Naposteltavaa 9 kk:n ikäiselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiinnostunut

Vieras
Olisiko kenelläkään vinkkejä, mitä naposteltavaa 9 kk:n ikäiselle vauvalle voi antaa. Tarkoitan siis sormiruokaa, jota lapsi voi itsekin laittaa suuhunsa. Olen antanut hänelle maissinaksuja, ja toisinaan raastan kurkkua tai omenaa. Voiko alle vuoden ikäiselle antaa jo leipäpalasia (kovia/pehmeitä)? Teettekö itse suolatonta leipää vai onko kaupassa myynnissä jotain sopivaa? Tytölläni on vasta 1 hammas joten pureskelu ei vielä kovin hyvin onnistu.

meillä on kans 9kk. vanha tyttö ja ollaan jo monta kuukautta syöty leipää ja näkkäriä (alhaalla 2 hammasta)myös banaanin palan olen antanut käteen ja ihan omena,kurkku ja porkkana paloja...eikä oo tukehtunu :D Ihan tavallista leipää olen antanut kun siinä on kumminkin niin vähän sitä suolaa että ei mun mielestä oo kuolemaksi ;)

Edellä tulikin jo kaikki mitä voisin kuvitella itsekin antavani, mutta riippuen vauvasta. Kannattaa olla aluksi varovainen. Meillä vauva täyttää jo vuoden viikon päästä ja just viime viikolla meinasi tukehtua muroon. :/ En uskaltais edelleenkään antaa paljon milliä suurempaa esim. leivän palaa.

Leivänpalasia ja riisimuroja meillä napsitaan ja maissinaksuja.

Joissain corn flakes- muroissa on tosi terävät reunat, ne välillä tuntuu pahalta kurkussa, mut tosiaan riisimurot on hyviä.

Sellaisia paloja annan, jotka eivät voi tukkia "torvea". Silloin ei tarvitse paniikkihätääntyä vaikka vähän alkaiski yskittämään tai yökkäilemään. Vaikka eihän sekään kivaa ole.

Esikoinen oli oikea ahdaskurkku, mutta nuorempi, pian 10kk, on aika haka tossa syömisessä. Osaa ihanasti pureskella itse kaura tai marie-keksiä. Jos menee suuhun liian iso pala, hän ottaa sen pois ja puraisee pienemmän..

Meidän reilu 8kk likka syö kyllä kanssa lähes kaikkea mitä eteen antaa ja näppärästi omin sormin :D . Suurin suosikki taitaa olla kuitenkin riisikakun muruset! Meillä syödään myös ihan tavallista leipää, keitettyjä vihanneksia, hedelmiä jne.

Pojallani ei ole vielä yhtään hammasta mutta sujuvasti puree leipää ja kurkkua ikenillään :D Tomaattiakin annoin taas kokeeksi (paloja joita pureskeli) mutta siitä taisi tulla taas ihottumaa. Keitettyjä vihanneksia pieninä paloina, onpa poika pureskellut ihastuneena kaalinlehteäkin. Marjoja ja hedelmänpaloja voi antaa, käytä mielikuvitustasi mutta tietysti muistaen mitä alle yksivuotiaalle ei suositella. En ole antanut mitään jossa suolaa paitsi vähäsuolaista leipää. Itse olen antanut isommankin palan käteen ja sitten vahtinut vieressä miten osaa sitä syödä, joskus joutuu onkimaan suusta pois ruokaa ja siitäkös poika kiukustuu. Suurin osa sormiruoasta päätyy rinnuksille ja lattialle mutta pääasia että harjoittelee syömistä.

Riisimuroissa on muuten 1,65 % suolaa.

Juu, mietin kans tota murojen antamista...niitä kyllä kerkee varmaan syömään myöhemminkin ihan tarpeeks =)

Meillä maissinaksut ja riisikakut sekä hedelmänpalat käytössä. Leipä ei ole mieluista.

Yhteistyössä