Hae Anna.fi-sivustolta

naisten kateus

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä Katinka, 02.04.2006.

1. Katinka Vierailija

Mistä se johtuu?

Olen mielestäni aivan mukava, hymyilevä ihminen. En puhu toisista pahaa enkä syrji ketään porukassa. En yritä varastaa kenenkään poikaystävää.

Jostain syystä kuitenkin jatkuvasti, etenkin yöelämässä, törmää näihin inhottaviin selän takana supisijoihin.

Olen kokenut naisten taholta tanssilattialla tönimistä, naurun tirskahduksia, vihamielisiä mulkaisuja, porukassa syrjimistä, selän takana puhumista (josta olen kuullut luotettavilta tahoilta) jne jne.

Olen ihan nätti, tumma, pitkä ja hoikka (painoind. 19). Käyn salilla ja kroppani on kiinteä ja muodokas. Olen miesten puheiden mukaan kuuma pakkaus. En silti mielestäni ylpeile. Olen hymyileväinen ja ystävällinen. En itse pidä itseäni erityisenä, kauniimpiakin naisia on olemassa. Itse ihailen naiskauneutta.

Masentaa vain todella paljon tällainen kohtelu. Tunnen itseni usein todella ulkopuoliseksi. Välillä jopa pelkään naisia.

Muilla samoja kokemuksia? Pari lohdutuksen sanaa, kiitos :)

2. Ramona Vierailija

Emme näe itseämme toisten silmin. Sinussa on jotain ärsyttävää.

Voithan tietysti ihailla naiskauneutta, mutta eihän se mitään kerro ihmisen luonteesta eikä rakastettavuudesta, ainakaan toisille naisille. Miehethän nyt helpomminkin pitävät kaunista ulkomuotoa jopa takeena kauniista luonteestakin. Aina niin kauan, kunnes joutuvat pettymään johonkin tällaiseen uskomukseensa.

Miksi toisia lapsia aletaan kiusata koulussa? Siihen ei välttämättä löydy mitään varsinaista syytä, mutta jotenkin tämä lapsi kuitenkin poikkeaa muista. Sinultakin ilmeisesti puuttuu oma viitekehys, sellainen ryhmä, mihin kuulut. Onko näin, eli oletko ns. yksinäinen susi?

Kiusattu lapsi voi olla tunne-elämältään ja älykkyydeltään eri tasoa, kuin suurin osa muista. Siksi hän tavallaan itsekin jättäytyy eroon, elää hiukan kuin sivussa. Hänet on helppo ottaa silmätikuksi, jos sattuu tällaisia silmätikun etsijöitä lähettyvillä olemaan. Ja katastrofin ainekset ovat koossa. Erilaisuus on ärsyttävää.

Kyllä nämä samat lait pätevät aikuisenakin. Jokin sinussa viestii toisenlaisuudesta, vaikket itsekään sitä tiedostaisi. Voi olla, että näytät ylpeältä tai sellaiselta, joka pitää itseään hienompana. Ehkä ihan oikeastikin herätät kateutta, jos miehet ihailevat sinua.

Eikä tähän ole mitään muuta lääkettä, kuin että jatkat elämääsi. Kun nuoruus on ohi, ei sinulla näitäkään ongelmia enää ole.

3. Kateus? Vierailija

Minua taas ärsyttää tämä kauniiden ihmisten oletus, että joka ikinen ikävä asia heidän elämässään johtuu muiden kateudesta häntä kohtaan... Ehkä nämä supisijat ja seurasta syrjäyttäjät eivät muuten vaan pidä sinusta ihmisenä. Ihan tuollaista samanlaista kohtelua saa osakseen monet tavallisen näköiset ja jopa vähän rumemmatkin. Johtuuko ihmisten ikävä asenne silloinkin kateudesta?

Maailmassa nyt vaan on aina niitä, kenen kanssa kemiat ei kohtaa, miksi kaikkien pitäisi sinustakaan tykätä? Miksi sinä edes olet sellaisten ihmisten seurassa, jotka sinua syrjivät? Varmasti sinulla on ystäviäkin, keskity heihin, äläkä murehdi muiden ihmisten idioottimaista käytöstä. Aina löytyy sekä ikäviä että ihania ihmisiä, eikä joka ikinen inhottava kommentti välttämättä johdu kateudesta.

4. Katinka Vierailija

Niin... olen kuullut näyttäväni ylpeältä vaikka se luonteenpiirre on minusta todella kaukana. Olen myös kuullut kommentin että tuollaiset trimmatut bimbot luulee itsestään aina liikoja...

Aika jännä miten voimakkaita johtopäätöksiä ihmiset tekevät mutu-tuntumalla...

5. niin Vierailija

Samaan olen minäkin törmännyt etenkin juuri yöelämässä, siis ihmiset jotka näkevät minutkin ensimm. kertaa aloittavat tämän älyttömän latistuksen. Kyllä se vaan kuuluu näköjään kanatappeluun ja siihen että lähtisit kotiin niin uroot jää näille nälvijöille. En ollenkaan usko että olet ilman ystäviä mutta nämä jotka eivät tunne iskevät kiusaavat todellakin kaikkia erilaisia "" ei meidän sisäpiirissä "" olevia. Se on vaan kestettävä ja hymyiltävä entistä näpäkämmin.

6. röhnöttäjä Vierailija

Voihan pylly! Mistäs sinun kaltaisia idiootteja oikein tulee? Sinä olet juuri tyypillinen sellainen kateellinen...tukehdu siihen katkeruutes ja mene levittämään sitä pahaa oloasi muualle hei....

7. sardy Vierailija

Itselläni on vähän samoja kokemuksia, mutta olen ottanut sen kannan, etten välitä. Sekös niitä pirulaisia eniten inhottaa. Minulle on kuitenkin omat, hyvät ystävät, hyvä opiskelupaikka, kiva koti ja muutenkin olen onnellinen. Miksi siis välittäisin moisesta kateudesta? Päinvastoin, joskus oikein nautin siitä, että tietyntyyppiset 'naiset' katsovat ja ilkeilevät, koska tiedän, että kateudesta se johtuu ja pelosta, että vien heidän miehensä.

Kerrankin juttelin erään miekkosen kanssa baarissa ja olin todella hämmästynyt, kun joku ihan tuntematon nainen hyökkäsi kimppuuni eli alkoi tönimään baaritiskillä ja puhumaan kovaan ääneen (sättimään) kavereilleen minusta. En välittänyt asiasta ja myöhemmin tajusin, että muija oli ollut kiinnostunut siitä hemmosta, kenen kanssa vaihdoin kuulumisia. Enkä todellakaan ollut edes kiinnostunut koko tyypistä. Hän on vain tuttuni, jonka kanssa sanoin pari sanaa. Mutta tääkin nainen luuli, että 'vien' hänen ihastuksensa. Huvittavaa.

En jäänyt sitten katsomaan, että miten ilta heillä kehkeytyi. Ei kiinnosta moisten älypäitten vehkeilyt. Jos joku on kateellinen tai ilkeä, niin olkoon. En aio omaa iltaani pilata sen vuoksi.

Ole sellainen kuin olet ja älä välitä muiden kommenteista. Kateellisia räksyttäjiä riittää aina, muttei niiden pidä antaa vaikuttaa omaan itseensä.

8. hmm Vierailija

Mitä jos vaihtaisit päiväelämään? sieltä löytyy keskimäärin enemmän ns. täysipäisiä ihmisiä.

9. Kateus? Vierailija

Röhnöttäjä hyvä, ei minulla ole lainkaan paha olo tai tarvetta kadehtia ketään. Sinulla sen sijaan näköjään on kun haukut muita.

Mutta toki, jos haluatte uskoa, että kaikki ikävä mitä elämässänne tapahtuu, kumpuaa vain kanssaihmisten kateudesta, niin siitä vaan. Helppo ratkaisuhan se on: ei tarvitse edes miettiä omaa osuuttaan saamaansa kohteluun, vaan voi kätevästi syyttää kaikesta muita.

Jatkakaa toki pohdintojanne. Muuten, jos vaikkapa ylipainoista haukutaan, niin miksei koskaan kuvitella, että haukkuja olisi kateellinen sille ylipainoiselle?

Alkuperäiselle minä toivotan tsemppiä ja parempia kavereita. Ei noin ikävästi käyttäytyvien ihmisten seuraan edes kannata hakeutua.

10. Katinka Vierailija

Kiitos kommenteista. Helpottavaa aina lukea toisten kokemuksia.

Tälle yhdelle vastanneelle joka sanoi että kauniit ihmiset aina luulee sitä ja tätä... Miten voi olla pitämättä ihmisestä jota ei edes tunne? Minua kohtelevat huonosti täysin ventovieraat ihmiset. No, kyllä osaan arvata että kateutta se on mutta en käsitä miten joku voi vajota niin alas... ja vielä antaa alennustilansa näkyä niin selvästi. Luuleeko he ettei sitä kateutta huomaa heistä?

11. röhnöttäjä Vierailija

Miten sitten selität sen, että ventovieraat kohtelevat huonosti ihmistä, jota eivät edes tunne? Ja kyllä se kuule on tässä maailmassa ihan mahdollista, että ihmiset ovat ihan aikuisten oikeasti kateellisia toisilleen. Miksi sinun on niin vaikea uskoa sitä? Ja eiköhän juuri niille kauniille ihmisille ole kaikkein helpointa olla kateellinen, vai mitä?

12. nea Vierailija

Tiedän mistä puhut. En itse ole mikään kaunotar oman makuni mittakaavassa, mutta ulkonäköni ja luonteeni yleensä viehättää vastakkaista sukupuolta ja tästäkös olen saanut kuulla. Tutuilta ja puolitutuilta on tullut näitä ""tyrkkykommentteja"" ja bimboilu vihjauksia. Yllättävää kyllä kauniilta naisilta en ole koskaan sellaista kuullut - heitäkin ystävä- ja tuttavapiiriini kuuluu.

Pari todella kaunista ystävääni ovat saaneet myös osakseen mitä käsittämättömämpiä purkauksia jopa omilta ystäviltään. Huoraksikin on haukuttu, vaikka syytä ei todellakaan ole. Ulkonäkö ei tietenkään ole ainoa syy näihin katkeriin kommentteihin vaan kun nämä naiset ovat vielä menestyneitäkin ja tosi kivoja ihmisiä.

Sellaista se vaan on. Se joka väittää, ettei kateudella ole mitään tekemistä asian kanssa eivät vaan tiedä mistä puhuvat. Eivät ehkä ole kokeneet sitä tai edes nähneet kovin läheltä millaista se voi pahimmillaan olla. Toiselle näistä kaunotarystävistäni on esim. baarissa täysin tuntematon nainen tullut kaatamaan juomat päälle, koska naisen poikaystävä oli vilkaissut naista pari kertaa liian pitkään. Ystäväni ei ollut edes huomannut ko. pariskuntaa. Eikä paljoa tarvetta toisten vilkuiluun ole muutenkaan, kun on korviaan myöten rakastunut omaan avokkiinsa. Että sellaista...

13. parahoita Vierailija

Olisiko mahdollista että alkuperäinen kuvittelee jokaisen nauruntyrskähdyksen tai supatuksen olevan jotenkin häntä kohtaan suunnatuksi vaikka näillä ei olisi mitään tekemistä hänen kanssaan?

Oma äitini on juuri sellainen. Kun olen hänen seurassaan, näen että vieressämme olevat naiset ovat täysin uppoutuneita omiin juttuihinsa mutta äitini mielestä he puhuivat pahaa hänestä. Tätä lievää vainoharhaisuutta lukuunottamatta hän on aivan normaali.

14. c Vierailija

jos kertoisin puoliakaan mitä mulle on tapahtunut,ei kukaan uskoisi.kateus on hirveä asia ja tappaa kaiken.
    olen ollut kateuden kohteena enemmän tai vähemmän,ja se koettelee välillä todella uskoa ihmiseen.
    alkoi 15v.ja jatkuu sinne asti,kunnes olen niin vanha että en olen uhka toisille naisille.
    sen tiedän,että niillä joilla on se huono itsetunto,yleensä oireilu alkaa.huvittavinta on juuri se,että ensin minua ihaillaan ja sitten se kääntyy vähättelyksi,ei noteerata ja nakellaan ja vihjaillaan,jätetään asioita kertomatta jne.
    olen tullut siihen tulokseen,että kun miehet tykkää,olen sitten niiden ystävä.
    oikeastaan,se on mukavaa ;))

15. Katinka Vierailija

Niinpä, parempi olla ystävä miesten kanssa. He ovat reilumpia eivätkä ainakaan kateellisia. Mäkin olen joutunut kestämään mitä uskomattomampia juttuja naisten taholta...

16. Katinka Vierailija

En kuvittele. Läheisetkin ovat huomanneet miten jotkut naiset minuun suhtautuvat.

17. höh Vierailija

Jos sulla on läheisiäkin ihmisiä, mitä sä joidenkin pinnallisten yökiitäjien kikattelusta piittaat? Nyt vähän itsekunnioitusta peliin, likka.

18. jooo Vierailija

Normaali tulkinta sinua halveksivien ihmisten käytöksestä on se, että seurasi ei ole toivottua, siispä pysy poissa. Vaan jos noudatat tätä vaistoasi niin olet näiden ihmisten mielestä ylpeä.

Ainoa ratkaisu on mennä anelemaan armoa ihmisiltä jotka käyttäytyvät sinua kohtaan huonosti, ja toivoa että he jonain päivänä hyväksyisivät sinut aidosti. Jos eivät hyväksy, niin ei se haittaa koska sinua on lupa potkia päähän koska sinulla menee muuten niin hyvin, sitäpaitsi matelusi osoittaa sinut vätykseksi ja kynnysmattoon on ihmisten mielestä lupa pyyhkiä jalkansa.

Jos he taas eivät todellakaan aidosti pidä sinusta niin olet törppö joka yrittää väkisin seuraan johon ei kaivata, vaikka asiaa on yritetty kaikin voimin sinulle viestittää.

Ylpeä vai törppö, valitse siitä. Kaikki mitä sinun todella tarvitsee maailmasta muiden ihmisten mielestä tietää voidaan tiivistää tähän: SINUSSA ON VIKAA JA HEIDÄN EI TARVITSE SIKSI KIINNITTÄÄ MITÄÄN HUOMIOTA OMAAN KÄYTÖKSEENSÄ SINUA KOHTAAN.

Ramona, koulukiusauksen lait pätevät aikuisena, mutta nuoruuden jälkeen enää ei tarvitse olla huolissaan? Helpottavaa kuulla että vanhainkodissa saa olla rauhassa.... :-D

Mulkut on mulkkuja minkä ikäisenä hyvänsä, on minun mielipiteeni. Enkä allekirjoita sitäkään että erilaisen ihmisen huono kohtelu olisi millään tasolla oikein. Niinhän valtaosa nimittäin sanoo kun riisuu mielipiteistä ylimääräiset ritirimpsut pois: Uhrissa on AINA vika, ja huonoa käytöstä tai kateutta ei maailmasta löydy, on vain ansaittuja rangaistuksia.

19. klo 12 tuhkimo Vierailija

Kaikkein käsittämättömintä on että miehet yleensäkin lähtevät juuri noiden kovaäänisten mollaajien matkaan.
    Sitten ihmetellään kun ei ravintoloista löydy ""ihmistä"".Onko syynä se että ne fiksummat ovat kaikonneet jo alkuillasta kotiin ja jäljelle on jäänyt se rupusakki joka iskee kaikkeen mikä nyt sattuu v-----maan.

20. höpöhöpö Vierailija

kenekään ei tarvitse anella armoja toiselta ihmiseltä,vaan kasvattaa itseään niin että loppuu nokitus.
    kun kerran ärähtää,loppuu tuijotus ja mulkkaus,naiset aika herkästä perääntyy,jos ensin luulevatkin että onpas tuossa herttainen ja kaunis,jota vois vaikka potkasta.
    yllätys on se että täältä pesee....
    kateutta on ja perään tuijottelua vain niiltä naisilta,jotka ovat omien onnettomien ajatusten ja huonon itsetuntonsa uhreja,he kun eivät kasva sitten ikinä.
    ne matelee itse maanmatosena ja ihmettelevät,kun kukaan kunnon mies ei pitempään kattele,heh.
    sitten ne hiiltyy kuin pölvästit sellaiselle leidille,joka on vaan ja nauttii omasta elämästään.
    torveja,sanon minä,nämä kateelliset.
    ja sehän kääntyy loppujen lopuksi omaan nilkkaan,pitkässä juoksussa kun naamakin alkaa venyä kateudenvihreydestä irvistys ilmeeseen.
    huh,sellaisen kiertää kaukaa vaan sen takia,ettei se pilaa omaa hyvää mieltä.
    voimia kaikille kateellisille,sillä sitä te tarvitte,että jaksatte ittenne kanssa ja omia ajatuksianne,päivästä toiseen.
    sitä olet,mitä ajattelet.
    ajatukset,joko tervehdyttävät tai sairastuttavat.

21. Kateus? Vierailija

""Miten sitten selität sen, että ventovieraat kohtelevat huonosti ihmistä, jota eivät edes tunne?""

Valitettavasti näin vain tapahtuu, eikä sitä tapahdu ainoastaan kauniille ihmisille. Ihan samalla tavalla ventovieraat katsovat oikeudekseen nimitellä rumempiakin. Jotkut ihmiset ovat sillä tavalla inhottavia toisiaan kohtaan. Eikä siinä ilkeilyn kohteessa välttämättä ole mitään vikaa, mutta joku nyt vaan sattuu hiertämään vastakarvaan.

Kyllä minä uskon, että kateuttakin esiintyy, ja se varmasti joskus onkin ilkeilyn syynä. Mutta en usko, että kaikki ovat aina vaan kateellisia. Ja jos toisella on oikein riesaksi saakka näitä tilanteita, niin syitä olisi ehkä syytä hakea jopa sen oman ulkomuotonsa ulkopuolelta. Kateus on kuitenkin vain yksi tekijä näissä asioissa.

Tottakai kauniille on helpompi olla kateellinen, mutta kateus ei ole mikään automaatio, mikä herää kauniiden ihmisten edessä. Kauneus ei liioin ole yksiselitteinen asia, kaikki eivät edes näe kauniina samoja asioita. Eikä kauneus aina herätä kateutta. Vai heittäydytkö sinä itse ilkeilemään kaikille itseäsi kauniimmille ihmisille?

Esimerkiksi tämä ylpeydestä syyttäminen, mitä ap kertoi kokeneensa. Jos oma perusajattelumalli on sellainen, etten minä itse ole ylpeä, kaikki muut vaan kadehtivat minun kauneuttani, ehkä tälläinen asenne välittyy ihmisestä ulospäin. Ja juuri tällainen asenne, jossa asetetaan itsensä muita parempaan asemaan, on mielestäni ylpeää...

Korostan sitä, että aivan varmasti jotkut ovatkin vain kateellisia ja silksi ilkeilevät. Mutta jossain muussakin minun logiikkani mukaan täytyy mättää, kun näitä ihmisiä tuntuu olevan riesaksi asti.

22. röhnöttäjä Vierailija

Kyllä varmasti muillekkin ihmisille ilkeillään kuin kauniille. Mutta miksi niille tietyille ihmisille sitä ilkeilyä tapahtuu aina keskivertoa enemmän? Entäs jos ei ole oikeasti mitään syytä ilkeilyyn. Eivät kaikki (kauniit) ihmiset ole ilkeitä tai ylimielisiä. Ei koulukiusauskaan johdu siitä, että uhrissa olisi aina yksinkertaisesti vika.

Ja minä en ilkeile kauniille ihmisille, koska itsekin tiedän mitä kateus saa aikaan toisissa ihmisissä. Sitä paitsi kateus on hyvin inhimillistä ja monet saattavat sortua siihen ihan tiedostamattaankin. Ja kun otetaan huomioon mitä kaikkea paskaa tästä nykymaailmasta löytyy ja millaisia ihmisiä täältä tulee, niin eiköhän se ole ihan mahdollista, että ihmistä, joka on positiivisesti erilainen, kohdellaan myös erilaisesti?

Valitettavasti ihminen, joka ei ole joutunut kateuden kohteeksi ei tiedä mitä kaikke kateus saa aikaan muissa ihmisissä...

23. Kateus? Vierailija

""Mutta miksi niille tietyille ihmisille sitä ilkeilyä tapahtuu aina keskivertoa enemmän?""

No ensinnäkään en usko, että juuri kauniit ihmiset kokevat ilkeilyä keskivertoa enemmän. Yleisesti ottaern kauneus kuitenkin mielletään pikemminkin positiiviseksi kuin negatiiviseksi asiaksi, ja kauneudesta oletetaan olevan ihmiselle enemmän hyötyä kuin haittaa. Muistaakseni tästä on tehty ihan tutkimuksiakin. Minä en tosiaan lähtisi väittämään, että esim. lihavat tai vaikkapa vammaiset selviävät elämässään keskimäärin helpommalla kuin kauniit.

Toiseksi jos kokee saavansa osakseen keskivertoa enemmän ilkeilyjä, niin eikö olisi aiheellistakin miettiä sille muitakin mahdollisia syitä, kuin oma parempi ulkonäkönsä? Kuitenkin ne tavallisen näköiset kiusaamisen kohteet joutuvat miettimään muitakin syitä kuin oma paremmuus muihin nähden. He joutuvat myös hyväksymään sen, että kaikkia ei voi miellyttää, oli minkä näköinen hyvänsä.

Kaikki kauniit ihmiset eivät toki ole ilkeitä tai ylimielisiä, mutta kaikki kauniit eivät myöskään joudu jatkuvasti ilkeilyn kohteeksi. Mistä se sitten johtuu, että jotkut saavat olla kaikessa rauhassa kauniita, eivätkä silti joudu hyljeksityksi keskivertoa enempää? Eivätkö he sitten olekaan vaan tarpeeksi kauniita?

Uhrissa ei aina olekaan vikaa. Mutta jotkut ihmiset nyt vaan sanovat ilkeästi toisille, jos heitä joku tässä ärsyttää. Ja maailmasta ei sellaista ihmistä löydykään, joka ei kerrassaan ketään yhtään ärsyttäisi. Kauneus ei ole ainoa asia, mikä ihmisissä toisia ärsyttää.

""Valitettavasti ihminen, joka ei ole joutunut kateuden kohteeksi ei tiedä mitä kaikke kateus saa aikaan muissa ihmisissä...""

Tämä on ihan totta. Minä en mielestäni ole joutunutkaan kateudesta kumpuavan pilkan kohteeksi koskaan. Mutta olen silti käynyt läpi peruskoulun mittaisen kiusattuna olemisen helvetin. Minä jouduin kyllä etsimään itsestänikin vikoja, en ainoastaan muista. Lopputulos oli mielestäni juuri se, että jokin minussa muutamia ihmisiä ärsytti ihan tolkuttomasti. Se ei tee minusta mitenkään muita huononpaa, muttei muita parempaakaan.

Helpommalla olisin varmaan selvinnyt itsekin, jos olisin kuitannut kaiken kohtaamani pilkan kateudella.

24. Yäks kateus Vierailija

En nyt jaksaisi enää välittää kateudesta jossain yöelämässä mutta työpaikallahan sitä myös esiintyy. Siellä sitä on myös vaikeampi päästä karkuun. Olen myös tosi kyllästynyt kun aina herätän jostain ihme aggressioita naisissa jotka eivät edes ole ennen nähneet minua. Miehiä viehätän melkoisesti; sekä ulkonäöltäni että luonteeni puolesta. En kuitenkaan ole mikään miestennielijä. Useat ystäväni ovat miehiä. Naisilta en ikinä ole voinut odottaa mitään muuta kuin selkäänpuukottamista. En siis uskalla enää luottaa yhteenkään niin että voisin ystävystyä. Naispuolisia ystäviä ei siis ole vaikka haluaisinkin. Naisetkin kyllä ensin viihtyvät hyvin seurassani mutta jossain vaiheessa kateus iskee kun ilmeisesti tuntevat jäävänsä jotenkin varjoon. Kun löytäisi joskus naispuolisen ystävän jolla on itsetunto kohdallaan...

25. Pikku vinkki Vierailija

Jättäkää kateelliset naiset omaan arvoonsa.Niitä riittää aina, joilla ei itsetunto kestä toista kaunista naista. Ei tänne olla tultu ketään miellyttämään ja anelemaan hyväksyntää. Oman arvon kunnioitus kohdalleen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri