikeasti tapahtuu.

Tän kirjotan tänne... kun kuitenki päiväkotiasiaan kuuluu.
Eli eilen kun menin hakemaan likkaa, (olivat olleet ulkona tiedä kuinka monta tuntia) hoksasin ettei yhdelläkään lapsella ollut kurahousuja jalassa! :o

Kotio ku päästiin, nii sai housuista sekä takista vääntää vedet pois että voi edes laittaa patterille kuivumaan.. :headwall:
Kipeeksihän nuo muksut vielä tulee, ku ei huolehdita.

Älytöntä toimintaa!

Tänään sit sanoin hoitajalle, et meittin pimulle kurikset jalkaan jos kerran ootte ulos menossa, ettei kipeeksi tule.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Ite oon ollu monta vuotta päiväkodissa töissä, eikä se tuollasta joka paikassa ole.

Onneksi näin varmasti onkin. Myös meidän lapset on aivan ihanassa päiväkodissa ja muistin mainita lasten omalle hoitajalle kuinka onnellinen olen tuon kokemuksen jälkeen siitä miten hyvää hoitoa laspet saavat.

Sitä kun pitää niin itsestään selvänä ettei muista mainita, mutta kun oli ollut rankka päivä töissä ja menin hakemaan omia lapsia hoidosta ja halailivat siellä hoitajaa ennen kotiin lähtöä kerroin että olemme todella tyytyväisiä heidän saamaansa hoitoon, kun olen tässä tajunnut että ei se olekaan itsestään selvyys.

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Yhtenä päivänä pihalla eskarit ja muutama muukin isommista kiusasi yhtä näistä lapsista ja lopulta kun tou pieni hermostui ja heitti hiekkaa toisen silmille niin heti puuttui ryhmän hoitaja asiaan otti pojan kiinni ja kielsi tätä ja kun poika laittoi hanttiin niin laittoi pojan maahan makaamaan ja oli itse polvillaan pojan selän päällä ettei poika pääse karkuun.
Jäin miettimään että onko tämä nyt ihan oikeasti ammattimaista käytöstä.

Olen itsekin ollut todistamassa tällaista "rauhoituskeinoa" erään päiväkodin läheisyydessä. Päiväkodin täti istui maassa selällään makaavan pojan päällä pitkän aikaa. Välillä hän sanoi pojalle, että "Heti kun rauhoitut, pääset pois." En tiedä miten kauan poika maassa makasi, koska lähdimme jonkun ajan kuluttua pois, mutta ainakin 20-30 minuuttia. Sen muistan ajatelleeni, että kukakohan vahtii tällä aikaa niitä muita ryhmään kuuluvia lapsia, kun tämän yhden hoitajan aika meni 100 %:sti tähän yhteen kiukuttelevaan lapseen. Olivat nimittäin leikkimässä yleisellä puistoalueella, joka ei ole edes aidattu ja vieressä kulkee erittäin vilkasliikenteisiä teitä. :o

Ottamatta kantaa kyseiseen mainittuihin tapauksiin, mutta kiinnipitäminen on joskus ainoa rauhoituskeino. Mieluiten lasta varmasti sylissä pitäisi, mutta esim eskari-ikäisellä erkalla voi olla aikamoiset voimat. Joten joskus turvallisuuden takia (lapsen ja muiden), päiväkodin henkilökunta voi joutua pitämään karuinkin menetelmin kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ottamatta kantaa kyseiseen mainittuihin tapauksiin, mutta kiinnipitäminen on joskus ainoa rauhoituskeino. Mieluiten lasta varmasti sylissä pitäisi, mutta esim eskari-ikäisellä erkalla voi olla aikamoiset voimat. Joten joskus turvallisuuden takia (lapsen ja muiden), päiväkodin henkilökunta voi joutua pitämään karuinkin menetelmin kiinni.

poika ei ollut isokokoinen, mutta tarvitsi kaksi hoitajaa kiinnipito tilanteissa siinä kyllä olet oikeassa että joskus noissa tilanteissa joutuu käyttämään voimaa.
Lähinnä minua kummastutti se että kun muut lapset ärsyttivät tätä kyseistä lasta ja kaikki pihalla olijat tiesivät mihin tilanne päättyy niin kukaan ei puuttunut tuohon kiusaamiseen ennenkuin tuo lapsi heti sitä hiekkaa.
Tilanne olisi voitu vältää nuo isomat lapset eivät minua totelleet vaikka mitä olisin sanonut.

jes, kerrankin päiväkoditkin saa paskaa niskaan :kieh:
siellä ne teidän kullannuppunne on hoidossa ja oikein monen valvovan silmän alla lää lää lää, en ikinä veis lastani pph:lle sehän on yksin niiden lasten kanssa koko ajan ja kukaan ei tiedä mitä siellä tapahtuu lää lää

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
siellä ne teidän kullannuppunne on hoidossa ja oikein monen valvovan silmän alla lää lää lää, en ikinä veis lastani pph:lle sehän on yksin niiden lasten kanssa koko ajan ja kukaan ei tiedä mitä siellä tapahtuu lää lää

täh? Oletko iloinen kun aikuisten toimesta kiusattu lasta?

täh? Oletko iloinen kun aikuisten toimesta kiusattu lasta?

no en tietenkään ole! (saako tuosta kirjoituksesta sellaisen kuvan? sitä en tarkoittanut sillä suinkaan, anteeksi!) vaan sitä tällä tarkoitan kun täällä aina ruoditaan hoitomuotoja vastaan pph vs tarha, ja aina (melkein)vedotaan siihen ettei voi luottaa yhteen hoitajaan vaan on hyvä kun pk:ssa on useampi, mut jos ne useat hoitajat sattuu kaikki olemaan tuommosia kuspäitä kuten ap:n kirjoituksesta huolui ni eipä se oo parempi hoitomuoto sekään

Ja sun ogelma oli mikä? Ai nii no tietennii se jotta iltalääke on ottamatta! Kipin kapin lääkekaapille ettei enemmän ala oireileen!

Ja sun ogelma oli mikä? Ai nii no tietennii se jotta iltalääke on ottamatta! Kipin kapin lääkekaapille ettei enemmän ala oireileen!

jep, kiitos "ystäväiseni" muistutuksesta, onkin ottamatta, miks sä otit tän asian näin? en mie sitä ihan noin tarkoittanut, kuten varmaan huomaisitkin jos lukisit nenääs pitemmälle :/

Yhteistyössä