natsi-mutsi: Kuoma-kengistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lellu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lellu"

Vieras
Eli olen aina ollut sillä kannalla, että tietysti pojat voivat pitää vaaleanpunaista jne, mutta nyt kun oma poikani (3v) halusi "tyttöjen" Kuomat talvijalkineiksi, alkoi epäilyttää..

Itse (ja myös poikani) olisin halunnut jotkut pirtsakat talvikengät, mutta Kuomissa on näemmä valittavana vain poikien musta/harmaat tai tyttöjen pinkki/aniliinit. Ärsyttävää.. Tietysti muitakin merkkejä on, mutta pojalla on viime talvena ollut Kuomat ja olivat mahdottoman kätevät ja lapsi niistä tykkää.. Viime talven kengät oli saatu käytettynä ja olivat väriltään kirkkaan punaiset.

Mitäs mieltä olette? "Voiko" pojalle ostaa aniliinit talvisaappaat? Mielipiteet varmasti vaihtelee, mutta ehkäpä teen tässä vähän niinkuin galluppia. Voiko moiset kengät altistaa pojan jo tämän ikäisenä kiusaamiselle (ei kyllä ole tarhassa)? Varsinkin kun poika on muutenki tosi empaattinen, herkkä ja helposti itkevä?

Voi ostaa. Jos et osta siksi, että lastasi ei kiusattaisi, opetat lapsellesi vain että hänen tehtävänsä on mukautua hänelle asetettuun (sukupuoli)normiin, jotta hänellä on ihmisoikeudet ja häntä ei esim. saa kiusata. Kiusattavaa keksitään kyllä ilman punaisia kenkiäkin, eikä vika ole kiusatussa.

Ja tiedän, ettei asia todellakaan ole näin mustavalkoinen ja lastaan haluaa ja kuuluu suojella eikä käyttää minkään yhteiskunnallisen agendan edistämiseen. Mutta silti. Ostaisin lapselle hänen valitsemansa kengät, ja jos tarpeelliselta tuntuisi, juttelisin jo etukäteen siitä, että jotkut ajattelee jostain syystä että poikien pitäisi näin ja tyttöjen pitäisi noin ja eikö ole vähän hupsu ajatus ja mihinkähän lie perustuu...

Itse en ehka ostais.. Mutta on se tosiaan janna, etta tytoille on paljon helpompi ostaa "poikien juttuja" kuin pojille "tyttojen".

Vrsinaisesti tulin tahan kommentoimaan vaan, etta meilla tuo 3v on aika tarkka jo siita, mista tykkaa ja mista ei.. Etta parempi vaatteiden/kenkien olla mieluisia tai jaa helposti pitamatta.

Olisko jollain muulla merkilla tollasia samantyylisia saappaita, esim. Sorrell tai Reima esim., jos niista vaikka loytyis mieluisa vari, mutta vahan "sukupuolineutraalimpi"..?

Kyllä minä ostaisin, jos tuon ikäinen lapsi ne haluaisi. Kuten omalle tytölle tuonikäisenä ostin poikien saappaat - kun halusi. Pari vuotta myöhemmin tahtoi sitten ehdottomasti tyttöjen vaaleanpunaiset saappaat.

Toisaalta en oikein koskaan ole ymmärtänyt näitä "tyttöjen ja poikien" värejä, ainakaan noin pienen ollessa kyseessä.

En kyllä ostaisi pinkkejä kenkiä pojalle. Ihan sen takia en ostaisi, että sehän riittää kun kerran joku niistä pilkkaa ja lapsi mielensä pahoittaa, niin sitten joutuisin ostamaan uudet kengät. Eikä ne kuomatkaan ole halpoja. Selittäisin lapselle, että ostetaan neutraalit mustat, mitkä sopii kaikkien vaatteiden kanssa "ja on aina tyylikkäät" jne. Jos selitykset ei uppoaisi, niin saattaisi olla sitten vaan niin, että pinkeissä ois koot just sattumalta loppu ja pitäs ottaa ne mustat..

Joo,mä kans kannatan tuota että oikea koko on ihan "sattumalta"loppunut....
Eli siis sanot ensin että joo ostetaan ja sitten sanot että hups kulta pieni ei täällä ole sun kokoasi :)

No meil on ollu "tyttöjen" vaatetta pojalla, kun on halunnut ja on luultukin tytöksi, muttei tykännyt pahaa. Naureskeli että hassua, kun meni jollain sekaisin ja sitten keksittiin kaikkea muuta, kuten vieraan kuulemista tutuksi tms.
Jos lapsi ei ole tarhassa niin anna mennä vaan! Sinä olet mukana tekemässä, ohjaamassa ja selittämässä, jos sanomista tulee. Jos jäisi asian kanssa yksin voisikin tulla ihan eritavalla paha mieli.

Ei meillä 3 v saa muutenkaan valita kaupasta mitä ostetaan. Ja en ostais linkkejä kenkiä pojalle. Minun mielestä kyllä poikakin voi käyttää pinkkiä, mutta tiedän että ympäristön ihmiset varsinkin aikuiset lällättäisivät joka kerta et miksi sulla on tyttöjen kenkät, sano äitillle että ostaa sulle poikien kenkät.

Voi ostaa, mutta itse en ostaisi.

Jos vastaani kävelee 3v poika pinkit Kuomat jalassa, tuskin edes sitä huomaisin. Mutta omalle pojalleni en tule pinkkejä Kuomia ostamaan, koska ne eivät ensinnäkään sopisi poikani muihin ulkovaatteisiin väriensä puolesta, enkä muutoinkaan tykkää pukea poikaa selvästi tyttövärisiin/tyttömäisiin/tytöille suunnattuihin vaatteisiin/kenkiin.

Vastaavasti en ostaisi tytölle niitä tummansinisiä Kuomia. Eivät sopisi muihin ulkovaatteisiimme värien puolesta, enkä pidä niin tummasta väristä, joka vielä kaikenlisäksi on selvästi suunnattu pojille (ja ne pinkit tytöille).

Ennemmin sitten ostaisin vaikka tytölle ne mustat, vaikka nekin tummat ovat...menisivät kuitenkin ns. neutraalina värinä minkä tahansa värisen puvun-, ja asusteiden kanssa.

Tietenkin ostaisin. Tuossa iässä meidän poika rakasti punaista ja ostettiinkin pojalle vaateitta ja tavaroita hänen lempivärinsä mukaisesti. Kyllä meillä sekä poika että tyttö ovat saaneet yleensä toivoa väriä, kun heille on jotakin ostettu ja toivetta on noudatettu ilman asenteellisia ja typeriä poikien tai tyttöjen värihöpötyksiä. Värit ovat vain värejä ja lasta ilahdutaa kun hän asioita kulloisenkin lempivärinsä mukaan.

Meidän pojalla on ollut useammatkin peruspunaiset sekä lilat kengät mutta pinkit jättäisin minäkin ostamatta. Tosin pojan ollessa 3v olisin saattanut ainakin harkita, juuri silloin hänellä oli menossa pinkki kausi.

Olen vähän jäävi vastaamaan, kun mulla ei oel poikalapsia....mutta toiseksi nuorin tyttö meillä on vähä sellainen "poika ilman munia" ja toissakesänä ostin hänelle cars aiheiset croksit, on mustia ja tummansinistä vaatetta, ei nyt mitään monsterikuvioista, mut joitain selkeästi "poikien vaatetta" olen ostanut kun on tytön silmää miellyttänyt. E ylipäätään ole kovin tarkka siitä mitä pukee päälleen.
Nuorimmainen on taas hyvin tarkka väreistä, ei pue sinistä, ruskeaa, harmaata, mustaa, vihreää, koska ne ovat hänen mielestään "poikien värejä". Itse olen aina yrittänyt lapsilleni opettaa, ettei ole olemassa tyttöjen ja poikien värejä/ leikkejä/töitä tms.

Mutta alkuperäiseen....luulen, että en ostaisi pojalle pinkkejä kenkiä ( eli toimisin tosin kun opetan ;)) en osaa perustella...

Hei kamoon, lapsi on 3 v. Eri asia jos olisi eskarissa tai koulussa.
Sitten miettisin että mitä mieltä muut lapset on (ehkä)
Todellakin ostaisin, jos lapsi haluaisi. Tosin en ikinä ostaisi lapselleni Kuomia, mutta se on eri juttu se.

Entäs jos katsot toisesta kaupasta muun värisiä kuomia, tai tilaat netistä? Valmistajan nettisivujen perusteella Kuomia valmistetaan myös muun värisenä kuin mustana ja pinkkinä. Esim meillä oli viime talvena oliskohan olleet petroolin väriset Kuomat pojalla ja saivat kehuja muiltakin että ovat hyvän väriset.

Ostaisin ennemmin vaikka ne kirkkaanpunaiset Kuomat, jos poika niistä tykkäisi? Pinkki on vaan jotenkin liian tyttöväri mun mielestä, vaikka tosiaan en pahalla katsois jos jonkun pojalla on pinkit kengät.

Ainakin Prismassa täällä myydään siis niistä ns. joulunpunaisia Kuomia ja mun mielestä kirkaspunainen ei oo pelkästään tyttöjen väri vaan punaista on usein pojillakin.

Just katselin esikoisen kenkiä ja ajattelin, että jotkut violetit voisin hyvin kierrättää pojallekin, mutta pinkkejä en varmaan tykkäis poikalapselle laittaa.

Meillä on ollut pojalla punaisia talvikenkiä mutta täytyy kyllä sanoa, että pinkit jäisivät kauppaan. Sanoisin lapselle että koko on loppu, otetaan toiset. Punaiset kuomat voisin kyllä ostaa.Meillä on myös herkkä nuori mies joka rakastaa kaikkea kaunista ja hän pahoitti mielensä todella kun eräs poika haukkui poikamme pyöräilykypärän väriä tyttömäiseksi. Kypärä oli liila nalle puhin kuvilla.

Punaset joo mut ne aniliinit ei... ei kyllä meidän pojat haluakaan tiiä sit jos vaatisivat, että ostaisinko kuitenkin... mutta kyllä meidän kaupassa on ihan niitä punasia Kuomia ja sellaset tuo 4v itselleen halusi ja sai, 2v halusi siniset ja ekaluokkalainen mustat :)

Yhteistyössä