Hae Anna.fi-sivustolta

Narsistin kosto

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä vain elämää?, 04.01.2013.

1. vain elämää? Vierailija

Täällä on paljon kirjoiteltu narsisteista. Kun se sattuu omalle kohdalle on vaikeaa ymmärtää, toisten kohtaloiden lukeminen hiukan auttaa. Nyt tuntuu, että haluaisin hetken olla joku muu, ei tämä kaikki voi olla tapahtunut minulle...

Narsistinen mies, jonka kanssa olen seurustellut paljasti todellisen sen oikein perimmäisen kauhean luonteensa. Menemättä yksityiskohtiin, paljastui kuitenkin, että on systemaattisesti pettänyt ja pitänyt minua pelkkänä narrina. Varakappaleena. On lisäksi yrittänyt kääntää ystäviäni minua vastaan, antamalla kuvan, että olen jotenkin huonokäytöksinen ja huono ihminen. Tähänkään ei ole mitään syytä.

Kiinni jäänyt narsku toki syyttää muita ihmisiä valehtelijoiksi, kun itse paljastui. Etsinyt oikein vihan kohteen, jota nyt yrittää kaikinvoimin tuhota ja uhkailla. Pelottaa mitä seuraavaksi ja milloin hyökkää minun kimppuuni. Nyt ei ole yhteyttä, mutta pelottaa millon tekee seuraavan liikkunsa.

2. Accountant Vierailija

3. Narsistin ex Vierailija

Minä hukkasin useita vuosia, lähes vuosikymmenen narsistin kanssa. En tiennyt aiemmin mikä narsisti on ja miten sellainen toimii. Vasta eron jälkeen aloin lukemaan aiheesta, ja tunnistin oman tarinani narsistin tuntomerkkien mukaisesti. Eroon liittyi voimakas pahanolon tunne ja traumat, ei siis lainkaan normaali ero johon kuuluu suruprosessi ja eteenpäin pääseminen. Meni lähes 2-3 vuotta ennenkuin narsistin jäljet alkoivat häipyä elämästäni, paraneminen on hidas prosessi mutta lukemalla toisten vastaavia tarinoita siitä selviää.

Mies oli minun silmissäni täydellinen, ja sitä mieltä olivat kaikki muutkin. Ainoa omituinen asia oli epämääräinen epäilys ja pahaolo sisälläni, mies toisinaan työnsi minua pois ja kohteli huonosti. Jälkeenpäin vasta olen ymmärtänyt mitä tapahtui, miehellä oli jatkuvasti silmät auki toisille naisille, ei halunnut sitoutua (valehteli syyn), aiheutti henkistä mielipahaa silloin kun näki että toinen on heikoilla (masentunut tai menettänyt läheisen) sekä osoitti täydellistä kykenemättömyyttä tukea toista vaikeassa elämäntilanteessa. Itse hän otti kaiken tuen vastaan ja säälitteli itseään, mutta toiselle ei suonut minkäänlaista heikkoutta. Kun toinen oli heikko, hän hylkäsi tai jopa haavoitti sanoillaan vielä pahemmin. Kun olin vahva, hän liimautui seuraani ja osoitti kiinnostusta.

Hän otti kaikki kehut aina mielellään vastaan ja puhui minullekin mistä häntä oli kehuttu. Luulin että hän tosissaan ymmärtää ja rakastaa minua, mutta hän katselikin jatkuvasti ympärille löytäisikö "paremman". Sitten kun löysi mielestään paremman (=hoikka, kaunis, hyväpalkkainen ja perintöjä tulossa) jatkoi matkaansa heittäen lähes vuosikymmenen hukkaan, eikä edes kyyneltä vuodattanut.

Henkinen väkivalta ei aina ole sitä, että huudetaan rumasti tai sanotaan pahoja sanoja. Henkinen väkivalta voi olla myös piilevää, omalla käytöksellä ja sanoilla murretaan toisen itsetunto.
    Narsisti muuten valikoi "uhrinsa" huonon itsetunnon mukaan, ja minäkin siihen nuorena syyllistyin. Narsisti käyttää tätä puolta häikäilemättä hyväkseen, syyllistää ja luo epävarmuutta.
    Eron jälkeen myös exäni yllättäen oli yhteydessä kavereihini, mikä oli todella epätavallista ja outoa, koska puhui heistä aina vähättelevästi. Yhdelle oli lähettänyt viestin, halunnut kertoa että hän ei ole niin huono ihminen kuin mitä minä saatan hänelle puhua. Silloin tajusin ensimmäisen kerran ettei exäni ole täysin normaali.

Aika parantaa narsistin kynsiin joutuneet sekä antaa uuden mahdollisuuden löytää itsensä ja omat vahvuutensa. Minusta tuli vahvempi ihminen ja nykyinen parisuhteeni on miljoona kertaa tasapainoisempi, antaa tilaa yksilöllisyydelle sekä kasvulle sekä antaa voimia silloin kun on vaikeaa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri