Hae Anna.fi-sivustolta

naisten kateus

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä Katinka, 02.04.2006.

1. Katinka Vierailija

tasoisteni naisten en tarkoittanut pelkästään ulkonäköä vaan myös luonnetta. Tarkoitin sillä naisia jotka kyllä ovat kauniita mutta myös luonteeltaan avoimia ja ystävällisiä eivätkä kadehdi ketään.

Sitä paitsi jos nyt pelkästä ulkokuoresta puhutaan niin miksi en saisi puhua tasoisistani naisista? Mikä siinä niin kauheasti mättää? Ei se tarkoita sitä että olen jotenkin itsekeskeinen.

Vielä tarkennan etten itse pidä itseäni mitenkään yli muiden. Olen tavallista paremman näköinen mutta en silti mikään huippukaunorar. Jos olisin, olisin jo mallintöissä edennyt paremmin julkisuuteen. Kuitenkin sen verran nätti ja hyväkroppainen että niitä töitä olen onnistunut tekemään.

2. Katinka Vierailija

Minun kokemukseni kyseisistä hommista ovat olleet positiivisia ja tytöt ovat olleet keskenään hyvin toimeen tulevia. Johtunee ehkä siitä etten nyt kuitenkaan ole missään ""huippumalli"" tasolla työskennellyt. Suomessa nyt ei noita huippumalleja niin kauheasti olekaan.

3. Katinka Vierailija

Kiitos myötätunnosta :) Puhut paljon asiaa.

Tässä ketjussa on käynyt tosi ikävästi kun mun kirjoituksista on väistämättä haluttu nostaa esille sellaiset kohdat jotka laittaa mut itsekeskeiseen valoon. Suomessa kun ei saa todellakaan sanoa olevansa tavallista parempi jossain asiassa, naisten kesken varsinkaan ulkonäössä.

4. Katinka Vierailija

Kiitos sinulle lyyli! Kirjoituksesi piristi mieltä.

5. Katinka Vierailija

Totta, trinity. Kaikkein huvittavinta oli yksi tapaus mua kohtaan kun mun kaverini esitteli mua miehensä siskolle ja tämän puolisolle. Oltiin iltaa viettämässä. Käyttäydyin täysin normaalisti, juttelin heidän kanssaan ja olin oma iloinen itseni (en nyt kuitenkaan mikään kauhea puhuja ole). Jälkikäteen kuulin kaveriltani (joka ei ole kovin hyvissä väleissä miehensä siskon kanssa) että sisko oli tuhahtanut minusta että ""mitä toi hymyilee koko ajan, ei nyt olla vittu missään kuvauskeikalla keikistelemässä. Kauhean ylpee ihminen"". Että tälleen. Jos olisin ollut totinen enkä olisi puhunut heille yhtään mitään niin olisin aivan taatusti näyttänyt ylpeältä. Ei mikään hyvä... Minkäs teet...

6. Katinka Vierailija

Tarkoitin muodokkaalla sitä että vartaloni on tiimalasi eikä mikään pötkö. Lantio erottuu selvästi vyötäröstä.

Että kyllä voi painoindeksillä 19 olla muodokas vaikkakin ei siinä runsaassa merkityksessä.

7. Venla Vierailija

Oletko perussuomalaisen näköinen nainen?

Olen huomannut että ulkomaalaiset naiset-etenkin venäläiset-saavat todella huonoa kohtelua ja arvostelua. Pietarsaaressa tunsin kaksi hyvin kaunista venäläistä tyttöä, ja vaikka he kumpikin seurustelivat, he saivat todella törkeätä huorittelua ja muuta osakseen. Tämä taas johtuu siitä, että venäläisillä on maine Suomessa, ja moni ikävä kyllä yleistää tämän maineen kaikkiin ulkomaalaisiin naisiin.

8. Venla Vierailija

Olen törmännyt naisten kateuteen, ja se on todella olemassaoleva ilmiö. Kuten kateus ylipäätään.

Mutta ainoastaan venäläisten ystävieni kohdalla olen todistanut todella massiivisen vihamielisyyden. Naiset olivat kauniita, mutta se allaoleva syy vihamielisyyteen oli selkeästi siinä uskomuksessa, että kaikki venäläiset naiset ovat h%%ria.

Suomessa on paljon prostituoituja rajan takaa, ja tämä on tietenkin nostanut näitä käsityksiä. Naiset baareissa, yöelämässä selkeästi halveksivat näitä kahta ystävääni, mutta lähinnä siis sen takia että heidän epäiltiin olevan prostituoituja. Ei kovinkaan moni tiennyt että he seurustelivat, opiskelivat, ja olivat kunnollisia.

9. Katinka Vierailija

En ole aivan täysin perussuomalaisen näköinen. Suvussani on venäläistä ja mustalaista verta. Olen vaalea luonnostani (tosin nyt tummempi tukka kuin oma väri) mutta kasvot ovat kapeat, poskipäät korkeat, silmät ovat suuret ja nenä epäsuomalaisen suora ja kapea. Ruumiinrakenteeltani olen siro ja kapea ja pitkäsäärinen. Ryhtini on hyvä.

Mä olen myös huomannut tämän venäläisiin naisiin kohdistuvan pilkanteon. Monesti mietinkin näytänkö kenties liikaa ulkomaalaiselta sukujuureni huomioon ottaen...?

10. Venla Vierailija

Hei Katinka, saatat hyvinkin näyttää eksoottiselta suomalaiseen silmään, vaikea sanoa kun en sinua ole nähnyt :)

Toinen venäläisistä ystävistäni on vaalea, mutta hänen kasvoissaan on vahvat ukrilaiset piirteet. Hän myös aina pukeutui naisellisesti. Hän osasi ommella hyvin, teki paljon itse vaatteitaan. Mutta hänen tuskakseen hänen ulkonäkönsä yhdistettynä naiselliseen pukeutumiseen tulkittiin pienessä tuppukylässä suoraan ""tyrkyksi"", ""huorahtavaksi"" jne.

Hän ei koskaan ollut sitä. Hän oli ja on nainen, joka pitää naisellisista vaatteista, rakastaa miestään eikä petä, opiskelee, on kätevä kädentaidoiltaan ja hyvin hauska sosiaalisesti.

Hän kohtasi, ja hänen ystävänsä, rasisimin sekaista kateutta. Rasismi on ikävää, mutta se on totta. Rasismia kohtaa joka puolella maailmaa. Aivan kuten venäläiset täällä, myös suomalaiset kohtaavat sitä Venäjällä tai Ruotsissa. Me ihmiset olemme vain niin pienisieluisia joskus. Rasismiin liittyy aina pelko. Ja paras tapa käsitellä rasismia (kuten esim. somalien kohdalla) on tuoda se päivänvaloon.

Asun itse Hollannissa nykyään, ja ikävä kyllä täällä myös rasismi on usein arkipäivää. Muslimit ja eurooppalaiset kristityt ovat toisiaan vastaan. Pelko asui kadulla kun maata järkytti esim. yksi muslimin tekemä murha kadulla. Ja useimmat kunnon muslimit saivat sen paskan niskaansa.

En voi sanoa muuta kuin että usko itseesi, pidä itsestäsi extrahyvää huolta kun kohtaat ilkeilijöitä.

Mallimaailmassa tytöt ovat varmasti ystävällisempiä. He tietävät että olet tekemässä kunnon työtä. Mutta nuo tuntemattomat ilkeilijät eivät tiedä sinusta mitään, ja elävät ennekkokäsityksien mukaan.

Lohduttaudu sillä että itse tiedät kuka olet, ja myös läheisesi tietävät sen. Rohkeutta ja elämäniloa sinulle, Katinka!

11. Venla Vierailija

Lisäys vielä:

Jokainen rehellinen suomalainen myöntää sen että Suomessa on se käsitys että kaikki mustalaiset ovat varkaita, venäläiset miehet mafiosoja rikollisia ja venäläiset naiset prostituoituja. Somalit rikollisia, jotka elävät sosiaaliturvalla jne jne.

Pietarsaaressa missä elin joskus, ""alinta kastia"" olivat mustalaiset, sitten venäläiset ja heitä hieman ylempänä suomenruotsalaiset, joita pidettiin yleisesti ylpeinä nirppanokkina, koska useimmat eivät puhuneet suomea, ainoastaan ruotsia.

Tunsin paljon ihmisiä, jotka eivät välittäneet näistä luokituksista, ja kohtelivat kaikkia tasa-arvoisina, mutta seassa on AINA niitä jotka haluavat elää ennakkokäsitysten mukaan.

Jos joku mustalainen, venäläinen tai somali tekee rikoksen, hän leimaa sillä oman kansansa. Näin on vain käynyt. Jos suomalainen tekee rikoksen, hän ei sillä leimaa kaikkia suomalaisia jostain syystä. Saman ilmiön olen nähnyt jokaisessa maassa missä olen asunut, opiskellut tai käynyt. Aivan samoja juttuja Britanniassa, Hollannissa tai vaikkapa Ranskassa.

Minäkin olen kohdannut sitä, mutta valinnut olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa joille on tärkeämpää kuka olen kuin se mistä maasta olen kotoisin. Olen myös puolustanut arvomaailmaani eräälle muslimityökaverille, joka ihmetteli naisten tasa-arvoa Suomessa. Tämän tosin tein työpaikalla, turvallisissa olosuhteissa.

Kuuntele siis sydäntäsi, ja ole mahdollisimman paljon tekemississä ihmisten kanssa jotka välittävät sinusta sellaisena kuin todella olet, muuten ilkeilijäiden/toisella tavalla ajattelevien käytös alkaa myrkyttämään omaa mieltäsi. Tsemppiä!

Miele

12. Venla Vierailija

Kiteytys:)

Yritin sanoa, että jos huomioit yhteiskunnallisen tilanteen ja kärjistetyt uskomukset, sinun on helpompi jättää ne omaan arvoonsa ja olla ottamatta niitä henkilökohtaisesti.

nuo naiset baareissa saattavat ajatella että olet prostiuoitu, he ajatettelevat sitä hyvin todennäköisesti, jos vähääkään näytät venäläiseltä. Sanon tämän suoraan, toivon ettet siitä pahastu.
    Ja siksi he pienessä hiprakassa ja kaveripiirin voimalla haluavat osoittaa ""paikkaa"" sinulle. Näin ainakin kävi kavereilleni.

Äitini kertoi että heidän työpaikalle palkattiin somalinainen, joka sai aluksi rasistista kohtelua. Nainen oli silti ollut ystävällinen, tehnyt työnsä hyvin, ja vähitellen ihmiset alkoivat pitämään hänestä, tulivat juttelemaan. Alkuajan kankeudelle ja rasistisille uskomuksille jopa naurettiin yhdessä. Tuo somalinainen osoitti poikkeuksellista rohkeutta kun hän ei alistunut huonoon kohteluun, vaan jaksoi olla ystävällinen. Hän näki rasimin yhteiskunnassa olevana ilmiönä, näki jopa syitä siihen ja ei ottanut sitä sen takia henk.koht. Se on vaikeaa (tiedän sen), mutta se on parempi tie kuin sulkeutua, tai alkaa itse vihaamaan.

13. Venla Vierailija

Kylläpä nyt kirjoitan :)

Opiskelin joskus venäjää, ja olin opintomatkalla Venäjällä. Kohtasin itse rasismia, jopa perheessä jossa asuin. Perheen äiti toi esille Suomen ja Venäjän historialliset suhteet jne. Hän näki suomalaiset rikkaina ihmisinä, jotka hyväksikäyttävät köyhiä venäläisiä jne.

Me puhuimme pitkään, ja lopulta hän kertoi mitä heille on opetettu suomalaisista jo koulussa. Se auttoi minua ymmärtämään hänen vihamielisyytensä, ja en enää ottanut sitä henk. koht.

14. Katinka Vierailija

Tuntuu kyllä aika karmealta ajatus siitä että minua pidettäisiin ilotyttönä... :( Se vaan on niin käsittämätöntä että pelkän huolitellun ja seksikkään ulkomuodon perusteella tehdään noin törkeitä johtopäätöksiä!

Pukeudun kyllä epäsuomalaisesti eli baarissa hyvin usein minihame tai muodikkaat seksikkäät farkut, korkeat korot ja naisellisia muotoja korostava toppi. Pidän myös kaulakoruista ja koristeellisista vöistä, joita onneksi nykyään löytää kaupasta kuin kaupasta. Ovat nyt muotia. Hiukseni laitan aina jotenkin muulla tavoin kuin poninhännälle, yleensä kiharat jne. Työelämässä pukeudun asiallisesti mutta kuitenkin hyvin naisellisesti. Olen kosmetologi (tosin tällä hetkellä teen töitä vain osa-aikaisesti) joten edustavuus on tärkeää. En mielestäni kuitenkaan koskaan näytä hutsulta. En ole suttuisesti meikattu tai muutenkaan räävittömän näköinen!! Olen sentään ammattilainen näillä alueilla.

Kiitos sinulle Venla ajatuksistasi ja rohkaisusta!

15. Venla vielä Vierailija

En tiedä oletko syntynyt Suomessa, mikä on tilanteesi, mutta kerron tämän vielä:

Venäläiset ystäväni kohdattuaan paljon ikävää kohtelua, purkivat omaa pahaa oloaan ajattemalla että suomalaiset naiset ovat lyhyitä, rumia, eivät osaa pukeutua jne jne. Että he ovat kateellisia heitä paljon naisellisemmille naisille.

Kun taas suomalaiset naiset ovat usein pitkälle koulutettuja (Suomi on ykkösenä maailman tilastoissa kilpailukyvyssä jne) ja hyvin tasa-arvoisia suhteessa mieheen, ja pelkäävät/halveksivat prostituutiota. Suomalaiselle naiselle prostituutio on alin mahdollinen virka, ja he suhtautuvat siihen emotionaalisesti oman taustansa mukaan. Jos nainen jonka suomalainen epäilee olevan prostituoitu, sanoo olevansa paremmannäköinen, pilkka vain lisääntyy.

Prostituoituja on kaikista kansallisuuksista, mutta Eestistä ja Venäjältä on tullut paljon naisia Suomeen myymään vartaloaan. Tämä on nostanut paljon keskustelua ja myös pilkkaa suomalaisten naisten taholta.

Jos näet Suomen kuten se on kaikkine hyvine ja huonoinen puolineen, näet myös miksi naiset suhtautuvat kuten suhtautuvat. Kysymyksessä on paljon syvällisemmät asiat kuin ulkonäkö. Kun näet että naiset ehkä pelkäävät sinun edustavan heidän inhoamaansa ammattia, ei sinun tarvitse enää ottaa sitä henk. koht. Voit todeta etteivät kaikki naiset ole täällä myymässä itseään ja piste.

16. Venla Vierailija

Venäläiset ystäväni olivat hyvin huoliteltuja, eivät he edustaneet mitään hutsutyyppiä. Se riitti että he olivat Venäjältä, ja pukeutuivat naisellisesti.

Minä pukeudun minihameisiin, nahkasaappaisiin ja vartaloa myötäileviin vaatteisiin, ja olen suomalainen :) (jäin miettimään tuota epäsuomalaista pukeutumista) Rakastan ranskalaisia vaatteita, ne ovat sensuelleja.

Aistin lievää kategorointia myös sinun puheesta, sama oli ystävieni kohdalla...""epäsuomalainen pukeutuminen"" Ystäviäni auttoi se että he alkoivat ajatella asioita yhteiskunnallisesta näkökulmasta, ja perehtyivät siihen millainen on suomalaisen naisen arvomaailma. He eivät luopuneet pukeutumisestaan, mutta löysivät suomalaisten naisten arvomaailmasta asioita mitkä rikastuttivat heidän omaa elämää, ja siten katkeruus suomalaisia naisia kohtaan väheni ja he löysivät uusia ystäviä. Se oli vaikeampaa kun he huonon kohtelun rohkaisemana myös itse alkoivat arvostelemaan suomalaisia naisia.

Nyt takaisin töihin. Onnea sinulle, ja pidä itsestäsi hyvä huoli:)

17. häivy Vierailija

nyt jo täältä katinka, ei sun itsekehujas jaksa enää lukea! Mene vaikka peilailemaan itseäsi!!!!!

18. Katinka Vierailija

no ihmeesti sua kuitenkin kiinnostaa käydä täällä lukemassa :) kuules, häivy nyt vaan itse :)

19. heh Vierailija

Kyllä tuo katinka taitaa olla aika feikki kun ei muuta tee kun netissä roikkuu... Taitaa olla paskapuhetta kaikki sen ""Olen niin hyvävartaloinen että kaikki kadehtivat minua- jutut"". Taitaa oikea elämäsi silkkaa päiväunelmien kirjoittamista nettiin... kasva aikukseksi ja häivy täältä kakara.

20. joo Vierailija

Kyllä voisi häipyä täältä naurettava ketju

21. Katinka Vierailija

Miten mulla ei olisi aikaa välillä käydä netissä? Ihan normaalia elämää kuitenkin elän kuten muutkin.

Eikä tätä tarvitse kenenkään käydä lukemassa jos kerran noin paljon ottaa päähän.

22. metsuri Vierailija

Kyllä te akat olette ihmeellisiä olentoja, kuten joku jo aikaisemmin asiasta mainitsi.

No, kuten Matti ja Teppo aikaisemmin lauloivat. Kaiken takana on nainen. Ja minä aidosti miehenä uskon tähän sanontaan.

23. Neela Vierailija

Tästä ketjusta saa ainakin kovasti sen kuvan, että Katinka olet hyvin huomionkipeä ja tykkäät puhua itsestäsi! En tunne sinua, enkä tiedä sinusta mitään, mutta sanoin vain millaisen kuvan kirjoituksesi antavat. Siihen en osaa sanoa mitään, että millaisena ihmiset sinua luonnossa pitävät.

24. metsuri Vierailija

Katinka. Hanki itsellesi oma elämä. Ihan aidosti. Voit yllättyä siitä, mitä kaikkea se tarjoaa?

Ei miehiä pidä miellyttää, liikaa koskaan. Siitä ei seuraa mitään hyvää.
    Naisten kateuksia, eikä miesten mielipiteitä, ei pidä koskaan ottaa liian tosissaan.
    Tosiasia on, että kateellisia ihmisiä on ja tulee aina olemaan. Ei niistä tarvitse välittää. He ovat sellaisia kuin ovat, joten antaa niiden elää omaa, kateuden kyllästämää elämää.
    Me miehet olemme joskus typeriä ja usein aika tyhmiä, mutta ei pidä koskaan luulla ja yleistää, että me kaikki miehet olemme samanlaisia, eli sellaisia, mitä jotkut pahimmillaan ovat.

25. tipuliini Vierailija

aika jännä juttu tämä perisuomalainen kateus. olen huomannut sellaisen asian kun kaupungilla liikkuu ja näkee hyvin paljon samankaltaisen ihmisen tulevan vastaan kuin minä itse, siis hiusten väri ja muutenkin samanoloiset vaatteet ym. niin sitä vaistomaisesti ´katsóo sitä ihmistä ja vertaa itseensä. ei siinä välttämättä mitään kateutta ole kumminkaan puolin, mutta silti vain vertailee.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri