NAISELLINEN nainen, jolla veli > miten SINUSTA tuli SINÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lukki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lukki"

Vieras
Tätä voisi varmasti kysyä miehiltäkin päinvastoin, mutta siis:

Te naiset jotka olette kiinnostuneita naisellisista jutuista kuten meikkaus, hoiva-ammatit, verhot, sisustus, luette naistenlehtiä, kikatatte, käytätte puhekielessä sanaa "ihana", katsotte Sinkkuelämää, tai teette edes jotain näistä, ...

OHJATTIINKO teitä lapsena näihin naisellisiin asioihin, vai olivatko ne mielestäsi SISÄSYNTYISIÄ?

Kun teillä oli veli siinä vierellä kasvamassa, niin miksi hänestä tuli kuitenkin MIES ja sinusta NAINEN sosiaalisesti?

Voisitko kuvitella että jos sinulle olisi veljen ohella tarjottu vain miehisiä juttuja, kuten rekka-autoja leluiksi ja hiuslenkkejä ritsoiksi, olisitko mennyt siihen mukaan, vai olisitko haikaillut kuitenkin naisellisten juttujen perään?

Miksi sinä et yleensä huristellut autolla 160 km/h toisin kuin veljesi - tai jotain muuta vastaavaa? Etkö osannut, etkö halunnut vai eikä vain tullut mieleen?

Kerran eräissä juhlissa oli pukukoodina tumma puku, ja yksi työporukastamme oli pukeutunut vahingossa vihreään mekkoon. Illalla kuulin kun moni nainen, jolla on veli, sanoi että "voi apua, se mekko... varmaan kukaan noista miehistä ei edes miettiny sitä, mut me naiset, noloahan se..."

Mistä te veljen kanssa kasvaneet olette siis saaneet sen naisellisen koodin mielenkiinnon kohteisiin ja käytökseen? Onko se vanhempien aikaansamaa vai jotain ihan muuta?

Tiedän että on myös poikatyttöjä, mutta tässä kiinnostaisi se, miten naisellinen nainen on kokenut lapsuutensa jos kotona on ollut veli ja veljestä on tullut "äijä".

Loistava kysymys, koska mä olen miettinyt IHAN samaa! Miten on mahdollista, että mieheni kaksi siskoa soittelevat toisilleen joka ilta, mutta mies ei soita siskoilleen. Kukaan ei ole kieltänyt miestä soittamasta, mutta siskot todella tykkäävät puhua, mies ei. Mitä lapsuudessa on tapahtunut, ei siis huonoa vaan ylipäänsä jotain, että tiet ovat "eriytyneet"?

Väittäisin sen olevan sisäsyntyistä, jotenkin sen on pakko olla joko geeneissä tai muuten vain 'kuuluvan' sukupuoleen. Tiedän mistä puhun, koska olen kasvanut kolmen veljen kanssa, joista yksi kaksonen. Kotona en ainakaan muista, olisko minua mitenkään tietoisesti ohjattu naisten juttuihin. Ellei sitten veljien mollausta ja alentuvaa käytöstä lasketa siksi? (Joka on jatkunut aikuisuuteen asti kahden veljen taholta)
Roikuin puissa ja seikkailin metsissä niin kuin kylän muutkin pojat ja ihan naisellinen minusta on kait tullut. :)

Olen kiinnostunut meikkauksesta, opiskelen hoiva-ammattia, luen naistenlehtiä, olen kiinnostunut sisustuksesta, käytän puhekielessä sanaa ihana, tykkään Sinkkuelämästä... Ehkä olen sitten naisellinen nainen? Jotkut on ainakin näin sanonut.

On mulla veli, joka on pienestä asti ollut kiinnostunut autoista ja poikien jutuista. Itsekin kyllä pienenä leikin autoilla ja poikien leluilla myös, mutta mulla oli tyttöjenkin leluja paljon. En usko, että kukaan on mua ohjannut tyttöjen leluista ja muista kiinnostumaan. Ja koen kyllä nykyäänkin olevani muutakin kuin naisellinen nainen. On mulla muitakin kiinnostuksen kohteita, jotka ei perinaisellisia ole.

Olen kiinnostunut meikkauksesta, opiskelen hoiva-ammattia, luen naistenlehtiä, olen kiinnostunut sisustuksesta, käytän puhekielessä sanaa ihana, tykkään Sinkkuelämästä... Ehkä olen sitten naisellinen nainen? Jotkut on ainakin näin sanonut.

On mulla veli, joka on pienestä asti ollut kiinnostunut autoista ja poikien jutuista. Itsekin kyllä pienenä leikin autoilla ja poikien leluilla myös, mutta mulla oli tyttöjenkin leluja paljon. En usko, että kukaan on mua ohjannut tyttöjen leluista ja muista kiinnostumaan. Ja koen kyllä nykyäänkin olevani muutakin kuin naisellinen nainen. On mulla muitakin kiinnostuksen kohteita, jotka ei perinaisellisia ole.

Tää ON mielenkiintoista! Lukisitko vapaaehtoisesti esim. Tekniikan maailmaa tai vaikka miesten keskustelupalstoja, vai meneeko esim. tämä Kaksplus ja esim. Me Naiset -lehti edelle? Entä oletko "varma" että oikeasti haluat lukea Me Naista tms. vai ajaudutko sinne koska ne on naisille tehty? Entä veljesi? :) :)

No mulla on montakin veljeä, eivätkä he kaikki ole mitään "äijiä".
Huokaus, sori...mutta yksinkertaisen ihmisen tekemä aloitus ja mietkinkin, että vaivaudunko edes selittämään mitään.

Meissä on veljien kanssa paljon persoonakohtaisia eroja, samanlaisimpia keskenään minä ja yksi veli (joka muuten on aina sisustanut, leiponut ja ollut tarkka ulkoisesta olemuksestaan ollen silti myös perinteisesti miehekäs), muut ovat aika erilaisia keskenään.
Minä olen perheestä ainoa autoista ja metsästyksestä kiinnostunut ja nuorimpana kesätöihin ym. lomatöihin hakeutunut (mm. maalaamaan ja kunnostamaan vanhoja rakennuksia), kun taas veljet ovat nirsompia työympäristön suhteen.
Ja silti, olen erittäin tarkka ulkoisesta olemuksestani ja muutenkin naisellinen, vaikken olekaan kiinnostunut hoiva-alasta tai naistenlehdistä.

Meillä ei muuten ollut erikseen tyttöjen ja poikien leluja, joten leikimme kaikki yhdessä sotaa, kotileikkejä, barbeilla, muotikuvauksia (veljet pukeutuivat naisiksi ja minä kuvasin), legoilla, autoradoilla jne.
Uskon, että "naisellisuus" ja "miehisyys" ainakin nykyisen stereotypisen mallin mukaisena on suureltaosin opittua käytöstä, ei niinkään sisäsyntyistä.

[QUOTE="Lukki";29595959]Tää ON mielenkiintoista! Lukisitko vapaaehtoisesti esim. Tekniikan maailmaa tai vaikka miesten keskustelupalstoja, vai meneeko esim. tämä Kaksplus ja esim. Me Naiset -lehti edelle? Entä oletko "varma" että oikeasti haluat lukea Me Naista tms. vai ajaudutko sinne koska ne on naisille tehty? Entä veljesi? :) :)[/QUOTE]

No mun veli tekee työkseen ja harrastaa myös autoja. Ei kyllä naisten lehdistä ja tuollaisista ole kiinnostunut yhtään. Itse en ole Tekniikan maailmaa koskaan lukenut, mutta Me Naisia kyllä luen, se on ihan mielenkiintoinen lehti. Toisaalta taas pienenä luin tietokirjoista (niin se oli sitä aikaa vielä, kun ei ollut nettiä joka talossa) dinosauruksista ja avaruudesta ja tähtitieteestä, historiasta, siinä tyttöleikkien ohella. Näistä asioista olen muutenkin edelleenkin kiinnostunut ja luen netistä ja välillä lainaan kirjojakin näistä aiheista. Ne ei taida olla just niitä perinaisellisia aiheita? Menen vähän mielenkiinnon kohteiden mukaan, en sukupuolen. Tekniikasta en paljoa ymmärrä, niin en ole jaksanut lukeakaan. Naiselliseksi mua on tosiaan luonnehdittu, mutta se on ulkoinen käytös ehkä. Itse en koe olevani niin naisellinen kaikissa asioissa.

Uskon, että "naisellisuus" ja "miehisyys" ainakin nykyisen stereotypisen mallin mukaisena on suureltaosin opittua käytöstä, ei niinkään sisäsyntyistä.

Voit uskoa mitä huvittaa, mutta aihetta on tutkittu paljon ja naisissa ja miehissä on selviä synnynäisiä eroja (gaussin käyrä tietysti). Ihan aivoista ja hormooneista lähtien. (Googlaamisen saat hoitaa itse, jos aihe kiinnostaa.)

Alkuperäinen kirjoittaja ¤vieras¤;29596392:
Voit uskoa mitä huvittaa, mutta aihetta on tutkittu paljon ja naisissa ja miehissä on selviä synnynäisiä eroja (gaussin käyrä tietysti). Ihan aivoista ja hormooneista lähtien. (Googlaamisen saat hoitaa itse, jos aihe kiinnostaa.)

Keskimäärin on eroja joo, mutta noin puolella naisista on ns. naisaivot ja miehillä ns. miesaivot, lopuilla vastakkaisen sukupuolen tai "seka-aivot".

Siis sehän on päivänselvää, että sukupuolierot EIVÄT ole kulttuurista johtuvia. Tämä on aivan ihmisten aliarviointia väittää noin. "Aa, pekka ja jarmo haluaa insinööriksi/automekaanikoksi niin minäkin haluan, koska muutkin miehet" Säälittää ihmiset ketkä selittävät kaiken (sairaudet, ongelmat) ympäristöllä. Aina syy on kulttuurissa ja ympäröivässä yhteiskunnassa.

Mä leikin nukeilla, barbeilla ja tykkäsin tyttöjen leikeistä kun taas veli halusi aina leikkiä autoilla, junilla ja pelata jalista. Ei vaikuttanut negatiivisesti naiseuteen :)

Mulla kaksi veljeä ja toki leikin ekan vuodet autoilla mutta kuulemma jo siinä 3-vuodesta eteenpäin olin erilainen kuin veljeni. Halusin esiintyä, laulaa, neuvoa, hoivata nukkeja leikkiä kotia jne. Paljon enemmän kuin veljeni.

Sitähän on vaikea sanoa mistä se johtuu, oliko se käytös sisäistä vai ympäristön vaikuttamaa. Itse kun olin päivät päiväkodissa vuoden ikäisestä eli periaatteessa olin enemmän muiden lasten kuin veljiensä seurassa.

kyllä on taas.. täytyy hankkoa jotain parempaa lukemista... ainahan on ollut naisia jotka kasvaa vaikka monen veljen kanssa ja silti niistä tulee naisia. Vai jotain rekkalesbojako niistä pitäisi tullla jos on veli??? nainen on nainen ja mies on mies piste fi.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Kävi sääliksi tyttöämme tässä yksi päivä. Taloyhtiössä oli järjestetty tällainen pikku pihatapahtuma, johon osallistui paljon lapsiperheitä. Siellä pojat pelasivat jalkapalloa, ja tyttömme, joka tykkää jalkapallosta ja on ikään nähden aika taitava, halusi mukaan. Hän meni porukkaan odottamaan (ei siis yrittänyt napata palloa, vaan meni kentälle ja teki läsnäolonsa tiettäväksi). Pojat kyllä näkivät hänet, mutta teeskentelivät, ettei hän ollut paikalla. Siis yksinkertaisesti ohittivat hänet kuin hän olisi ollut täysin näkymätön! Yhdenkään pojan vanhemmat eivät puuttuneet tilanteeseen, ainoastaan me kehotimme poikia huomioimaan tytönkin. Tämän kehotuksen jälkeen ainoastaan yksi pojista elehti vähän siihen suuntaan, että olisi ollut ottamassa tytön mukaan. Tyttö luovutti itse.

Miettikääpä jos tällainen kohtelu jatkuu vuosikymmeniä? Itse muistan teiniaikoina, miten vaikeaa oli olla muusikko tyttönä. Siis meillä oli neljän muun tytön kanssa bändi. Soittelimme tasan yhtä hyvin/huonosti kuin muutkin ikäisemme pojat. Saatiin keikkoja, mutta oli todella karua huomata, ettei meitä oikein autettu missään. Souncheckeä ei tehty kunnolla, teknisiin vaikeuksiin ei saatu apua, ainoastaan todella harva poika jolla oli hyvä itsetunto uskalsi tulla sanomaan mitään positiivista. Ja kummassakaan näistä esimerkeistä kukaan aikuinen ei KEHOTTANUT poikia ja tyttöä käyttäytymään ns. sukupuolensa mukaisesti. Kukaan ei sanonut ääneen ajatusta siitä että pitäisi toimia niin tai näin. Tavallaan noissa tilanteissa käytetään kuoliaaksi vaikenemista ja hiljaista esimerkkiä sekä puuttumattomuutta kasvatus- ja sosiaalistamiskeinoina, ei suoria käskyjä ja kehotuksia. Tästä syntyy varmasti se vaikutelma, että sukupuoliroolit ovat luonnollisia, koska kukaan ei ole sanoittanut asioita riittävästi.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
"Naismainen" ja "miesmäinen" käytös kaikkineen on geeneissä ja sisäänrakennettua. Siksi tiettyjä piirteitä ja ominaisuuksia ylipäänsä mielletään toiselle sukupuolelle, eikä esimerkiksi pitkille, lihaville tai isonenäisille. Yhdistävä tekijä ominaisuuksien ilmentymisessä on siis sukupuoli.

Toki voi yrittää taistella luontoa vastaan. Useimmitenhan tai AINA se menee kuitenkin niin päin, että naisesta yritetään tehdä miestä. Mikä on väärin! Ei ole mitään pahaa tykätä "pehmeistä asioista" jne. Ei naisen tarvi olla mies saadakseen samaa ihmisarvoa!

[QUOTE="Mimosa";29596962]"Naismainen" ja "miesmäinen" käytös kaikkineen on geeneissä ja sisäänrakennettua. Siksi tiettyjä piirteitä ja ominaisuuksia ylipäänsä mielletään toiselle sukupuolelle, eikä esimerkiksi pitkille, lihaville tai isonenäisille. Yhdistävä tekijä ominaisuuksien ilmentymisessä on siis sukupuoli.

Toki voi yrittää taistella luontoa vastaan. Useimmitenhan tai AINA se menee kuitenkin niin päin, että naisesta yritetään tehdä miestä. Mikä on väärin! Ei ole mitään pahaa tykätä "pehmeistä asioista" jne. Ei naisen tarvi olla mies saadakseen samaa ihmisarvoa![/QUOTE]

En voisi enempää olla samaa mieltä ja allekirjoittaa jtn kommenttia. Täysi peesi!

Mää leikin penskana aina 9 jätkän kanssa, ei mua paljo tyttöjen leikit kiinnostaneet silloin. Joka tapauksessa musta tuli tosi naisellinen nainen, vaikka veli olikin ja jätkien kans heiluin monet vuodet. Mut tuota "naisellinen nainen" määritelmää en ihan noin määrittelis niinku ap..

Mulla veljiä ja siskoja. Ollaan kaikki tytöt ihan naisia, mutta ns.vahvoja sellaisia ja veljeni ovat äijiä ;) väittäisin että äidillä ollut vahva vaikutus hän on näyttänyt esimerkillään naisen arvon ja myös isäni joka on herrasmies. Mielestäni myös veljeni suhtautuvat naisiin suht arvostavasti. Tykkään jutella miesten kanssa järkiperäisistä asioista mutta toisaalta olen erittäin nainen. Siinä mielessä että tykkään hömpästä jne.mun mielestä on sisäsyntyistä. Itse yritän kasvattaa pojistani sellaisia jotka eivät pelkää tyttöjen/ naisten vievän tilaansa vaan ottavat heidät mukaan.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä