Napanuoran pituus

  • Viestiketjun aloittaja HannuHanhi
  • Ensimmäinen viesti
HannuHanhi
Meidän vauvan napanuora oli kiertynyt tiukasti vartalon ja kaulan ympärille ja se nn olikin aika pitkä. Kuinka suuri vaara on siitä, että vauva on saanut liian vähän happea kun se on jossain vaiheessa kiristynyt liikaa? Ainakin synnytystilanne oli vaikea ja ahdas.
Vauva on hieman liian kiriseväinen ja levoton, syö tosi usein ja harvoin on pitkään tyytyväinen. Koska näkee, jos vammoja on tullut ja miten ne näyttäytyvät?
 
Wilma
Seurattiinko teillä sydänääniä synnytyksen aikana? Meillä oli jatkuva seuranta ja hoppua pidettiin, napanuora oli lyhyt ja kaulan ympäri. Vaurioista en muuta tiedä kun että on varmaan aika mahdoton arvailla, mikä on liian kirisevä ja levoton vauva, yksilöitähän ne ovat. Ei ole tarkoitus vähätellä huolta, mutta eikös todennäköisempää ole kuitenkin että vauva on ihan normaali!
 
Aurora
Heips,
tytöllämme oli napanuora kaksi kierrosta kaulan ympäri sekä käsivarren ja rintakehän ympäri. Mm. sydänäänten laskujen vuoksi (2 h monitorissa) jouduttiin lopulta sektioon.

Oon itse pelännyt ihan samaa, eli onko tytölle tullut vaurioita tämän takia, varsinkin kun sektiopäätöstä viivyteltiin mielestäni turhan kauan. Nyt hän on kuitenkin terve ja fiksu (aika ajoin jopa ovela) 10 kk:n ikäinen tyttö. Aika monella vauvalla taitaa olla napanuora kaulan ympärillä?

Kitisemiseen ja levottomuuteen voi olla mooonta eri syytä, enkä usko että napanuoran kiristyminen on yksi siihen. Tieteellistä faktaa mulla ei tietenkään ole. Mutta kyselepä neuvolassa ohjeita jos tuntuu että vauva on tyytymätön.
 
Mymmeli
Ainahan niitä sydänääniä seurataan. Tai niin olen ymmärtänyt.
Meillä pojalle laitettiin sitten päähän se anturi joka näytti kokoajan miten sydän lyö.
Napanuora oli kaksi kertaa kaulan ympäri, mutta niin pitkä, että sitten vasta otettiin pois kun poika oli kokonaan syntynyt.

Ja mitään happivajetta ei ollut, näin ainakin sanottiin, sillä poika oli punainen ja todella äänekäs täysien pisteiden vauva.

Mutta tuo napanuora voi ilmeisesti olla hyvinkin erimittainen, mistähän johtuu?? Kaverini esikoinen syntyi myös napanuora kaulan ympärillä ja joutuivat murtamaan solisluun jotta saivat vauvan pois. Vauva oli ihan harmaa, eli oli kärsinyt hieman happivajeesta, mutta virkosi nopeasti ja nyt on ihan tavallinen 2v.
 
kyllä
Muakin kiinnostaisi tietää mistä tuo napanuorien erilaiset pituudet johtuu. Oman vauvan kanssa oli lyhyt napanuora, ei ollut kiertynyt kyllä mihinkään (esim pää/jalka tms), kätilöt vaan hämmästelivät että ""lyhyt napanuora"".

Mulle terkka sanoi että noin 20% vauvoista napanuora on kiertynyt kaulan ympäri. Eli suht yleistä kuitenkin.
 
ft
meillä ei ollut kiertynyt mihinkään napanuora mutta se oli niin lyhyt että sydänäänet alkoi ponnistusvaiheessa hieman laskea kun napanuora joutui venyttymään mutta kaikki sujui kuitenkin normaalisti.

Minäkään en halua vähätellä kitisemistä ja levotonta vauvaa, mutta vauvat on yksilöllisiä (kuten on todettu moneen kertaan) yhden kaverin kaikki 3 lasta ovat olleet toooosi rauhallisia, tuskin koskaan kuulemma itkeneet ja tuo kaveri sai minun luona aina ""traumoja"" koska meillä taase oli semmonen hermoheikkolapsi, eli ensimmäiset elinkuukaudet oli huutoa täynnä. On siis niitä kitiseviä ja sitten rauhallisia, toiset syö 5 min (kuten meillä) toiset 1tunnin, toiset tunnin välein, toiset 2-3 tunnin välein.

Fysioterapeuttina siis itkuisuudesta ja levottomuudesta/syömistottumuksista pikkuvauvana en voisi tehdää minkäänlaisia päätelmiä vauvan suhteen onko jotain vaurioita tullut. Yleensäkin isommatkin kehitysongelmat pystytään havaitsemaan vasta kun vauva on 6-12kk, kun motoriikan pitäisi alkaa kehittyä, ja toisaalta tuolloinkaan ei voi tehdä varmoja päätelmiä koska motriikkakin kehittyy vauvoilla niin eri tahtiin. Useasti varma diagnoosi saadaan vasta isompana lapsena.

Eli siis nauti rauhassa lapsestasi, keskustele neuvolassa huolistasi jolloin he voivat seurata tarkemmin ja kertoa mielipiteensä huoliesi suhteen.
 
2girls mom
Meillä vanhemman tytön, (nyt 3v) napanuora oli kerran kaulan ympäri . oli ihan sininen kun syntyi, mutta suurempi huolenaihe oli koko, yli 4 kg. Ei meinannut millään mahtua ulos. Mitään vammoja ei ole tullut. Toisella tytöllä (2,5kk) oli napanuora 2 kertaa kaulan ympäri, sekä käsivarren ympäri pari kertaa, hänelläkin oli pitkä napanuora. Synnytykses kiristyi niin paljon että veti istukan samantien mukana, sinertävä hänkin, mutta ei muita vammoja kuin napatyrä, mut se taisi liian huonosti/pitkältä sidotusta napanuorasta. Kaikki on niin yksilöllistä, meidän tytöt on kui yö ja päivä. raskaudetkin oli niin erilaisia et olin aivan varma että tää toinen olis ollu poika. Toinen on paljon itkuisempi ku eka, mutta nukkuu silti paremmin esim. päikkärit. eka nukku omas sängys 6-8 tunnin yö unet. toinen kyl nukkuu n.5-7h, mutta ei omas sängys, vieres on hyvä.
 

Yhteistyössä