Natsiätii tai ei mutta mielestäni 16-vuotiaan ei tarvitse lähteä kolmeksi päiväksi laville ryyppäämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kerros nyt mistä tiädät että tuleva levin reissu on ryyppyreissu onko tytär niin kertonut vai omaa mielikuvitusta..
sun aloituksesta saa sellaísen käsityksen ovat lähdössä leville kolmeksi päiväksi?!?

jäi ryyyppään sana pois lopusta..,lisään viälä oletko soittanut isälle ja kysynyt tarkemmin reissusta voithan samalla sanoa ettet hyväksy alkoholia lainkaan,kuinka paljon isä antoi synttäreillä juoda?
mun mielestä on vähän ylireagoinin makua ;) paljos se levin reissu tulisi sulle maksaan? voisit sanoa suoraan ettei ole varaa eikä keksitä tekosyitä

[QUOTE="vieras";22238108]Raittiilla äidillä on raitis tytär

Perheen tuki on ratkaiseva teinitytölle, kun tämä ratkoo suhtautumistaan päihteisiin.

Dosentti Hannele Turunen ja professori Kerttu Tossavainen ovat käyneet läpi tutkimusta, joka selvitti 14–15-vuotiaiden tyttöjen raittiutta Suomessa ja Kreikassa ja havainneet, että kodin lämmin ilmapiiri ja hyvät suhteet vanhempiin edistivät tyttöjen päihteettömyyttä. Tutkimukseen osallistuneet tytöt toivat esiin, että äidillä on tärkeä rooli päihteettömänä mallina. Tärkeää oli sekin, että perhe suhtautuu selkeän kielteisesti päihteiden käyttöön ja valvoo kotiintuloaikoja.

Myös raitis ystäväpiiri ja päihteettömyyttä tukevat harrastukset hillitsivät tyttöjen juomista.

Sama pätee todennäköisesti poikiin: raitis koti, raitis poika. Turusta ja Tossavaista huolestuttaa kuitenkin erityisesti se, että nuoret tytöt juovat yhä enemmän alkoholia. Vuonna 2002 tehdyssä tutkimuksessa 56 prosenttia 15-vuotiaista suomalaistytöistä oli ollut humalassa vähintään kahdesti. Euroopan keskiarvo oli 31 prosenttia, ja suomalaisia enemmän joivat vain tanskalaiset ja walesilaiset tytöt.

Saman tutkimuksen mukaan 53 prosenttia suomalaisista 15-vuotiaista pojista oli ollut humalassa kahdesti tai useammin. Euroopan keskiarvo oli 40 prosenttia, ja suomalaiset pojat olivat maanosan neljänneksi kovimpia juomareita.

Raittiilla äidillä on raitis tytär - [/QUOTE]

Mun lapsestani tulee siis myös absolutisti :heart:.

Tämä ei varmaan yhtää helpota Rollolaista, mutta kerronpa kuitenkin. Kun olin itse lukion ekalla silloin joskus muinoin, niin kakkosluokkalaisista osa lähti viettämään hiihtolomaa erääseen laskettelukeskukseen. Tämä ei siis ollut mitenkään koulun järjestämä reissu, vaan nuorten itsensä. Valvojaa siellä ei tainnut olla, sitä ei vissiin silloin vielä tarvittu. Joka tapauksessa alkoholia oli pakattu mukaan riittävästi ja muutama nuorista päätti sitten lähteä pulkkamäkeen yöllä, valojen sammuttua ja humalassa. Yksi heistä ei tullut hengissä takaisin.

Millaisen välit sulla ja tyttärelläsi muuten on? Luotatko häneen, jos hän jotain lupaa? Onko hän helposti toisten vietävissä? Pystyisitkö mitenkään sopimaan hänen kanssaan, että hän pääsee reissuun jos on juomatta? Ja luotatko hänen sanaansa? Tuo reissu kuulostais muuten niin kivalta :). Ja voisitko puhua tälle valvomaan lähtevälle isälle, että tyttäresi on hänen vastuullaan ja että jos selviää, että tyttö on siellä juonut, niin siitä tulee tämän valvojan ongelma?

Onhan se totta, että nuori ryyppää missä vaan jos sille päälle sattuu. Mutta oiskos kenties jotain, mitä me voisimme senkin asian hyväksi tehdä :whistle:?

Enpä minäkään päästäisi omaa 16-vuotiasta monen sadan kilsan päähän reissuun, jos tietäisin, että saumat kolmen päivän ryypiskelylle olisivat olemassa - no way.

Jos tämän aloituksen olisi tehnyt joku muu kuin Rollolainen,suurin osa olisi samaa mieltä ettei päästäisi lastaan reissulle mistä tietää että vanhemmalla on hälläväliätyyli nuorten juopottelemisen suhteen.
En päästäisi minäkään nuortani kolmen päivän reissuun jos tiedossani olisi että valvova vanhempi on salliva alkoholin suhteen vaikka laki sen kieltää ja kyseessä on kuitenkin kasvavat nuoret naisenalut.
Alkoholi ei kuulu alaikäisille,ei edes yhden kolmoskaljan hörpyn vertaa.
Toki nuoret voivat juoda vaikka vahtisikin kun koko aikaa ei pysty perseentakana kyttäämään mutta aina voi yrittää valvoa ettei niin tapahdu.
Rollolainen on tässä asiassa mielestäni fiksu ja suoraselkäinen.
Tuttavani osti alaikäiselle tyttärelleen (14v) joululahjaksi punaviinipullon ja kun tyttö pääsi ripille ja oli täyttänyt 15v hän sai äidiltään rippilahjaksi viskipullon.
En ole koskaan nähnyt niin pettynyttä riparilaista joka kysyi äidiltään oliko tää mun ainoa rippilahja.
Arvatkaa kuinka usein tämän nuoren viikonloput kuluvat ryypätessä kun kotoa on saatu selkeä viesti,siinähän juot,kyllä äiti ostaa.

Minä olen Rollolaisen kanssa samoilla linjoilla. Jos kerrankin olisi ollut niin, että joku nuoriemme kavereiden vanhemmista olisi antanut alaikäisille alkoholia juotavaksi asti, eivät poikamme lähtisi heidän mukanaan minnekään kauemmaksi viikonloppujen viettoon ennen kuin tämä alkoholikysymys on käsitelty, siis niin kauan kuin ovat vielä alaikäisiä.

jäi ryyyppään sana pois lopusta..,lisään viälä oletko soittanut isälle ja kysynyt tarkemmin reissusta voithan samalla sanoa ettet hyväksy alkoholia lainkaan,kuinka paljon isä antoi synttäreillä juoda?
mun mielestä on vähän ylireagoinin makua ;) paljos se levin reissu tulisi sulle maksaan? voisit sanoa suoraan ettei ole varaa eikä keksitä tekosyitä
kyse ei ole siitä onko rahaa vai ei. ja se että YLENSÄKIN antaa alaikäisen juoda, on minusta väärin. Synttäreillä oli olut boolia, lonkeroa ja olutta. kaikkea olivat juoneet, en tosin tiedä paljonko. Ja ei ollut tytön isä vahtinut tarpekis hyvin kun oli tytön kaveri mennyt mopolla toisen kaverinsa luo vähän juoneena. ( asuvat maalla ehkä ajattelivat ettei sen ole niin väliä)

[QUOTE="akka";22240415]Jos tämän aloituksen olisi tehnyt joku muu kuin Rollolainen,suurin osa olisi samaa mieltä ettei päästäisi lastaan reissulle mistä tietää että vanhemmalla on hälläväliätyyli nuorten juopottelemisen suhteen.
En päästäisi minäkään nuortani kolmen päivän reissuun jos tiedossani olisi että valvova vanhempi on salliva alkoholin suhteen vaikka laki sen kieltää ja kyseessä on kuitenkin kasvavat nuoret naisenalut.
Alkoholi ei kuulu alaikäisille,ei edes yhden kolmoskaljan hörpyn vertaa.
Toki nuoret voivat juoda vaikka vahtisikin kun koko aikaa ei pysty perseentakana kyttäämään mutta aina voi yrittää valvoa ettei niin tapahdu.
Rollolainen on tässä asiassa mielestäni fiksu ja suoraselkäinen.
Tuttavani osti alaikäiselle tyttärelleen (14v) joululahjaksi punaviinipullon ja kun tyttö pääsi ripille ja oli täyttänyt 15v hän sai äidiltään rippilahjaksi viskipullon.
En ole koskaan nähnyt niin pettynyttä riparilaista joka kysyi äidiltään oliko tää mun ainoa rippilahja.
Arvatkaa kuinka usein tämän nuoren viikonloput kuluvat ryypätessä kun kotoa on saatu selkeä viesti,siinähän juot,kyllä äiti ostaa.[/QUOTE]

ja vaikka itse olenkin saanut vapaasti juoda jo 14-vuotiaana, niin minusta siinä ei ole mitään kehuttava tai hienoa.