Hae Anna.fi-sivustolta

narsisti on hidas hylkäämään uhrejaan

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä herttasolttu, 05.01.2008.

1. herttasolttu Vierailija

luin juuri artikkelin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Siinä todettiin mitä otsikossa. Onko kenelläkään kokemuksia narsistisista ihmisistä? Miten olette selvinneet?

2. Olen samaa mieltä sinun kanssasi. Narsisti käyttää vaikka omia lapsiaan lyömä aseena, jos hänellä on uhka tulla hylätyksi. Oman edun tavoittelu on ihan sairasta. Narsisti osaa kietoa läheisensä sellaiseen verkkoon, että siitä on aika toivotonta irroittautua. Marttyyrimainen käytös on ihan normaalia. Jos et ole narsistin kanssa samaa mieltä hänen hyvyydestä ja uhrautuvuudesta ja mikäli hän toteaa, ettei sinusta ole mitään hyötyä hänelle, et ole hänelle sen jälkeen, kuin jatkuvan riidan kohde. Tästä voisi kirjoittaa vaikka kuinka, mutta tässä vähän pintaa.

3. Juu, on Vierailija

eikä ole yhtään positiivista sanaa sanottavana. Paitse se, että opinpahan tietämään, että tamänkaltaisiakin on olemassa.

4. yx vaan Vierailija

elämän halu voitti.

5. Voi selvitä Vierailija

Rupesin haluamaan enemmän mielipiteenvapautta. Aloin viettää enemmän aikaa muiden parissa. Lopulta narsisti itse katkaisi välit, mutta kuitenkin hän yritti myöhemmin vielä ottaa yhteyttä tai pisti asiamiehen asialle. Olen hakeutunut muihin ympyröihin, joten en enää ole tekemisissä hänen kanssaan kuin satunnaisesti, muutaman kerran vuodessa sattumalta.

6. kokemusta ja muuta Vierailija

eron jälkeen pian viisi vuotta mennyt ja aina vaan se punoo juoniaan ja yrittää pilata elämäni. Ei auta kuin olla välittämättä, jos se huomaa, että kiusa tehoaa, se vaan innostuu lisää.

7. sitä vaan Vierailija

niin olen itsekin koittanut olla, välittämättä asioista.

8. Living Vierailija

Elän parisuhteessa narsistin kanssa. Monta vuotta oli rankkaa ja vaikeaa, kunnes monien käänteiden, tapahtumien, aiheesta opiskelujen ja ammattiauttajan kanssa keskusteltuani tajusin lopullisesti sen, että narsisti on sairas. Sairas henkisesti samalla tavalla kuin joku on esim. sairastunut masennukseen tms. Henkisesti sairas ihminen ei ole normaali, eikä toimi normaalisti. Narsistit ovat erittäin taitavia näyttelemään täysin tervettä ja onnistuvat hämäämään lähimpiä ihmisiään tosi pitkään, joskus ainiaasti.

Minä olen selvinnyt ja selviän tästä eteenpäinkin narsistin rinnalla sen avulla, että tiedostan, että toinen on sairas. Pidän hyvää huolta itsestäni, pidän oman elämäni rikkaana lasten, harrastusten ja ystävien kanssa ja siinä samalla, kun itse voin hyvin itseni kanssa, pystyn ylläpitämään parisuhdetta narsistisen puolisonikin kanssa. Se, että toinen on sairas, ei ole minun syyni eikä minun tarvitse uhrata sen vuoksi mitään. Narsisti harvoin, tuskin koskaan, myöntää itse sairauttaan, siksi se on usein parantumaton sairaus, koska narsistia ei saa hakemaan hoitoa itselleen. Näin se vain on ja olen oppinut elämään asian kanssa.

9. ´´´´´´ Vierailija

Usein narsisti syyttää kumppaniaan narsismista. Tämä on henkistä väkivaltaa, jolla narsisti pitää uhriaan manipulaation avulla valtansa alla eli hän tekee toisen sairaaksi, vaikka onkin sitä itse. Kun tämän narsistin uhri tajuaa, niin hän vapautuu narsistin hampaista ja on vapaa elämään omaa elämäänsä.

10. Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata, miten olen selvinnyt kokemuksista narsistin kanssa. Vaikea sanoa, narsismi on pikku hiljaa pahentunut, aluksi en tietenkään edes huomannut mitään. Mies oli ihana, hurmaava, älykäs ja kaikkea sitä, mitä nyt myöhemmin olen näistä tyypillisistä piirteistä lukenut. Ihmettelin jo alussa usein, miten paljon selityksiä oli jollekin pienille asioille ja miten usein jäi valheesta kiinni. Mutta hän osasi aina selittää niin että lopulta uskoi. Ja sitten kun lakkasin uskomasta, ja huomautin valehtelusta, seurasi niin kauheita riitoja ja syytöksiä, että joku vahvempi olisi varmaan jo lähtenyt pois!
    Mutta lapsia on kaksi ja vielä toistaiseksi ihailevat isäänsä, ei ole totuus lapsille paljastunut (vanhempi lapsi kyllä joskus huomauttaa jotain, mutta isähän osaa AINA selittää kaiken parhain päin).
    Parisuhteessa menee hyvin tasan niin kauan kun minä pysyn hiljaa. En voi kysyä tai sanoa yhtään mitään hänen valheistaan, selityksistään, epämääräisistä menoista, en mistään! Hän käyttää myös taloudellista valtaa, on älykkäänä ihmisenä tallettanut lasten nimiin omia sijoituksiaan, että säästyisi verotukselta. Ja paljon, paljon muuta... Olen täysin toivottamassa tilanteessa, poispääsyä ei ole näkyvissä. Ellei joku rehellinen, normaali, aito, fiksu mies tule ja pelasta minua tästä helvetistä.

11. Kiitos, tämäpä kovasti auttoi. Kyllä itsetunto on jo muutoinkin nujerrettu, en olisi enää tuollaista kommenttia kaivannut. Tarkoitukseni oli vain vastata alkuperäiseen kysymykseen "onko kenelläkään kokemuksia narsistisista ihmisistä?".

12. katsoit peiliin Vierailija

"itsetunto on jo muutoinkin nujerrettu, en olisi enää tuollaista kommenttia kaivannut. Tarkoitukseni oli vain ..."

Siinäpä vastasit itsellesi: itse olet antanut itsetuntosi nujertua etkä ole tehnyt asian eteen mitään. Kukaan muu ei saa itsetuntoasi koholle, kuin sinä itse: "kuka kissan hännän nostais, jos ei kissa itse?"

Laitapa ITSE itsetuntosi kuntoon: elä ja anna toisten elää. Älä anna itsetuntosi romahtaa jonkun toisen tekemisten/sanomisten/kirjoittamisten tai tekemättä/sanomatta/kirjoittamatta jättämisten takia.

Seiso omilla jaloillasi ihminen.

13. nepaliin? Vierailija

minulle on juuri diagnisoitu psykiatrisella narsistinen persoonallisuushäiriö ja voinen todeta että kaikki yllä oleva on kotipsykologiaa. Minä en ole paha ihminen, rakastan itseäni mutta myös muita äärimmäisyyksiin asti, teot ja sanat eivät ole pahaa juonittelua vaan yleensä haluan kaikille parasta. Anteeksi osaan pyytää ja toivon että terapian ja lääkkeiden avulla voin elää niin ettei tarvitse aina huomenna katua... Hyvää jatkoa

14. ,,,,,,, Vierailija

Kaikki narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät eivät ole samanlaisia, eroja on varmasti samoin kuin muutenkin ihmisissä.

Keittiöpsykologiaa tai ei, narsistin tunnistaa parhaiten lähellä elänyt ihminen, usein sisarus, puoliso, lapsi tai vanhempi. Diagnosointi lienee muutoin melko vaikeaa, koska narsisti osaa puhua itsestään niin hyvin, että kaikki ammattilaisetkaan eivät kykene tunnistamaan persoonallisuudessa mitään erikoista. Narsistista henkilöa lienee vaikea saada lääkäriä tai psykologia tapaamaan persoonallisuuden häiriöiden tähden, koska omasta mielestään hän on ihan kuin muutkin ihmiset. Omasta halustaan harva parsoonallisuushäiriöinen hakeutuu hoitoon tai diagnoosiin, toki jos esiintyy muita ongelmia, kenties pitkään jatkunutta unettomuutta tai masentuneisuutta, lääkärit saattavat tehdä diagnoosin myös narsismista, kun tekevät muitakin tutkimuksia persoonallisuudesta. Tuskin moinen onnistuu muutoin kuin sairaalahoidossa.

Elämä narsistin kanssa on vaikea käsittää sellaisen joka ei ole sitä itse elänyt. Sitä on helppo ulkopuolisen sanoa, mitäs olet suhteessa, lähde lätkimään , älä marise. Monet ovat niin riippuvaisia kumppanistaan, tunne-elämässä, taloudellisesti tai lasten kautta, ettei suhteesta irtautuminen ole helppoa. Mutta yhtä kaikki, suhteesta pääsee eroon ja elämä jatkuu senkin jälkeen. Riippuen siitä, miten loukatuksi narsistinen henkilö itsestä kokee erotilanteessa, elämä eron jälkeen on helpompaa tai sittten hieman hankalampaa. Jos narsistinen henkilö kokee tulleensa syvästi loukatuksi erotilanteessa, voi olla, ettei hän anna sen siunaamaa rauhaa entiselle kumppanilleen. Pahimmassa tapauksessa lapset valjastetaan kiusantekoon pelinappuloiksi. Kaikki tämä voi olla syynä, ettei suhteesta erota vaan yritetään olla yhdessä, vaikka suhde ei täytäkään millään muotoa tasavertaisen parisuhteen merkkejä.

Rakkaus ja/tai riippuvuus on ihmeellinen asia, niiden tähden ihminen on valmis ottamaan vastaan melkein miten kamalaa kohtelua. Ymmärrän hyvin narsistin kanssa suhteessa eläviä, sen miksi jatkavat suhteessa, mutta myös sen miksi haluavat eroon. Kaikki suhteet ovat erilaisia, kuten myös me kaikki ihmiset, oli meitä diagnosoitu keittiön pöydän ääressä tai sitten oikein lääkärin toimesta. Meissä kaikissa on narsistisia piirteitä ja on tervettä ollakin, mutta siinä tilanteessa, kun vain ja ainoastaan yksi tapa olla ja elää on ainoa oikea, eikä vastaan ole sanomista lienee aika tarkastella persoonallisuuden piirteitä tarkemmin.

Kaikilla on oikeus elää, myös narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät.

15. mutta miten , muita alistaen ja heiltä elämän pilaten ?

Siinä onkin selittämistä, jopa narsistille!

Selityksiä löytyy ja aina vika jostain muusta kuin itsestä.

Jouduin olemaan narsistin kanssa työkaverina muutaman vuoden ajan ja läheltä nähtynä meno oli hurjaa.

Hän ei koskaan kiinnittänyt huomiota muiden rivimiesten ansioihin, kiitosta ei koskaan sanonut jollei ollut pakotettuna siihen olosuhteiden pakosta, esimies palaverissa tms..
    Sisaruksiansa hän oli jo kiusannut, siihen kuntoon, että nuoremmet veljet olivat alkoholisteja ja pikkusisko kävi terapiassa, oli käynyt jo vuosia.
    Hallitsi ja käskytti niitä joka asiassa, vaikka olivat naimisissa tahoillaan.

Irvisteli minulle kun oltiin kahdestaan, ei puhunut sanaakaan ylimääräistä, mulloin kun esimies oli paikalla, antoi sen käsityksen että olimme hyviäkin ystäviä.Ja pyöri väkkäränä omaa erinomaisuuttaan esittäen.

Esimies ja johtoporras oli hänen erikoisen nuolennan kohteena, lahjoi heitä ja pyysi yhtä jopa lapsensa kummiksi.Näin pääsi hierarkiassa ylemmälle oksalle, tietämään ihmisistä ja asioista ja samalla valehtelemaan ja tekemään pahaa niille joista ei pitänyt ts. suurimmasta osasta henkilökuntaa.

Henkilöstön supistukset olivat hänen erikoisalaansa esimiehen apulaisena, nykyisin kuulemma kaikki ovat vain neljätuntia töissä ja osa-aikaiset tekevät kaikki likaisimmat työt ja hän sekä esimies ovat kuulemma ainoastaan kokoaikaisia.

Esimies oli kiltti ja tyhmänpulskea, jota tämä narsisti vei nolla-kuusi, eikä "kohde "huomaa mitään kun narsisti nuolee siltä vaikka varpaanvälit ja on valloittava ja herttainen hänelle niin kauan kuin hän pystyy hyötymään asemastaan esimiehen ystävättärenä.
    Tuota en joutunut, katselemaan kauan, kun vaihdoin alaa ja paikkakuntaa...

Narsistit ovat piruja...mutta se oli minulle uutta, että he kärsivät kieroista, jopa kauheista tekemisistään ja sehän kertoo, että ihminen on täydessä tolkussaan kun tekee laskelmoi ja manipuloi.

16. millainen olet? Vierailija

alistuja, läheisriippuvainen, haluat palvella narsistia (oliko esim. isäsi/äitisi narsistinen ja olet näin jo pienestä pitäen hakeutunut mielelläsi narsististen ihmisten joukkoon ja haluat alistua ????

Elää itse tarkoittaa sitä, että elää omaa elämäänsä eikä suostu kenekään kumipalloksi, jota joku pompottaa milloin ja miten itse haluaa. Eikä myöskään elä kenekään muun ihmisen elämää esim. yhtenä "tukevana seinänä", jos ei itse ole valinnut ja halunnut sitä roolia.

17. Siirisaaramanta Vierailija

Mieheni ex-naisystävä oli vielä vuosia heidän seurustelunsa jälkeen sitä mieltä että mieheni on ilmiselvä narsisti (kertoi asiasta myös minulle) ,niin mehän tutkimme mieheni kanssa asian. Luimme kumpikin ex-naisystävän suositteleman kirjan jossa oli "testi" millä tunnisti narsistin. Teimme molemmat testin itsestämme. Sain muutaman pisteen enemmän kuin mieheni - ja määrityksen, että en ole narsisti! Tein testin myös miehestäni - sen perusteella mitä hänestä ajattelin - eikä vieläkään saatu hänestä narsistia.

En kiellä sitä, etteikö OIKEITA narsisteja ole - ja elo heidän kanssaan on varmasti karmivaa - mutta ainakin tuolloin itseäni risoi kovasti tuon keittiöpsykologin lausunto. Jota suureen ääneen kaikille kertoi. Hän teki diagnoosinsa alle vuoden seurustelun jälkeen. Ja suurimpana syynä, että mies jätti tämän naisen. Minä - nyt 5 vuotta tuon saman miehen kanssa eläneenä - en löydä siitä miehestä mitään narsistista. Hyvä itsetuntoinen hän on, mutta ei narsisti!

18. Lumikin tarina Vierailija

Saduissa on monesti oivallisia, arkkityyppisiä esimerkkejä elämässä muutoin vaikeasti hahmotettavista asioista ja tilanteista. Paljon koskettavaa tiiviissä paketissa, joka elää ja siirtyy ajasta toiseen.

Lumikissa on hyvä kuvaus narsistisesta persoonasta. Lumikin ilkeä äitipuoli on kuvattu narsistina, joka ihaili ja rakasti vain itseään (peilikuvaansa). Kaikki oli hyvin niin kauan, kun hän hallitsi eikä kokenut itseään uhatuksi. Peili ulkopuolisena avustajana jaksoi ihailla ja ylistää hänen kauneuttaan ja peremmuttaan. Todellisessakin elämässä muiden ihailu pönkittää ja pitää narsistin itsetuntoa yllä. Muutoin hänen itsetuntonsa murenee.

Niin sadussakin. Kun kuningatar ei enää saanut varauksetonta ihailua, peili kertoikin vahingossa totuuden, Lumikin olevan kauniimpi, kuningattaren itsetunto sai kolauksen, jota hän ei kestänyt. Hän alkoi tuntemaan kateutta, mustasukkaisuutta ja vihaa viatonta Lumikkia kohtaan. Ei sii oikeastaan tarvittu muuta kuin toisen olemassaolo. Uhkakuva syntyi kuningattaren omassa päässä. Negatiivisten tunteidensa vallassa kuningatar oli valmis kaikin keinoin tuhoamaan Lumikin (kuningattaren itsetunnon murentajan). Lumikki oli saatava pois päiviltä, jotta kuningatar itse voisi taas hallita ja olla kaunein.

Sadussa kerrotaan, miten kuningatar juoni ja käytti kaikkia mahdollisia keinoja Lumikin tuhoamiseksi. Hän näytteli, esitti hyvää ja osasi todentuntuisesti mielistellä huolimatta tuhoavista ajatuksistaan ja päämääristään. Sadussakaan Lumikki narsistisen raivon kohteena ei oivaltanut uhkaa. Samalla tavoin todellisessa elämässä voi olla hyvin vaikea nähdä narsistin pahuutta. Yleensä narsistille riittääkin yksi kohde, johon hän raivonsa, vihansa ja kateutensa kohdistaa. Sen voimalla narsisti elää ja voi hyvin.

Sadussa on hieman epäselvää, miten kuningattarelle kävi, kun hän sai Lumikin pois päiviltä. Kuningatar ilmeisesti syöksyi itsekin tuhoon. Ehkäpä se kuvastaa todellisuutta, jossa narsisti ylittää vihansa rajan ja tekee jotain sellaista, mikä on vastoin kaikkea. Toisaalta narsisti samalla menettää sen, mikä hänen itsetuntoaan pönkittää. Slloin hän on tavallaan itsekin tuhoon tuomittu.

Lumikki-sadussa on hyvin kuvattu myös narsistin uhrin näkökulma. Olisi luullut Lumikin kaikesta kokemastaan jo oivaltaneen, että pahaa äitipuolta pitäisi varoa, mutta hän oli liian luottavainen, kiltti ja oli mieliksi kaikille. (Metsästäjäkin sääli häntä.) Kun Lumikki lopulta oli saanut kuolettavan annoksen myrkkyä ja ilkeyttä, hän tarvitsi vuosia lepoon ja toipumiseen, kääpiöiden myötätuntoa ja surua ympärilleen ja viimein todellista rakkautta herätäkseen taas henkiin.

19. ,,,,,,, Vierailija

siis narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät eniten uhrit, eihän narsisti edes ymmärrä, että hänessä olisi jotain moitteen sijaa.

20. toki täydellinen Vierailija

Niin tämä oli Sinun mielipiteesi, kuulisimme tosiaan sukulaisten, puoliso (i)den, tuttujen version Sinusta. Ehkä olemme lukeneetkin täällä.

21. sanaseni Vierailija

Useat niin kovaan ääneen täällä uhoavat ja päivittelevät, että miksi kukaan elää vapaaehtoisesti narsistin kanssa. No, sitten kun on hiukan elämää elettynä takana ja kokemusta elämästä yleensäkin kertynyt, ymmärtää varmaankin paremmin sen, että asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia, miltä ne näyttävät ja että se "vapaaehtoisuus" ei olekaan sitä ihan sanan varsinaisessa merkityksessä.
    Itse elän narsistipuolisoni kanssa yhdessä siksi, että meillä on yhteiset lapset. Erosimme tosin joskus vuosia sitten, mutta palasimme yhteen. Silloin en vielä tiennyt, että puolisoni on sairas. Jos elämä narsistin rinnalla on välillä helvettiä, niin erottuani hänestä, hän teki elämästäni yhteisten lastemme kautta MEGAhelvettiä. Puuttui elämääni joka asiassa ja mitkään lastentapaamissopimukset eivät pitäneet, mihinkään ei voinut luottaa yhtään.
    Suuri huoli alkoi olla siitä, miten hän kohtelee lapsia, silloin kun ovat keskenään hänen kanssaan. Lapset olivat silloin niin pieniä, etteivät olisi kyenneet puolustautumaan eikä ennenkaikkea ymmärtämään, jos joku kohtaus olisi sattunut päälle pukkaamaan. Kun elämme yhdessä, saan kuitenkin elää omaakin elämääni rauhassa, ja ennenkaikkea olen lasten turvana kun tilanne sitä vaatii.

22. '''''''' Vierailija

eihän tuo valitsemasi tie ole uhrin osassa olemista vaan järjellä ja tiedostaen valittu elämäntapa. Siinä on vissiin suuri ero, mielestäin.

23. ^^^^ Vierailija

Osuva analyysi kuuluisasta sadusta. Mielestäni Lumikin äitipuoli on hyvin kuvaavalla tavalla narsistinen ihminen, hän välittää vain itsestään ja sekin välittäminen on vinoa. Satu opettaa ettei aina olla hyväuskoinen ja naaivi. Saduissa on voimakkaita opetuksia ja yksi niistä on että pitäisi luottaa omaan vaistoon.

24. Kieltämättä Vierailija

vaisto on poikaa jos järki puuttuu.

Jos Lumikki olisi ollut niin smartti, että olisi hiffannutt, että omppu on uitettu arsenikissa, niin eihän olis tullut koko satua.....;DDDDDDDDDDDDD

25. uhri- Vierailija

Epäilen entisen mieheni olleen narsisti, hän on tosin jo kuollut. Hän oli alkoholisti ja käytti pahemman luokan henkistä väkivaltaa. Itse hän osasi ja tiesi kaiken. Oli aina oikeassa. Minä olin saamaton, laiska, tyhmä, epäsosiaalinen. En osannut mitään, en tiennyt mitään, eikä kukaan muu minua kuulemma huolisi. Kun hän solvasi minua, sanoi sen olevan omaksi parhaakseni...että voisin parantaa tapani. Hän petti lukuisia kertoja, valehteli ihme asioista ja salaili kaikenlaisia juttujaan. Kun otin eron hänestä en koskaan päässyt lopullisesti eroon, hän ahdisteli soitoin ja viestein. En kuulemma pääse koskaan hänestä eroon. Kaikki loppui vasta hänen kuolemaansa. Arvatkaa millaiset jäljet tämä ihminen jätti itsetuntooni? En ole varma pystynkö koskaan normaaliin suhteeseen, tai yleensäkään luottamaan kehenkään.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri