Naistenklinikan jonot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pupuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pupuska

Uusi jäsen
16.09.2008
5
0
1
:) Heipsan kaikille!
Useampi vuosi lapsettomuutta takana ja vihdoinkin asia edennyt naistenklinikan jonoon! Malttamattomina odotamme jotta pääsisimme tositoimiin =)
Minkälaisia kokemuksia teillä on naistenklinikan jonoista ja hoidosta?
Kiitosksia hirmuisesti etukäteen :hug:

Hei,

Me kävimme juuri viime viikolla ensimmäisellä käynnillä NKL:llä. Saimme paperin kesäkuussa että olemme IVF jonossa 3.6 alkaen ja nyt kun kävimme siellä niin saimme kuulla että olemme jonossa 8.9 alkaen joten pitkät on jonot, valitettavasti. Hoidoista en osaa sanoa kun olemme tehneet aikaisemmat hoidot(3 IUI:ta , 1 IVF sekä 6 PAS:sia yksityisellä)

T. Jannika

Alkuperäinen kirjoittaja Jannika07:
Hei,

Me kävimme juuri viime viikolla ensimmäisellä käynnillä NKL:llä. Saimme paperin kesäkuussa että olemme IVF jonossa 3.6 alkaen ja nyt kun kävimme siellä niin saimme kuulla että olemme jonossa 8.9 alkaen joten pitkät on jonot, valitettavasti. Hoidoista en osaa sanoa kun olemme tehneet aikaisemmat hoidot(3 IUI:ta , 1 IVF sekä 6 PAS:sia yksityisellä)

T. Jannika

Soita naikkarille ja kysy pääsisittekö maksusitoumusasiakkaina yksityiselle.
Se on kaiketi tänäkin vuonna tuo Väestöliitto jossa hoidot tehdään.
Me olemme siellä olleet ja aivan mielettömän mukava ilmapiiri.

Meidätkin siirrettiin jonojen takia Väestöliittoon. Tosin ei Naikkaristakaan oo paljoa valittamista, meillä hoidot eteni aika nopeella tahdilla. Ainoo pitkä odotus oli juuri tuo IVF-jono 6 kk, ja sit meidät siirrettiinkin Väestöliittoon. Ainoo mistä en Naikkarilla tykännyt oli se, että lääkäri vaihtui aika usein, tosin kaikki oli ihan mukavia ja olivat kyllä tutustuneet meidän "tapaukseen" aina etukäteen eli tiesivät missä mennään. Muutaman kerran kyllä kävi niin, että ei saatukaan ultra-aikaa silloin kun piti ja esim. inssi siirtyi kk eteenpäin. Mutta kuten Jeps1, mekin ollaan oltu tyytyväisiä Väestöliittoon.

No hitto :) tuohan kuulostaisi hyvältä jos pääsisi maksusitoumusasiakkaana yksityiselle.
Mitenkähän sen kanssa kannattaa toimia, pitääkö olla joitakin hoitoja takana muualla tai nkl:lla?
Minulla on todettu pco jo nuorena ja nyt ikääkin on jo kertynyt mukavat 36 vuotta. Ei haluaisi tuhlata aikaa enään... Ollaan mietitty kyllä suoraan yksityiselle menemistäkin, hirvittää vain nuo kalliit hoidot.

Alkuperäinen kirjoittaja pupuska:
No hitto :) tuohan kuulostaisi hyvältä jos pääsisi maksusitoumusasiakkaana yksityiselle.
Mitenkähän sen kanssa kannattaa toimia, pitääkö olla joitakin hoitoja takana muualla tai nkl:lla?
Minulla on todettu pco jo nuorena ja nyt ikääkin on jo kertynyt mukavat 36 vuotta. Ei haluaisi tuhlata aikaa enään... Ollaan mietitty kyllä suoraan yksityiselle menemistäkin, hirvittää vain nuo kalliit hoidot.

Soitat vaan sinne naikkarille ja kerrot mitä toivot asialle tapahtuvan.
Meillä oli viimeeksi niin jotta alkututkimukset oli tehty naikkarilla ja sitten ivf:n jonossa oltiin josta päästiinkin sitten Väestöliittoon.

jeps1,

Kuinka pian pääsittekään ostopalveluna Naikkarilta Väestöliittoon, siis kauanko piti odottaa hoitojen alkamista Väestöliitossa?

Meillä on eka aika ensi viikolla Naikkarille ja lapsettomuutta noin 4 v, jona aikana ollut 2 keskenmenoa Clomeilla aikaansaaduissa raskauksissa.

Kiitos vinkistä, täytyy ottaa heti siellä tämä asia puheeksi!

Alkuperäinen kirjoittaja Adeliini:
jeps1,

Kuinka pian pääsittekään ostopalveluna Naikkarilta Väestöliittoon, siis kauanko piti odottaa hoitojen alkamista Väestöliitossa?

Meillä on eka aika ensi viikolla Naikkarille ja lapsettomuutta noin 4 v, jona aikana ollut 2 keskenmenoa Clomeilla aikaansaaduissa raskauksissa.

Kiitos vinkistä, täytyy ottaa heti siellä tämä asia puheeksi!

Heti kun saatiin tieto naikkarilta jotta päästään väestöliittoon niin saatiin eka tapaamisaika ja hoitojen kartoittamisaika niin viikon sisään ja siitä se sitten lähtikin.
Kertaakaan ei tarvinnut miettiä et pääseekö soittoajalla läpi jne,

Nyt en kyllä ymmärrä :( Lääkäri joka laittoi lähetteen nkl:lle soitti eilen että minun pitäisi mennä alustaviin verikoikeisiin terkkariin ennen kuin pystyy lähetteen pistämään eteen päin. Olivat nkl:ta niitä verikokeita pyytänyt.
Tässä nyt sitten ihmettelen ja mietin käsitinkö sen lääkärin nyt väärin... Huomen käyn ottamassa verikokeet ja puh.aika menee taas parin vkon päähän... tuntuu turhauttavalta kun muutenkin nkl:lle joutuu jonottamaan :'( Olispa rahaa mennä yksityiselle....

^ Ei itse käydä julkisella, mutta ymmärtääkseni siellä tulee varsinaisia hoitokuluja aika vähän. Ilmeisesti joka käyntikerrasta maksetaan polimaksu (jotain 28e?) ja punktiosta saattaa mennä joku toimenpidemaksu. Mutta mun käsitykseni mukaan tosiaan suurimmat kulut tulee lääkkeistä, ja noi ultrat sun muut on kyllä siitä summasta aivan murto-osa.

Lääkkeiden hinta riippuukin sitten sulle määrättävästä cocktailista. Itse selvisin 550 eurolla, mutta olen lukenut monen maksaneen omistaan huomattavasti enemmän. On aika yleistä, että lääkekatto tulee täyteen.

Naikkarilla ollaan hoidoissa vielä hetken ja kyllä, poli-maksu taisi olla 27,50 joka tulee käyntien yhteydessä, mieheltä maksu peritään vain kerran vuodessa. Labrakäynneiltä taisi tulla myös tuo maksu jos oikein muistan, mutta edullinen siis on!

Päälle tulee lääkkeet niin kuin jadekivi kirjoitteli, eli ihan mitä sitten määrätään niin hinta vaihtelee. itsellä pitkällä kaavalla toisella lääkkeellä taisi olla 650€ kela-korvausten jälkeen, toisella lääkkeellä noin 1000€.

Pitääkö sen ensikäynnin jälkeen odottaa puoli vuotta, vai voiko asioita edistää, että pääsee IVF-hoitoihin? (Saatin suoraan läehete IVF:n mun gyneltä) Meidät on tutkittu muutama vuosi sitten yksityisellä ja ollaan Naikkarille lähetetty kaikki paperit. Lapsettomuutta takana yli 6 vuotta, joten en enää jaksaisi odottamista :(

Ainakin meille jonotusajaksi sanottiin 6kk ja ensikäynti oli siinä jossain alkuvaiheessa, eli silloin kertoivat milloin voi ilmoittautua ekaan hoitoon. Meille kävi niin että mun aktiivisen endon takia päästiin 5kk:n odotuksella kun mahduttiin siihen kierrokseen, eli sain luvan soitella jo hieman ennen.
Tietysti jos esitutkimukset on tehty niin niitä ei tuplaten tehdä, mutta jos teillä ei ole hiv/hepatiitti tulokset voimassa (taisi olla vuoden tai 1,5) niin ne otetaan ennen hoitoa.

Me ollaan oltu Naikkarin ivf-jonossa tammikuusta saakka, eli kohta kahdeksan kuukautta. Kesätauko pidensi jonotusaikaa ja on paljon mahdollista ettei hoitoon päästä vielä elokuussakaan, jolloin jonotusajaksi tulee 9 kk. Todella turhauttavaa, meillä kun ivf on vielä ihan ainut mahdollisuus lapsen saantiin, joten jonotusaikaa ei ole voinut käyttää yllätysvauvan yrittämiseen.

Meillä oli ennen jonoon pääsemistä myös kaikki paperit kunnossa ja diagnoosi selvä. Hiv- ja hepatiittikokeet jouduttiin ottamaan uudestaan, kun oli jo vuosi ehtinyt vierähtää ekasta hoitokäynnistä (ja mitään ei vielä ole tehty...mur mur)

Kiitos vastauksista johkunen ja Amalia Armas, eli kiltisti vaan sitten odottelemaan. Harmi että kesätauko on tuonut lisä kuukausia teille odottamiseen :( Luin just toiselta palstalta, että jos joutuu odottamaan sen 6kk niin on mahdollista päästä maksusiotumuksella yksityiselle Naikkarilta...?

Huoh... minulla ei siis ole enää mitään toivoakaan päästä hoitoihin enää tämän vuoden puolella. Sinällään ei mitään kiirettä kun olen vielä toipumassa leikkauksesta, mutta olisi ollut kuitenkin mukavaa päästä tositoimiin heti kun toipuminen on ohi.

nostellaas tätä vähän ylemmäs.. lisää kokemuksia kaipaillen!

me saatiin siirto "kotisairaalasta" naisten klinikalle ja hoitosuunnittelu käynti kuukauden päästä.
Aukkari, sn-analyysit, verikokeet ym on jo tehty ja takana puolivuotta clomeja.

Tässä nyt henkeä pidätellen odotan sitä että koskakohan päästään "tositoimiin".
Ikävää jos tässä vielä saa puolivuottakin odotella ennenkuin hoidot alotettaisiin.

Clomit toimi todella hyvin, vuoto tuli ja ovulaatio myös.
Antaakohan lääkärit tilalle jotain jotta saa pidettyä kierron kurissa vai tipahdetaanko pahimmassa tapauksessa tyhjän päälle ja pelkille teroluteille jolla saadaan kyllä omalla kohdalla vuoto aikaiseksi, mutta ei ovulaatiota ?

Vaikka itse hoitoihin menisi pidempi aika, niin kyllä mä silti positiivisesti olin yllättynyt tuosta, että hoitosuunnittelukäyntiin päästään näinkin pian.

Miten, onko täällä tietoa jos on hoidot vaihtunut toiseen; jatkuuko suoraan vai tuleeko taas joku puolen vuoden "karenssi" ?

Ambrosia85 ainakin viime talvena inssiin ei ollut jonoa käytännössä lainkaan. Meille tehtiin hoitosuunnitelma joulukuussa ja tammikuun lopulla olisi ollut inssi, joka kuitenkin peruuntui. Ivf-jonoon voi Naikkarilla ilmeisesti päästä vasta, kun kaikki muu suunniteltu on tehty.

Meidät siis laitettiin ivf-jonoon tammikuussa. Tasan puolen vuoden odottelun jälkeen päästiin ivf-suunnittelukäynnille, jonka jälkeen periaattessa seuraavassa kierrossa voi päästä ivf,ään. Käytännössä ainakaan meidän kohdalla ei näin kuitenkaan ollut vaan vielä nytkään meille ei ole ivf-suunnitelmaa tehty. Itse toimenpide menee auttamatta vähintään lokakuulle, 10 kk jonoon pääsemisen jälkeen.

Toivottavasti teidän ei tarvitsisi näin kauaa odotella.

Me ollaan oltu viime vuoden marraskuusta saakka NKL:llä hoidoissa, sitä ennen puolisen vuotta yksityisellä. Tällä viikolla ilmoittauduttiin IVF-jonoon ja eilen tuli kirje, että tasan 6kk jälkeen voimme sopia IVF-ajan ja suunnittelukäynti on juuri ennen joulua. Eli jonnekin maaliskuulle menee näillä näkymin.

Osaako joku muuten sanoa, että saako suunnittelukäynnillä jo reseptit lääkkeisiin vai vasta sitten kun hoidon tarkka ajankohta on tiedossa? Meillä kun on lääkekatto tullut täyteen, niin olisi kiva voida ostaa ne kalliit lääkkeet tämän vuoden puolella, sen suunnittelukäynnin jälkeen.

Entä pitääkö PASseihin jonottaa myös vai miten nopeasti ne tehdään sen jälkeen, jos ensimmäinen IVF ei onnistu?

Kultapuro en tiedä ihan varmaksi yleistä käytäntöä, mutta ainakaan me ei saatu reseptejä suunnittelukäynnillä. Ilmeisesti lääkäri tekee tarkan hoitosuunnitelman vasta, kun on ilmoittautuduttu hoitoon ja tuolloi määritellään lääkkeet, annostukset yms.

Yleisesti ottaen mun mielestä tuo suunnittelukäynti oli täysin turha. Mitään uutta tietoa en siellä saanut ja kestikin vain n. 10 minuuttia

Hmmm... minun pitää varmaa soitella sinne ensi viikolla, jos kerran Kultapuro sait kirjeen viikossa.
Minä puhuin lääkärini kanssa 1,5 viikkoa sitten eikä mitään kirjettä ole vieläkään saapunut. Elleivät sitten lähetä kirjettä vasta sitten kun olen toipunut kokonaan leikkauksesta.

Yhteistyössä