Hae Anna.fi-sivustolta

naisten kateus

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä Katinka, 02.04.2006.

1. Ei pelkkä Kuori Vierailija

""Lyödäänkö vetoa, että teidän elämänne ei ole lähelläkään sitä helvettiä mitä joutuvat kohtaamaan sairaalloisen ylipainoiset tai fyysisesti kehitysvammaiset ihmiset. Jos oikein ottaa tuo kauniin ihmisen elämä koville niin menkää vapaaehtoistyöhön esim. vammaisten ja vanhusten pariin tai kehitysmaihin huolehtimaan sairaista lapsista. ""

Ensinnäkin olet täysin oikeassa siinä, että toisen kadehdittavana oleminen on säälittävän pieni ongelma monien muiden rinnalla. Siksi siitä, näin pienestä ongelmasta ei irl olekaan lupa puhua ja siksi on ihan kiva huokaista tästä pienestä ongelmasta anonyyminä netissä.

Toisekseen en pidä sitä mitenkään vääränä jos haluaa tehdä hyvästä elämästään vielä parempaa ja koittaa tehdä tehtävänsä poistaakseen aiheuttamansa kyräilyn. Vai oletko sitä mieltä, että jossain on olemassa raja, minkä enempää onnea ei saa tavoitella? Jos olet jo terve ja vielä kauniskin on sinun otettava mukisematta annoksesi ilkeilyä, kiusantekoa ja halveksuntaa?

Ja kolmannekseen; teen vapaaehtoistyötä ms-tautisten parissa. Oma äitini kuoli tähän sairauteen ja minulla on vähän kokemusta siitä, miten ms-tautista voi auttaa. Vapaaehtoistyössäni toimin vähän samoin, kuin babysitteri, joka soitetaan avustajaksi tai tapauksittain hoitajaksi kun esim aviopuoliso haluaa pitää vapaailllan. En vain saa siitä palkkaa, kuten lapsenvahdit. Ja tämä vain esimerkkinä hyväntekeväisyysaktiviteeteistäni....

Ei se, että valittaa jostain pienestä ongelmastaan tarkoita sitä, ettei elämässä olisi isompia ongelmia. Minulta leikattiin syöpä ensimmäisen kerran (ja toistaiseksi viimeisen) parikymppisenä, menetin äitini teini-iässä, hoidin kymmenen vuotta nuoremman siskoni lukioikään. Kyllähän näitä elämän tragedioita jokaisella on!! Silti minua harmittaa myös jotkut pienet ongelmat, kuten se, miten nopeasti joku on valmis heittämään sen ensimäisen kiven, vaikkei tunne minusta kuin ulkokuoren.

Jos todella olet tekemisissä vanhusten, vammaisten tai sairaiden parissa tiedät myös sen, että vaikka näillä onkin suuria ja konkreettisia ongelmia, joista osa saattaa jo lyhyellä tähtäimellä viedä hengen, saattavat he silti olla hyvin turhamaisia. Onko väärin se, että sädehoidon takia tukkansa menettänyt käyttää perukkia? Tai että vanhus, joka ei kykene enää itse itseään pesemään pyytää avustajaa laittamaan vähän poski- ja huulipunaa? Tai että saattohoidossa oleva pyytää hoitajaa kampaamaan tukkansa ja silaisemaan kasvoille vähän puuteria? Entä miksi jo kuolleelta ja pestyltä ruumiilta leikataan tukka, ajetaan parta ja naisille saatetaan laittaa kevyt meikki? Eikö se ole enää sallittua, kun on suurempiakin murheita? Mitätöivätkö suuret ongelmat pienet?

Osassa ongelmien ja mukaongelmien kirjossa varmasti mitätöityy, mutta usein ongelmat ""mitä muut minusta ajattelevat"", ""miten muut minut näkevät"" ja ""olenko muiden mielestä kiva"" säilyvät. Jollain tasolla nekin saattaa poistua, mutta harvoin niistä tulee täysin samantekeviä.

Eikä tämä anonymiteetin suojassa säälittävän pienestä ongelmastaa avautuminen mitään elämän arvoista kerro! Jos oikeasti niin ajattelet, et paljoa ihmismielestä tiedä.

2. * Vierailija

Olet varmasti kaikin tavoin hyvä ja kaunis ihminen ja jos koet, että nettipalsta on hyvä paikka purkaa sydäntään ja se tuo sinulle paremman olon, niin ok. Se nyt vain on kuitenkin niin, että täällä jokainen voi tuoda esiin mielipiteensä ja valitettavasti kaikkien viestit tai vastaukset eivät miellytä.

Itse vastasin spontaanisti ja ilmaisin oman mielipiteeni asiaan aikaisemmin esitettyjen puheenvuorojen perusteella enkä koe aiheelliseksi lähteä laajentamaan tätä keskustelua tai perustelemaan aiemmin kirjoittamaani sen kummemmin. Uusimman kirjoituksesi perusteella huomaan, että sinulla on oma vakaa käsityksesi asioiden oikeellisuudesta ja tällöin keskustelu ei enää ole kovin hedelmällistä. Voin vain todeta, että sinulla on ollut huonoja kokemuksia ihmisistä (koska he sinun mielestäsi ovat olleet sinulle kateellisia syystä tai toisesta) ja olen pahoillani puolestasi. Et varmasti ole ainoa.

Mutta kukapa kissan hännän nostaisi jos ei kissa itse, joten ehkä olisi aika mennä eteenpäin, antaa muiden ajatella mitä haluavat ja huonojen kokemusten märehtemisen sijaan keskittyä elämän hyviin puoliin.

3. Ei pelkkä Kuori Vierailija

Niin, minulla on monista asioista selvä käsitys ja mielipide. Omasta mielestäni hedelmällisimmät keskustelut ovat kuitenkin juuri ne, joissa mielipiteitä omaavat henkilöt keskutelevat mielipiteidensä perusteluista, syistä ja selventävät, miksi näin ajattelevat. Opettavimmat ja hedelmällisimmät keskustelut ylipäätään ovat kahden (tai useamman) taitavan keskustelijan välillä, joiden mielipiteen poikkeavat suuresti toisistaan tai ovat jopa päinvastaiset. Paino on sanalla taitava keskustelija. Ei riitä vain, että sanoa paukauttaa mielipiteensä vaan kehään on tuotava niitä perusteluita. Parhaassa tapauksessa jokainen voittaa. Mielipiteen miellyttäminen riippuu pitkälti siitä, miten hyvin se osataan perustella. Ja silti voi olla täysin eriä mieltä :)

Onnettomuuksien märehtiminen ei ole koskaan hyväksi, mutta niitä voi analysoida oppiakseen välttämään vastaavaa. On kuitenkin päästävä kyseisen asian yli jollain tavalla ennen, kuin sitä voi alkaa analysoimaan. Itse koen päässeeni näiden joskus kateuden aiheuttaman väärinkohtelun yli siten, että ne ovat kehittäneet minua ihmisenä. Mutta tämä on itselleni ollut mahdollista vain analysoimalla ja jäsentelemällä asioita, ilman niiden märehtimistä tai niissä piehtaroimista.

Eteenpäin on menty jo pitkään ja se pysyy suuntanani. En kuitenkaan halua kaatua samoihin rapakkoihin ja mikäli voin toivoisin, ettei muiden tarvitsisi kaatua niihin, joissa minä jo olen rypenyt.

Aurinkoista pääsiäistä ja paljon munia ;-)

4. * Vierailija

Mitenkähän tämän nyt sanoisin kauniisti...Minua ei kiinnosta jatkaa keskustelua mielestäni turhasta aiheesta tai sellaisen ihmisen kanssa, joka latelee itsestäänselvyyksiä. Se on minun tapani elää. Myös taitava keskustelija valitsee aiheen, johon haluaa syventyä.

Voit analysoida kateuskokemuksiasi loputtomasti, mutta aina törmäät samaan vastaukseen: et voi muuttaa toisten käyttäytymistä, voit vaikuttaa vain itseesi ja omaan tapaasi toimia.

Hyvää pääsiäistä sinullekin!

5. \s Vierailija

Turha aihe mut piti silti tulla jotain muka sanomaan.

omankäytöksen muuttamisella voi muuttaa toisten käytöstä itteensä kohtaan.

6. sohvi Vierailija

Samaa vikaa rahikaisella. Oletko huomannut kuinka lihavia tai pyöräköitä nämä supattajat on? Se johtuu vain siitä että heillä ei ole itsetuntoa siihen että saisivat itsensä hoikaksi tai heillä on vaan sellaiset ""geenit"". Ihminen on sellainen miltä hän näyttää elikkä sinulla ei tarvi välittää näistä supattelijoista, heillä menee huonosti tai heillä on joku kamari kylmillään. terv. ja paskat välitän

7. trinity Vierailija

Jännä juttu vielä tässä naisten kateudessa on se, että kaikki tietävät, että kateutta on ja tulee aina olemaan. Etenkin naisten keskuudessa. Ja kukaan ei koskaan myönnä olevansa kateellinen (onhan se kuolemansynneistä kaikkein pahin) ja syylliseksi todetaan osaltaan se kateuden kohde. Missä se kaikkien tuntema kateus on, jos syitä haetaan aina jostain muualta?

Kateuden kohteena olevien pitäisi siis henkisesti kehittää itseään uskomattomiin sfääreihin ja olla välittämättä kaikesta paskasta mitä ympärillä itseä kohtaan tapahtuu. Neuvotaan, että kateellisille ei voi mitään. Näinhän se on, mutta hassua, että ne hyvät sen kun vain kehittyvät paremmiksi ihmisiksi, samalla kun ne kateelliset vain pahentuvat ja toivottavasti loppujen lopuksi tukehtuvat siihen omaan ""vihreään mätäänsä"".

8. heh Vierailija

Niin, säkin olet tosi hyvä ihminen ainakin ton kirjotuksen perusteella :p

9. Täti Vierailija

Voi kyllä se kauneus kuulkaa on katoavaista. Nyt sitä jaksetaan murehtia toisten kateellisuudesta ja vuosien päästä murehditaan sitä kun kukaan ei ole kateellinen, ei käänny päät eikä kavaljeerit hae tanssiin.

10. helli Vierailija

hei katinka.
    Ymmärrän hyvin mistä puhut, nyt viimeeksi olen törmännyt tähän samaiseen ongelmaan uuden naapurin kanssa. emme ole seinä, emmekä näkönaapureita, vaan minä joudun päivittäin kävelemään heidän ohitseen. Aluksi yritin katsoa ja hieman hymyillä häneen päin tervehdyksen toivossa, parkkipaikalla talvella samoin, kun skrapasimme ikkunoita yhtä aikaa.hän vain käänsi pän pois.
    hänellä on mies ja lapsia ja minulla on mies ja lapsia. minulle ei nyökkää edes päätä mutta miehelleni kyllä sanoo naama loistaen;Moi.

meinasinkin ensi kerralla lohkasta että lesboko olet?

11. trinity Vierailija

Niin olenkin(=Toivottavasti sinäkin olet;)

12. 19 Vierailija

Painoindeksi 19 ei ole muodokas.

13. tjaah Vierailija

se muodokkuus ei kyllä aina tarkoita rehevää. Vartalo voi olla hoikallakin muodokas. Sehän riippuu rintojen, vyötärön ja lantion suhteesta

14. kerropas Vierailija

kerropas kateus mikset voi uskoa,että ihan oikeesti kateellisuutta esiintyy?Oletko ite niin katkera ja kateellinen,etpitää vängätä koko ajan et ei ap:ta kukaan kadehdi???

15. Jaana Vierailija

Eihän tuo ole ollenkaan tavatonta. Minunkin naapurin rouva tervehtii iloisesti miestäni, mutta ei minua, vaikka olen ihan tavallisen näköinen ihminen, ettei se nyt ainakaan kavahda minun kauneuttani.

16. Kateus? Vierailija

""kerropas kateus mikset voi uskoa,että ihan oikeesti kateellisuutta esiintyy?Oletko ite niin katkera ja kateellinen,etpitää vängätä koko ajan et ei ap:ta kukaan kadehdi???""

Missä kohtaa minä näin olen vängännyt? Osoita yksikin kohta teksteistäni, jossa sanon ettei kateutta koskaan esiinny.

17. Aikuinen Nainen Vierailija

Koetapas nyt löytää jostain se todellinen itseluottamuksesi!

Itseensä luottava ihminen viis veisaa joittenkin suputuksista tai tuijotteluista. Nyt kirjoituksestasi tulee jotenkin sellainen vaikutelma että koska nyt omasta mielestäsi olet kaunis ja mukava sinusta tulee automaattisesti pitää...?
    Kaikki eivät ""pidä"" kaikista, useimpiin ihmisiin sitä suhtautuu kyllä aivan neutraalisti.

Kauneus - tai sen puute- ei korreloi mukavuuteen millään tavalla. Mutta väitänpä että suuri osa ihmisistä ei edes huomaa sinussa mitään sellaista josta olla ilkeästi kateellinen :)

Mun mielestä kaikki nuoret ihmiset ovat kauniita jolleivat sitten tee itsestään rumia omalla käytöksellään. En heitä silti kadehdi, päinvastoin, joskus sääliksi käy kun sitä ollaan niin kauhean epävarmoja kaikesta.

Ihan oikeasti, ole oma reipas, lähestyttävä ihminen niin sinuakin lähestytään eikä jätetä ulkopuoliseksi. Jos vaikuttaa siltä että kauneutesi ja mukavuutesi asettaa sinut muiden yläpuolelle...korjaapa asennettasi....

18. trinity Vierailija

Olet oikeassa mutta silti väitän, että vaikka kuinka olisit sosiaalinen ja mukava niin ihmisillä on silti kauniita ihmisiä kohtaan jo valmiiksi tiettyjä ennakkoluuloja, vaikka et poikkeaisi käyttäytymiseltäsi mitenkään muista...sitä joutuu tavallaan aina ""murtamaan jään"", että ihmiset huomaavat kauniiden ihmistenkin olevan mukavia ja normaaleita ihmisiä. Kauniit joutuvat jotenkin aina todistelemaan enemmän kaikkea..

19. metsuri Vierailija

Tämä on täyttä totta nimimerkki trinity.

Toiset naiset ovat erittäin kateellisia kauniille naisille. Minä katson mielelläni miehenä kauniita naisia, mutta pyrin siihen, että en tuijota ketään liian pitkään, koska se on mieheltä junttimaista käytöstä.
    Suomessa on paljon kauniita naisia. Onneksi meillä on valinnanvaraa naisten suhteen ja moni suomalainen nainen olisi minulle jo kelvannut kumppanikseni, mutta valitettavasti mielenkiinto on toistaiseksi ollut varsin yksipuolista.

20. AikuinenNainen Vierailija

Asiat voi toki nähdä niin monella tapaa. Omaan elinpiiriini kuuluu lukuisia kauniin naisen määritelmään sopivia ihmisiä enkä muista koskaan kuulleeni moisista vaikeuksista.
    Itseluottavainen ihminen ei tuijota omaa kauneuttaan minään absoluuttisena asiana vaan se nyt on vaan osa juuri sitä ihmistä.
    Kun ihminen, kaunis tai vähemmmän kaunis, suhtautuu itseensä terveesti ja omaa sitä itseluottamusta hän suhtautuu muihinkin silloin normaalisti. Asiat sujuvat ikäänkuin itsestään, ilman että kiinnitettäisiin erityishuomiota toisen ominaisuuksiin.

Jotenkin tästä alkuperäisen avauksesta tosiaan huokui sellainen asia että hän katsoo tämän kauneutensa ( ja siitä huolimatta mukavuutensa:) olevan joku itseisarvo. Tiedä sitten onko näin mutta semmoinen vaikutelma syntyy.

Sitäpaitsi, joihinkin kommentteihin tässä ketjussa: on toki hyvä omata mukavia ominaisuuksia, kauneutta, viisautta... ja niistä saa olla terveesti ylpeä. Sydämen sivistyksellä varustettu ihminen osaakin suhteuttaa hyvät ominaisuutensa, olla niihin tyytyväinen mutta ei ylpistyä kuitenkaan.

21. MallinYstävätär Vierailija

Katinka, sanoit ""En pidä teitä tavallisia naisia mitenkään huonoina"" . Tavallisia? Kukaan ei ole tavallinen tässä maailmassa, ei ulkoisesti eikä sisäisesti. Me olemme kaikki uniikkeja.

ja sitten:""Olen missinmitoissa ja pienimuotoisia mallintöitä teen, niissä piireissä en ole törmännyt kateuteen. Siellä naiset ovat toisilleen ihme kyllä ystävällisiä.""

Monilla on aivan eri kokemus mallimaailman kovasta kilpailusta, kuten hyvällä ystävälläni. Mallimaailman kovan kilpailun aiheuttamat paineet luovat todella sitä kateutta, ja tästä on moni huippumalli kertonut haastatteluissa.

22. blaablaa Vierailija

kyllä te akat jaksatte tyhmistä asioista paapattaa!!!!!!!!

23. trinity Vierailija

Ole hiljaa asioista joista et tiedä yhtään mitään. Jos naiset olisivat edes puoliksikaan niin solidaarisia kuin miehet ovat toisilleen, olisi maailma paljon helpompi paikka elää. Mutta mitä voi tehdä kateellisille ja katkerille ämmille, jotka purkavat omaa kateuttaan ja huonoa itsetuntoaan sättimällä muita naisia..

24. Ilmatar Vierailija

""Tulenkin parhaiten toimeen tasoisteni naisten kanssa joiden ei tarvitse ketään kadehtia.""

""tasoisesi naisten"" no huhhuh, onneksi en kuulu sinun kaveripiiriisi. Asetat ihmiset tasoryhmiin ulkonäön mukaan ja oletat itse kuuluvasi paremmalle tasolle. En ihmettele vaikka vähän supinoita saisitkin osaksesi. Ei hyvä.

25. Ilmatar Vierailija

Katinka, ei pahalla, mutta kirjoituksistasi saa käsityksen, että olet hiukkasen itsekeskeinen.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri