N
Nainen
Vieras
Tämän päivän Iltalehdessä koskien parisuhteen kieltolistaa:
1. Älä syytä puolisoasi siitä, että sinulla on paha olo.
Sarajärvi: "Tunne on aina oma. Kiukun ja pahan olon tunteet tulevat sinusta eivätkä ole puolisosi tekemiä. Omat tunteesi pohjautuvat sinun kokemuksiisi."
2. Älä yritä muuttaa puolisoasi.
Sarajärvi: "Ainoa, jota todella voimme muuttaa, on oma itsemme. Voimme vaikuttaa vain omiin toimintatapoihimme ja käyttäytymismalleihimme."
3. Älä käytä sanaa "sinä". Korvaa se minä-puheella.
Sarajärvi: "On parempi kertoa, että 'minun on paha olla, kun '. Omista tunteista ja kokemuksista ei voi syyttää toista. Voi olla, että toinen ei ole edes tajunnut tekevänsä jotain hassusti tai itsekkäästi, jollei siitä puhuta ääneen."
4. Älä käytä sanoja "ei ikinä" ja "aina".
Sarajärvi: "Ei asioita voida yleistää. Ei kaikki ole aina pielessä. Oikeastaan ei voi sanoa, että toinen ei ikinä tee jotakin, sillä se tuskin on totta."
5. Älä puolustele.
Sarajärvi: "Jos puhutaan, että 'minä teen sen vuoksi niin, että sinä teet noin' tai että 'minun on pakko tehdä näin, koska sinä teet noin' siirretään vastuu toiselle. Toisen käytös ei oikeuta sinua toimimaan tietyllä tavalla. Esimerkiksi se, että toinen ei huomioi sinua, ei kuitenkaan oikeuta lähtemään kapakkaan katselemaan muita."
6. Älä mökötä ja pidä mykkäkoulua.
Sarajärvi: "Mykkäkoulu ja vihanpito ovat oman vihan ylläpitoa. Ne estävät toista lähestymästä ja selvittämästä ongelmia. Asioita ei voi ratkaista tai käsitellä silloin neutraalisti. Asioista on voitava riidellä asioina."
7. Älä ylläpidä taistelua.
Sarajärvi: "Asioista tulisi pystyä puhumaan sellaisina kuin ne ovat. Molempien osapuolten tulee myös kuunnella toista. Ole tilanteessa aidosti. Näe virheesi ja erheesi sekä kykene pyytämää anteeksi."
8. Älä tee johtopäätöksiä toisen käytöksestä.
Sarajärvi: "Välillä teemme turhan pitkälle johtopäätöksiä toisesta ihmisestä. Silloin ei olla enää tekemisessä itse asian kanssa, vaan mennään jonnekin, jossa päätelmillä ei ole todellista pohjaa. Veikkailut ja oletukset eivät ole totuus."
9. Älä ole liian kontrolloiva.
Sarajärvi: "Kontrolli on epäluottamuslause toista kohtaan."
10. Muista hyvät tavat.
Sarajärvi: "Miksi kaikista rakkainta kohtaan pitäisi toimia huonosti? Rakasta ihmistä tulisi pitää arvossa, huomioida, olla kohtelias eli toimia hyvien tapojen mukaan. Valitettavan usein ihmiset kohtelevat kumppaniaan huonommin kuin sellaista ihmistä, josta eivät pidä. Asioista eri mieltä oleminen ja riiteleminen on taitolaji."
Eikös me naiset toimita juuri näin? Itse naisena myönnän, että itsestäni löytyy juuri näitä piirteitä!