Nännien repeily imetyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gwendolyne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gwendolyne

Jäsen
04.04.2007
628
0
16
Hui, tulipas karseankuuloinen otsikko. :o

RV 32 menossa nyt ja imetystä mietiskelen...

Jep, eli siis esikoista imettäessäni nännini olivat koko ajan kipeillä haavoilla. Kun vaiva oli pahimmillaan, pelkäsin imetystä niin, että vapisin aina, kun laitoin vauvaa rinnalle. Ja silmät vuosivat kivusta. Täysimetin kuitenkin melko pitkään.

Imetysote tarkistettiin moneen kertaan ja se oli aina juuri oikea.

Olen allerginen lähestulkoon kaikille rasvoille, joita olen kokeillut, paitsi yks Teneriffalta tuotu aaloerasva ja Lansinoh. Kaikkein allergisin olen Bepanthenille, Bevitalle yms. lääkerasvoille. Lansinohista en huomannut viimeksi olevan apua. Rintakumista ei ollut mitään hyötyä, siitä ei saanut minkäänlaista otetta.

Täytyykö unohtaa haaveet ihanasta imetyksestä, vai olisiko jotain vinkkiä, millä voisi karaista etukäteen/ hoitaa rikkinäisiä rinnanpäitä?

jotkut käyttää sitruunaa, ja sanoo sen auttavan. mulla oli myös kauan esikoisen aikaan rinnanpäät kauan auki ja tajusin vasta toisen lapsen saatuani, että niissä oli varmasti sammas, kun tytön suussakin oli, eikä mikään rasva auttanut.

Täällä kohtalotoveri :wave:

Meil on nyt 3:tta päivää imetellään ja tekee niin pirun kipeetä, ja tulee tekemään pitkään :/ Jos vaan samoin käy kun isoveljellä, mulle tuli heti alkuun kunnon "imuviivat" ja imetys on ja oli sen jälkeen ihan yhtä tuskaa. Samalta vaikuttaa nytkin, eikä mullakaan rasvat juuri tuo helpotusta..Mutta ei kai se auta, nännikumeja oon miettiny, mut vielä ainakin aijon tuskailla ilman.

Kokeilkaa Aloe Gelly rasvaa FLP;ltä.. Se on puhtainta yleensä on markkinoilla. Sitä ei saa ostettua kaupasta joten kyselkää tutuilta et kuka tietää paikallisen myyjän.

Mintsu, tuo sitruuna kuulostaa hurjalta, mutta täytynee kokeilla! Sammasta esikoisellani tuskin oli, ei ollut mitään siihen viittaavaa.

SuhmuranSandra:
Hei kohtalotoveri :wave:
Mullakin aukes jo laitoksella... Joillakin tuo rintakumien käyttö todella auttaa, mulla on vaan ilmeisesti senmalliset nännit, ettei onnistu.

Jostain kirjasta luin sellaisen tavan karaista, että mies hieroo huulillaan nännejä raskauden aikana. Tuota on kokeiltu pari kertaa, mutta mies ei oikein osaa ottaa touhua "ammattimaisesti" vaan rupee ajatukset ja kädet harhailemaan :laugh:

mulla auttoi kankaisiin liivinsuojiin siirtyminen ja maidonkerääjän käyttäminen imetysten välillä. maito kerääntyi sinne kuppii ja piti sitten nännin märkänä. kun se repeilee yleensä sen takia kun haavautuu ja haavat kuivaa ja sitten ne repeää taas auki kun vauva alkaa syömään. mulla nuo ja bepanthen auttoi nopeasti.

Tarkistakaa ettei vauvalla sammasta. Tarttuu myös rintoihin ja aiheuttaa sitä halkeilua. Puolukkaa/sitruunaa vauvan suuhun ja nänneihin niin paranee. Mulla onneksi bebanten auttaa kun muistaa joka imetyksen jälk laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
meillä neuvolantäti "käski" miehen nuolla mun nännejä ja imeä jo valmiiksi ennen imetyksen alkua, itsellläni kans nännit repeilivät viime imetyksessä.

No, osasko se olla kunnolla ;) ?

Kiitoksia tähänastisista vinkeistä "kirjoittaa kaiken ylös".
Lisääkin otetaan vastaan!

Mulla oli kans nännit todella kipeät, vettä valui silmistä aina kun tytön rinnalle otin. Aika karun näköistä muuten kun tisseistä vuotaa verta... :/ Kipua kesti kaksi viikkoa, jonka jälkeen pikku hiljaa helpotti. Ja sitä lansinohia laitoin joka syötön jälkeen, en sitten tiedä oliko apua vai ei...

Neljä lasta imettäneenä voin neuvoa, et parasta on rasvata nännejä jo etukäteen tavallisella rasvaisella perusvoiteella ja hieroa nännejä karhealla kankaalla vaikka frotee pyyhkeellä päivittäin, näin nännien iho karasituu jo valmiiksi. Siis rasvausta päivittäin paksu kerros rasvaa tissien päihin.

Kun imetys alkaa niin ilmakylpyjä tisseille ja suihkuttelua lämpimällä vedellä.

Mullakin on ollut molempia lapsia imettäessä aluksi rinnanpäät rikki. Mulle paras apu on ollut KAALI! Siis otetaan vaan kaalin lehti, hieraistaan sitä vähän kaulimella (että pinta hieman rikkoutuu) ja laitetaan se rintaliiveihin. Liivien ja lehden väliin kannattaa laittaa esim. pala kelmua, ettei haju tartu liiveihin. Parantaa tosi nopsasti! Vinkin sain synnytyslaitoksella jo.

Mulla meni rinnänpäät rikki vasta 3kk imetyksen aloituksesta. Ennen sitä ei ollut mitään ongelmia. Ja oli sit niin kipeet ja niin rikki et oli lopetettava imetys. Tein kaikkeni ettei olis tarvinnut lopettaa... =(

Voisiko rinnanpäihin laittaa ruokaöljyä? Esim. ihan rypsiöljyä tai oliiviöljyä? Ei ainakaan olisi kemikaaleja allergisoimassa. Näin minä tein, kun oli samoja ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwendolyne:
kaalin olen kuullut auttavan myös rintatulehdukseen. Ja kermaviilin? Nyt kun näitä lukee ja muistelee vanhoja ohjeita, sitä on aika paljon konsteja, mitä ei viimeksi tullut kokeiltua.

Tarkoititko maitorahkaa etkä kermaviiliä?

Yhteistyössä