Näin se uusi vuosi alkoi samoissa merkeissä...vauvan kanssa taas yö valvottu :/ Muokattu: please vinkkejä! Tää mamma sekoo kohta.

18.09.2009
430
0
16
Alkaa pikkuhiljaa päässä napsumaan. Kuukauden ikänen valvoo yöt ja siis todellakin VALVOO, tänä yönä nukkunut klo 01-03 ja 03.30-03.45. Kaiken muun ajan ollut hereillä. Ei itke, mut ei vaan nuku.
On kokeiltu syli, sitteri, tissi, tutti, pullo, mut ei auta mikään.

Ja yllätys: päivisin vetelee kolmen tunnin unia ollen välillä vaan tunnin hereillä. Kysymys kuuluukin: millä ton rytmin saa käännettyä?

Ja te jotka ootte sitä mieltä, ettei noin pienen rytmiä saa muokata, oon sen kuullut jo niin monta kertaa, etten kaipaa sitä tietoa.
Mulle sanoivat hoitajat synnytyssairaalassa (valvoi jo siellä yöt) että vauvaa voi valvottaa päivisin niin nukkuu paremmin öisin. En vaan ole keksinyt, että miten sitä vauvaa saa valvotettua kun nukahtaa väkisin...

En ole äiti, mikä heti aluksi sanottakoon, mutta hoidan vajaan kahden kuukauden ikäistä ja hänellä on ns. rytmi. Tarkoitus on nukkua klo 8.30-10, 12-14, 16-17 ja 19-7. Kun lapsi meinaa nukahtaa "väärään aikaan", lasken hänet sylistä sohvalle/sitteriin ja kummasti heti herää... En halua ottaa kantaa siihen, kuuluuko tuon ikäisellä olla rytmi vai ei. Mutta näin me toimitaan.

No toi ei kyl oo mitään herkkua. Ite oon joutunut vain kaks yötä valvomaan oksennustaudissa ja sekin jo tekee tiukkaa. Mulla ei kyl taida olla mitään hyviä vinkkejä rytmin siirtoon.

hmm, en tiiä mitä mieltä muut on siitä että saako vauvaa herätellä... mutta mä tein niin et jos poika meinas nukahtaa väärään aikaan niin kutittelin ym. jotta pysyi hetken pidempään hereillä...
onko vauva siis sellainen että vaatii huomiota hereillä ollessaan öisin...? vai makaako ihan tyytyväisenä sängyssä?

Meillä oli ihan samanlainen vauva. Päivällä nukkui 6 h putkeen ja yöt valvoi :(

Ei pystynyt millään mitään hereillä. Peppupesussa ehkä heräsi ja oli 5 min hereillä ja sitten koisasi vaikka oli missä :/

Kyllä se jossain vaiheessa alkoi helpottamaan, olisiko ollut 2 kk:n paikkeilla ja sitten meillä hetki nukuttiinkin jo yöt kunnes alkoi sitten ihme ähinä-puhina-vaihe.

Nyt vauva kohta 7 kk ja edelleen nukkuu välillä päivisin paljon paremmin. Mutta nyt sentäs jollain lailla nukutaan ne yöt. 5-6 kk:n kieppeillä alettiin herättelemään vaunuista että sai nukkua max 4 h kerralla.

Tsemppiä :hug:

Mä tiedän mitä tuo on. Ja mitä se on, kun väki vänkyttää, että "no pidä sitä päivisin hereillä! seurustele sen kanssa!" - he eivät ole ilmeisesti törmänneet vauvaan, joka todellakin nukkuu silloin kun huvittaa, vaihdoit sitten vaippaa taikka lauloit sille spice girlsiä.

En osaa neuvoa, koska meillä ei auttanut muu kuin aika. Sitä kesti kolmisen ensimmäistä kuukautta. Ja se oli yhtä helvettiä. Mutta se meni ohi. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
hmm, en tiiä mitä mieltä muut on siitä että saako vauvaa herätellä... mutta mä tein niin et jos poika meinas nukahtaa väärään aikaan niin kutittelin ym. jotta pysyi hetken pidempään hereillä...
onko vauva siis sellainen että vaatii huomiota hereillä ollessaan öisin...? vai makaako ihan tyytyväisenä sängyssä?

Sängyssä ei suostu makaamaan kuin silloin kun on nukahtamassa, eli yleensä päivällä :D Sylissä pitäis olla koko ajan, ja haluaa seurustella. Olen kokeillut tätä paljon puhuttua taktiikkaa, että öisin ei seurustella, ja ollaan hiljaa pimeässä. Ei auta, VAATII seurustelua. Voi kun makaiskin tyytyväisenä sängyssä, antaisin olla siellä ja nukkuisin...

No tuo on tosi kurja tilanne :hug:
Meillä tuo tänään 6kk ei nuku kuin 2h pätkiä yöllä ja välillä on myös hereillä.Päivisin ei nuku kuin 2-4h yhteensä.Eli syy ei ole tässäkään.
Sorry ap :ashamed: ei tästä ole sulle apuja,mutta ymmärrän sun murheen.
Mullakin on tuo kohta 3v ja 4v tuossa niin päivisin et pysty nukkuun.
Jaksuja.

Hävettää ihan aikasemmat ajatukset, mun eka nukku kuukauden ikäsenä jo kuuden tunnin yöunia, ja kolmekuisena jo 8-10 tuntia. Ja alusta lähtien nukkui öisin, heräs vaan välillä syömään. Silloin ajttelin, että onko se nyt niin vaikeeta se pienen vauvan kanssa oleminen...Vähänpä silloin tiesin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö naapurin:
Hävettää ihan aikasemmat ajatukset, mun eka nukku kuukauden ikäsenä jo kuuden tunnin yöunia, ja kolmekuisena jo 8-10 tuntia. Ja alusta lähtien nukkui öisin, heräs vaan välillä syömään. Silloin ajttelin, että onko se nyt niin vaikeeta se pienen vauvan kanssa oleminen...Vähänpä silloin tiesin.

:D mun poitsu nukkui yöunet klo 22-04 ja siinä välissä heräs 3 kertaa syömään ja 3-6krt ihan muuten vaan, päivisin nukkui 15-30min pätkissä... joten tiedän kyllä miten rankkaa on kun vauva ei nuku... meillä helpotti päivällä nukkuminen ehkä siin 2-3kk iässä kun aloin nukkumaan poika kainalossa päikkäreitä.. sitten nukuttiin 2-4 tuntia kerrallaan...

en oikein muuta osaa neuvoa kun että koita estää päivisin se pitkään nukkuminen.. josko sitten yöllä nukuttais paremmin...
jaksuja paljon :)

Isompi lapsi omaan huoneeseen ja te tosiaan istutte sylikkäin pilkkopimeässä. Kun hän huomaa ettei saa sinulta huomiota niin alkaa nukkumaan. Kokeile siis uudestaan tätä taktiikkaa. Eihän se tosiaan välttis teillä onnistu, mutta meillä onnistui. Tosin neiti nyt puolitoistavuotias ja harrastaa taas yövalvomista. Johtunee todennäköisesti poskihampaista tai näin ainakin toivon :D

Täälläkin valvottu yö kolmesta asti 8kk kanssa.kaiken hyvän lisäks ei nukkunu päikkäreitäkään,joten mäkin voin vaan toivoa et olis hampaita...mä oon kuolemanväsynyt,,

meillä pojalla alkoi olemaan yö/päivärytmi vasta n. 3kk iässä. sitä ennen nukkui kun nukutti ja söi + valvoi kun siltä tuntui. tästä huolimatta teimme iltarutiinit sun muut, on ehkä auttanut myöhemmin, hänellä on tosi hyvä päivärytmi ja nukkuu yöt hyvin. poika on nyt 1v 4kk.

tsemppiä, joskus vain aika auttaa! kannattaa kaikesta huolimatta noudattaa vauvallakin iltarytmejä ja -rutiineja. siitä se pikku hiljaa lähtee.

onko sulla mahdollisuutta pyytää joskus joku perheenjäsen tai ystävä leikkimään taaperon kanssa päivällä jotta saisit nukuttua?

Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
meillä pojalla alkoi olemaan yö/päivärytmi vasta n. 3kk iässä. sitä ennen nukkui kun nukutti ja söi + valvoi kun siltä tuntui. tästä huolimatta teimme iltarutiinit sun muut, on ehkä auttanut myöhemmin, hänellä on tosi hyvä päivärytmi ja nukkuu yöt hyvin. poika on nyt 1v 4kk.

tsemppiä, joskus vain aika auttaa! kannattaa kaikesta huolimatta noudattaa vauvallakin iltarytmejä ja -rutiineja. siitä se pikku hiljaa lähtee.

onko sulla mahdollisuutta pyytää joskus joku perheenjäsen tai ystävä leikkimään taaperon kanssa päivällä jotta saisit nukuttua?

Täytyy yrittää noita rutiineja pitää, vaikkei niistä tällä hetkellä mitään hyötyä olekaan...
Kyllä saan lapselle hoitajan päivällä pari-kolme kertaa viikossa, ja saan nukkua aina pari tuntia. Ilman sitä en varmaan olis enää järjissäni. Mutta silti kun yöllä saa nukkua sen 2-4 tuntia, alkaa univelka olla sellanen et sais nukkua viikon putkeen, ennen ku olis pirtee :D
Isä auttaa vauvan kanssa öisin viikonloppuina, muulloin herää neljältä töihin joten ei kauheasti voi auttaa öisin.
Toki tästä selviää, ei toi ikuisesti voi kestää. Välillä vaan kun on tosi väsynyt, ei jaksa muistaa että tää on vaan vaihe..

Vedellä ennen vanhaan muokattiin rytmiä. Eli massu täydeksi, mutta ei nuku pitkään. Eli aamusta antaista vain vähemmän maitoa yrittäen saada suurimman maitotankkauksen iltaan. Näin se ennen muinoin tehtiin.

Meillä kuopus oli samanlainen. Ja sitä huonounisuutta / yövalvomisia kesti siten, että nukuin eka täyden yön kun tyttö oli 9kk. Että varaudu siihen. . .
Juuri tämän vuoksi olin todella tyytyväinen, että esikoisella oli tarhapaikka ja pystyin nukkumaan päivällä ainakun vauvakin nukkui. Eli ainut keino mitä voin antaa vinkkiä on se, että yritä saada lapsesi päivällä hoitoon (mummolle, tarhaan väliaikaisesti tms), jotta saisit itse nukuttua ainakin jonakin päivinä. Muuten rupee polla sekoo.

nukut sitten vaan itse jos lapsi ei itke.annat touhuta sängyssä omiaan.laitat eri huoneeseen ja jos itkee heräät varmaan siihen?tietenkään et laita leluja etkä mitään sinne sänkyyn.laitat yöllä valot kiinni ja sanot nyt nukutaan.annat olla sängyssä

Nostan vielä. Kiitos vastauksista! Toi ongelma on siis lähinä se, et nukkuu päivät ja valvoo yöt, joten ihan ei onnistu ettei seurustella ollenkaan öisin. Kyllä se osansa vaatii sit yöllä, kun päivällä ei kertakaikkiaan pysy hereillä kuin pieniä pätkiä.

Niitä keinoja tarvittais nyt hereillä pitämiseen päivällä. Vaikka kai se sit vaan niin on, et se rytmi muuttuu itekseen jossain vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
mä jossain vaiheessa valvotin muutamana iltana vauvaa että se sitten yöllä nukkui. hyvin toimi ja rupes äkkiä meneenkin niin että söi sen yhden kerran aamuyöllä ja jatkoi unia.

Miten sait pysymään hereillä? Mä oon nyt koko illan yrittäny, vaihtanu vaippaa, siirtäny keittiön pöydälle makaamaan, yrittäny seurustella, mut pysyy hereillä vaan vähän aikaa ja nukahtaa...

Yhteistyössä